Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Intressant. NUCen ser trevlig ut men är förbaskat dyr. En zotac zbox nano (ungefär lika stor) så får du ju i stort sett en hel dator för samma pris som barebone NUC.
Jag vet att zbox inte håller samma prestanda men för HTPC är ju prestandamätning (imho) laggmätning vid filmtittande och slösurfande.
Det mest intressanta är att man verkar kunna få ut ganska mkt prestanda ur prylen. Nästan spelprestanda. Det ska jämföras med att man måste upp på itx och en rejält stor låda (bitfenix prodigy tex) för att nå riktig spel prestanda.
Frågan är hur den står sig mot en hemmabyggd htpc baserat på en i3:a. (Kostnad, storlek, prestanda).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur den klarar av Netflix i HD? Var först inriktad på en nettop men inser att de inte klarar av Silverlight så bra. Kan du bekräfta att det funkar bra så kommer jag förmodligen köpa denna lilla burk.

Kan även passa på att fråga, är 3990:- värt för detta paket som webbhallen erbjuder:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165813-intel_nuc_dc32...

Permalänk

Jag är nyfiken på hur bra man kan spela på NUC:en. Någon som har provat?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Varför skrev du inte att du hade en sån här när du kommenterade i min tråd? Låter ju som att den är precis vad den verkar vara.. aj min köptarm!

Permalänk
Medlem

Du funderade inte på att ta en http://www.dustinhome.se/product/5010614914/kingston-ssdnow-m... istället för OCZ-disken? Ryktet säger ju att dom senare inte går sådär jättebra. I och för sig har man väl ändå reklamationsrätt mot Dustinhome.. Eller körde du på den billigaste bara?

Levereras den verkligen utan sladd? På dustinhome står det så, men på Inet omnämns det inte. Tänkte om jag skulle beställa den från inet istället då de har den i lager. Men en hundralapp dyrare är ju en hundralapp dyrare..

Min plan är att köra ett DiNovo Mini till den. Visst borde man kunna väcka den med ett blåtandstangentbord va? Har väl inte med prylen i sig att göra men du kanske vet ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du funderade inte på att ta en http://www.dustinhome.se/product/5010614914/kingston-ssdnow-m... istället för OCZ-disken? Ryktet säger ju att dom senare inte går sådär jättebra. I och för sig har man väl ändå reklamationsrätt mot Dustinhome.. Eller körde du på den billigaste bara?

Levereras den verkligen utan sladd? På dustinhome står det så, men på Inet omnämns det inte. Tänkte om jag skulle beställa den från inet istället då de har den i lager. Men en hundralapp dyrare är ju en hundralapp dyrare..

Min plan är att köra ett DiNovo Mini till den. Visst borde man kunna väcka den med ett blåtandstangentbord va? Har väl inte med prylen i sig att göra men du kanske vet ändå!

Vilken mSATA som hellst borde fungera, och jag har inte haft några problem med min OCZ.
Normalt så köper jag bara Intels SSD, men dom var så mycket dyrare att det blev ett annat märke.

Och ingen sladd medföljer, men vilken laptopsladd som hellst fungerar.

Tydligen kan man inte väcka den via USB från C5 men C3 fungerar (enligt XBMC forumet).
Jag har inte haft några problem dock.
Och hur det skulle funka via ett blåtands kort vet jag inte, beror nog mer på vilket kort du väljer är på NUC'en.

Däremot så krånglade dessa minnen så jag pillrade i dessa istället och dom funkar klockrent i 1600mhz (800 egentligen såklart...)

Permalänk
Medlem

Varför behöver man 8 GB ramminne i en mediaspelare? Det är ju vad jag kör på min stationära gaming dator? 4 GB borde väll räcka merän väl?

Sen är det såklart möjligt att prisskillnaden är extremt liten men jag har ju 4 GB (2x2GB) som ligger.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Däremot så krånglade dessa minnen så jag pillrade i dessa istället och dom funkar klockrent i 1600mhz (800 egentligen såklart...)

Tack för det och övriga svar
Jag kommer köpa mig en så gott som identisk NUC som din (annan hårddisk, p.g.a lagerstatus) och med tanke på hur nöjd du verkar så blir det nog super

Skrivet av SnowJim:

Varför behöver man 8 GB ramminne i en mediaspelare? Det är ju vad jag kör på min stationära gaming dator? 4 GB borde väll räcka merän väl?

