Windows 7 vs Windows 8

Permalänk
Medlem

Windows 7 vs Windows 8

Tja, undrar om w7 eller w8 är bäst för spel?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Windows 7 vs Windows 8

Tja, undrar om w7 eller w8 är bäst för spel?
Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Välj vilket som då det är samma spelprestanda i bägge. Dock kommer W8 exlusivt med DX11.1, men då inga spel stöder detta på ett tag så ja.. välj det du vill.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Som Jalle, ingen direkt skillnad. W8 är dock billigt nu så ska du köpa nytt så kör på det.

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad i prestanda vad jag märkt. DX11.1 är väl det enda som talar för Win 8 men det dröjer säkert ett år och "next gen" innan spel som använder det dyker upp. Har för mig att det var ganska få nyheter i DX11.1 också.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar, blev w8

Permalänk
Medlem

Frågan är dock hur många utvecklare som verkligen kommer köra på dx11.1 då det faktiskt gör att deras spel endast kan spelas av folk med windows 8 på sina datorer

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Men kommer det gå att spela spel som inte "stöds" av dx11.1 på w8?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Självklart kan du det! Fördelen med W8 är ju priset, och i framtiden kan du ju dra nytta av DX11.1

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Självklart kan du det! Fördelen med W8 är ju priset, och i framtiden kan du ju dra nytta av DX11.1

Priset en fördel? Det kostar väl i princip lika mycket med w7 och w8?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Priset en fördel? Det kostar väl i princip lika mycket med w7 och w8?

betalade 139kr för min uppgraderingslicens av windows 8 pro, försök hitta windows 7 professional för det priset

http://www.windowsupgradeoffer.com/

Permalänk
Skrivet av Uvania:

betalade 139kr för min uppgraderingslicens av windows 8 pro, försök hitta windows 7 professional för det priset

http://www.windowsupgradeoffer.com/

Woot?? Ok, det var billigt. Fast det förutsätter att man redan har w7 och dessutom vill byta till w8. Själv måste jag skaffa nytt Windows eftersom jag gav min gamla dator till brorsan. Här tyvärr inte kunnat testa w8 men är inte särskilt imponerad av det jag läst\sett om det. Ser ut som att det skulle funka skitbra på en tablet, men inte på en stationär dator.. Så med tanke på att ett införskaffande av w7 och w8 kostar mig lika mycket, (ca 850kr) är inte valet lika självklart.

Trivs ni som kört w8 verkligen bättre med det än w7?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Woot?? Ok, det var billigt. Fast det förutsätter att man redan har w7 och dessutom vill byta till w8. Själv måste jag skaffa nytt Windows eftersom jag gav min gamla dator till brorsan. Här tyvärr inte kunnat testa w8 men är inte särskilt imponerad av det jag läst\sett om det. Ser ut som att det skulle funka skitbra på en tablet, men inte på en stationär dator.. Så med tanke på att ett införskaffande av w7 och w8 kostar mig lika mycket, (ca 850kr) är inte valet lika självklart.

Trivs ni som kört w8 verkligen bättre med det än w7?

efter att skapat ett lokalt konto, installerat start8 och rensat all windows 8 skit fungerar det bra

det ska funka att uppgradera med en trial windows 7 tror jag, testa först att dra ner windows 7 som borde finnas som 30 dagars trial innan activation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

betalade 139kr för min uppgraderingslicens av windows 8 pro, försök hitta windows 7 professional för det priset

http://www.windowsupgradeoffer.com/

Skrivet av Uvania:

efter att skapat ett lokalt konto, installerat start8 och rensat all windows 8 skit fungerar det bra

det ska funka att uppgradera med en trial windows 7 tror jag, testa först att dra ner windows 7 som borde finnas som 30 dagars trial innan activation!

Enligt sidan gäller det ju bara datorer som är förinstallerade med Windows 7, vilket utesluter egna byggen.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Dante:

Enligt sidan gäller det ju bara datorer som är förinstallerade med Windows 7, vilket utesluter egna byggen.

Egna byggen som har Windows XP SP3/Vista/Windows 7 kan uppgradera till Windows 8 Pro för 279kr på Microsofts hemsida.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Enligt sidan gäller det ju bara datorer som är förinstallerade med Windows 7, vilket utesluter egna byggen.

det är bara skriva in en random datormodell och en random datorbutik, de kan inte på något sätt kolla om du verkligen har köpt en laptop efter juni 2012 eftersom de inte begär licenskoden på baksidan och bara datorbutik namn och märke/modell + personuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Trivs ni som kört w8 verkligen bättre med det än w7?

jag fixa w8 nyss och efter bara någon timmes användning skulle jag inte kunna använda w7 igen, då jag gillade det mesta med win8. visst finns väl saker att klaga på men det gör det i w7 med men i stort sätt så gillade jag det. och det funkar nästan bättre med 3 skärms setup än w7 vilket förvånade mig en aning

men som alltid så är smaken som baken OLIKA!
och jag hatar folk som nästan skriker rakt ut nej köp inte eller självklart köp, för alla har olika smak så skulle rekommendera att prova först sen köpa om du gillart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Priset en fördel? Det kostar väl i princip lika mycket med w7 och w8?

