Intel på god väg mot 14 nanometer

Permalänk
Medlem

Verkar som varje minskning är ungefär 70% av föregående storlek.
Någon som vet varför det nu blev 14 nm istället för 15 nm eller 16 nm?
0,7*22=15

http://en.wikipedia.org/wiki/14_nanometer

2003 trodde man att 16 nm skulle bli en gräns svår att komma under och att man skulle nå denna gräns år 2013.
Ganska bra gissat i tiden men gränsen verkar ha flyttats ner nu.
http://www.zdnet.com/news/intel-scientists-find-wall-for-moor...

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att få veta hur ofta CPU-beräkningskraften per krona eller ytenhet dubblas. Det lär vara betydligt mer sällan än var 18:e månad iaf.
Det är ju över 1½ år sedan 2500K kom. Det är inte som att vi får dubbla CPU-kraften för samma peng idag precis. Jag är rätt säker på att man inte når en dubbling ens om man lägger 18 mån-perioden över en "tock".

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomaseron:

och därför är vi där vi är...
Fast det finns fler som tänker så, så du
är inte ensam. Inget personligt menat alltså.

Förövrigt, vet inte riktigt vad jag ska säga om nyheten.
Bra gjort av intel, antar jag.

Jag är också en av dom och det är väl inte så konstigt, iaf inte när jag köpte min prolle. I nuläget är väl FX 8350 ganska bra ändå men jag köper alltid vad som är absolut bäst för stunden då jag vill byta CPU så sällan som möjligt.

Intel får gärna mjölka mig så länge som dom tillverkar såhär bra produkter!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

Varför inte? Tänk om framtidens moderkort med fastlödda prollar är lika billiga eller billigare än dagens prollar?

Därför att moderkort har en tendens att gå sönder som inte processorer har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av hg:

Jag kan då inte komma på att jag skulle ha bytt processor UTAN att också på samma gång byta sockel, m.a.o moderkort varje gång.

Samma här. Eftersom sockeln byts varenda processorgeneration kunde man lika gärna löda fast processorn.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Samma här. Eftersom sockeln byts varenda processorgeneration kunde man lika gärna löda fast processorn.

Fel! Jag har varit tvungen att byta moderkort utan att byta processor pga av att moderkortet gått sönder. Men visst då man uppgraderar processorn så byer man oftast även moderkort samtidigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Va det inte så att när man nådde 9nm så funkar det inte längre? Alltså att det va något i stil med magnetisk strålning som gjorde att kretsarna inte funkade som det skulle för att dem sitter för nära?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hg:

Mmmm rent spontant känns ju fastlödda prollar som skit, men egentligen.... I dagens läge byts ju sockeln i stort sett varje gång det kommer en ny processor generation, så egentligen ändras ju inget. Jag kan då inte komma på att jag skulle ha bytt processor UTAN att också på samma gång byta sockel, m.a.o moderkort varje gång.

Det är inte det som är problemet. Problemet är att man inte kommer kunna välja vilket moderkort och vilken processor man vill. I dagsläget, till exempel, vill jag ha en 3930K och ett Rampage IV Extreme, eftersom det hade passat så bra i mitt röda färgtema.

Jag finner det mycket otroligt att det kommer finnas lika många moderkort med fastlödd motsvarighet till 3930K som det finns LGA 2011-moderkort idag. Vill du ha processor X kommer du troligen vara begränsad till ett mycket litet antal moderkort som har processor X, vilket innebär enorma begränsningar i formfaktor, funktioner och utseende.

Att CPU och moderkort sitter ihop är säkert jättebra för surfplattor och allt sånt, men hela grejen med PC är ju att man ska kunna välja just de delar man vill ha. Avsaknaden av den möjligheten är enligt mig Macs största nackdel och jag tror att många här håller med mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Mmmm rent spontant känns ju fastlödda prollar som skit, men egentligen.... I dagens läge byts ju sockeln i stort sett varje gång det kommer en ny processor generation, så egentligen ändras ju inget. Jag kan då inte komma på att jag skulle ha bytt processor UTAN att också på samma gång byta sockel, m.a.o moderkort varje gång.

Problemet är som några andra här skriver att moderkorten oftast är det som går först, och då skulle man bli tvungen att även byta CPU. Så länge allt håller så är det inte lika illa, men ju fler komponenter som limmas ihop desto större risk att man får byta alltihop.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du kan inte räkna. En teoretisk process på 1nm skulle ge runt 500 gånger så många transistorer. Och skulle vara här 2030 enligt Moores lag.

Nu var det här bara en gissning från min sida. Jag skrev "Om Moores lag stämmer och 1 nm processorer kommer ut om 8 år".