Sen är det såklart möjligt att prisskillnaden är extremt liten men jag har ju 4 GB (2x2GB) som ligger.

Du behöver inte 4gb minne men skulle du någonsin behöva 4.1gb så är det dyrare och krångligare att köpa 'gamla' DDR3-minnen än att köpa 8GB direkt idag. Det beror så klart på om man hinner uppdatera minnesstandarden innan du behöver 4.1gb minne och hur NUCen kommer hänga med i övrigt då (processorn t.ex.) men i grund och botten är det för att 'safea' medan det är billigt.
Antagligen klarar du dig exakt lika bra på 4gb.

Permalänk
Medlem

Spelprestanda?

Hej,

Vore toppen om nån ville testa nån spelbenchmark med denna. Jag skulle vilja köra min WeBike på en sån, men helst då på högsta upplösning/detaljrikedom.

M.v.h.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgunnars:

Hej,

Vore toppen om nån ville testa nån spelbenchmark med denna. Jag skulle vilja köra min WeBike på en sån, men helst då på högsta upplösning/detaljrikedom.

M.v.h.

/Fredrik

Prestanda är som ett aningens nerklockat HD4000.
Vill minnas att Diablo3 var precis spelbart med lägsta inställningarna, WoW är också rätt OK om man drar ner lite på viewdistance och detaljer.

Men förvänta dig inte något spelmonster, för även om det är en DX11 GPU och alla moderna spel startar så är prestandan fortfarande långt ifrån diskreta lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Varför behöver man 8 GB ramminne i en mediaspelare? Det är ju vad jag kör på min stationära gaming dator? 4 GB borde väll räcka merän väl?

Sen är det såklart möjligt att prisskillnaden är extremt liten men jag har ju 4 GB (2x2GB) som ligger.

Från 300:- till 500:-
Och du har så rätt, 4 gb räcker och blir över.
Men jag brukar passa på att köpa rejält med minne till mina datorer för att göra dess livslängd lite bättre.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att man inte kan sätta en vanlig SSD i denna? d.v.s man måste köpa en särskild mSATA?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Stämmer det att man inte kan sätta en vanlig SSD i denna? d.v.s man måste köpa en särskild mSATA?

Ja och dom flesta mSATA-modellerna är svindyra och har låg kapacitet.

Intel ska dock släppa en ny serie SSD's "mSATA SSD 525" som sägs få "normala priser" OCH flera kapaciteter upp till 240GB.
Dessa skulle egentligen släppts i Dec 2012, så dom borde dyka upp inom några veckor.
Intel har ju väldigt gott rykte vad gäller stabil operation på sina SSD's så man får hoppas detta även gäller deras mSATA varianter.
Finns några previews på SSD 525:
http://vr-zone.com/articles/intel-ssd-525-180gb-msata--speedy...
http://news.softpedia.com/news/Intel-SSD-525-mSATA-Storage-Dr...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite på ssd och den enda som sticker ut är A-data på read/write runt 500 medan alla andra ligger runt 200. Priset verkar dessutom inte skilja så mycket. Det är då 64 gb jag tittar på.

Ozr ser ut vara någon av de sämre till ändå ganska högt pris tyvärr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fast som vanligt med SSD'er så kvittar det om den klarar 200mb/s eller 500, det är ju söktiderna som är intressanta.
Och 64gb (eller t.o.m 32) räcker bra för en HTPC då man bara behöver OS plus de få mediaprogrammen.

Permalänk
Medlem

Tack! borde man köpa 2 4GB eller bör 1 4GB räcka så länge? Jag tänker på dual channel? Visst blir det snabbare med 2 minnen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Vet du om den klarar av att spela upp 10bit mkv filer?

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en likadan som Svensktiger men då utan Wifi och fjärkontroller.

Det jag funderar på är att 4K är runt hörnet, betyder det inte att det krävs mer hårdvara för att spela filmer? Och då är det kanske egentligen bättre med en lite större dator som går att bygga ut om det behövs?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Efter som jag inte har HDMI in på min förstärkare och TVn kan inte skicka ut 5.1 ljud från HDMI så får jag köpa till en Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317995) tyvärr om ni inte har något bättre förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tack! borde man köpa 2 4GB eller bör 1 4GB räcka så länge? Jag tänker på dual channel? Visst blir det snabbare med 2 minnen?

Japp 2 minnen snabbar på främst grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Vet du om den klarar av att spela upp 10bit mkv filer?

10-bit har mer med mjukvaran att göra.
Det funkar utmärkt med XBMC iaf.

