Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Drar den snabbt eller bara lite? Du kan prova sätta en dead zone i Elite Dangerous på den axeln. Om det inte hjälper så skulle jag titta på responskurvan i Saiteks program. Där kan man se vad joysticken ger för utslag på de olika axlarna samt ställa in hur man vill ha kurvan. Jag har t.ex. ändrat min till en S-kurva snarare än vara helt linjär.

Den drar snabbt. Jag testade även ditt råd utan någon framgång så det blir en RMA på den här.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Börjar ledsna på dessa som väljer att parasitera på oss som kör trade och skjuter ned första bästa skepp i tron att vi har värdefull last. Tänkte spara till ett bättre skepp genom att köra rundor med rares men hinner ju bara fylla skeppet och så kör någon interdiction och skjuter ned mig.

Rares är ju inte värt några större summor förrän man åkt uppåt 150Ly bort från inköpsstället så när man blir sönderskjuten i samma solsystem som jag precis handlat i känns det lagom kul.

Kul att folk verkar gå ihop för att lösa problemet och när spelet börjar hantera grupper bättre blir det förhoppningsvis payback från galaxens alla traders. Tills dess får man göra som Sheldon Cooper och föra bok över ens ärkefiender.

Lyckas man fly från en interdiction borde det vara en längre spärr för anfallaren så att man inte kan bli infågad så fort igen, eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vad kostade ED Trackern att bygga? PÅ ett ungefär.

Jag byggde inte min egen, jag beställde en färdigmonterad från dom som designat den. Det kostade 25 GBP + frakt. Vill man köpa den nu så är den lite dyrare på 28 pund enligt deras hemsida: http://edtracker.org.uk/index.php/shop

Permalänk
Medlem

Testade starta singleplayerläget och jag har hela tiden trott att man då måste skapa en ny commander men den visade min befintliga från onlineläget.

Är det så att man kan växla mellan dessa två lägen och i princip köra trading i singleplayer tills man fått ihop kapital och känner sig redo för onlineläget?

Ville bara dubbelkolla så att det inte är så att commandern på något sätt spärras från onlineläget om man?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Testade starta singleplayerläget och jag har hela tiden trott att man då måste skapa en ny commander men den visade min befintliga från onlineläget.

Är det så att man kan växla mellan dessa två lägen och i princip köra trading i singleplayer tills man fått ihop kapital och känner sig redo för onlineläget?

Ville bara dubbelkolla så att det inte är så att commandern på något sätt spärras från onlineläget om man?

Nej du kan växla fritt.
Bra eller dåligt får du avgöra själv, jag hoppas i alla fall att de fixar så man får två separata commanders/saves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Nej du kan växla fritt.
Bra eller dåligt får du avgöra själv, jag hoppas i alla fall att de fixar så man får två separata commanders/saves.

Tack, så för tillfället kan jag alltså spara ihop till ett nytt skepp genom att fega och köra trading i singleplayer och sedan hoppa tillbaka till onlineläget.

Tänkte göra en sista resa online men det blev interdiction som vanligt, tredje resan i rad. Något tjatigt när man i dagsläget inte har mycket att sätta emot. Fördelen med rares är i alla fall att själva förlusten av varorna inte svider så mycket men försäkringen på skeppet är det värre med.

Man kan köpa sig till olika vapen och motmedel men mot interdiction finns inget att köpa, märkligt med tanke på att anfallaren kan skaffa sig en bättre enhet som gör det väldigt svårt att ta sig ur. En jammer av något slag som jämnar ut oddsen hade suttit fint så att anfallaren får kämpa den med.

Man kan visserligen försöka undvika interdiction genom att se till så att man inte har någon bakom sig på radarn, kan bli jobbigt om man är i ett välbesökt system.

Permalänk
Medlem

Det här spelet kommer verkligen till sin rätt när man sätter igång och utforskar rymden på allvar. Kan inte minnas att jag har blivit så uppslukad av ett spel på många år.

Fantastiska vyer och känslan av skala är underbar.

Provade trading, bounty hunting och missions innan men det blev alldeles för enformigt alldeles för snabbt. PvP var okej men det gick för lång tid mellan bra strider.

