Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Då löser vi medborgarskaps frågan på ett enkelt sätt.... Vi gör som i Schweiz eller andra länder. Att ljuga om ens omständigheter eller begå brott kommer automatiskt diskvalificera en för ett medborgarskap.

Och hur kommer detta överhuvudtaget påverka majoriteten av de som flyttar hit, och återfinns inom Schengen?

Skrivet av thexps:

Den stora frågan är inte hur många vi klarar att ta emot, frågan är hur många vi ska fota ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska vi då göra med alla som har svenskt medborgarskap och begår brott? Vart ska vi då skicka dessa? Majoriteten utav våra fängelsekunder har ju inte någon anknytning till andra länder...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vad ska vi då göra med alla som har svenskt medborgarskap och begår brott? Vart ska vi då skicka dessa? Majoriteten utav våra fängelsekunder har ju inte någon anknytning till andra länder...

Har du svenskt medborgarskap så har du en absolut rätt att vistas i Sverige, även om du är ett omoraliskt kräk som begår brott. Har du inte svenskt medborgarskap bör du livstidsutvisas på fläcken efter avtjänat straff i avskalat fängelse.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Har du svenskt medborgarskap så har du en absolut rätt att vistas i Sverige, även om du är ett omoraliskt kräk som begår brott. Har du inte svenskt medborgarskap bör du livstidsutvisas på fläcken efter avtjänat straff i avskalat fängelse.

Fast majoriteten utav de som sätts i fängelse är ju trots allt svenska medborgare. Dessutom så ingår ju redan idag i många fall en utvisning i straffen. Men hur kan detta harmonisera med Schengen och varors/tjänsters fria rörlighet?

Så, vad ska vi då göra med de som begår brotten? Kanske skicka till dagbrott i Kaunisvaara?

Bara för att slänga lite mer ved på elden:
http://www.dn.se/debatt/sociala-problem-vanligast-i-orter-med...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Kan säkert stämma.
Ja men då fortsätter vi väl att bygga nya utanförskapsområden... För det finns ju sådana med etniska svenskar med. Då kan det ju inte vara ett problem.
Försöker man verkligen försvara den problematiska integrationen med att det finns problemområden med svenskar i med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Kan säkert stämma.
Ja men då fortsätter vi väl att bygga nya utanförskapsområden... För det finns ju sådana med etniska svenskar med. Då kan det ju inte vara ett problem.
Försöker man verkligen försvara den problematiska integrationen med att det finns problemområden med svenskar i med?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror försvaret ligger i att belysa att den problematiska integrationen inte är ett solitärt fenomen, utan förekommer i många andra delar också.

Lösningen på ett sådant problem måste då ligga på en nivå som motverkar dessa problem oavsett vilka som orsakar dem.
Tex vill vi ha så få brott som möjligt i Sverige, det kan vi alla väl vara överens om? Många färslag är dock direkt syftade mot vissa människors rottslighet istället för att satsa på att minska rott generellt.

Jag är för att invandrare utan svenskt medborgarskap ska utvisas, men det påverkar på inget sätt svenska medborgare som begår brott.
Däremed inte sagt att man inte ska punktsatsa på vissa speciellt problematiska områden samtidigt som man angriper hela området brett och stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Kan säkert stämma.
Ja men då fortsätter vi väl att bygga nya utanförskapsområden... För det finns ju sådana med etniska svenskar med. Då kan det ju inte vara ett problem.
Försöker man verkligen försvara den problematiska integrationen med att det finns problemområden med svenskar i med?

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt var det ett försvar? Bara en simpel reflektion kring att det finns problem oavsett vilken etnisk bakgrund befolkningen har. Sen kan man ju då väcka frågan om det kanske beror att det för det mesta handlat om gamla bruksorter där strukturen helt slås sönder när bruket försvinner?

Hur ser _DU_ på de miljonprogramsområden som oftast brukar refereras till när det handlar om problemen?

Skrivet av CSM101:

Jag tror försvaret ligger i att belysa att den problematiska integrationen inte är ett solitärt fenomen, utan förekommer i många andra delar också.

