Optiska lagringsmedia 50 procent dyrare 2013

Permalänk
Medlem

Inget fel med optiskt medium. Ett relativt billigt sätt att sprida viktiga dokument och skisser inom organisationen. Jag använder själv skivor när jag vill rensa bort dessa gratis program som företagen slänger efter en. Inte fel med lite AutoCAD eller Maya

Permalänk

Har 2 st dvd-r optiska läsare................... i skåpet nånstans.

Enda gången som jag behöver en dvd är när jag måste använda Windows7-reparationsskiva och göra en system image restore.
Går säkert att göra det via USB men jag har inte orkat kolla... 1 gång per år kanske händer det och det tar 30sek att koppla in en dvd-läsare...

Det värsta jag vet är sen om man lämnar kvar en dvd ... då snurrar det som fan varje gång man startar Win7- förstår att folk vill inte ha skräpet kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag håller inte med riktigt. När vi väl börja få 4K-material ser vi nog nåt nytt format, förmodligen nåt holografiskt media. 4K-material kommer att kräva en helvetes massa brandbredd att distribuera digitalt, och uppgradering av infrastruktur för att tillgodose att alla har en Gbitlina hemma kommer ta tid.

Jag är inte helt säker på att det kommer att komma något nytt fysiskt format. Nya codecs + dubbel/trippel lager Blue-ray kommer man ganska långt med.

Permalänk
Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv

Köpte en blu-ray brännare för drygt två år sedan, men precis som jag befarade så ligger den fortsatt och dammar på hyllan; skivor och andra lagringsmedium är historia (även fast jag personligen föredrar USB-minnen och Micro-SD lösningar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Jag håller inte med riktigt. När vi väl börja få 4K-material ser vi nog nåt nytt format, förmodligen nåt holografiskt media. 4K-material kommer att kräva en helvetes massa brandbredd att distribuera digitalt, och uppgradering av infrastruktur för att tillgodose att alla har en Gbitlina hemma kommer ta tid.

Man behöver då inte en gigabit för 4k! Kan kolla 1080p med min sunkiga 4Mbit lina Tror nog att det är 100-200 Mbit vi behöver för tillfället, 1Gigabit är alldeles för mycket...du ska nog tanka hem ganska fett med filmer för att kunna belasta den linan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Så sant. Det har vi ju varit med om innan.

Fast det brukar gå att lösa med emulatorer eller virtuella maskiner. GOG t.ex. fixar ju så att gamla spel går att köra i Vista och W7. Nu var det väl inte just skivor som jag tyckte var viktiga utan att jag "äger" mitt spel oavsett om det finns på en skiva eller ett USB. EA la ju ned multiplayerservrarna för Battle for Middle Earth 2 när de förlorade rättigheterna. Jag menar att det inte behöver röra sig om så långa tidsrymder som 10 år. Ditt favoritspel kan försvinna när det bara är 2 år gammalt om det vill sig illa.

Permalänk
Medlem

Ni som ojar er över optisk media. Skickar ni med ert 32 GB USB minne när ni ska skicka videofilm inom familjen t.ex.?

Permalänk
Medlem

OJ så många som inte ser längre än näsan räcker.
Vi i Sverige (Europa) är OERHÖRT bortskämda med bandbredd, även med stabilitet.
Många länder i Asien säljer fortfarande SVCD på CD skivor i sina butiker (legala)
Sydamerika är inte heller så bortskämda med internet
Afrika, behöver jag säga något?
NordAmerika, många sitter på 0.5Mbit, många även på ISDN. Så jag lagringsmedia är MYCKET vanligare än vad folk tycks tro här.
Mina föräldrar stoppar hellre in en DVD film och bara enkelt tittar.
Mina syskonbarn använder flitidgt DVD/CD skivor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Betyder detta att spel som man inte köper digitalt kommer bli dyrare?

Säkert 1 kr, som privatperson kostar ett 100-pack under 3 kr styck och jag tror tillverkare har billigare..
Prisuppgift: http://se.wesellcd.dk/index.php?page=products&product_id=408

Visa signatur
Permalänk

Semi off-topic: Kan inte låta bli att påpeka att även om CD-skivor är optisk media så är de ändå digitala
OT: Har inte använt optisk media på länge. Senast jag använde det var nog till någon Windows-installation tror jag... Det OS jag oftast använder finns inte ens på optiskt media längre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Ni som ojar er över optisk media. Skickar ni med ert 32 GB USB minne när ni ska skicka videofilm inom familjen t.ex.?

Det finns nåt som kallas internet idag..
Google drive, drop box, sky drive osv?

F.ö. som jag ser äntligen påpekats.. är optiska medier digitala i allra högsta grad.

Permalänk
Medlem

Fast vem köper BD-R och BD-RE skivor? Och vem köper CMS Magnetics skivor alls? Tror inte många köper HP-media, visst någon kanske köper Philipsbrandade skivor. De har inte bra pris till att börja med. Någon som köper CMCs egenbrandade skivor? Som fråga till forumet. Tom en illegalt rippad Blu-rayskiva kan spelas upp på en stationär blu-rayspelare via lagringsmedia/nätverk så vet inte riktigt vad vi ens ska med 25GB BD-R skivor till. Till lagring eller komprimerad BD/AVCHD-film så fungerar ju också dual-layer DVD. Så länge folk inte köper skivor de inte behöver som samlar damm och pirater i Iran pressar skivor så är det nog inga problem.