Med lite patchar och expansioner kan det här spelet bli hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite roligt med namnen som vissa NPC:s har. Speltillverkarna har ganska bra fantasi med namn från hela världen och ordvitsar. Stötte nyligen på en som hette "Usel skurk", självklart med en liten bounty på sig

Skrivet av Skyflyer:

Jag byggde inte min egen, jag beställde en färdigmonterad från dom som designat den. Det kostade 25 GBP + frakt. Vill man köpa den nu så är den lite dyrare på 28 pund enligt deras hemsida: http://edtracker.org.uk/index.php/shop

Är du nöjd med den? Krånglig att få igång? Några uppenbara buggar? Funderar själv på att skaffa en.

Skrivet av Reckie:

Tack, så för tillfället kan jag alltså spara ihop till ett nytt skepp genom att fega och köra trading i singleplayer och sedan hoppa tillbaka till onlineläget.

Tänkte göra en sista resa online men det blev interdiction som vanligt, tredje resan i rad. Något tjatigt när man i dagsläget inte har mycket att sätta emot. Fördelen med rares är i alla fall att själva förlusten av varorna inte svider så mycket men försäkringen på skeppet är det värre med.

Man kan köpa sig till olika vapen och motmedel men mot interdiction finns inget att köpa, märkligt med tanke på att anfallaren kan skaffa sig en bättre enhet som gör det väldigt svårt att ta sig ur. En jammer av något slag som jämnar ut oddsen hade suttit fint så att anfallaren får kämpa den med.

Man kan visserligen försöka undvika interdiction genom att se till så att man inte har någon bakom sig på radarn, kan bli jobbigt om man är i ett välbesökt system.

Singleplayer är nog ingen dum idé. Var inte jättekul med de ganska många med uppgraderad Cobra/Viper som alltid skulle attackera min tomma Sidey nära startvärlden eller bara spamma interdiction för deras eget nöjes skull så att det blev omöjligt att ta sig någonstans. Har inte heller stött på särskilt mycket positivt med onlinevärlden.
Det finns ca 90% vettiga personer som tyvärr inte kan bidra med särskilt mycket mer än en NPC kan om man inte specifikt är ute efter PVP, och 10% som bara försöker göra spelet tråkigt för andra.
Nu när jag mest hänger i Empire-området (hade sen starten planer på att joina dom) är det mycket färre idioter.

Håller med om att interdiction är ganska dåligt gjort i dagsläget. Någon bounty på att göra interdiction utan anledning vore rimligt att införa så man i.a.f. blir av med några som spammar det för skojs skull.

Permalänk
Medlem

Livet är helt klart lugnare om man lämnar de tätbefolkade systemen, men det innebär kanske att man även lämnar de mest lönsamma rutterna?

Jag kan tycka at det är bra med en del "Dangerous" med tanke på att det går att tjäna bra med pengar vid trading, samtidigt är det ganska tråkigt om spelare överger multiplayer på grund av nedskjutningar. "Wings"-uppdateringen kommer snart, det öppnar förhoppningsvis upp för mer organiserat spel med eskort, så att vara puck-etta och redan nu titta på detta kanske kan vara en idé? Dela wanted-listor, farliga/säkra rutter m.m.

Hur ser bountyn ut på dessa pirater och var har ni problem? Jag tar gärna en sväng förbi och rensar upp lite. Adda mig gärna i spelet och skicka mig ett meddelande när ni flyger/har problem så kan jag göra ett försök att hjälpa till. Jag bryr mig inte speciellt mycket om credit-grind och är tillbaka bakom spakarna på söndag.

Permalänk
Medlem

Mmm... Är Elite Dangerous ett alternativ till EVE online? Finns det demo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Livet är helt klart lugnare om man lämnar de tätbefolkade systemen, men det innebär kanske att man även lämnar de mest lönsamma rutterna?

Jo, jag har nog varit lite för girig och flugit mina rares hela vägen till ändstationen och där lurar förstås pirater. Har istället börjat sälja av lasten på andra stationer så att skeppet är tomt när jag kommer fram till systemet där det är full fart. En del vill fortfarande bara jävlas och skjuta ned en direkt medan andra inspekterar lasten innan de eventuellt börjar ställa krav på att man ska släppa den.