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tror inte ni behöver vara rädda för fastlödda processorer på länge: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20121205214540_Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Nu var det här bara en gissning från min sida. Jag skrev "Om Moores lag stämmer och 1 nm processorer kommer ut om 8 år".

Gissningen i meningen syftar till om Moores lag skulle stämma. Sedan följer en felaktig tolkning av moores lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är inte det som är problemet. Problemet är att man inte kommer kunna välja vilket moderkort och vilken processor man vill. I dagsläget, till exempel, vill jag ha en 3930K och ett Rampage IV Extreme, eftersom det hade passat så bra i mitt röda färgtema.

Jag finner det mycket otroligt att det kommer finnas lika många moderkort med fastlödd motsvarighet till 3930K som det finns LGA 2011-moderkort idag. Vill du ha processor X kommer du troligen vara begränsad till ett mycket litet antal moderkort som har processor X, vilket innebär enorma begränsningar i formfaktor, funktioner och utseende.

Att CPU och moderkort sitter ihop är säkert jättebra för surfplattor och allt sånt, men hela grejen med PC är ju att man ska kunna välja just de delar man vill ha. Avsaknaden av den möjligheten är enligt mig Macs största nackdel och jag tror att många här håller med mig.

Entusiastsocketen ska ha bytbar processor enligt de rykten jag hört. Det är konsumensocketen som ska ha fastlöd processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Samtidigt som man gläds åt fortsatt utveckling är det svårt att inte oroa sig över hur Intel kommer agera framöver, med tanke på sin monopolställning. AMD lär inte hålla ut länge till om utvecklingen fortsätter så som den har gjort de senaste åren. De kan möjligtvis fortsätta konkurrera på nischmarknader med marginalprodukter men i dagsläget ser jag inte mig själv köpa en AMD prolle... och inte i morgon heller.

Min nästa processor lär nog bli intel efter en AMD 955 BE - men AMD gör fortfarande bra processorer för mediadatorer/HTPC/enkla bärbara, vad man nu vill kalla dem med sin inbyggda grafikdel som fortfarande slår Intels motsvarigheter. Så, prestanda-CPU=Intel, multimedia-APU=AMD - åtminstonne hemma hos mig

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Gissningen i meningen syftar till om Moores lag skulle stämma. Sedan följer en felaktig tolkning av moores lag.

Vad är en korrekt tolkning av Moores lag? Som jag har förstått det så det ökar antalet transistorer på ett chip till det dubbla vartannat år.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Samma här. Eftersom sockeln byts varenda processorgeneration kunde man lika gärna löda fast processorn.

Kanske om man kör Intel. Uppgraderade till Piledriver från Thuban. Allt som behövdes var en BIOS-flashning.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

och därför är vi där vi är...
Fast det finns fler som tänker så, så du
är inte ensam. Inget personligt menat alltså.

Absolut, visst är det så. Jag har själv haft AMD tidigare men de senaste åren har Intel varit så pass mycket bättre att det inte har varit mycket till "val" alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Problemet är som några andra här skriver att moderkorten oftast är det som går först, och då skulle man bli tvungen att även byta CPU. Så länge allt håller så är det inte lika illa, men ju fler komponenter som limmas ihop desto större risk att man får byta alltihop.

Du kan ju ändå inte använda prollen utan moderkort så praktiskt sett så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Absolut, visst är det så. Jag har själv haft AMD tidigare men de senaste åren har Intel varit så pass mycket bättre att det inte har varit mycket till "val" alls.

Bulldozer var faktiskt en besvikelse, det kan jag inte säga emot.
Phenom II stod sig ganska bra, iaf när det gällde spel.
Piledriver är ett klart lyft jämfört med tidigare.
Ändå känns det som att folk väljer intel, fast de flesta
inte behöver den kraften hela tiden... :-\
Vi behöver en jämnare marknad med mer konkurrens.

Hade det stått 50/50 mellan intel och AMD så hade
jag inte varit rädd för att välja den för stunden bästa
processorn.

Men för att spara lite pengar så valde jag AMD denna gång också.

Men men, utvecklingen går framåt iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Tråkigt nog så blir Haswell nog Intel's sista processor som man kan montera i en socket.
Därefter blir det BGA som löds fast på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

Du kan ju ändå inte använda prollen utan moderkort så praktiskt sett så spelar det ingen roll.

Nej men man kan köpa och byta bara moderkortet och sedan använda samma fungerade processor igen. Eller troll?

Permalänk
Medlem

Otroligt kul och framförallt bra att Intel inte ligger på latsidan trots sitt enorma övertag, nästan monopol på processorer för entusiaster som bygger datorer i mellanklassen och uppåt. Enda anledningen till att köpa AMD är för budget-datorer och för de som tror att de gör ett kap när de köper en processor med 6 kärnor för spelande och ska vara "framtidssäkra", *fniss*. Och bärbara, men för lösa CPUer för desktops lugger de verkligen i botten när det går att få en fin Intel i5 för bra priser, som klockar som en gud!

