Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Razer Synapse 2.0 anklagas för spioneri

Permalänk
Medlem

Har bara en sak att säga.... Logitech G400.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Scepticer:

Så frikostigt. Hur många GB tar en razer-profil på hårddisken? Hahaha...

Det är inte istället för att lagra en profil på användarens hårddisk, det är istället för att lagra profilen i musens inbyggda minne, något som antagligen inte är särskilt stort.

Skulle profilen lagrats på din hårddisk, skulle du inte haft med dig profilen när du satte i musen i en annan dator.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det är inte istället för att lagra en profil på användarens hårddisk, det är istället för att lagra profilen i musens inbyggda minne, något som antagligen inte är särskilt stort.

Skulle profilen lagrats på din hårddisk, skulle du inte haft med dig profilen när du satte i musen i en annan dator.

Tja personligen musen jag har Corsair M90 har löst det genom att du kan lagra 5 st på musen, och ändligt på datorn, funkar bra nog för mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MugiMugi:

Tja personligen musen jag har Corsair M90 har löst det genom att du kan lagra 5 st på musen, och ändligt på datorn, funkar bra nog för mig.

Jao, jag sa inte att systemet var varken bra eller dåligt, bara att hans sarkastiska påpekande var hyffsat dumt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Landets lag > EULA

De kan skriva vad som helst där men det betyder inte att det gäller i alla länder fast man accepterar. Landets lag går alltid före.

Nej, det var nog inte riktigt sant.

Många lagar är helt eller till viss del dispositiva, exempelvis köplagen (observera: inte konsumentköplagen) och avtalslagen. Dispositiva lagar kan helt eller delvis avtalas bort, varpå avtalet gäller före lagen. Därmed inte sagt att dessa avtal nödvändigtvis är giltiga, se avtalsvillkorslagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Användardata är inte samma sak som personuppgifter så PUL har inte med det här att göra.

Från EULA
"By using Razer Synapse 2.0 (“Synapse”), the Subscriber agrees that Razer may collect aggregate information, individual information, and personally identifiable information."

Så jo det ser ut som att det skulle bryta emot PUL. Men av vad jag kan förstå så ligger servrarna som detta lagrar på inte i Sverige vilket gör det väldigt svårt att göra nått åt saken.

Permalänk
Medlem

Inte haft en Razer sedan de två Boomslangs jag hade back in the day. Qpad FTW!

Permalänk
Avstängd

Vägre att acceptera drakoniska EULA villkor.

Vägra proprietär stängd mjukvara.
Mycket bättre med open source program som har öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Som tur är så använder jag de gamla drivarna till min Deathadder som förövrigt också fungerar mycket bättre än Synapse. Om detta visar sig vara sant så kommer jag aldrig att köpa en Razer produkt igen.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det är inte istället för att lagra en profil på användarens hårddisk, det är istället för att lagra profilen i musens inbyggda minne, något som antagligen inte är särskilt stort.

Skulle profilen lagrats på din hårddisk, skulle du inte haft med dig profilen när du satte i musen i en annan dator.

och ett minne i musen hade inte klarat detta?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska glad över min snart 5 år gamla Logitech MX518 nu!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Tillverkade inte Razer bra möss en gång i tiden?

Efter vad jag har läst på diverse forum så har kvalitén sjunkigt drastiskt sedan jag hade min Razer Diamondback Chameleon i mitten av 00-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevzoor:

Dem kan ju inte bli anklagade för spioneri om de har rätt till att göra just det..

Vad ger dem rätten till det? Att de skrivit det i sitt användaravtal? Så om de hade skrivit "Vi förbehåller oss rätten att komma hem till användaren av denna produkt 1 gång i månaden och ge denne en smäll på käften" så har de rätt att göra det bara för att det står i deras användaravtal som ingen läser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jkrx:

och ett minne i musen hade inte klarat detta?

Vem har sagt att det inte skulle klara det?

Personen jag citerade skrev att detta var till för att man inte skulle behöva ha profilerna på sin dators hårddisk, och gjorde ett sarkastiskt uttalande om att det tar så lite plats på ens hårddisk så det finns ingen mening med denna molnlagring.

Minnet som finns i musen är dock inte särskilt stort, så om man av någon anledning vill ha väldigt många profiler eller vill lagra väldigt mycket data, så går inte det, något som kan lösas genom molnlagring.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Tillverkade inte Razer bra möss en gång i tiden?

Efter vad jag har läst på diverse forum så har kvalitén sjunkigt drastiskt sedan jag hade min Razer Diamondback Chameleon i mitten av 00-talet.

Jag har Razer Deathadder 3.5G och är så sjukt nöjd över den, älskade MS Intelli 3.0 och denna har precis samma form fast as mycket bättre specc

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Vem har sagt att det inte skulle klara det?

Personen jag citerade skrev att detta var till för att man inte skulle behöva ha profilerna på sin dators hårddisk, och gjorde ett sarkastiskt uttalande om att det tar så lite plats på ens hårddisk så det finns ingen mening med denna molnlagring.

Minnet som finns i musen är dock inte särskilt stort, så om man av någon anledning vill ha väldigt många profiler eller vill lagra väldigt mycket data, så går inte det, något som kan lösas genom molnlagring.

Skulle ju kunna lösas med hjälp av diverse flash minnen. Poängen är att man ska inte behöva ge upp sina personliga uppgifter för att man vill ha profiler.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Skrivet av jkrx:

och ett minne i musen hade inte klarat detta?

