Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

iPhone 5 repor, kan man få ny genom garantin?

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Nog för att Apple tryckt in en mycket kompetent grafikkrets, men den är inte sjukt mycket snabbare än exempelvis Adreno 320. Snabbare - ja, men inte sjukt. Och med jellybean så förbättras resultaten markant för Android telefoner.

Jag anser det. Om du vill skapa dig en egen åsikt så titta lite på benchmarks, men du kan inte på något sätt påverka mina åsikter.

Förresten, skulle du kunna säga vilka smartphones som använder sig av Adreno 320?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Förresten, skulle du kunna säga vilka smartphones som använder sig av Adreno 320?

Padphone 2, Nexus 4, Optimus G tex.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Padphone 2, Nexus 4, Optimus G tex.

Adreno 320 är definitivt en vass GPU men man kan fråga sig om den verkligen är lämplig för smartphones i dess nuvarande form. Den blir väldigt varm under belastning och varken Optimus G eller Nexus 4 klarar att genomföra en hel GLBenchmark-körning utan att krasha eller throttla ner hastigheten enligt Anandtech. De testade att lägga Nexus 4 i frysen och då presterade den mycket bättre Känns som den är mer anpassade för tablets.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Jag anser det. Om du vill skapa dig en egen åsikt så titta lite på benchmarks, men du kan inte på något sätt påverka mina åsikter.

Förresten, skulle du kunna säga vilka smartphones som använder sig av Adreno 320?

Bland annat min Padfone 2 som jag skriver detta meddelande ifrån...
Jag kommer när som helst ha jelly bean på den också, kan köra lite benchmarks då och lägga upp några screenshots.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S_Z:

Adreno 320 är definitivt en vass GPU men man kan fråga sig om den verkligen är lämplig för smartphones i dess nuvarande form. Den blir väldigt varm under belastning och varken Optimus G eller Nexus 4 klarar att genomföra en hel GLBenchmark-körning utan att krasha eller throttla ner hastigheten enligt Anandtech. De testade att lägga Nexus 4 i frysen och då presterade den mycket bättre Känns som den är mer anpassade för tablets.

Padfone 2 lider inte av de överhettningsproblemen, körde stability test i 12 minuter, den blev aldrig obehagligt varm och klockade aldrig ner sig. Till skillnad från Nexus 4 som klockade ner sig från 1,5 till 1,1 Ghz - vilket även speglade sig i prestandan där min Padfone hann med 25 procent fler memory och cpu runs, och efter tolv minuter så stängde nexusen ner sig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Bland annat min Padfone 2 som jag skriver detta meddelande ifrån...
Jag kommer när som helst ha jelly bean på den också, kan köra lite benchmarks då och lägga upp några screenshots.

Denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1265515
http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_Padfone

Adreno 225.

Men det kanske är inkorrekta specifikationer.

Permalänk
Medlem

Padfone 2...
http://www.gsmarena.com/asus_padfone_2-5017.php
adreno320

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Entusiast

Denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1461485

Adreno 320.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Bägge artiklarna jag hittade refererar till just Padfone 2...
Jag rår inte för vad något annan har skrivit.
Eller vid rättare eftertanke så tittade jag på lanseringsdatumet. April 2012. Har dom släppt två padfone under samma år? Det trodde jag inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Bägge artiklarna jag hittade refererar till just Padfone 2...
Jag rår inte för vad något annan har skrivit.

Nej, bägge är om PadFone 1, men där en surfplatta ingår, alltså kallas den 2-in-1.

De UPL och jag länkade är däremot om PadFone 2.
Jag tror du behöver uppdatera dig på mobilfronten om du inte hört något om telefoner med Adreno 320, folk är som tokiga över Nexus 4, och PadFone 2 är relativt uppmärksammad den också, t.om här på Sweclockers.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Nej, bägge är om PadFone 1, men där en surfplatta ingår, alltså kallas den 2-in-1.

De UPL och jag länkade är däremot om PadFone 2.
Jag tror du behöver uppdatera dig på mobilfronten om du inte hört något om telefoner med Adreno 320, folk är som tokiga över Nexus 4, och PadFone 2 är relativt uppmärksammad den också, t.om här på Sweclockers.

