Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En miljon fiberabonnemang i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Fiber-Lan = Fiber fram till område/fastighet därefter koppar kabel.

Fiber = Fiber ända in i lägenheten.

Påstår mig inte vara särskilt kunnig, men det känns som det inte borde göra nån större skillnad, eller? Såvida det inte rör sig om ett särskilt stort bostadsområde. Du har ju förmodligen kopparkabel de sista metrarna ändå.

Själv ska man, med lite "tur", få fiber efter knappt 8 år utan möjlighet till nåt snabbare än 0,5 Mb/s!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lite OT, men lekte runt lite på bredbandskollen nu.. Under "Jämför med andra", och kollade på 100Mbit fiber.. för de flesta operatörer får folk ut mellan 40-60Mbit/s. Beror det på att leverantörerna snålar med bandbredden eller sitter folk bakom routrar med begränsad throughput eller vad tror ni? För det verkar ju lite skumt om det skulle stämma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Lite OT, men lekte runt lite på bredbandskollen nu.. Under "Jämför med andra", och kollade på 100Mbit fiber.. för de flesta operatörer får folk ut mellan 40-60Mbit/s. Beror det på att leverantörerna snålar med bandbredden eller sitter folk bakom routrar med begränsad throughput eller vad tror ni? För det verkar ju lite skumt om det skulle stämma.

ofta kan det missmatcha en del mellan teoretisk och praktisk hastighet.
95/83 här med fiber 100/100
men det varierar på dygn samt belastning..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Fiber-Lan = Fiber fram till område/fastighet därefter koppar kabel.

Fiber = Fiber ända in i lägenheten.

Även fiber är lan. Förstår dock inte varför detta är intressant, i praktiken är det ingen skillnad. Dock finns det en hel del stadsnät som drar fiber hela vägen så det är rätt vanligt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Sitter på fiber 100/10 lina

Telia drog in fiber i vårt område, ligger strax 20min utanför Uppsala

Hel nöjd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Om man plockar bort fiber-lan från statistiken undrar hur många renodlade fiber uppkopplingar som blir kvar?

Jag skulle gissa på, inte så väldans många faktiskt. På ett företag jag praktiserade på så var det fiber all the way in till hyresrätterna (alla fall de ny fiberkablarna som drogs in), Och därefter en liten routor med några LAN portar.

Skrivet av skruvis:

Japp borde kallas fast uppkoppling istället.

Om man räknar med så mycket downtime vissa har så kan ju deras linor knappt kallas för "fasta"

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Ge gigabit till alla! Google har ju börjat med det nu och kunder når uppemot 700mbps i båda riktningar, där har ni bandbredd att streama 8k upplösning på!

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns 1Gbps bandbredd i Sverige också, dock tror jag det bara går att få 1000 ner och "endast" 100 upp. Kostar sin slant dock, 800-900kr i månaden senast jag kollade.

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden mellan 3G och 4G rent praktiskt? Den teoretiska skillnaden är ju ganska stor, men jag tänker mest på hur konkurrensen kring det befintliga 3G-nätet påverkar hastigheterna i jämförelse med det inte allt för använda 4G.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur stor är skillnaden mellan 3G och 4G rent praktiskt? Den teoretiska skillnaden är ju ganska stor, men jag tänker mest på hur konkurrensen kring det befintliga 3G-nätet påverkar hastigheterna i jämförelse med det inte allt för använda 4G.

Ja som jag skrev innan jävligt stor jämfört med 3G på min telefon.
Fick ut 11Mbit/s via min telefon med 3G
Kompisen med sitt 4G har halverad svarstid och 30Mbit/s!
Och en snabbtitt på bredbandskollen.nu statistiken sa väl ungefär detsamma!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Jag bidrar med 1st fiberanslutning till den statistiken Usch för bredband via kopparkabel, mer höghastighetsbredband åt folket!

Ligger inte Sverige väldigt bra till om man ser på antal % av folket som har tillgång till snabbt bredband?