Lösningen på ett sådant problem måste då ligga på en nivå som motverkar dessa problem oavsett vilka som orsakar dem.
Tex vill vi ha så få brott som möjligt i Sverige, det kan vi alla väl vara överens om? Många färslag är dock direkt syftade mot vissa människors rottslighet istället för att satsa på att minska rott generellt.

Jag är för att invandrare utan svenskt medborgarskap ska utvisas, men det påverkar på inget sätt svenska medborgare som begår brott.
Däremed inte sagt att man inte ska punktsatsa på vissa speciellt problematiska områden samtidigt som man angriper hela området brett och stort.

Väldigt vettigt skrivet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Har du svenskt medborgarskap så har du en absolut rätt att vistas i Sverige, även om du är ett omoraliskt kräk som begår brott. Har du inte svenskt medborgarskap bör du livstidsutvisas på fläcken efter avtjänat straff i avskalat fängelse.

Det gör man redan. Det utvisas folk hela tiden som begått brott i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast majoriteten utav de som sätts i fängelse är ju trots allt svenska medborgare. Dessutom så ingår ju redan idag i många fall en utvisning i straffen. Men hur kan detta harmonisera med Schengen och varors/tjänsters fria rörlighet?

Så, vad ska vi då göra med de som begår brotten? Kanske skicka till dagbrott i Kaunisvaara?

Jag pratar inte om svenska medborgare, jag pratar om utlänningar. Det spelar ingen roll om 95% av alla dömda är svenska medborgare, i min mening ska utlänningar fortfarande livstidsutvisas. Svenska medborgare har en lagstadgad, absolut rätt att vistas i Sverige, dessa kan man inte utvisa. Utlänningar kan och ska man utvisa om de begår brott på svensk mark. Utvisning fungerar f.ö. utmärkt även i kombination med Schengenavtalet.

Skrivet av Henrik21:

Den som inte ser hålen i den här artikeln direkt bör nog fundera på sin objektivitet.

Skrivet av ozo64:

Det gör man redan. Det utvisas folk hela tiden som begått brott i Sverige.

Det borde vara automatisk utvisning för alla utlänningar som döms till fängelse. Oavsett situationen i hemlandet och oavsett huruvida den kriminelle har skaffat sig ett liv här.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag pratar inte om svenska medborgare, jag pratar om utlänningar. Det spelar ingen roll om 95% av alla dömda är svenska medborgare, i min mening ska utlänningar fortfarande livstidsutvisas. Svenska medborgare har en lagstadgad, absolut rätt att vistas i Sverige, dessa kan man inte utvisa. Utlänningar kan och ska man utvisa om de begår brott på svensk mark. Utvisning fungerar f.ö. utmärkt även i kombination med Schengenavtalet.

Den som inte ser hålen i den här artikeln direkt bör nog fundera på sin objektivitet.

Det borde vara automatisk utvisning för alla utlänningar som döms till fängelse. Oavsett situationen i hemlandet och oavsett huruvida den kriminelle har skaffat sig ett liv här.

för tydlighetens skull; med utlänningar syftar du på folk som bor i landet men som ej har svenskt medborgarskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

för tydlighetens skull; med utlänningar syftar du på folk som bor i landet men som ej har svenskt medborgarskap?

Utlänning per definition är en person som inte innehar ett medborgarskap i landet han/hon vistas i. Så ja, människor som inte har svenskt medborgarskap när de vistas i Sverige.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Jag tycker hela konceptet med medborgarskap är förlegat. Liksom man kan bo och arbeta i landet hela sitt liv utan att vara svensk medborgare, samtidigt kan någon som bara är född här leva resten av livet i ett annat land och vara svensk medborgare.

Och reglerna för att bli svensk medborgare är konstiga, där nytillkomna är precis lika mycket medborgare som andra.

