Dator underpresterar. Kanske nätagget för svagt?

Permalänk

Dator underpresterar. Kanske nätagget för svagt?

Hej alla. Jag köpte idag nytt grafikkort och minnen.

Bytte från ATI Radeon 4890 HD till ett GTX 660 TI och 8GB minne.

Dator blev bättre men inte så mycket jag hoppades på. Testade köra Planetside 2 men var tvungen att köra på low där jag fick ca 30-40 FPS. Inte direkt det jag förväntat mig. Så jag körde 3DMarktest och fick detta resultat.

http://www.3dmark.com/3dm11/5361832 Blev besviken men det känns som att något är fel.

I manualen till grafikkortet står det att den behöver 24 Ampere på 12 volt. På mitt nätagg står det att den ger 12V1 - 21A och 12V2 - 22A. Så kanske får grafikkortet för lite ström? Nätagget är från 2007 så kanske är den sliten och dammig också?

Nätagg: XION XON 630W 630f-12P (5 år gammal)
Processor: i5 750 2.66
Grafikkort: EVGA GTX 660 ti
Minne: Corsair Vengeance 8GB 1600 MHz
Moderkort: Asus P7P55D

1.Finns det något program man kan kolla flaskning och om komponenterna får tillräckligt med soppa?
2. Borde jag byta mitt nätagg?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har inga siffror lättillgängligt, men tror inte 660ti är direkt strömhungrigare än 4890. Du har väl stoppat in alla kontakter?
Dessutom brukar inte ett underdimensionerat agg innebära en konstant låg prestanda, utan snarare leda till instabilitet i form av frysningar, nedstängningar mm.

Felet är mer sannolikt ett problem med drivrutiner eller liknande. Avinstallerade du gamla drivisarna före du bytte?
(Orkar du, så kanske det är dags att formattera om och börja på ny kula?)

Men för att vara säkra så vore det bra att veta märke och modell på agget också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad är det för 630W agg?

Det finns BRA 400W agg som är starkare/klarar av mer än ett dåliga 650W agg. Det finns 2 st ökända märken med agg på 630W som man INTE vill köra med ett bra grafikkort som ditt oavsett siffrorna på nätagget.

Permalänk

Jag fick en SSD i julklapp så installerade om windows på den samt formaterade min förra hårddisk. Allt är med andra ord nyinstallerat. Jag har installerat drivrutiner till grafikkortet ja.

Nätagget: XION XON 630W 630f-12P

Vore konstigt om inte ett kort för 2500kr 2012 är bättre än ett kort än ett kort jag köpte typ 2009 för 1800kr? Sen har jag ju läst i typ 100 trådar här på Sweclockers om att man ska kunna spelar på high/ultra i många spel med detta kort. 3DMarks sa ju själv att min rigg borde fått bättre resultat.

Tack för snabbt svar btw

Permalänk
Medlem

Planetside 2 är väldigt CPU-krävande och skulle gynnas av en överklockning om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Det har inte med nätagget att göra då GTX660ti inte drar mer än 4890 gör.

Runt 6000 poäng för ett GTX660ti är inte så dåligt, det ska ligga runt,strax över 7000poäng helt oklockat men i samtliga tester som görs så används den nyare intel i5 2500--> vilket då ger ett högre resultat, så ditt resultat ser inte direkt dåligt ut. GTX680 ligger mellan 9000-10000 beroende på mhz.

Testa att överklocka processorn till ca 3800mhz+, dom flesta i5 750-760 gör runt 4ghz, det går att ha den runt 3500mhz med originalkylaren.

Angående spelet så kan det delvis ha med drivrutinen att göra, installera den senaste 310.70.
Men planetside 2 är väldigt väldigt processor tungt, det är förmodligen därför du inte ser någon ordentlig ökning. återigen öka mhzn på processorn.

Bara googla hur man gör om du inte kan.

Skrivet av Discodance:

Jag fick en SSD i julklapp så installerade om windows på den samt formaterade min förra hårddisk. Allt är med andra ord nyinstallerat. Jag har installerat drivrutiner till grafikkortet ja.

Nätagget: XION XON 630W 630f-12P

Vore konstigt om inte ett kort för 2500kr 2012 är bättre än ett kort än ett kort jag köpte typ 2009 för 1800kr? Sen har jag ju läst i typ 100 trådar här på Sweclockers om att man ska kunna spelar på high/ultra i många spel med detta kort. 3DMarks sa ju själv att min rigg borde fått bättre resultat.