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta har faktiskt kopparkabel till sitt bredband trots att det står fiber på abbet. Fiber är de flesta fall lika fel som LED-tv, mitt fiber är iaf en cat-kabel i fin koppar.

Skrivet av oroxlid:

Lite lustigt.. Har både fiber och Comhem i lägenheten och endå så är Comhem snabbare :/

200/10Mbps Comhem

100/10Mbps är det snabbaste fiber erbjudande jag kan hitta

Frågan är vad du får hastighet irl, speciellt ut, för där brukar det fallera, med "fiber" så får man den hastigheten. Det brukar stå finstilt upp till 200/10, i praktiken 50/1 om man är flera i huset som belastar hårt.

Skrivet av Ozzed:

Lite OT, men lekte runt lite på bredbandskollen nu.. Under "Jämför med andra", och kollade på 100Mbit fiber.. för de flesta operatörer får folk ut mellan 40-60Mbit/s. Beror det på att leverantörerna snålar med bandbredden eller sitter folk bakom routrar med begränsad throughput eller vad tror ni? För det verkar ju lite skumt om det skulle stämma.

Oftast dålig router, med en vettig router eller raka rör så brukar hastigheten bli som den skall.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Vad är koppar när det finns plast!! Fiber ska det va! 100/100 som ett bidrag från mig till denna siffra!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

227000 människor sitter på 56k 2012? finns det ens att få abonnemang för det längre eller surfa in på en hemsida (se på aftonbladet)..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Haha kul att det är en bild på en TP switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Ja som jag skrev innan jävligt stor jämfört med 3G på min telefon.
Fick ut 11Mbit/s via min telefon med 3G
Kompisen med sitt 4G har halverad svarstid och 30Mbit/s!
Och en snabbtitt på bredbandskollen.nu statistiken sa väl ungefär detsamma!

Det är ju bra (fortfarande inte så praktiskt som jag tänkt (om det märks skillnad i vanlig användning och inte i test)), men jag tänkte även på hur det är med täckning osv. Jag personligen behöver inte direkt mer än säg 11Mbit/s i mobilen då jag inte surfar via WiFi.

Om jag utläser detta korrekt så får man inte ut 4G-hastighet lika ofta som man får ut 3G-hastighet. Iofs antar jag att sådant förväntas att byggas ut de kommande 2 åren. Stort dilemma.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Tog nys en uppkoppling 100/100. Vill inte ha nått sämre igen. Minns väl den horribla 56K modem tiden. Lät pling pling kruuussssssshhhhh iiiiiii pon pong pong bbbbsssshhh. sen var man upp kopplad och tog en sisådär 5 minuter att ladda en enkel sida ibland.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag vet inte vad jag menar. Den stora frågan är vad du menar med att fråga vad jag menar. Fullständigt vilse.

Du skrev 64+1 i binär form, omräknat till decimalt blev det 65. Om man kollar på ASCII-tabell är decimalvärdet 56 bokstaven stora A. :>

Skrivet av Ezkit:

Sitter på fiber 100/10 lina

Telia drog in fiber i vårt område, ligger strax 20min utanför Uppsala

Hel nöjd

WHAT?! Jag bor knappt 5min från Uppsala stan, och kan inte ens få en sketen fiberlina, antar att du bor i Gunsta bland nybyggena där..?!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sitter på en 2mbit lina själv. Kan inte spela vissa online-spel utan att det laggar ihop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De flesta har faktiskt kopparkabel till sitt bredband trots att det står fiber på abbet. Fiber är de flesta fall lika fel som LED-tv, mitt fiber är iaf en cat-kabel i fin koppar.

Frågan är vad du får hastighet irl, speciellt ut, för där brukar det fallera, med "fiber" så får man den hastigheten. Det brukar stå finstilt upp till 200/10, i praktiken 50/1 om man är flera i huset som belastar hårt.

Oftast dålig router, med en vettig router eller raka rör så brukar hastigheten bli som den skall.