Skrivet av Newklear:

Vem har sagt att det inte skulle klara det?

Personen jag citerade skrev att detta var till för att man inte skulle behöva ha profilerna på sin dators hårddisk, och gjorde ett sarkastiskt uttalande om att det tar så lite plats på ens hårddisk så det finns ingen mening med denna molnlagring.

Minnet som finns i musen är dock inte särskilt stort, så om man av någon anledning vill ha väldigt många profiler eller vill lagra väldigt mycket data, så går inte det, något som kan lösas genom molnlagring.

Ett litet minnes chip på 16 megabyte eller nåt sånt borde kunna klara alla profil inställningar som du kan behöva så det finns ingen anledning för någon molnlagring annat än att Razer eller någon myndighet i USA vill kunna övervaka dej när du sitter och internet surfar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Herr Andersson:

Ett litet minnes chip på 16 megabyte eller nåt sånt borde kunna klara alla profil inställningar som du kan behöva så det finns ingen anledning för någon molnlagring annat än att Razer eller någon myndighet i USA vill kunna övervaka dej när du sitter och internet surfar.

Och som sagt, det finns ingen som sagt att det inte skulle klara det, förutom i ett extremfall. Jag har inte sagt att någon lösning är bättre än någon annan.

Det ska dock sägas att jag föredrog min deathadder när jag inte behövde använda synapse, då det är ett dåligt kodat program som jag helst hade sluppit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Tillverkade inte Razer bra möss en gång i tiden?

Efter vad jag har läst på diverse forum så har kvalitén sjunkigt drastiskt sedan jag hade min Razer Diamondback Chameleon i mitten av 00-talet.

Skrivet av GizZm0:

Jag har Razer Deathadder 3.5G och är så sjukt nöjd över den, älskade MS Intelli 3.0 och denna har precis samma form fast as mycket bättre specc

Jag kör själv numera med SteelSeries Kinzu vilket har funkat bra i två år nu och jag har inget behov av en massa sidoknappar ens i Borderlands 2.

Permalänk
Medlem

Bra artikel gällande Synapse

http://www.techdirt.com/articles/20121105/17594020942/when-mo...

För de som vill läsa lite mer om vad andra användare tycker om just Synapse & Razer.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Sitter på en gigabyte budget mus själv just nu och förrutom en lite bugg som dyker upp då och då (den dubbelklickar ibland) så har den fungerat perfekt i 2 år.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

haha!

Han borde lära sig hur man gör en ordentlig pudel. Att folk känner det hela integritetskränkande bemöts inte alls. Istället ges en massa ologiska förklaringar till tjänstens existens, samt en förklaring om att det här inte alls är att jämställa med Always-on DRM. Bara engångs-DRM...

Tydligen är det viktigt att sätta DRM på hårdvara nuförtiden...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Folk nuförtiden är alldeles för paranoida, att använda saker.
Är man så paranoid, så borde man sluta använda sig av allt som samlar information där ute,som t.ex facebook,twitter etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Låter som en värdelös "bojkott" om du säljer den vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tippen kanske då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Har bara en sak att säga.... Logitech G400.

Dålig scroll på den, jag bytte till deathadder

Behöver inte Internet för att använda macros och liknande.. VDn sa även det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Japp...okej, jag ger mig, inget mer razer för mig då i mus eller tangentbordsväg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tricitum:

Folk nuförtiden är alldeles för paranoida, att använda saker.
Är man så paranoid, så borde man sluta använda sig av allt som samlar information där ute,som t.ex facebook,twitter etc..

Paranoid eller realist? En enkel fråga: Varför ska dessa företag få samla på sig personlig information om dig?

Personligen tycker jag det är illa nog när staten samlar på sig den här typen av information om mig i "förbyggande syfte" än värre är det när ett företag får tillgången till den och ska sälja vidare den.

Permalänk
Medlem

Snuskigt av razer, har inte haft en razer mus på ett tag men nu är det ju helt klart att man håller sig långt borta från dom.

Jag kör just nu Roccat (har bara haft 1) och är jävligt glad med hur det funkar, det som imponerade mig mest var faktum att jag installerade drivaren, och mappade om lite knappar, sen avinstallerade jag drivaren och keymappingsarna ligger kvar. De ligger även kvar om jag byter dator, dvs den lagrar allt i musen.

Jag gillar en ren dator, hatar program som har massa "auto update services" som ligger och körs 24/7 även fast det bara kommer en update varannat halvår. Så för mig var Roccaten jäkligt nice då jag kan ta bort allt bloatware efter jag gjort mina settings.

Permalänk
Medlem

För min del får de gärna samla information om mig, förutsatt att jag får ordentligt betalt ^^

Permalänk
Medlem

Men sånt här är ju rentutav förjävligt... FY PÅ ER RAZER!

Skrivet av Zotamedu:

Varför är folk så gnälliga över att de vill titta på deras användarmönster? Det är ju till för att utveckla bättre produkter i framtiden, eller vad trodde folk annars att de skulle använda all data till? Sen att man måste vara uppkopplad för att använda en mus låter sällsynt korkat och jag hade aldrig köpt den bara därför.

För att de inte frågar kunden om det. Jag står gärna till förfogan med lite information om de frågar mig (som till t.ex. Steam's Hardware survey), men de ska GE FAN i att göra det om jag ej givit tillåtelse.