Tack för snabbt svar btw

Är inget supernätagg, men om det har fungerat hittills så duger det nog ett tag till då det belastas likvärdigt.

GTX660ti är runt 4ggr snabbare.

Du kan inte titta på vad 3dmark skriver då deras svar bygger på mängder med tester, och dom allra flesta testerna kör överklockat vilket då ger högre poäng.

Permalänk

Tacksam för svar Om någon har ett bra program för att se värme och så i datorn också vore super!

Permalänk
Medlem

Om burken är nyinstallerad så kanske andra drivisar missats? Typ chipset drivers eller liknande?
Har du provat några andra spel förresten? Det kanske bara är just planetside som strular? (och då kanske pga cpubelastningen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag tror att din cpu flaskar ditt 660ti. Planetside 2 är väldigt Cpu krävande. Du borde kunna köra lätt på med/high inställningar. Jag gör det med mitt 570 iaf. Om du trycker ALT + F så får du upp vad det är för komponent (Cpu/Gpu) Som begränsar din Fps i planetside. Skulle tippa på att det är Cpun. Min Cpu flaskar i planetside.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Hur vet man om man missat drivers? Installerade Chipset drivers nu och har ju för grafikkortet. Vad finns det mer för drivrutiner man behöver för?
CPUn flaskar som ni sa i Planetside. Så ska ge mig på ett överklockningsförsök. Läser lite guider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

Nätagget: XION XON 630W 630f-12P

AXP eller Xion är ett budget agg som bara klarar budget grafikkort. Dessutom är den egentligen ett 434W agg vilket är max vad den klarar av att ge under längre tid. 630W är vad den klarar under något ögonblick.

Vet inte om det har något med ditt problem att göra men tillsammans med ett bra grafikkort som ditt så kommer du definitivt få värre problem antingen direkt eller om några månader (finns flera trådar i forumet). För hoppningsvisa sabbas inga andra delar när det händer.

Permalänk

OK. Jag blir nog att investera i ett nytt AGG då.

Tack för svar

Permalänk

Om jag ska överklocka lite. Vilket agg tror ni skulle passa då? Är detta lagom? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156900-corsair_powers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

Om jag ska överklocka lite. Vilket agg tror ni skulle passa då? Är detta lagom? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156900-corsair_powers...

Inte det agget. Du kommer att få problem igen. Med CX och GS serierna har Corsair offrat kvaltien för att få ned priset till budget nivå vilket ha lett till att folk i forumet fått typiska budget agg problem med dom också.

XFX 550W har jag sett folk länka när folk frågat om andra agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

Tacksam för svar Om någon har ett bra program för att se värme och så i datorn också vore super!

Core temp,där kan du se tempen på din cpu, även msi afterburner för att se tempen på grafikkortet, då även överklocka.
Vid överklockning av processorn är det enbart core temp som behövs.

Du överklockar genom att höja FSBn, den står på 100 och multin på 26 = 100x26 = 2600mhz, det är alltså fsbn på 100 som du höjer,tex till 140x26=3640mhz.
du får även sätta minnena på en divider då dom också höjs, så om du har 1600mhz minnen sätter du dom på tex 1333mhz så när du klockar din cpu så ökar även minnena.
Testa först med ca 3500mhz och kör några tester, är det instabilt får du höja vcore = volten för cpun, dock bara 0.1,testa igen, är det stabilt så kan du fortsätta tills du är nöjd.
Jag hade min i5 760 på ca 4000mhz.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Core temp,där kan du se tempen på din cpu, även msi afterburner för att se tempen på grafikkortet, då även överklocka.
Vid överklockning av processorn är det enbart core temp som behövs.

Du överklockar genom att höja FSBn, den står på 100 och multin på 26 = 100x26 = 2600mhz, det är alltså fsbn på 100 som du höjer,tex till 140x26=3640mhz.
du får även sätta minnena på en divider då dom också höjs, så om du har 1600mhz minnen sätter du dom på tex 1333mhz så när du klockar din cpu så ökar även minnena.
Testa först med ca 3500mhz och kör några tester, är det instabilt får du höja vcore = volten för cpun, dock bara 0.1,testa igen, är det stabilt så kan du fortsätta tills du är nöjd.
Jag hade min i5 760 på ca 4000mhz.

Väldigt uppskattat

Jag har ett Fractal-R3-chassi på order så väntar med att testa innan jag får den och ett nytt nätagg.