Där norge är ett bra exempel där de snålar(ingen skollunch m.m) och bygger på deras oljereserv medans vi bygger på våra stadsskuld.
Sedan kan vi slösaktiga svennar när det börjar gå lite mer utför sverige flytta till norge och då är vi precis lika mycket norrman som dem. (att få norsk medborgarskap är icke så svårt)

Min poäng är dock inte att försvåra för folk att bli svenska medborgare utan snarare att vi mer bör gå ifrån detta med att vara medborgare. Och då ge folk som betalar skatt i landet rätt till sjukvård etc. Svenskar som föddes här och sedan bor resten av sitt liv i ett annat land, ja de bör inte längre svenskar om de skulle behöva ha hjälp av UD m.m.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Min poäng är dock inte att försvåra för folk att bli svenska medborgare utan snarare att vi mer bör gå ifrån detta med att vara medborgare. Och då ge folk som betalar skatt i landet rätt till sjukvård etc. Svenskar som föddes här och sedan bor resten av sitt liv i ett annat land, ja de bör inte längre svenskar om de skulle behöva ha hjälp av UD m.m.

Så exempelvis asylsökande ska inte få något stöd alls?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker hela konceptet med medborgarskap är förlegat. Liksom man kan bo och arbeta i landet hela sitt liv utan att vara svensk medborgare, samtidigt kan någon som bara är född här leva resten av livet i ett annat land och vara svensk medborgare.

Och reglerna för att bli svensk medborgare är konstiga, där nytillkomna är precis lika mycket medborgare som andra.

Där norge är ett bra exempel där de snålar(ingen skollunch m.m) och bygger på deras oljereserv medans vi bygger på våra stadsskuld.
Sedan kan vi slösaktiga svennar när det börjar gå lite mer utför sverige flytta till norge och då är vi precis lika mycket norrman som dem. (att få norsk medborgarskap är icke så svårt)

Min poäng är dock inte att försvåra för folk att bli svenska medborgare utan snarare att vi mer bör gå ifrån detta med att vara medborgare. Och då ge folk som betalar skatt i landet rätt till sjukvård etc. Svenskar som föddes här och sedan bor resten av sitt liv i ett annat land, ja de bör inte längre svenskar om de skulle behöva ha hjälp av UD m.m.

Norge är ett U-land, tro inget annat.
De har sina oljepengar men de sitter på banken eftersom ingen politiker vågar satsa pengarna i rädsla för att de inte vill bli klandrade för att ha slösat bort pengarna ifall projektet i fråga skulle gå i graven.
Fråga vilken norrman som helst om vad de tycker om sina skattelagar så får du se hur nöjda de är.
Fråga dem om kommunikationsmöjligheterna så får du veta vad se tycker.
Fråga dem om deras internet, priser på varor etc så får du se hur nöjda de är.
Fråga dem om vilka behandlingsalternativ de får på sjukhusen så får du se hur nöjda de är.

Norge är på inget vis ett land som Sverige ska ha som föredöme, utan tvärtom. Sverige är långt före Norge på alla plan förutom att Norge har massa pengar på banken. Pengar på banken gagnar dem inget eftesom de inte ancänder sig av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Norge är ett U-land, tro inget annat.

Alltså snälla du, förstår du inte vad ett U-land är? Det går inte att ta dig på allvar när du håller på så här. Om du tror att Norge är ett U-land så tror jag att din samhällslärare behöver ta livet av sig. Norge har högre BNI, högre BNP per capita, högre HPI och högre HDI än Sverige.

Att saker är dyrare i Norge är irrelevant om man inte tar hänsyn till inkomst. Kan du inte presentera en undersökning som visar hur missnöjda norrmännen är i jämförelse med svenskar, för det är rätt löjligt att tro att de kanske 10 norrmän man känner kan ge en representativ bild för hela den norska befolkningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Migrationsministern säger att vi behöver minska invandring till Sverige: http://www.svtplay.se/video/1001952/3-2-21-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Alltså snälla du, förstår du inte vad ett U-land är? Det går inte att ta dig på allvar när du håller på så här. Om du tror att Norge är ett U-land så tror jag att din samhällslärare behöver ta livet av sig. Norge har högre BNI, högre BNP per capita, högre HPI och högre HDI än Sverige.

Att saker är dyrare i Norge är irrelevant om man inte tar hänsyn till inkomst. Kan du inte presentera en undersökning som visar hur missnöjda norrmännen är i jämförelse med svenskar, för det är rätt löjligt att tro att de kanske 10 norrmän man känner kan ge en representativ bild för hela den norska befolkningen.

Det var en norsk sjuksköterska som sa exakt den meningen till mig när jag jobbade i Norge.
Norge är ett U-land.