Jag har andra intressen än att plugga fakta om plasttelefoner från Taiwan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Jag har andra intressen än att plugga fakta om plasttelefoner från Taiwan.

Självklart, jäkla skräptelefon är vad det är.
Eller så är det en av - om inte den bästa smartphonen på marknaden just nu.
Du är väl mer intresserad av att komma med felaktig fakta och dryga med folk på forum som Sweclockers.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Självklart, jäkla skräptelefon är vad det är.
Eller så är det en av - om inte den bästa smartphonen på marknaden just nu.

Om du tycker det så är det din sanning. Och om du tycker det är roande att läsa om gpu:er till smartphones så grattis.

Permalänk
Hedersmedlem

Så så...
Varför diskuterar ni grafikkretsar i en tråd som hamnar om ett (eventuellt) garantiärende hos Apple?
Åter till topic!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det går inte på garanti. eftersom att det är något som du kunde ha motverkat så går det inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

förstår inte det här.
det må inte vara en iphone5 jag har, (samsung S1 plus) men jag har inte en repa på glaset, haft telefonen i ett år nu.

va fan gör ni med telefonerna? om ni har den i fickan, var inte så korkade och läg nycklarna i samma ficka t.ex. jag fattar ingenting över hur alla kan vara så sjukt vårdlösa med en så dyr produkt(iphone är speciellt dyr med tanke på att du betalar sjukt mycket mer än för vad du får).

garanti? för att du repat din mobil... lol never, repa den inte från första början istället, "tappa" den inte i golvet för att få en ny osv... allt sånt är så oärligt och smetar på mer problem i dagsens materialkonsumtion.

*edit*
8795,- WHAT? xD och du är så vårdlös med den att du repar den på 2 månader... du ska inte ha en mobil.

Tja alla kanske inte sitter i ett klassrum eller kontor hela dagarna, vissa står ute i snö med betong/skräp på händerna när man får ett jobbsamtal och måste svara.
Samt att snickarbyxor har inte de bästa fickorna för mobiltelefoner, sitter utsidan vänster knä, väldigt lätt att dra den mot en spik eller plåtbit och vipps så är det en stor och fin repa i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Tja alla kanske inte sitter i ett klassrum eller kontor hela dagarna, vissa står ute i snö med betong/skräp på händerna när man får ett jobbsamtal och måste svara.
Samt att snickarbyxor har inte de bästa fickorna för mobiltelefoner, sitter utsidan vänster knä, väldigt lätt att dra den mot en spik eller plåtbit och vipps så är det en stor och fin repa i den

Det betyder ju ändå inte att man ska kunna ha en såpass dyr och ömtålig telefon i en sådan miljö? Jobbar man med sådant bör man ha en telefon för det arbetet. Väljer man sedan att ha en Iphone istället så får man ta att den kan gå sönder. Det finns telefoner som är mer lämpade för stötar, fukt osv..köp en sådan då.

Jag tar inte på mig min finaste kostym om jag jobbar som sotare direkt..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Tja alla kanske inte sitter i ett klassrum eller kontor hela dagarna, vissa står ute i snö med betong/skräp på händerna när man får ett jobbsamtal och måste svara.
Samt att snickarbyxor har inte de bästa fickorna för mobiltelefoner, sitter utsidan vänster knä, väldigt lätt att dra den mot en spik eller plåtbit och vipps så är det en stor och fin repa i den

Då känns det läge att skaffa ett ordentligt skal eller kanske en helt annan telefon bättre anpassad för den typen av miljöer...

Permalänk

Vill se att ts tar o ger oss det han "lovade" innan denna tråd spårar ur helt och slutar med ett krig om äpple vs päron innan widl i kompaniet låser skiten ur den. Vill också se att ts öppnar upp ögonen för bl.a Nokia som även idag håller sig till kvalité framför att lyckas (lol, fail..) Och sist men inte minst så hoppas jag innerligt att ts förstår KLART OCH TYDLIGT att GARANTIPAPPER är någonting man läser innan man gör en tråd om det det är precis som att man läser lagen innan man stämmer någon i rätten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Varför tycker alla att TS ska skylla sig själv? Det är ju Apple som gjort en designmiss... Det är känt att Iphone 5 är väldigt känslig ifrån repor... En mobiltelefon har man ju alltid med sig och man ska ju nuförtiden använda den till allt mellan himmer och jord. En normalt funtad person tillverkar ju en telefon som tål vanligt slitage? Man ska väl inte behöva sätta sin mobil på ett podium för att den inte ska få repor / flagna.