Verkar dessutom som interdiction bara går att använda om man är bakom ett annat skepp så nu har jag börjat hålla koll på radarn. Man märker fort om någon gör sig besvär att hamna i rätt läge bakom en. Om inte annat så hinner man förbereda sig på vad som är på gång att ske.

Har en interdiction väl startat kan man ge upp genom att dra av på gasen.
De blir då ingen 40 sekunder lång cooldown på FSD som när man kämpar emot, nu kikar jag vad som stoppat mig och kan direkt sticka med FSD om så skulle behövas.

Är inte alls lika jobbigt efter att jag lärt mig detta, numera känns en interdiction bara spännande.
Tidigare var det: "Jahopp, dags att dö nu igen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Tycker det är lite roligt med namnen som vissa NPC:s har. Speltillverkarna har ganska bra fantasi med namn från hela världen och ordvitsar. Stötte nyligen på en som hette "Usel skurk", självklart med en liten bounty på sig

Om man var en Kickstarter backer för minst 40 pund så var en av rewards att man kunde välja själv ett namn som kommer läggas in i NPCernas namndatabas. Mitt namn är där men än så länge har jag inte sett mig själv :). Vissa har ju då såklart även valt mindre seriösa namn.

Någon skrev även in sin döda fars namn och lyckades faktiskt se honom flyga ett skepp i spelet. Inlägget går att läsa här: https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=54588

Det tycker jag är ett ganska häftigt sätt att komma ihåg och hylla sina nära och kära. Fler spel borde göra detta.

Skrivet av mudde:

Är du nöjd med den? Krånglig att få igång? Några uppenbara buggar? Funderar själv på att skaffa en.

Jag är nöjd. Nu använder jag dock inte den varje gång jag spelar då jag gillar att spela utan hörlurar eller headset. Den kan dra sig lite då och då över en tid men det finns en knapp på kretskortet som man bara trycker på för att nollställa den åt det hållet man tittar just nu. Jag använder den även tillsammans med OpenTrack så kan man lägga in egna responskurvor som inte är linjära samt hotkeys för att inaktivera/aktivera den osv.

Nu finns det ju även en lite dyrare version som har magnetometer inbyggd vilket gör att den inte ska dra något. Här kan du läsa mer om skillanden mellan de två versionerna: http://www.edtracker.org.uk/index.php/building/which-mpu

Det man ska tänka på är även att det är ett hobbybygge och det är ingen garanti på sakerna.

Permalänk
Medlem

Jag har hållit mig lugn och inte spelat Elite mycket sen release trots att jag skaffade betan. Kännde att jag behövde lite tillbehör för att få den där extra inlevelsen innan jag började spela och kör mig trött på spelet. Blir en tracker och pedaler strax.

Siktar på en Oculus Rift längre fram förstås, men den känns lite långt bort fortfarande.

Permalänk
Medlem

Befinner mig långt, långt bort från civilisationen. Kunde knappt tro mina ögon när jag såg det här...

JAG MÅSTE FÅ VETA!!!

Edit: Loggade ut och in igen. Visade sig vara en bugg

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Edit: Loggade ut och in igen. Visade sig vara en bugg

Tråkigt. Alltid kul att hitta överraskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Mmm... Är Elite Dangerous ett alternativ till EVE online? Finns det demo?

Hittade svaren på dessa frågor själv Nej på bägge frågorna.

Permalänk
Medlem

3 dagars trading vs. 6 dagars grundlig exploration.

Känns som att det borde vara mycket mer lukrativt att hitta avlägsna solsystem som innehåller beboeliga planeter, svarta hål, pulsarer och neutronstjärnor...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skyflyer:

Det man ska tänka på är även att det är ett hobbybygge och det är ingen garanti på sakerna.

Kostar ju å andra sidan bara några korvören.

