Överklockning av 3570K samt Asus GTX670 DCII på Asus P8Z77-V

Permalänk
Medlem

Överklockning av 3570K samt Asus GTX670 DCII på Asus P8Z77-V

Hej!

Köpte ny burk igår och försöker nu få till en bra överklockning.
Relevant spec är:
Define R4. Flyttade bägge fläktarna som ingår till fronten för inblås.
Intel 3570K + Antec Kühler 620 (radiator placerad vid utblås med push/pull 1 Noctua 140mm längst ut och 1 Noctua PWM 120mm på insidan)
Asus P8Z77V
Asus GTX670 DCII (non-top)
16GB Crucial Ballistix DDR3 1600mHz CL9

Första stabila settingen jag hittade gav 4.2Ghz vid en vcore på 1.280 (högt?). Idle temps runt 30C och runt 70C under körning av Prime95.
Grafikkortet är stabilt vid 1125Mhz samt 7025Mhz minne, med max power inställt på 122%.

Jag är ute efter att få en rigg med bra prestanda, livslängd och låg ljudnivå, i den prioriteringsordningen. Behöver inget extremt men vill optimera.

Bifogar lite bilder på resultaten efter 8h Prime95:

(3DMark11)

Förväntade mig mer än dessa resultat. Vad borde jag kunna uppnå? Det var ett bra tag sedan jag höll på med sånt här så kommentera gärna vad ni tycker om resultaten och vad jag kan göra/köpa/bygga/ändra för att förbättra överklockningen.

EDIT: En fråga till - om man nu gjort missen att pröva Asus AI-Suites automatiska överklockning, hur blir man av med "standard OS settings" i programmet? Den har av någon anledning satt 4.4Ghz och 1.3vcore som standard och processorn startar i det så fort jag loggar in i Windows. Datorn är inte stabil i den settingen, måste manuellt sänka till 4.2Ghz varje gång. Att bara avinstallera AI-Suite hjälpte inte...

Tackar!

Permalänk

Du ändrar tillbaka din standard klock via BIOS. Kör "set to deafult" nånting, nånting så blir det som när du köpte det.

Permalänk
Medlem

4.2GHz @ 1.280volt låter ok, men kanske inte jättebra;). Det är imo en rimlig klockfrekvens att sätta som mål, du behöver inte mera prestanda för de flesta saker idag, och nästan inget ivy bridge chip klockar över 4.5GHz utan massiva spänningsökningar ändå. 300MHz skillnad är inget som de flesta märker.

Alla vcore som är under 1.300volt lär vara säkra att köra 24/7 utan nämnvärd degradering (=förkortning av livslängd/minskad stabilitet på höga klockfrekvenser). Det finns en hel del personer som går över 1.300volt på vcore men eftersom ivy har sina värmeproblem så kommer de sällan särskilt högt över det innan temps sätter stop (såvida de inte kör med custom loop vattenkylning).

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av AIsuiteII har förresten varit väldigt dåliga. Irriterande interface, otydligt vad saker egentligen betyder (asus energisparningsfunktioner var rätt förvirrande att ställa in). Varför måste alla tillverkare göra sina egna "coola" interfaces, istället för att bara smälta in med allt annat i Windows interface:(?

Vet inte om AIsuiteII är att skylla på eller ej, men ibland har mitt moderkort "fastnat" på vissa inställningar (som en viss multiplier) och jag tvingades att flasha om bios för att fixa det.

Lösning: Använd det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Mina erfarenheter av AIsuiteII har förresten varit väldigt dåliga. Irriterande interface, otydligt vad saker egentligen betyder (asus energisparningsfunktioner var rätt förvirrande att ställa in). Varför måste alla tillverkare göra sina egna "coola" interfaces, istället för att bara smälta in med allt annat i Windows interface:(?

Vet inte om AIsuiteII är att skylla på eller ej, men ibland har mitt moderkort "fastnat" på vissa inställningar (som en viss multiplier) och jag tvingades att flasha om bios för att fixa det.

Lösning: Använd det inte

Detta var det första jag gjorde med mitt AIsuite http://www.overclock.net/t/1139980/how-to-disable-ai-suite-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Du ändrar tillbaka din standard klock via BIOS. Kör "set to deafult" nånting, nånting så blir det som när du köpte det.

Yup, problemet var att moderkortet var låst (precis som Osmig skrev) på ca. 4400mHz och detta skrev över alla ändringar man gjorde i BIOS så fort man startar Windows vilket gjorde uppstart och inloggning ganska ostabil.