Har själv en Samsung Galaxy S2, har tappat den i golvet, dragit mot olika ytor osv osv. Det enda jag fått är en liten krackelering på baksidan utav mitt skal. Jag har haft den i ungefär 1 år. Första 6 månaderna hade jag inget skal. Helt vanlig användning och den ser fortfarande ny ut!

Apple är bara ute efter era pengar, när dem fått er dinero är det väldigt svårt att få "tillbaka" det.
Med pengar tillbaka menas ju tex: Bra service, trevligt och tillmötesgående bemötande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kan bara säga som alla andra... NEJ.
Ångrade ett köp av en mobil för många år sedan. Efter att ha använt mobilen i ca 2 dagar hade det lyckats bli en repa på den som man knappt kunde se med blotta ögat. Detta lilla räckte för att jag inte skulle kunna få ångra mitt köp. Inte heller skulle det väl kunna gå att skicka in den på garanti i så fall eller hur?

Det är bara att gilla läget och köpa ett skal eller tänka efter vad man vill ha ut ur sitt köp.

Har själv en S2 och den ser väl inte så snygg ut heller men jag har haft den i snart 1,5 år. Alltid slits med tiden. Vissa saker slits snabbare än andra.

Permalänk
Medlem

Det är bara att acseptera att den är repad tyvär.

Permalänk
Skrivet av PeterKalle:

Hej allihopa!

Jo min iphone 5 har fått sig en och annan repa/skavts, undrar om det är nån ide att ens försöka få den utbyt på garantin? haft den i ca två månader bara men den ser värre ut än min gamla 4.
Tänkte i så fall gå i mot apple på kvalitén och säga att den inte lever upp till mina förväntningar med ett par länkar också kanske där andra klagar på samma sak.
Har jag nån chans att vinna eller är det bara att acseptera???

Lite för att vara den som är den - det är rätt jäkla svinigt att klaga på repor när det sitter folk på slavlön i Foxconn och meckar ihop iPhones så snabbt de bara kan för att möta efterfrågan. Har själv fått en iPhone 3GS utbytt på garanti för att hörlursuttaget slutade fungera (vilket väl ändå är en rimlig defekt), och när jag kom på att jag kostat arbetarna två iPhones till priset av en fick jag fan råångest.

Nu menar jag inte att man ska ha världssamvete till tusen och gå med trasig produkt som kostat flera tusen, men repor? Schämmes, tamefan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Tja alla kanske inte sitter i ett klassrum eller kontor hela dagarna, vissa står ute i snö med betong/skräp på händerna när man får ett jobbsamtal och måste svara.
Samt att snickarbyxor har inte de bästa fickorna för mobiltelefoner, sitter utsidan vänster knä, väldigt lätt att dra den mot en spik eller plåtbit och vipps så är det en stor och fin repa i den

haha, ja men då får du skylla dig själv. då ska du inte ha en sån mobil och komma och gnälla sen, poängen är att man kanske inte kan köra en Lamborghini när du plogar snö (eller? lol).

Skrivet av Pantsoff:

Varför tycker alla att TS ska skylla sig själv? Det är ju Apple som gjort en designmiss... Det är känt att Iphone 5 är väldigt känslig ifrån repor... En mobiltelefon har man ju alltid med sig och man ska ju nuförtiden använda den till allt mellan himmer och jord. En normalt funtad person tillverkar ju en telefon som tål vanligt slitage? Man ska väl inte behöva sätta sin mobil på ett podium för att den inte ska få repor / flagna.

Har själv en Samsung Galaxy S2, har tappat den i golvet, dragit mot olika ytor osv osv. Det enda jag fått är en liten krackelering på baksidan utav mitt skal. Jag har haft den i ungefär 1 år. Första 6 månaderna hade jag inget skal. Helt vanlig användning och den ser fortfarande ny ut!

Apple är bara ute efter era pengar, när dem fått er dinero är det väldigt svårt att få "tillbaka" det.
Med pengar tillbaka menas ju tex: Bra service, trevligt och tillmötesgående bemötande.

agree!

har en Samsung s plus/i9001. är riktigt nöjd med mobilen, tappat den i golvet säkert 5 gånger. har ett sketet skal för 80kr på den vilket hjälper. har inte använt något skärm skydd tills för några dagar sen när jag hittade ett för 40kr på teknikmagasinet (super rea på utgående vara! full body!)

skärmen har inte en, enda, repa. men jag drar den inte i golvet, jag lägger den alltid med baksidan ner. har den i en ensam ficka i byxan (höger fram, inga nycklar osv) DOCK är jag studerande och är kanske inte "in the field" så länge, men tycker det är rätt skapligt för att haft den så passa länge ändå.

skulle jag nu jobbat med något annat som är mer fysiskt med spikar å skit så skulle jag, då fort det var dags att byta, skaffa en mobil som klarar av det. varför i helvete ska man ha en sån iphone som blir repigt om man andas på den?

Skrivet av PeterKalle:

Har den alldrig med andra föremål i fickan, inte nån gång. Tror det är marmor bordet i vardagsrummet som gjort det mesta, när jag lagt den där men inte ska man behöva ändra sin lifstil tycker jag bara för att man köpt en ny i5?

såg det här precis...

du behöver inte bytta livsstill men lägg den då för f inte på bordet? vem som helst kan förutspå repor om du lägger dem på en sån yta.
den är ju fan värd 9000kr, är det verkligen något du inte ORKAR ha i fickan, eller inte ORKAR lägga på duken 40cm bort?... skärp dig nu, det här är nog det värsta i-lands problem jag någons hört talas om.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

haha, ja men då får du skylla dig själv. då ska du inte ha en sån mobil och komma och gnälla sen, poängen är att man kanske inte kan köra en Lamborghini när du plogar snö (eller? lol).

Nu är de ju inte så att jag gnällde direkt, utan mest påvisade hur verkligheten ser ut, har en galaxy nexus som varit med om det mesta och ändå ser ganska okej ut efter allt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Nu är de ju inte så att jag gnällde direkt, utan mest påvisade hur verkligheten ser ut, har en galaxy nexus som varit med om det mesta och ändå ser ganska okej ut efter allt:)

det var inte direkt "riktat" till dig, utan mer allmänt.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterKalle:

Ska ta kort på den och visa hur den ser ut så ska vi se om du ville ha en bara 2 månader telefon för 8795 kronor som ser gammal ut.

God natt.

Ser att du slutat skriva här och att moderator justerat, vet inte vad som hände men troligen så fick du elaka kommentarer...

Hsh, hoppas att det löste sig för dig och nästa gång du köper färgad metall så gör du som min kollega på jobbet.

Gå till en applestore och känn på luren, det kommer en säljare direkt. Säg att du vill dra hörnet på luren lätt mot bordet (detta är blankt som ett piano) för att se om färgen håller... Liksom kollegan så kommer du inte att få göra det, det visar att de redan känner till problemet och därmed inte ens vågar chansa...

Kollegan skulle inte köpa någon i5:a från första början utan gjorde ett test då vi jobbar i branchen.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Tja alla kanske inte sitter i ett klassrum eller kontor hela dagarna, vissa står ute i snö med betong/skräp på händerna när man får ett jobbsamtal och måste svara.
Samt att snickarbyxor har inte de bästa fickorna för mobiltelefoner, sitter utsidan vänster knä, väldigt lätt att dra den mot en spik eller plåtbit och vipps så är det en stor och fin repa i den

Man använder inte en ferrari för att köra timmer i skogen heller Den skulle garanterat inte funka så bra för det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hahah kolla den här videon,

http://www.youtube.com/watch?v=Wt2ax3gC-uc

LÖJLIGT dåligt!!!

Sjukt att det kan bli så stor skada med sina 100gram på lite betong...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Man använder inte en ferrari för att köra timmer i skogen heller Den skulle garanterat inte funka så bra för det.

Man köper inte heller en Ferrari till Bugatti-pris och plastar in den.

Skrivet av Pantsoff:

Hahah kolla den här videon,

http://www.youtube.com/watch?v=Wt2ax3gC-uc

LÖJLIGT dåligt!!!

Jo...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)