Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk

Jag hoppas kommande Haswell versioner av NUCen har USB3 och analoga ljudportar (mest för Microfonens skull), vill slippa köpa externt ljudkort.

HTPC i all ära men ärligt talat känner jag inte att jag behöver mer kraft än detta i min riktiga desktop heller.
CPU'n är ju ändå såpass bra för surf, media, kontor, mainstream gaming o säkerligen även för Visual C++ oxå.
16GB RAM och 240GB Intel SSD + externa diskar ger mej allt jag behöver.

Om jag inte är nöjd med Intel HD4000 eller Haswell's 3X snabbare HD4600 (???) till spel så är det väl inte svårare än att man kombinerar med något i stil med detta:
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun...
Behöver ändå inte spela på Ultra High
Verkar annars inte som att folk är så intresserade av Thunderbolt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag hoppas kommande Haswell versioner av NUCen har USB3 och analoga ljudportar (mest för Microfonens skull), vill slippa köpa externt ljudkort.

HTPC i all ära men ärligt talat känner jag inte att jag behöver mer kraft än detta i min riktiga desktop heller.
CPU'n är ju ändå såpass bra för surf, media, kontor, mainstream gaming o säkerligen även för Visual C++ oxå.
16GB RAM och 240GB Intel SSD + externa diskar ger mej allt jag behöver.

Om jag inte är nöjd med Intel HD4000 eller Haswell's 3X snabbare HD4600 (???) till spel så är det väl inte svårare än att man kombinerar med något i stil med detta:
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun...
Behöver ändå inte spela på Ultra High
Verkar annars inte som att folk är så intresserade av Thunderbolt.

Kommer la till sommaren den nya varianten, får se hur den artar sig jämfört med denna. Min tanke var la mest bara att få en lika liten HTPC som apple tv, och nu har jag ju fått det. Grymt gött faktiskt, å bilden är bättre än min gamla burk med nu på filmerna. Har bara gott å säga om den so far.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Skrivet av Tunnis:

Kommer la till sommaren den nya varianten, får se hur den artar sig jämfört med denna. Min tanke var la mest bara att få en lika liten HTPC som apple tv, och nu har jag ju fått det. Grymt gött faktiskt, å bilden är bättre än min gamla burk med nu på filmerna. Har bara gott å säga om den so far.

Hur ser din lösning ut med "media storage"? Kör du extern disk?
Trådlös NAS är ett alternativ men det finns ju en överhängande risk att nån granne crackar säkerheten o accessar allt material ...alternativt raderar det

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Har haft min NUC i drygt 2 veckor nu. Allt har fungerat kanonbra tills jag upptäcker att jag endast kan köra med analogt ljud i xbmc? (kör via en förstärkare och sedan till TVn)... har googlat lite på problemet och vad jag förstår så funkar inte HDMI passthrough?

Betyder detta att jag inte kommer få surround till mitt 5.1 system via xbmc?

Jag har även kopplat in en andra TV på HDMI-port2. Då jag startar NUC:en så flimrar det på en TV.... jag slår av TVn och startar den igen, då är flimret borta. Vad kan detta bero på?

Hjälp önskas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Hur ser din lösning ut med "media storage"? Kör du extern disk?
Trådlös NAS är ett alternativ men det finns ju en överhängande risk att nån granne crackar säkerheten o accessar allt material ...alternativt raderar det

Jag streamar från min stationära dator, min dator är nästan alltid på, därför har jag inte brytt mig om en nas, så det jag har emellan är min apple extreme. (kör med sladd atm mellan min htpc å routern.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viklundarn:

Har haft min NUC i drygt 2 veckor nu. Allt har fungerat kanonbra tills jag upptäcker att jag endast kan köra med analogt ljud i xbmc? (kör via en förstärkare och sedan till TVn)... har googlat lite på problemet och vad jag förstår så funkar inte HDMI passthrough?

Betyder detta att jag inte kommer få surround till mitt 5.1 system via xbmc?

Jag har även kopplat in en andra TV på HDMI-port2. Då jag startar NUC:en så flimrar det på en TV.... jag slår av TVn och startar den igen, då är flimret borta. Vad kan detta bero på?

Hjälp önskas..

Ang problem två med TV:n kan iaf inte jag svara på.

Men ang första problemet, hade lite liknande problem på min tidigare HTPC.