Nejmen, heja Intel! Kommer dessa CPUer som görs i 14nm vara kompatibla med dagens s1155 socket med exempelvis en uppdatering av BIOS, eller är det nytt moderkort och hela köret som kommer att gälla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Kanske om man kör Intel. Uppgraderade till Piledriver från Thuban. Allt som behövdes var en BIOS-flashning.

Då gäller det att man ändå uppgraderar ganska ofta. Moderkort äldre än 1 år gammalt har sällan biosuppgraderingar till nyaste processorn även om sockeln i sig passar. Vid min senaste uppgradering av filservern köpte jag en AM3 processor som teoretiskt funkar i mitt AM2+ moderkort men då DDR2 minne var dyrt, nytt moderkort billigt (köpte begagnat moderkort tillsammans med den begagnade Athlon II 645) så blev det ändå nytt moderkort. Fast jag uppgraderar sisådär vart 3:e år eller mer sällan. Då har det kommit ny typ av minnen som är billigare och även om det finns någon nyare generation CPU som passar moderkortet så finns det någon ännu nyare generation av CPU som är mycket bättre och som kräver nytt moderkort. Är liksom inte lönt att bara byta CPU. Är det möjligt då är skillnaden i prestanda för liten för att det ska vara lönt och när väl prestandaskillnaden motiverar uppgradering ja då passar inte längre processorn i det gamla moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Vad är en korrekt tolkning av Moores lag? Som jag har förstått det så det ökar antalet transistorer på ett chip till det dubbla vartannat år.

Det betyder att transistorerna krymper med 1/√2 ≈ 71% vartannat år. Så 10 år efter 14 nm borde vi enligt Moores lag ha 14/(√2⁵) ≈ 2.5 nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Otroligt kul och framförallt bra att Intel inte ligger på latsidan trots sitt enorma övertag, nästan monopol på processorer för entusiaster som bygger datorer i mellanklassen och uppåt. Enda anledningen till att köpa AMD är för budget-datorer och för de som tror att de gör ett kap när de köper en processor med 6 kärnor för spelande och ska vara "framtidssäkra", *fniss*. Och bärbara, men för lösa CPUer för desktops lugger de verkligen i botten när det går att få en fin Intel i5 för bra priser, som klockar som en gud!

Nejmen, heja Intel! Kommer dessa CPUer som görs i 14nm vara kompatibla med dagens s1155 socket med exempelvis en uppdatering av BIOS, eller är det nytt moderkort och hela köret som kommer att gälla?

Skickades från m.sweclockers.com

känns inte helt troligt, eftersom de skulle gå över till sockel 1150 med Haswell...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Angående BGA only desktop processorer

http://www.maximumpc.com/article/news/intel_says_company_comm...

Dessutom så är det väl bara rykten om att Broadwell blir BGA, Sky Lake, som kommer efteråt blir återigen socket...

Lyssna gärna på Anandtechs podcast avsnitt 12 där de diskuterar Intels BGA planer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

Du kan ju ändå inte använda prollen utan moderkort så praktiskt sett så spelar det ingen roll.

Nej men det räcker att köpa ett nytt moderkort, istället för moderkort + processor. Det blir ju betydligt billigare, speciellt efterssom moderkortet generellt är billigare en vad en processor är, om man inte kikar på de absoluta toppkorten.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Blupparen:

Entusiastsocketen ska ha bytbar processor enligt de rykten jag hört. Det är konsumensocketen som ska ha fastlöd processor.

Tur det. Men alla som bygger en stylad dator har inte råd med entusiastplattformen. Det går i dagsläget att bygga en bra och snygg dator baserad på LGA 1155. Det vore svinaktigt att ta bort den möjligheten för oss som inte tjänar 40 000 i månaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

och därför är vi där vi är...
Fast det finns fler som tänker så, så du
är inte ensam. Inget personligt menat alltså.

Förövrigt, vet inte riktigt vad jag ska säga om nyheten.
Bra gjort av intel, antar jag.

Wow, jag valde en bättre, mer överklocksvänlig processor än vad jag kunde ha valt. Fan vad dum jag är. Sluta skylla allt på konsumenterna, inte bara vårt fel att AMD sitter där de är nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Hellre 22 nm med socklad CPU än 1 nm med fastlödd!

Det där är ju väldigt fundamentalistiskt. Stanna du då i 2012 och var rebellisk med din 3570K år 2020.

Undrar vad du kan maxa då.

Skickades från m.sweclockers.com