Fram tills dess trodde jag som du dock, men efter att ha bott och jobbat i Norge i flera omgångar under flera år så vidhåller jag ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Migrationsministern säger att vi behöver minska invandring till Sverige: http://www.svtplay.se/video/1001952/3-2-21-15

Jag tror det när jag ser det. Alliansen har redan visat sig fullständigt värdelösa på migrationspolitiska områden, ser inte hur man ska ändra på det utan att städa ut en väldans massa ministrar.

Skrivet av CSM101:

Det var en norsk sjuksköterska som sa exakt den meningen till mig när jag jobbade i Norge.
Norge är ett U-land.

Fram tills dess trodde jag som du dock, men efter att ha bott och jobbat i Norge i flera omgångar under flera år så vidhåller jag ovanstående.

Då är ni två stycken som inte förstår vad ett U-land är. Om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen - som man säger.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Norge är ett U-land, tro inget annat.

Haha för faan...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tror det när jag ser det. Alliansen har redan visat sig fullständigt värdelösa på migrationspolitiska områden, ser inte hur man ska ändra på det utan att städa ut en väldans massa ministrar.

Då är ni två stycken som inte förstår vad ett U-land är. Om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen - som man säger.

Nej nej, vi är betydligt fler än så, och vi innefattar väldigt många norrmän. Men sälvfallet förstår jag att du kommer med mothugg eftersom du läst en rapport om BNP o dyl.
Faktum kvarstår. Elnät, kommunikation, infrastruktur (för att nämna några punkter) är i nivå med gamla öststater. Enda postiva med Norge är att man får hög lön, vilket inte ska förringas, men resten är, faktiskt, skit i jämförelse med Sverige. Eller tja, SJ är ju skit det också så på den punkten är det lika.
Bara en sån sak som attbvattenledningarna är från andra världskriget och orsakar sjukdomar hos befolkningen är skrattretande.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3663708.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2540329.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3644429.ece
http://www.namdalsavisa.no/Meninger/NAmener/article5018012.ec...
http://www.nettavisen.no/okonomi/article2795457.ece.

Ojsan, verkar jag inte var helt fel ute med mitt påstående, råder väldiga debatter fortfarande om Norge verkligen är utvecklat eller ej. Och då pratar vi inte om siffror på pappret, utan i verkligheten.

Edit: jag är medveten om att det är nyhetsartiklar men de belyser min poäng alldeles ypperligt, dvs att norrmän själva också tycker att Norge kanske inte är ett riktigt I-land, trots all förmögenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Nej nej, vi är betydligt fler än så, och vi innefattar väldigt många norrmän. Men sälvfallet förstår jag att du kommer med mothugg eftersom du läst en rapport om BNP o dyl.
Faktum kvarstår. Elnät, kommunikation, infrastruktur (för att nämna några punkter) är i nivå med gamla öststater. Enda postiva med Norge är att man får hög lön, vilket inte ska förringas, men resten är, faktiskt, skit i jämförelse med Sverige. Eller tja, SJ är ju skit det också så på den punkten är det lika.
Bara en sån sak som attbvattenledningarna är från andra världskriget och orsakar sjukdomar hos befolkningen är skrattretande.

Jag tittar på vad definitionen av ett I-land är. Norge är per de definitioner som existerar (samtliga av dem) ett I-land. Att stora glesbefolkade, bergiga Norge har ont om motorvägar i jämförelse med Albanien, beläget på kontintenen som inte ens är en tiondels så stort sett till yta är en halkande jämförelse. Gör det Norge till ett U-land? Nej.

99,5% av alla norskar har tillgång till bredband.

Europas sämsta tågnät tillfaller britterna enligt de flesta rankingsystem. Antar att Storbritannien får ses som ett U-land alltså.

Elnätet kunde jag inte hitta något kvalitetsindex på, men att det är gammalt behöver inte betyda att det inte fungerar.

Norge är givetvis inte perfekt, det är inte Sverige heller. Men att påstå att Norge skulle vara ett U-land är bara skrattretande. Att det finns kritiker bland norrmännen som vill ha mer och bättre är självklart, det har vi i Sverige också även på områden där vi är absolut världsledande. Men att tro att ett par journalister och några av dina vänner skulle vara representativa för hela befolkningen är en väldigt ovetenskaplig utgångspunkt. Men så verkar du å andra sidan vara väldigt intresserad av känslobaserad argumentation.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Och då pratar vi inte om siffror på pappret, utan i verkligheten.

Först så länkar du till vad som verkar vara Norges motsvarighet till Aftonbladet, sen så pratar du om "verkligheten" likt en sjuttonårig SD-anhängare som knappt har godkänt i samhällskunskap?

Dags att höja nivån ett snäpp.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Vilket medborgarskap är mindre "värt" än ett annat?

Det man kan bli av med är mindre värt än det man inte kan bli av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tittar på vad definitionen av ett I-land är. Norge är per de definitioner som existerar (samtliga av dem) ett I-land. Att stora glesbefolkade, bergiga Norge har ont om motorvägar i jämförelse med Albanien, beläget på kontintenen som inte ens är en tiondels så stort sett till yta är en halkande jämförelse. Gör det Norge till ett U-land? Nej.

99,5% av alla norskar har tillgång till bredband.

Europas sämsta tågnät tillfaller britterna enligt de flesta rankingsystem. Antar att Storbritannien får ses som ett U-land alltså.

Elnätet kunde jag inte hitta något kvalitetsindex på, men att det är gammalt behöver inte betyda att det inte fungerar.

Norge är givetvis inte perfekt, det är inte Sverige heller. Men att påstå att Norge skulle vara ett U-land är bara skrattretande. Att det finns kritiker bland norrmännen som vill ha mer och bättre är självklart, det har vi i Sverige också även på områden där vi är absolut världsledande. Men att tro att ett par journalister och några av dina vänner skulle vara representativa för hela befolkningen är en väldigt ovetenskaplig utgångspunkt. Men så verkar du å andra sidan vara väldigt intresserad av känslobaserad argumentation.

Du ville ha belägg för mina påståenden, jag la fram dem. Det är inte jag som producerat dessa påståenden.
Det gällde aldrig en vetenskaplig bevisning, vilket jag påpekat. Visst, alla har bredband men vad är det för bredband tex? Du kan ju bo i Norge en vecka eller två så lär vi hamna på samma lag ang frågan att Norge är ett U-land.
Sen att du tror att jag menar att Norge är ett U-and enligt FN-definitioer o dyl är ju bara dumt.
Va beträffar känslomässiga argument är det något vi alla faller för då och då. Även om jag tycker att många SD-anhängare har fel i sina argument så måste man förstå att deras subjektiva känsla är av värde om man vill skapa en förändring. Ganska logiskt.

Skrivet av Crippa90:

Först så länkar du till vad som verkar vara Norges motsvarighet till Aftonbladet, sen så pratar du om "verkligheten" likt en sjuttonårig SD-anhängare som knappt har godkänt i samhällskunskap?

Dags att höja nivån ett snäpp.

Jag länkade till källor där folk framför sina åsikter, sen om det är Aftonhoran eller Times spelar ingen roll, människor framför sina åsikter ändå. Hade jag velat bevisa något vbetenskapligt hade jag inte använt mig av åsiktsmaskiner. Det var aldrig tänkt att vara vetenskapligt belagt, utan att visa att det inte är mitt påhitt att Norge är ett U-land etc, vilket vissa ovanstående verkar tro och har svårt att förstå, det är ej heller en liten minoritet, utan så pass många som tänker så att det debatteras om det.

Men vi har nu flyttat fokus från det viktiga; Norge är inte i paritet med Sverige på de flesta fält, utan underlägset. Att de inte har statsskuld och en stor förmögenhet på banken gör det inte till ett bättre land som Sverige ska börja ta efter. Allt annat är trams att tro.

Permalänk
Medlem

Norge är ett u-land. Om än ett rikt sådant. Lite som att visa oljeländer är u-länder trots att de har goda tillgångar till naturresurser. Det säger jag enbart utifrån min ett år långa vistielse i landet.
Perkle så lite man lär sig av sitta framför datorn nuförtiden. På min tid så lärde man sig allt via datorn. Nuförtiden måste man ta sig utanför wikipedia och besöka plats för att lära sig.

edit: undra var ifrån det anala behovet till vetenskapliga artiklar kommer ifrån. Det är ett väldigt lustigt fenomen på det här forumet som är smått bananas.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Du kan ju bo i Norge en vecka eller två så lär vi hamna på samma lag ang frågan att Norge är ett U-land.