Denna gång så var det bara att plugga in NUC:en direkt i förstärkaren, som givetvis har sin HDMI inkopplad till tv:n, sen installerade jag windows å hela rubbet direkt på tvn, när jag satt i soffan. I XMBC så var det bara för mig att välja HDMI istället för analogt. (passtrough ska inte vara några problem, jag kör även WASAPI istället för direct sound. WASAPI som jag förstår det tillåter istället receivern ta ljudet rent istället för att datorn ska lägga sig i och joddla med det typ,)

Men börja och titta i ljudenheten, hur det ser ut där. Det skall stå där vad din förstärkare klarar av.

Det ända som jag haft problem med är DTS-HD, funkar inte alls typ. varken på min stationära eller htpc, å min stationära är en 3770 som är klockad med 16gb ram med SSD samt 670gtx. Funkar klockrent i andra program, misstänker bara att xmbc inte hanterar det atm.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Har nu provat enheten lite med Windows 8 och XBMC och det flyter på bra. En sak jag noterade var dock att ljudet kommer lite före bilden när man kör XBMC? Inget jag märkt av med vanliga VLC i Windows?

Kan ju bero på TV med input lagg kanske eller att det externa ljudkortet lägger på lite lagg?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Ang problem två med TV:n kan iaf inte jag svara på.

Men ang första problemet, hade lite liknande problem på min tidigare HTPC.

Denna gång så var det bara att plugga in NUC:en direkt i förstärkaren, som givetvis har sin HDMI inkopplad till tv:n, sen installerade jag windows å hela rubbet direkt på tvn, när jag satt i soffan. I XMBC så var det bara för mig att välja HDMI istället för analogt. (passtrough ska inte vara några problem, jag kör även WASAPI istället för direct sound. WASAPI som jag förstår det tillåter istället receivern ta ljudet rent istället för att datorn ska lägga sig i och joddla med det typ,)

Men börja och titta i ljudenheten, hur det ser ut där. Det skall stå där vad din förstärkare klarar av.

Det ända som jag haft problem med är DTS-HD, funkar inte alls typ. varken på min stationära eller htpc, å min stationära är en 3770 som är klockad med 16gb ram med SSD samt 670gtx. Funkar klockrent i andra program, misstänker bara att xmbc inte hanterar det atm.

DTS-HD funkar fint på min.
Kör du XBMC 12 RC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

DTS-HD funkar fint på min.
Kör du XBMC 12 RC ?

Hm skumt, jag kör xbmc-12.0-Frodo_rc3, ska testa igen och se.

Det ända du har gjort för att få det att fungera var att installera xmbc och sen starta DTS-HD materialet el?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Hm skumt, jag kör xbmc-12.0-Frodo_rc3, ska testa igen och se.

Det ända du har gjort för att få det att fungera var att installera xmbc och sen starta DTS-HD materialet el?

Japp, från en remuxad bluray.

Permalänk
Medlem

Fått och plockat ihop min nu. Mycket nöjd!

Fläkten har ett obehagligt ljud om man stressar den och sitter nära, men då ska det nämnas att kolla på blurayrippar inte är att 'stressa' den. Vid filmtittande är den knäpptyst. Skönt att slippa boxeens flåsande

Wifit har lite bättre fart än Boxeen. Jag är precis på gränsen för att vissa filmer ska kunna streamas utan att buffra ett par gånger, men det var värre med Boxeen.
Om jag ställer den på högkant får jag dessutom väldigt mycket bättre signalstyrka. De skulle nästan skickat med en fot till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viklundarn:

Har haft min NUC i drygt 2 veckor nu. Allt har fungerat kanonbra tills jag upptäcker att jag endast kan köra med analogt ljud i xbmc? (kör via en förstärkare och sedan till TVn)... har googlat lite på problemet och vad jag förstår så funkar inte HDMI passthrough?

Betyder detta att jag inte kommer få surround till mitt 5.1 system via xbmc?

Jag har även kopplat in en andra TV på HDMI-port2. Då jag startar NUC:en så flimrar det på en TV.... jag slår av TVn och startar den igen, då är flimret borta. Vad kan detta bero på?

Hjälp önskas..

Mjaa, jag har liknande på min laptop med XBMC, kopplad med HDMI till en Denon Surroundförstärkare.
Jag tvingas välja ananlogt ljud för att få något ljud över huvud taget. (väljer jag HDMI som audio output så hackar det och kommer inget ljud i filmerna) Men som Audio Output Device har jag "Direct sound: HDMI - Denon-Avamp-1 ..."

Verkar som att XBMC tror att den skickar ljudet analogt och att windows (i mitt fall) sköter det där med att skicka ljudet vidare till förstärkaren digitalt.