Skrivet av Osmig:

4.2GHz @ 1.280volt låter ok, men kanske inte jättebra. Det är imo en rimlig klockfrekvens att sätta som mål, du behöver inte mera prestanda för de flesta saker idag, och nästan inget ivy bridge chip klockar över 4.5GHz utan massiva spänningsökningar ändå. 300MHz skillnad är inget som de flesta märker.

Alla vcore som är under 1.300volt lär vara säkra att köra 24/7 utan nämnvärd degradering (=förkortning av livslängd/minskad stabilitet på höga klockfrekvenser). Det finns en hel del personer som går över 1.300volt på vcore men eftersom ivy har sina värmeproblem så kommer de sällan särskilt högt över det innan temps sätter stop (såvida de inte kör med custom loop vattenkylning).

Nja... jag var inte nöjd med det efter att ha läst runt i lite olika resultattrådar. Tröttnade samtidigt på att behöva övervaka AI-Suites påhitt konstant och bestämde mig för att börja om från början istället eftersom jag inte lyckades lista ut hur man gjorde en fullständig avinstallation av AI-Suite.
Körde CMOS reset, Flashade BIOS och gjorde en fullständig reset av Windows 8. Passade även på att installera en 140mm och en 120mm Noctua fläkt till i chassit också, för att få intake i sidopanelen vid GTX670n och exhaust i taket.

Kör oklockat någon dag nu för att se så att alla komponenter är OK, sedan blir det ett nytt försök. Självklart helt manuellt den här gången.

Tack för hjälpen sålänge!

Permalänk
Medlem

Tyckte det var superenkelt att klocka 3570k'n. Kolla sig!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Tyckte det var superenkelt att klocka 3570k'n. Kolla sig!

Yup. Antar att jag fick ett kasst chip.

Tweakade en del idag. 4.4Ghz är nog ingen idé. Var uppe i höga 1.3xx v... krashar aldrig vid boot men lyckas inte köra Prime95 i mer än 5 minuter innan crash.
Hittade en 4.3Ghz klock som är stabil än så länge.
Kör:
+0,050v offset. (kan nog gå ner lite men orkar inte leta upp den perfekta sweetspoten)
1.282v - 1.296v visas i CPUz.

Maxtemp under Prime95 large fft: 69 / 74 / 73 / 73
Idle temp: 25 / 28 / 27 / 24

Nöjer mig med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfrster:

Yup. Antar att jag fick ett kasst chip.

Tweakade en del idag. 4.4Ghz är nog ingen idé. Var uppe i höga 1.3xx v... krashar aldrig vid boot men lyckas inte köra Prime95 i mer än 5 minuter innan crash.
Hittade en 4.3Ghz klock som är stabil än så länge.
Kör:
+0,050v offset. (kan nog gå ner lite men orkar inte leta upp den perfekta sweetspoten)
1.282v - 1.296v visas i CPUz.

Maxtemp under Prime95 large fft: 69 / 74 / 73 / 73
Idle temp: 25 / 28 / 27 / 24

Nöjer mig med det.

Själv ligger man på typ -0.050 på offset, haha. Tog ett tag att komma dit..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Vill inte crasha tråden..men

har själv suttit och försökt överklocka min 3570k...Efter mycket om och men har jag nått 4523 ghz..Tyvärr så ligger v-core på 1,32. Temperaturer går inte över 75c vid full load..Men vid lite surf och bakgrundsprogram så ligger idle på 40-44 på högsta kärnan.

Bör man släppa lite på envisheten och dra ner på klocken för att det ska rulla på ett par år framöver i alla fall, eller vad säger ni?

Jag behöver inte den här prestandan då jag kör lite spel ibland bara, och just nu är mitt grafikkort så jävla slött så jag flaskar knappast processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Själv ligger man på typ -0.050 på offset, haha. Tog ett tag att komma dit..

Offseten är inte alls den samma även på likadana CPUer, min kompis ligger på 1.25v på offset +0.10 jag ligger där på -0.90

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Vill inte crasha tråden..men

har själv suttit och försökt överklocka min 3570k...Efter mycket om och men har jag nått 4523 ghz..Tyvärr så ligger v-core på 1,32. Temperaturer går inte över 75c vid full load..Men vid lite surf och bakgrundsprogram så ligger idle på 40-44 på högsta kärnan.

Bör man släppa lite på envisheten och dra ner på klocken för att det ska rulla på ett par år framöver i alla fall, eller vad säger ni?

Jag behöver inte den här prestandan då jag kör lite spel ibland bara, och just nu är mitt grafikkort så jävla slött så jag flaskar knappast processorn.

Antingen klockar du ned lite, testa 4GHz kanske? Sen se till att du verkligen når det lägsta värdet på v-core.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers