kjell och co ger mig mig fel nätverkskabel, FTP,UTP...

Permalänk

kjell och co ger mig mig fel nätverkskabel, FTP,UTP...

var iväg till kjell o co för att köpa cat5e kabel i lösmeter då kabeln var slut hemma... för att kunna göra några korta kablar för att slippa kabelhärvan vid routern.
först får jag cat5e utp som jag noterar är betydligt smalare än normalt och påpekar detta men får höra att det ska vara rätt.
när jag kommer gjort klart kabeln och har pressat ihop kontakten med verktyget så händer det som jag misstänkte, den nyper inte åt tillräckligt runt ytterhöljet då sladden för tunn och det går lätt att dra ut kabeln ur kontakten.
gick in på hemsidan och fick se att jag fick en variant som var avsedd för installation i plint och inte till patchkabel.

åker tillbaka för att byta och berättar detta, efter att dom letat i katalogen länge och väl så hittar dom en (fattar inte varför dom inte bara sökte på hemsidan?)
killen säger att det bara finns i grå färg och jag säger att det kvittar vilken färg den är i bara det är rätt.
kommer hem o nu ser jag att det står FTP istället när jag bad om en UTP, kjell verkar inte ha spec stor koll...

nu till frågan: jag läste att FTP måste jordas? stämmer detta och hur gör man det isåfall?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt rekommenderar man inte skärmade kabel (FTP) i hemmamiljö eftersom krypströmmar lätt kan gå genom skärmen och göra metallsaker strömförande. Det är inte dödligt direkt, men lite obehagligt. Om du inte jordar precis allt är det bara dumt i min mening.

Kjell & Co brukar ha koll, du måste bara ha haft otur med en kass säljare. Gå och byt och se till att du får korrekt kabel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kontakten ska inte behöva klämma fast kabelns ytterhölje utan fungerar finfint bara metalpinnarna biter sig fast ordentligt i de åtta småkablar som finns inuti.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Skrivet av Androoz:

Kontakten ska inte behöva klämma fast kabelns ytterhölje utan fungerar finfint bara metalpinnarna biter sig fast ordentligt i de åtta småkablar som finns inuti.

jo det vet jag men det är lite trångt där jag skulle installera kabeln och när jag böjde den för att passa in i kontakten så gled ytterhöljet ut som ska skydda de tunna kardelerna. det håller ju säkert ändå men tyckte det var störande bara att jag inte kan få rätt när det gäller en sån enkel sak:/

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

jo det vet jag men det är lite trångt där jag skulle installera kabeln och när jag böjde den för att passa in i kontakten så gled ytterhöljet ut som ska skydda de tunna kardelerna. det håller ju säkert ändå men tyckte det var störande bara att jag inte kan få rätt när det gäller en sån enkel sak:/

Du kan alltid köpa http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... så ser det bättre ut ?

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.