Det går ju inte ens att skicka ljud analogt genom en HDMI-sladd, så får du ljud genom HDMI-sladden så är det inte analogt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Välj "WASAPI" för att undvika eventuellt "fingrande" på signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Välj "WASAPI" för att undvika eventuellt "fingrande" på signalen.

märkte nu konstigt nog att i ljudinställningar, så finns inte dts-hd längre utan bara dts, just nu förstår jag nada. Testar att installera om mina drivrutiner, funkar inte det får la jag installera om windows 8 eller nått.. sjukt skumt det fanns där i början när jag hade installerat windows. Låter konstigt att den valmöjligheten bara försvinner efter man installerat andra drivrutiner....

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

DTS-HD funkar fint på min.
Kör du XBMC 12 RC ?

Svensktiger behöver verkligen din hjälp ang DTS - HD biten. Jag satt igårkväll samt nu på morgonen innan jobbet och försökte få DST HD att visa sig u ljud egenskaperna, men får bara fram DTS more or less. Riktigt tråkigt och segt detta.

Jag har en marantz 1602 som stödjer DTS - HD
En LG PK550N
INTEL NUC (Samma grejjer i den som du)

Jag har kopplat NUC till förstärkaren, från förstärkaren (HDMI OUT) till TVN. Detta sättet fungerade bra på min gamla HTPC med GTX 460, men nu helt plötsligt så gör det inte det längre.....

Jag har windows 8 PRO installerat.

Jag uppdaterade senaste biosen på NUC (tror det var 12/13)
Senaste drivrutinerna, som jag tror var 7 januari (Slutar på 32* i versionnummer)
Installerat andra drivrutiner som var nya på intels downloadcenter.

Jag har formaterat om windows 8 en gång för att se ifall det var något problem där, men hjälpte inte. Med tanke på att förstärkaren tidigare har fungerat, så trodde jag inte först det var något där, men har även tagit mig en titt i dess menyer, men kan inte se något konstigt där som behövs ändras.

Köpte två stycken nya 1.4 HDMI sladdar idag, bara för att vara 100% att det inte var något där. Det hjälpte inte.

Är det något i bios jag bör ändra?
Bör jag gå tillbaka någon bios version? (Vad har du?)
Vilken grafik drivrutin har du för att få det att fungera?
Vad har du mer installerat eller uppdaterat för att få det att installera?

Jag känner att mina options atm är få...

bilder på ljudegenskaperna:

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk

Kör Linux Ubuntu 12.10 så WASPI finns ju inte där... men det stör mig som en aning detta med ljudegenskaperna, man vill ju som inte "tappa" några effekter å så..
Funderar om jag måste testa Windows ändå men då var ju snåltarmen framme när jag köpte NUCen så jag har bara 32GBmSSD... frågan är om det ens går.. blir då i alla fall lättare att ställa in allt om man kör windows....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Har nu provat enheten lite med Windows 8 och XBMC och det flyter på bra. En sak jag noterade var dock att ljudet kommer lite före bilden när man kör XBMC? Inget jag märkt av med vanliga VLC i Windows?

Kan ju bero på TV med input lagg kanske eller att det externa ljudkortet lägger på lite lagg?

SnowJim kör du din intel nuc genom förstärkare till tv?

För ljudet är det bara intels grafikkortsdrivrutiner som behövs eller är det någon extra drivrutin för att få dem att fungera perfekt?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

SnowJim kör du din intel nuc genom förstärkare till tv?

För ljudet är det bara intels grafikkortsdrivrutiner som behövs eller är det någon extra drivrutin för att få dem att fungera perfekt?

Min förstärkare är av äldre model utan HDMI ingångar så jag har fått köpa ett externt ljud kort som har optisk ut, i detta fallet blev det ett Creative kort för 500-600 kr.

I XBMC så kommer ljudet före så att man får ställa en försjutning på 0.025 medan i VLC så matchar det perfekt.

Jag har provat ett Asus Xonar U3 kort också som är något billigare och det matchade perfekt i XBMC MEN hela datorn kraschade med VLC och efter att kollat googlat en del så är det ganska känt problem och har funnits några år. Asus bryr sig inte och därför kändes det inte rätt att köra med ett kort där drivarna inte är helt bra, det var klart värt 200 kr att slippa strulet.

Så jag kör inte det inbyggda ljudkortet alls.

