Dell UltraSharp U3011 - värd sitt pris? Och lite om Retina för PC.

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U3011 - värd sitt pris? Och lite om Retina för PC.

God dag kära vänner!

Jag har nu en Eizo FlexScan S2431W på 24" som jag är mycket nöjd med. Den har fått höga betyg i många tester. Skärmen är inköpt 2008-03 för 8266 kr så det var mycket pengar för mig. Men jag är otroligt nöjd med kvaliteten. Men eftersom jag arbetar regelbundet och yrkemässigt med CAD, 3D, DTP och bildredigering behöver jag en skärm med högre upplösning. Min skärm har max upplösning 1920x1200 och det är ju i och för sig inte lite men jag behöver mer. Jag spelar aldrig och har ett Nvidia Quadro 4000 grafikkort så det är ändå inte möjligt. Detta kort stöder maximalt 2560x1600 som är Dells maxupplöning. Kan mitt grafikkort vara en begränsning eller tror ni att det klarar att driva skärmen fullt ut? Det har 2 GB GDDR5 minne. Kortet är inte helt nytt men det är inte ekonomiskt realistiskt att uppgradera. Och vissa av mina program kräver Quadro. Vore väldigt snopet om kortet inte kunde hantera skärmen.

Jag har som ni förstår funderat på Dell UltraSharp U3011 som kostar strax under 10 000 kr vilket är min absoluta smärtgräns. Egentligen är det för mycket men kvalitet får väl kosta. Den har fått mycket goda recensioner och omdömen på många ställen. Upplösningen är på 2560x1600 och storleken är som ni säkert förstår 30". Vad tror ni om denna skärm, är den bra nog och värd sitt pris? Är bildkvaliteten samma som eller bättre än min Eizo duger det åt mina behov. Men det är ju trevligt om den är ännu bättre. Jag vet inte vad min Eizo har för paneltyp, vad tror ni?. Men Dell har H-IPS och det sägs vara riktigt bra. Finns det ännu bättre paneler nu för tiden? Dell har ju något år på nacken men jag vet inte hur långt skärmutvecklingen hunnit på ett år. Den har ju varit rasande snabb de senaste tio åren men till slut måste ju det vara tillräckligt bra tycker jag. Det mänskliga ögat är av naturen ganska begränsat.

Och angående det mänskliga ögat har jag funderat på om det kommer PC-skärmar med Retina-liknande upplösning och i så fall om det är meningsfullt i praktiken. På en liten iPhoneskärm eller kameraskärm är de helt klart väldigt användbara. Men kan det mänskliga ögat verkligen se skillnad på 264ppi och ca 100ppi på en 30" skärm med ett betraktningsavstånd på ca 60cm? Jag tvivlar. Vill man ha högsta möjliga upplösning kan man bara gå ut i naturen och se sig om. Där är upplösningen oändlig och det mänskliga ögat tar emot den information det kan. Har aldrig tänkt att pixeltätheten är för låg på min skärm. Om pixeltätheten vore en begränsning tycker jag att någon skulle kommit på tanken att öka den för tekniken i sig är nog inte så komplicerad. I alla fall inte under de senaste åren. Vad säger ni om retina-upplösnigar på datorskärmar? Är det ett försäljningsknep eller gör det skillnad? Och nu menar jag endast större bildskärmar för grafiskt bruk på PC-datorer. Inom medicin och forskning kanske det är andra förutsättningar.

Och är inte Windows pixelbaserat och inte vektoriserat? Krävs det ett nytt operativsystem för att kunna återge GUI för skalar man upp ett pixelbaserat gränssnitt lär det väl bara se konstigt ut. Och om man inte skalar upp OP och mjukvara lär det väl bli så förminskat att det blir oläsbart om man inte sitter fem centimeter från skärmen? Och kräver inte en Retina-liknande skärm väldigt mycket mer av hårvaran. Så att det kanske rent av blir en sämre bild sammantaget. För kräver det inte en massa kraft av grafikkortet för att rita upp en Retina-upplöst skäm. Jag menar, pixeltätheten är ju beroende av skärmens upplösning och fysiska storlek. En bildskärm som är 24" stor och har upplösningen 1920x1200 har väl 96ppi? Och jag har aldrig någonsin tänkt att min skärm har för låg pixeltäthet. Men jag har aldrig heller sett en Retinaskärm så ja vet ju inte något säkert av empirisk kunskap. Allt detta om Retina är mina egna vilda spekulationer och antagande. Jag kan mycket väl ha fel i precis allt. Rätta mig gärna i så fall för jag vill gärna lära mig.