Permalänk
Medlem

har inte riktigt fattat dedär med exploration .... såg att man fick 40k för att sälja info om ett grann system , åkte dit och scannade varenda planet/stjärna och belt cluster ... men inte fan kan jag sälja nån info ?? och jorå köpte mig en advanced surface scanner (tänkte börja min bana som explorer , rätt avkopplande sätt att njuta av rymden)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Jagat pirater hela dagen och när jag ska lösa in checkarna så glömmer jag att anhålla om dockning...
Pengarna räckte precis till försäkringen, så påt igen, nya pirater och en del smuggelgods som ingen verkade göra anspråk på får ekonomin att se bättre ut.
Ny uss, hmm, verkar bara vara poliser här, men bäst att scanna alla ändå. Scan detected, tänker inte mer på det, 30k i böter för ett lastrum full med smuggelgods. fuuuuu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

har inte riktigt fattat dedär med exploration .... såg att man fick 40k för att sälja info om ett grann system , åkte dit och scannade varenda planet/stjärna och belt cluster ... men inte fan kan jag sälja nån info ?? och jorå köpte mig en advanced surface scanner (tänkte börja min bana som explorer , rätt avkopplande sätt att njuta av rymden)

Du måste vara minst 20LY från solsystemet som du har utforskat för att kunna sälja informationen. Asteroidbälten kan du strunta helt i eftersom de ändå inte är värda någonting.

Jag tog en tur på 6000LY men lyckades inte tjäna ihop mer än 2.8 miljoner...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ahh,hajjar,så man borde kunna tjäna lite deg på att soffta runt och explora varenda "jump" varvat med att döda lite pirater här å där när andan faller på

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Du måste vara minst 20LY från solsystemet som du har utforskat för att kunna sälja informationen. Asteroidbälten kan du strunta helt i eftersom de ändå inte är värda någonting.

Jag tog en tur på 6000LY men lyckades inte tjäna ihop mer än 2.8 miljoner...

Nä, vad lite. Jag som precis har kommit upp till ca 15000 CR och ska nu köpa mig en mining laser och refinery.

Var kan jag köpa den för övrigt, har varit runt på flera stationer men när jag går in och ska köpa den finns bara cargo scanners, och kill warrants etc...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Nä, vad lite. Jag som precis har kommit upp till ca 15000 CR och ska nu köpa mig en mining laser och refinery.

Var kan jag köpa den för övrigt, har varit runt på flera stationer men när jag går in och ska köpa den finns bara cargo scanners, och kill warrants etc...

tror refinery är nån compartment eller vad det nu kallas, hittar du bara kw-scanners är du på utility hardpoints och rotar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

tror refinery är nån compartment eller vad det nu kallas, hittar du bara kw-scanners är du på utility hardpoints och rotar.

Hm, åfan. Har ju bara 2 slots för vapen (varav en tänkte jag ersätta med mining laser) och 2 st compartment. Vetifan om jag har utility hardpoints på Sidewindern. Får kolla upp detta.

Annars, vilket spel. Fan vad gött det är. Påminner om Privateer 2.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Hm, åfan. Har ju bara 2 slots för vapen (varav en tänkte jag ersätta med mining laser) och 2 st compartment. Vetifan om jag har utility hardpoints på Sidewindern. Får kolla upp detta.

Annars, vilket spel. Fan vad gött det är. Påminner om Privateer 2.

Sidewindern har 3 compartments, 2 size 2 och 1 size 1, vilket är väldigt lite om du vill köra mining. 2 Utility-points finns också, men de gör ingen nytta för mining.
Refinery med bara 1 bin är ganska ineffektiva om du inte hittar perfekta fragment. Här har du lista på vilka som finns: http://elite-dangerous.wikia.com/wiki/Refinery
Size 1 blir ganska dyra om du ska ha många bins och size 2 ger väldigt lite lastutrymme.

Provade lite mining med min hauler, men tycker nog ytterligare en storlek upp på skepp skulle underlättat en hel del, speciellt som jag verkligen vill kunna ha kvar shielden för nödfall när jag blir attackerad, för kollisioner vid miningen och för dom gånger jag har lite bråttom vid landningar. Sidewindern har mycket begränsat lastutrymme och begränsad plats för vettig refinery.