Jag får ut runt 16-21MBps när jag laddar ner från steam.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Lite OT, men lekte runt lite på bredbandskollen nu.. Under "Jämför med andra", och kollade på 100Mbit fiber.. för de flesta operatörer får folk ut mellan 40-60Mbit/s. Beror det på att leverantörerna snålar med bandbredden eller sitter folk bakom routrar med begränsad throughput eller vad tror ni? För det verkar ju lite skumt om det skulle stämma.

Jag har max hastighet oftast på natten och som du säger på kvällen. Mitt comhem flaskhalsas säkerligen med andra ord när många tankar eller liknande. Ska ringa och klaga på dom någon dag nu igen då dom försökt få det till att det är mina grejer det är fel på, det är det definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Du skrev 64+1 i binär form, omräknat till decimalt blev det 65. Om man kollar på ASCII-tabell är decimalvärdet 56 bokstaven stora A. :>

Haha, där ser man så långt kopplade jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Haha, där ser man så långt kopplade jag inte

Haha

Arbetsskadad, "nejnej"

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi kan spekulera i hur många bortglömda abonnemang det finns men jag tror inte folk sitter och betalar för abonnemang de inte använder i någon större utsträckning. Däremot är det fortfarande vanligt att utrustning som kan fjärrstyras eller rapportera fel/larma har analoga modem fortfarande. Så sent som för ett år sedan bytet jag ut modemet på vårat SAN till ethernet. Flera gamal AS/300 och 36:or har modem... fast numera är dessa bara en AS/400.

Hehe, jag antog att det var privatabonnemang - men det hade väl varit lite att ta i.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Efter att jag fick in mitt 1000/1000 skulle jag aldrig kunna tänka mig att flytta till en bostad med sämre uppkoppling. Det ska inte ta med än 1-2 minuter att tanka en semesterfilm i HD år 2012. När man har bestämt sig för att kolla ska den finnas där direkt och så länge som det inte finns någon bra prisvärd tjänst så tror jag många fortfarande kör med gamla beprövade metoder

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Flyttade in i en nybyggd lägenhet för ca 3 år sedan och fick 10/10 från Telia som ingick i hyran. Sedan dess har de uppgraderat hastigheten till 100/10(95/11 enligt bredbandskollen). Tänkte uppgradera från början men ville inte betala extra just då. Svårt att tänka sig att ha lägre hastighet. Helst skulle jag vilja ha högre men 100/10 fungerar ganska bra ändå.

Innan jag flyttade in in lägenheten hade Telia ett informationsmöte med alla som skulle flytta in i samma hus. När de två som höll mötet pratade om de hastigheter man kunde få sa de att de inte kunde förstå varför någon skulle vilja ha så hög hastighet som 100Mbit...

De kallade det för fiber men sa att max ledningarna i lägenheten kunde klara av var 250Mbit. Så inget 1000Mbit för mig

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Känns ju tyvärr som att Sverige stannat upp i utvecklingen angående bredband :/ Mer RIKTIGT bredband till folket!

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag fiber maj månad 1999 Det var rätt tufft på den tiden : )
Då hade telia support dygnet runt, kommer ihåg att jag ringde data supporten när uppkopplingen inte funkade. Hon bad mig ringa på dagen istället för dom var väldigt datakunniga, : )

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Själv fick jag fiber maj månad 1999 Det var rätt tufft på den tiden : )
Då hade telia support dygnet runt, kommer ihåg att jag ringde data supporten när uppkopplingen inte funkade. Hon bad mig ringa på dagen istället för dom var väldigt datakunniga, : )

Vilka hastigheter snackar vi då? Minns bara att jag körde på uppringt modem 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Vilka hastigheter snackar vi då? Minns bara att jag körde på uppringt modem 1999.

350 kb/s har jag för mig. Dock så höjdes till det dubbla året därpå. Jag betalade inte en spänn för uppkopplingen heller

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

350 kb/s har jag för mig. Dock så höjdes till det dubbla året därpå. Jag betalade inte en spänn för uppkopplingen heller

Gratis också, nice.

Permalänk

Har fiber till huset, sen blir det misshandlat av ComHem innan det nåt lägenheten. Så kör VDSL istället.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line