Har XP Pro som jag kan uppgradera till W8 Pro för ca 250kr om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Så man kan alltså köpa Windows 7 för typ 800kr (inte Pro) och sen uppgradera det till Windows 8 Pro för sammanlagt under en tusenlapp, när Windows 8 Pro stand-alone kostar 1200kr?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Trivs ni som kört w8 verkligen bättre med det än w7?

Ja det gör jag! Jag trivs jättebra och ångrar inte mitt val en sec, tvärtom!!

Edit/ kanske ska förtydliga att jag sitter på i stort alla Win system. jag bytar inte ut det gamla mot det nya på samma burk

Linux/windows/Apple jag tycker alla har sin charm

Skrivet av Waowt:

Har XP Pro som jag kan uppgradera till W8 Pro för ca 250kr om jag inte minns fel.

Sitter du på XP Pro fortfarande, ett 10 år gammalt OS, så byta, byta fort som f*n!!

Varför väntade du?

Själv tycker jag att det är sorgligt att läsa att du inte fick uppleva Win 7 riktigt trevliga O S! om det är så att du ska hoppa på 8:an direkt.

Själv så bytar jag alltid direkt till ett nytt OS och det är mycket enbart för att jag är nyfiken. Sen att man lär sig en massa är bara ett plus.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja det gör jag! Jag trivs jättebra och ångrar inte mitt val en sec, tvärtom!!

Edit/ kanske ska förtydliga att jag sitter på i stort alla Win system. jag bytar inte ut det gamla mot det nya på samma burk

Linux/windows/Apple jag tycker alla har sin charm

Sitter du på XP Pro fortfarande, ett 10 år gammalt OS, så byta, byta fort som f*n!!

Varför väntade du?

Själv tycker jag att det är sorgligt att läsa att du inte fick uppleva Win 7 riktigt trevliga O S! om det är så att du ska hoppa på 8:an direkt.

Själv så bytar jag alltid direkt till ett nytt OS och det är mycket enbart för att jag är nyfiken. Sen att man lär sig en massa är bara ett plus.

Men herregud när sa jag att jag suttit på XP hela tiden? Jag äger 2 stationära med W7 och en bärbar med W7.
Det är en nybyggd dator som ska köra XP för tillfället. Den ska sedan uppgraderas till W8 Pro, riktigt billigt dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Så man kan alltså köpa Windows 7 för typ 800kr (inte Pro) och sen uppgradera det till Windows 8 Pro för sammanlagt under en tusenlapp, när Windows 8 Pro stand-alone kostar 1200kr?

Tror man måste ha en Pro licens av W7 för att få W8 Pro vid uppgradering, kan ha fel dock

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jo

Skrivet av Uvania:

det ska funka att uppgradera med en trial windows 7 tror jag, testa först att dra ner windows 7 som borde finnas som 30 dagars trial innan activation!

Det funkar att uppgradera en oaktiverad Windows 7 ja. Det betyder att om du har 32-bitars XP/Vista/7 så kan du sätta i ny- eller formatera gamla HDD:n och installera 64-bitars Windows 7 som trial först.

Annars får man 32-bitars Win8.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Uvania:

det är bara skriva in en random datormodell och en random datorbutik, de kan inte på något sätt kolla om du verkligen har köpt en laptop efter juni 2012 eftersom de inte begär licenskoden på baksidan och bara datorbutik namn och märke/modell + personuppgifter

Uvania, fick du en ny licensnyckel till ditt windows 8 eller fick du behålla den gamla nyckeln som du fick när du köpte w7? Jag har ju för tillfället ingen nyckel så vet inte om det går att bara ladda ner detta eller om jag måste köpa en vanlig w7 och köra på uppgraderingen som kostar 280 spänn..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Uvania, fick du en ny licensnyckel till ditt windows 8 eller fick du behålla den gamla nyckeln som du fick när du köpte w7? Jag har ju för tillfället ingen nyckel så vet inte om det går att bara ladda ner detta eller om jag måste köpa en vanlig w7 och köra på uppgraderingen som kostar 280 spänn..

fick en ny nyckel i mailen så oroa dig inte!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

fick en ny nyckel i mailen så oroa dig inte!

Gött! Får prova din metod då.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Hmm.. Den frågar efter en windows 7 nyckel. Verkar som det inte kommer funka den vägen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Uvania:

betalade 139kr för min uppgraderingslicens av windows 8 pro, försök hitta windows 7 professional för det priset :)]

Det märks att Microsoft börjar bli desperata, snart får vi Windows 8 gratis med varje flingpaket.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~