Ursäkta mycket text. Vad jag egentligen ville veta var om ni tror att Dell-skärmen är ett bra köp samt att bildkvaliteten är minst lika bra som min befintliga Eizo. Kvalitet går helt klart före storlek för mig. Jag kan inte skaffa en stor och dyr skärm som har sämre bilkvalitet. Och en så här dyr skärm kommer jag att få leva med väldigt länge så därför är det viktigt att det blir rätt från början. Det är mycket pengar för mig. Jag tar tacksamt emot alla åsikter och synpunkter. Och om någon har tips på andra jämförbara skärmar tar jag mycket tacksamt emot dem. Och 10 000 är visserligen väldigt mycket pengar men jag kan gå upp något i pris om en annan skärm är avsevärt bättre. Skärmen stirrar jag ju trots all in i 12 timmar per dag så det är ett arbetsredskap.

Jag vet inte om detta är tillåtet och ber om ursäkt om det inte är det men jag har inte förståt annat. Jag vill fråga vad ni tycker att jag ska sätta för pris på min Eizo som jag kommer att sälja om jag går på Dell. Vad är den värd tycker ni? Och var säljer man den lättast? Någon som är intresserad? Det är en väldigt bra skärm, det kan jag lova.

Tusen tack för alla eventuella svar, de uppskattas verkligen!

Tack! // Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Har själv en U2711, vilken så vitt jag vet är helt identisk med en U3011, bortsett från 120 pixlar på höjden. Mycket trevlig skärm på alla sätt och vis. Det som kanske är mest relevant här är huruvida de extra 120 pixlarna på höjden är värda ~4 500:-, men det är det nog du själv som får avgöra. Arbetar du vid skärmen största delen av dagen kan det ju absolut vara värt den extra slanten. Betänk dock - för ungefär samma slant får du istället två U2711:or, som bortsett från 120 pixlar och något högre PPI (U2711 har ~110, U3011 har ~101) är helt identisk med U3011:an. Därmed inte sagt att det inte finns andra bra skärmar; jag talar utifrån mina egna erfarenheter!

Apropå "retina"-skärmar - det lär nog ta ett bra tag innan 4k-skärmar i storleken 27-33" kommer ner till "humana" prisnivåer - mig veterligen kostar dessa många tiotusenlappar i dagsläget. Och som du säger lär det ta ännu längre innan de flesta programvaror börjar fungera med dessa upplösningar.

Men sen är det ju inte helt osannolikt att Dell inom en snar framtid lanserar något i stil med en U3013 - nyss lanserade de ju den riktiga uppföljaren till U2711. Den som lever får se!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att ha is i magen och invänta februari månad nästa år när U3014 släpps på europamarknaden. Då kan du göra en direkt jämförelse mot U3011 och se vilken modell som faller dig i smaken. Skulle heller inte bli förvånad om du i det läget kommer att kunna göra ett klipp på U3011 innan den fasas ut till förmån för den nya modellen.

Permalänk
Medlem

jag har en Dell U3011 med Rev:A09 och alla U3011 från Rev:A 07 och uppåt har fått ett mycket mildare ag filter vilket är ett enormt plus. U2711 även de nyare revisionerna har kvar samma gryniga ag filter vilket bara det gör Dell U3011 till ett självklart val.

Permalänk
Medlem

För er som inte behöver en skärm i professionellt syfte utan istället vill ha en 30" 16:10 skärm att njuta av i hemmet för spel, foto film/redigering samt CAD så lär Dell's nya U314 bli svårslagen. Den bör definitivt ha samma förbättringar som jag skrivit om i detta inlägg som berör de nya modellerna under den.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1168115-dell-ultrasharp-u2713h-vad-tror-vi-om-denna/#post12996467

På papperet ser det mycket lovande ut och får den även ett attraktivt pris så lär den bli svårslagen. Rekommenderar därför er som inte redan äger en 30 tummare ifrån Dell att vänta till februari nästa år innan ni öppnar plånboken.