Hade jag varit dig hade jag installerat chipset drivarna(d.v.s för modekortet) samt grafikkorts drivarna, det borde räcka.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viklundarn:

Kör Linux Ubuntu 12.10 så WASPI finns ju inte där... men det stör mig som en aning detta med ljudegenskaperna, man vill ju som inte "tappa" några effekter å så..
Funderar om jag måste testa Windows ändå men då var ju snåltarmen framme när jag köpte NUCen så jag har bara 32GBmSSD... frågan är om det ens går.. blir då i alla fall lättare att ställa in allt om man kör windows....

Jag var nära på att slå till på en 32 GB SSD men efter att ha kollat runt en del på nätet så står det klart att det blir bara massa huvudbry att köra på en 32 GB disk i samband med Windows.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja endast sätta maskinen i viloläge när den stängs av och sen för att starta den så ska det räcka med att trycka på bluetooth tangetnbordet.

Vad behöver jag ställa in för att uppnå detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Svensktiger behöver verkligen din hjälp ang DTS - HD biten. Jag satt igårkväll samt nu på morgonen innan jobbet och försökte få DST HD att visa sig u ljud egenskaperna, men får bara fram DTS more or less. Riktigt tråkigt och segt detta.

Jag har en marantz 1602 som stödjer DTS - HD
En LG PK550N
INTEL NUC (Samma grejjer i den som du)

Jag har kopplat NUC till förstärkaren, från förstärkaren (HDMI OUT) till TVN. Detta sättet fungerade bra på min gamla HTPC med GTX 460, men nu helt plötsligt så gör det inte det längre.....

Jag har windows 8 PRO installerat.

Jag uppdaterade senaste biosen på NUC (tror det var 12/13)
Senaste drivrutinerna, som jag tror var 7 januari (Slutar på 32* i versionnummer)
Installerat andra drivrutiner som var nya på intels downloadcenter.

Jag har formaterat om windows 8 en gång för att se ifall det var något problem där, men hjälpte inte. Med tanke på att förstärkaren tidigare har fungerat, så trodde jag inte först det var något där, men har även tagit mig en titt i dess menyer, men kan inte se något konstigt där som behövs ändras.

Köpte två stycken nya 1.4 HDMI sladdar idag, bara för att vara 100% att det inte var något där. Det hjälpte inte.

Är det något i bios jag bör ändra?
Bör jag gå tillbaka någon bios version? (Vad har du?)
Vilken grafik drivrutin har du för att få det att fungera?
Vad har du mer installerat eller uppdaterat för att få det att installera?

Jag känner att mina options atm är få...

bilder på ljudegenskaperna:

http://cdn.imghack.se/images/bad198f920019db803fde68ccfdef32d...

http://cdn.imghack.se/images/090413f897b50276778b0b6b5f379b65...

Skillnaden kan ju vara att jag kör W7 på min.
Jag kör en Marantz NR1402, d.v.s i princip identisk med din.
Har inte trixat nånting med inställningar, bara installerat och kört.
Och i XBMC klickar man ju i vad förstärkaren klarar, DTS-HD MA och Dolby True HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skillnaden kan ju vara att jag kör W7 på min.
Jag kör en Marantz NR1402, d.v.s i princip identisk med din.
Har inte trixat nånting med inställningar, bara installerat och kört.
Och i XBMC klickar man ju i vad förstärkaren klarar, DTS-HD MA och Dolby True HD.

Okay ja där ser man, typ samma setup nästan dåja, men du ser att du har DTS - HD i ljudegenskaper?

Jag såg iaf igår morse att DTS HD fanns i xmbc, men det fanns inte i playback ljudegenskaperna, därav jag tror det hacka. Men funderar starkt på att installera win 7 istället. Detta är typ löjligt installerat alla möjliga bios, chips, grafikkorts drivrutiner, bytt hdmi sladdarna och inget funkar för att lyckas få visat DTS HD i playback devices..

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Och där var den död... =/
Händer nada när jag trycker på knappen, funkar inte heller med en annan (identisk) nätdel.
Man får hoppas att det är nån kallödning och inte nåt konstruktionsfel som spökar.

Tur man har sin "gamla" AD04 kvar då.
Som f.ö fungerar bättre än nånsin med "Frodo" RC3.

Så just nu vet jag faktiskt inte om den har alla HD formaten under ljudegenskaper.
Men min zotac har det iaf, och jag får anta att även NUC'en hade det då dom fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och där var den död... =/
Händer nada när jag trycker på knappen, funkar inte heller med en annan (identisk) nätdel.
Man får hoppas att det är nån kallödning och inte nåt konstruktionsfel som spökar.