Permalänk
Medlem

du har den som HTPC för film surf å musik?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vette 17, kör enbart via XBMC, och där har Play alltid fungerat för mig oavsett CPU.
Men då det är en relativt kraftfull CPU i den så tvivlar jag på att ens 1080 flash material utan GPU acceleration ska vara några problem.
Skulle säga att CPU'n är 3-4 gånger snabbare än min ex- E-450, som i sin tur är kvickare än den ATOM du har i din asrock.
CPU'n är ju det fina med NUC'en, det är ingen snikvariant som sitter i den utan en i3'a, visserligen av laptop modell men fortfarande "riktig".

När du spelar upp via XBMC har du då DXVA2 aktiverat? Hört att intel ska vara lite sämre på det, och en I3 ska klara av att köra "software" istället. Vilket ska hjälpa mot 23.976 fps-problem.

Jag har en i3 3225 i min HTPC och det blev väldigt stor skillnad när man skippade DXVA2. Märker inga fel alls när det görs feta panoreringar i filmer.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Lagom sugen man blev på att köpa en sån här liten leksak. Perfekt storlek och trevlig prestanda som skulle räcka gott.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Lagom sugen man blev på att köpa en sån här liten leksak. Perfekt storlek och trevlig prestanda som skulle räcka gott.

som HTPC? jag kör med Raspberry PI, med 2 olika SD kort för olika OS, ena för enbart XBMC och andra för Raspbian. visst den är inte kanon snabb för desktop use och så vidare men pengen för Raspberry är obefintligt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

som HTPC? jag kör med Raspberry PI, med 2 olika SD kort för olika OS, ena för enbart XBMC och andra för Raspbian. visst den är inte kanon snabb för desktop use och så vidare men pengen för Raspberry är obefintligt.

Att använda som HTPC är tanken. Har sneglat på ODROID-X2 tidigare och är även riktigt sugen på att testa en sådan.

Egentligen är väl bådadera "leksaker" för mig, kul att experimentera med

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

som HTPC? jag kör med Raspberry PI, med 2 olika SD kort för olika OS, ena för enbart XBMC och andra för Raspbian. visst den är inte kanon snabb för desktop use och så vidare men pengen för Raspberry är obefintligt.

Jag funderade också på en Raspberry men problemet tycker jag är prestandan, den är verkligen i underkant. Ska man endast ha enklaste möjliga XBMC så duger det säkert särskilt om man är van vid Boxee och WDTV men vill man ha så mycket som möjligt ut ur XBMC med ex aeon skin, moviewall och snabb respons så räcker idagsläget raspberry dåligt till. Nu har jag inte själv provat Raspberry men det jag läst från olika käller tyder starkt på det jag skrivit. Har du annan erfarenhet får du gärna dela med dig.

Raspberry är såklart MYCKET billigare så jag förstår absolut om man väljer denna om man inte har några högre krav på XBMC än minimum.

Man kan säga att NUC är ett mellanting mellan Raspberry och en fet HTPC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag funderade också på en Raspberry men problemet tycker jag är prestandan, den är verkligen i underkant. Ska man endast ha enklaste möjliga XBMC så duger det säkert särskilt om man är van vid Boxee och WDTV men vill man ha så mycket som möjligt ut ur XBMC med ex aeon skin, moviewall och snabb respons så räcker idagsläget raspberry dåligt till. Nu har jag inte själv provat Raspberry men det jag läst från olika käller tyder starkt på det jag skrivit. Har du annan erfarenhet får du gärna dela med dig.

Raspberry är såklart MYCKET billigare så jag förstår absolut om man väljer denna om man inte har några högre krav på XBMC än minimum.

Man kan säga att NUC är ett mellanting mellan Raspberry och en fet HTPC.

fast Raspbmc har under nov/dec 2012 kommit ut med nya versioner och det är mycket mycket snabbare idag, idag släpar inte mus och tangentbords input som de gjorde tidigare, de flyter på helt å hållet nu samt 1080p mkv filer är inga problem häller. givetvis krävs det TP kabel för det, med Wi-fi sticka i USBn suger hårt fortfarnde när man stream:ar från NAS / Filserver.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

...
Min version är den med vanligt gbit-LAN istället för det menlösa thunderbolt.
Och den har svart lock då.

1Gbps istället för 2*full duplex 10Gbps, känns lite som en downgrade men det kanske är dyrt med thunderbolt.