Haulern är förresten ett mycket trevligt skepp för allt som inte innefattar strid då den är så billig att uppgradera för lång räckvidd. Addern som jag använder mest nu till allt annat än strid har lite fler compartments och kan bära hyfsade vapen, men är dyrare att uppgradera och har riktigt dålig sikt. Med lite bättre sikt hade den annars varit riktigt underbar.

Permalänk
Medlem

Tips på vad som ska göras härnäst

Vad har ni för förslag på vad jag kan göra härnäst.

Har eagle light-kittad för bounty-hunting, hauler som använts lite för mining och trade och kör mestadels en adder för lite allt möjligt + ca 1,5M i space$ (eller är det space-€ ?).
Har provat lite lätt exploration (med BDS), trading, rare-trading och bounty-hunting men har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska göra härnäst.

Har ni tips på vad som är roligast i spelet?

Har hittills funderat på något av följande:
- Skaffa Cobra, kitta den som ren multirole och göra lite allt möjligt?
- Köra någon runda till rare-trading och sen skaffa en type-6 och bara samla pengar på rare-trading?
- Skaffa uppgraderad viper och gå på jakt på de större skeppen som är riktigt svåra att ta själv med eaglen?
- Köra ordentligt exploraion.-kit på adder eller hauler och börja ta långa rundor?
- Satsa hårt på att utföra uppdrag för en fraktion (Empire) - kräver nog multirole Cobra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Nä, vad lite. Jag som precis har kommit upp till ca 15000 CR och ska nu köpa mig en mining laser och refinery.

Var kan jag köpa den för övrigt, har varit runt på flera stationer men när jag går in och ska köpa den finns bara cargo scanners, och kill warrants etc...

Skrivet av mudde:

Vad har ni för förslag på vad jag kan göra härnäst.

Har eagle light-kittad för bounty-hunting, hauler som använts lite för mining och trade och kör mestadels en adder för lite allt möjligt + ca 1,5M i space$ (eller är det space-€ ?).
Har provat lite lätt exploration (med BDS), trading, rare-trading och bounty-hunting men har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska göra härnäst.

Har ni tips på vad som är roligast i spelet?

Har hittills funderat på något av följande:
- Skaffa Cobra, kitta den som ren multirole och göra lite allt möjligt?
- Köra någon runda till rare-trading och sen skaffa en type-6 och bara samla pengar på rare-trading?
- Skaffa uppgraderad viper och gå på jakt på de större skeppen som är riktigt svåra att ta själv med eaglen?
- Köra ordentligt exploraion.-kit på adder eller hauler och börja ta långa rundor?
- Satsa hårt på att utföra uppdrag för en fraktion (Empire) - kräver nog multirole Cobra?

bli svinbra utan flight assist

Permalänk
Medlem

I v1.1 (som är under betatestning nu) så kommer de stjärnor och planeter som upptäcks för första gången av utforskare taggas med den utforskarens namn efter de sålt discovery datat. Men för att slippa vänta så har Michael Brookes på Frontier Development släppt ett stort Exceldokument med alla stjärnor som utforskats och vem som upptäckte systemet först.

Filen är på ca 150MB och går att ladda ner från följande ställe:
https://drive.google.com/file/d/0B5Px3TF3wE0PRXI2M25pRUtPVU0/view?usp=sharing
Så om ni har utforskat mycket så kan det vara kul att ladda ner och titta i.

Själv så har jag varit först att utforska 1048st stjärnor/planeter i 93 olika solsystem. Vissa spelare har dock upptäckt nästan 100k himlakroppar helt själva...

Edit: Nu har någon importerat filen till en databas och gjort en enkel webbsida där man kan söka på sitt namn eller ett visst system. Det finns även en lista på commanders sorterad i antal upptäckta planeter i. Så man kan även se på vilken "plats" man ligger. Designen på sidan verkar dock inte vara den bästa, om browserfönstret är för stort så blir det vit text på vit bakgrund. Förminska fönstret eller markera all text för att kunna läsa den då.
http://dump.bass-speaker.com/discovery.php

Permalänk
Medlem

Patch 1.1 släppt idag.

Patch notes här:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=112197

Release trailer