Jag har norrmän i släkten så det är inte ett land som för mig är okänt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag har norrmän i släkten så det är inte ett land som för mig är okänt.

Har släkt i utvecklingsländer (inkluderat Norge). De är fenor på att propagera sitt lands förträfflighet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har släkt i utvecklingsländer (inkluderat Norge). De är fenor på att propagera sitt lands förträfflighet

Jag har besökt Norge tillräckligt många gånger för att kunna säga att det inte är ett U-land. Att påstå det är absurt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag pratar inte om svenska medborgare, jag pratar om utlänningar. Det spelar ingen roll om 95% av alla dömda är svenska medborgare, i min mening ska utlänningar fortfarande livstidsutvisas. Svenska medborgare har en lagstadgad, absolut rätt att vistas i Sverige, dessa kan man inte utvisa. Utlänningar kan och ska man utvisa om de begår brott på svensk mark. Utvisning fungerar f.ö. utmärkt även i kombination med Schengenavtalet.

Den som inte ser hålen i den här artikeln direkt bör nog fundera på sin objektivitet.

Det borde vara automatisk utvisning för alla utlänningar som döms till fängelse. Oavsett situationen i hemlandet och oavsett huruvida den kriminelle har skaffat sig ett liv här.

Se för guds skull till att vara dels konsekvent med dina benämningar i sånt fall. Som sagt, hur kan utvisning ligga över t.ex. Schengenavtal och WTO (varors/tjänsters fria rörlighet?).

Intressant, vilka är då hålen i artikeln? Detta om att det minsann inte är fungerande med bara arbetslösa svensson?

Skrivet av CSM101:

Det var en norsk sjuksköterska som sa exakt den meningen till mig när jag jobbade i Norge.
Norge är ett U-land.

Fram tills dess trodde jag som du dock, men efter att ha bott och jobbat i Norge i flera omgångar under flera år så vidhåller jag ovanstående.

Är nog beredd att hålla med dig, både från egna erfarenheter och nuvarande kollegors. Finns anledningar till att de inte är norska medborgare längre...

Skrivet av Crippa90:

Haha för faan...

Finns ju som sagt var anledningar till varför man säger sådant, särskilt om man bott/jobbat där i omgångar. Visst lönen är högre än Sverige, men utgifterna helt absurda och som avslutning är infrastrukturen under all kritik. Folk klagar på Sverige, men Norge ligger långt långt långt efter...

Skrivet av Valiumballong:

Jag har besökt Norge tillräckligt många gånger för att kunna säga att det inte är ett U-land. Att påstå det är absurt.

Däremot kan det ju ligga något i att Norge är den sista sovjetstaten?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Den hårda slummen i Norge:

Dold text

Jordbruket går framåt hos våra grannar, men allt sköts för hand i detta U-land:

Dold text

Skola har precis införts:

Dold text

Dock är skolskjutsen bristfällig:

Dold text

Sophanteringen är katastrofal, till skillnad från nedre bilden som är hämtat från ett i-land (typ Irak eller Burma).

Dold text

Valiumbalong må ha klarat grundskolan, men han ser inte verkligheten!!

Jag hoppas jag har lyckats visa hur absurt påståendet är. Norge är inte ett U-land, tro inget annat.

Dold text
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alakai:

Frågan behöver dissekeras. Vad smärtgräns är för något beror helt och hållet på vad man tittar efter. Är en momentan uppgång i GDP en smärtgräns? Är en permanent minskning av lediga hyresrätter i småstäder en smärtgräns? Är ändring av allmänhetens inställning till allemansrätten en smärtgräns?
Ser man på det för brett så får man ett svar mellan noll och hundra då det handlar om kaotiska system.

Frågan kan tolkas lite hur som helst. Min första tanke är 'bostäder', som det redan saknas massor av. Dessa flyktingar får tusentals (hugget ur luften) lägenheter medans "våra egna" inte får en chans att skaffa sig ett boende.

Skickades från m.sweclockers.com