Tur man har sin "gamla" AD04 kvar då.
Som f.ö fungerar bättre än nånsin med "Frodo" RC3.

Så just nu vet jag faktiskt inte om den har alla HD formaten under ljudegenskaper.
Men min zotac har det iaf, och jag får anta att även NUC'en hade det då dom fungerade.

Grymt tråkigt att höra! Men det måste la täckas av garantin om den bara dog vill säga?

Ang Win 7, jag har fortfarande inte fått det att funka satt in på nattens timmar igår, men inte mer tur för det.

Fortfarande bara Dolby digital, DTS PLus, å DTS. Hel mysko....

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Viklundarn:

Kör Linux Ubuntu 12.10 så WASPI finns ju inte där... men det stör mig som en aning detta med ljudegenskaperna, man vill ju som inte "tappa" några effekter å så..
Funderar om jag måste testa Windows ändå men då var ju snåltarmen framme när jag köpte NUCen så jag har bara 32GBmSSD... frågan är om det ens går.. blir då i alla fall lättare att ställa in allt om man kör windows....

Det går absolut!
Jag hade en Netbook för flera år sen med 4GB SSD (!)... på denna installerade jag Win7 x86 men en nedbantad version.. Man får ju inte tanka färdigkompilerade pirattade versioner, men du kan ju alltid slänga ihop en egen med "rt7lite", o då rekommenderar ja dej att ta bort dom framework komponenterna du inte behöver.

Antingen det, eller så installerar du fullskalig Win7 med integrerad SP1, men sen måste du vara döförsiktig med installation av "windows updates" o drivrutiner.
Passar man sej inte kan man exempelvis förlora 500MB bara på bluetooth drivrutinen (pga nått förbaskat och onödigt kompanionsprogram).
Många ggr räcker det istället att bara installare ".inf" drivrutinen som ligger på några kilobyte - och då fungerar ex bluetooth o wlan klockrent, samtidigt som man slipper dom nedsaggande kompanionsprogrammen.
Sen stänger du av hibernate (o tar bort hibernatefilen i roten av C) och minimerar pagefile till 1GB..

Och då kommer du landa på en Win7 installation på max 10-15GB
32GB SSD borde alltså räcka gott o väl om du är försiktig

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Ett hett video-acc tips till alla NUC ägare:
http://sourceforge.net/projects/qsdecoder/
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Dom allra flesta NUC-ägare skiter väl mest i vilket att dom har QuickSync video acceleration men här finns det tydligen mycket att hämta.
Ex om man har TV-kort kan man enligt vissa köra "4 HD + 2 SD" strömmar samtidigt o det säger ju nått om hur mycket dold videokraft man kan nyttja om QS får rendera komprimerad video.
Denna ffdshow decoder är programmerad av Eric Gur på Intel..

PS. Vettefan om ULV CPUer har kraft för 4HD+2SD men det borde iaf bjuda på en ordentlig boost att köra detta ..samt bättre strömsnålhet..

Skrivet av Svensktiger:

Och där var den död... =/

Fan va synd o tråkigt... Intel som alltid haft ett gott rykte för kvalite kanske börjar tappa ..Eller har din NUC stått i ett trångt utrymme o överhettat? ..När jag själv skaffar en NUC så kommer jag nog köra så thermal-safe som möjligt o hålla mej till 1333mhz minnen.
Du får uppdatera hur RMA ärendet går..

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Fasen va sugen jag blev på att sälja min Asrock ION nu. Tror ni jag kommer märka stor skillnad?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Fasen va sugen jag blev på att sälja min Asrock ION nu. Tror ni jag kommer märka stor skillnad?

Ja, det är en grym skillnad i känsla mellan dom.
ION och E-450 funkar ju till rent filmtittande, men så fort det blir nånting CPU beroende så går det inte.
NUC'en däremot har en kraftig CPU och en tillräckligt bra GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja, det är en grym skillnad i känsla mellan dom.
ION och E-450 funkar ju till rent filmtittande, men så fort det blir nånting CPU beroende så går det inte.
NUC'en däremot har en kraftig CPU och en tillräckligt bra GPU.

Jag tycker inte min ION 330 duger till filmtittande heller. Iaf inte 1080p, blir hackigt vid panoreringar mm. Får nog bli en sådan här lösning då, får vänta ett litet tag bara tills m-sata ssd:erna blir lite lättare att få tag i.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)