Ingen skillnad i CPU temps trots Low settings gentemot Ultra.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad i CPU temps trots Low settings gentemot Ultra.

Tjenmors.

Har en liten allmän fundering på varför man inte får lägre cpu-temps i exempelvis BF3 när man går ner från Ultra till Low settings i video settings. Satt igår och lekte runt lite för att jämföra men det enda jag kom fram till var att det inte var nån skillad (eller väldigt liten). Vad beror detta på? Mer tryck på GPU.n än vad det är på CPU.n kanske?

Vidare inbillar jag mig att man får lite lägre temps när man slår på Vsync vilket egentligen bore vara rätt naturligt i och med att den inte behöver rendera mer FPS än vad skärmen klarar av att visa utan screen tearing.

Körde lite nostalgi hemma i helgen också, MoHAA blev det och visst hade man en skyhög FPS där vilket var rätt väntat, men också en relativt hög CPU-temp, ungefär samma som BF3. Nån som har nån vettig förklaring till detta? Det känns väl lite som att CPU.n knappt ska behöva anstränga sig för att driva runt MoHAA.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

som du säger själv e BF3 mer gpu krävande!
relativt hög temp? lite luddigt..
cpun kommer aldrig gå under rumstemp te.x (om du inte har en negativ kylningslösning).
skulle kunna underklocka för att minska värme utveckling.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

som du säger själv e BF3 mer gpu krävande!
relativt hög temp? lite luddigt..
cpun kommer aldrig gå under rumstemp te.x (om du inte har en negativ kylningslösning).
skulle kunna underklocka för att minska värme utveckling.

säg att jag ligger mellan 50-60 grader i bf3. Kör jag MoHAA så ligger den ungefär där också, vilket jag tycker är lite väl högt för ett såpass gammalt spel. Det känns inte riktigt som att den ska ha så hög temp där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

säg att jag ligger mellan 50-60 grader i bf3. Kör jag MoHAA så ligger den ungefär där också, vilket jag tycker är lite väl högt för ett såpass gammalt spel. Det känns inte riktigt som att den ska ha så hög temp där.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för CPU?
Vad har du för kylare?
Vilket chassi?
Vad har du för temp hemma eller där datorn står?

Blir lättare att svara på om det är "normal" temperatur när vi vet vad du har för utrustning.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Specs...

CPU: i5 3570K OC till 4,2 GHz
Kyl: Noctua NH-U9b SE2 ~1300 rpm
Chassi: Corsair Vengeance C70
Graffe: GTX680 DCII TOP
Rumstemp: 20-22 Grader (Blir såklart lite högre under tiden jag använder datorn men inte över 25 grader)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

föstår inte riktigt vad problemet är här, du har ju bra temps?? ivybridge blir lite varma om man clockar dom så tycker inte dina temps är höga alls. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Nja, det är väl inget problem egentligen, som du säger är ju inte tempsen dåliga. Det var mest en nyfiken fråga hur det kommer sig att man har samma temps i ett gammalt spel som inte borde kräva särkskilt mycket av en ny modern dator till skillnad mot vad BF3 kanske gör.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Om du hade låst fps i det gamla spelet till samma som du har i bf3, låt säga 50 fps, så hade den inte alls
blivit så varm eftersom den utan någon större ansträngning kan ge 50 fps.
Även om du kör ett gammalt spel, så försöker datorn pumpa ut så höga fps den kan, därför får du ingen
sänkning i temperatur.
Att du inte får lägre cpu-temps på låga inställningar i bf3 kan bero på att cpun inte blir mindre belastad på de låga inställningarna.
Om du inte låst fps, så kan det istället ge högre temp på cpun.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ja det var väl det jag misstänkte. Jag antar att du menar att låst FPS är samma som Vsync då eller är det enbart skärmens uppdateringsfrekvens vi pratar om då? I så fall behöver jag nog en hint om var jag kan hitta inställningar för att låsa min fps. Går det kanske att göra i Nvidida control panel?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Ja det var väl det jag misstänkte. Jag antar att du menar att låst FPS är samma som Vsync då eller är det enbart skärmens uppdateringsfrekvens vi pratar om då? I så fall behöver jag nog en hint om var jag kan hitta inställningar för att låsa min fps. Går det kanske att göra i Nvidida control panel?

Syftade på Vsync och andra, för mig, okända (program) metoder för att "låsa" FPS.
Så om du inte medvetet ordnat fram något sådant, så är det Vsync som gäller.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jo det är väl Vsync som är aktuellt. Slog på det i MoHAA på 60 Fps och jajamän, visst gick tempen ner till ~40 grader på den kärnan som fick jobba (de andra låg runt 30 grader)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x