Permalänk
Keeper of Traditions

Så länge man inte går över till helt digitalt så gör det inget om de byter medium, känns det som...

Skulle nog föredra en USB-sticka framför DVD-skivor i spelfodralen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande stor nytta av CD- och DVD-skivor så det här tycker jag inte är någon positiv utveckling. Tur i alla fall att jag samlat på mig ett rejält lager med japanska Taiyo Yuden-tillverkade skivor - där snackar vi kvalitet.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ckghagen:

Och 97% av SweC läsarna tänkte ett nostalgiskt "Ja just ja när jag var ung lagrade man data på plastskriver"

Och resterande 3% minns 5,25" floppydisketterna. Det var tider det, man kunde lagra data och snärta till folk i bakhuvudet med dom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Det blev en del skivor tillslut. Skönt att få rensa bort +50GB.
Än finns det fler program att hämta från både Autodesk och DreamSpark. Maxa bredbandet och fyll brännarna med nya färska skivor.

Må flitens lampa brinna.

Permalänk
Medlem

Var ett par år sedan jag använt en skiva till datorn, har inte ens haft någon läsare i de senaste stationära datorerna jag byggt så jag bryr mig faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

Det är inte rimligt att skicka plastskivor hit och dit, inte om man försöker vara miljövänlig iaf

Visst det finns väl delar i världen där man inte har infrastrukturen för det, men i dom delarna av världen har dom bättre saker att fokusera på än att se dom senaste filmerna kanske?

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Avstängd

För mig är detta mycket tråkiga nyheter. Bränner själv ett flertal skivor i veckan. Jag gör inte som alla andra och köper nya diskar hela tiden och dumlagrar. Jag gillar att bränna ut och arkivera istället och framför allt samla på saker. Arkiverar man på diskar så tappar man en stor del av arkivet om någon disk kraschar. Det är betydligt säkrare att lagra på kvalitetsskivor från TY som är brända i lägsta hastighet, dem håller betydligt längre än vilken disk som helst. Jag som gillar att samla på saker och har ett ganska fint arkiv, skulle få ha hur många diskar som helst, sedan blir den disken full och så får man köpa en till och så den disken och tillslut så får inte diskarna plats i chassit. Näe tacka vet jag att bränna ut istället.

Näe för mig blir det att beställa ett ganska stort parti DVD skivor framöver.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

För mig är detta mycket tråkiga nyheter. Bränner själv ett flertal skivor i veckan. Jag gör inte som alla andra och köper nya diskar hela tiden och dumlagrar. Jag gillar att bränna ut och arkivera istället och framför allt samla på saker. Arkiverar man på diskar så tappar man en stor del av arkivet om någon disk kraschar. Det är betydligt säkrare att lagra på kvalitetsskivor från TY som är brända i lägsta hastighet, dem håller betydligt längre än vilken disk som helst. Jag som gillar att samla på saker och har ett ganska fint arkiv, skulle få ha hur många diskar som helst, sedan blir den disken full och så får man köpa en till och så den disken och tillslut så får inte diskarna plats i chassit. Näe tacka vet jag att bränna ut istället.

Näe för mig blir det att beställa ett ganska stort parti DVD skivor framöver.

En NAS med några diskar i raid så slipper du krångla med det och riskerar inte att förlora informationen. Förmodligen gör du miljön en tjänst också. Fast det beror ju på hur mycket du laddar ner, för egen del så laddar jag knappt ner något längre, lite steam-backups, annars streamas ju det mesta. Men jag är ju en PC-nörd - Så jag håller mig inom lagens råmärken Men visst, man kan ju ha behov av oerhörda mängder utrymme på laglig väg också förstås.... Men plastskivorna borde försvinna imo.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;13050096']En NAS med några diskar i raid så slipper du krångla med det och riskerar inte att förlora informationen. Förmodligen gör du miljön en tjänst också. Fast det beror ju på hur mycket du laddar ner, för egen del så laddar jag knappt ner något längre, lite steam-backups, annars streamas ju det mesta. Men jag är ju en PC-nörd - Så jag håller mig inom lagens råmärken Men visst, man kan ju ha behov av oerhörda mängder utrymme på laglig väg också förstås.... Men plastskivorna borde försvinna imo.

Har funderat lite omkring NAS men näe, en till enhet som ska stå på och leva om. Sedan så gillar jag ju också att bläddra i cd väskor, det är en speciell känsla. Sedan så håller jag mig inte riktigt inom lagens råmärken

Men miljön bryr jag mig inte särskilt mycket om. Jag sällar mig till en av dem som inte tror på globalauppvärmningsteorin men nog om det, det vill jag inte hålla på tjafsa om här.

Näst intill alla spel jag köper är på skiva, det är bara några få arcadspel eller indie spel som jag köper online men då spelar jag också bara på konsol . Det är på tok för tidigt idag att bara gå på digitalt online. I många länder bland annat USA så är det vanligt med att internet att de får bara tanka viss många GB sedan så kostar det och då är det inte så populärt att dra ner ett spel på 15 GB eller säg God Of War 3 som är på 43 GB tror jag det var. Sedan så är inte internet så väl utbyggt i många länder till och med här i Sverige. Jag har bara 6 mbit och då är det fiber men det är kommunen som har monopol på fibernätet men det är en annan historia.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser det negativa med att blu-ray filmer kommer att gå upp i pris? Även de filmer som visas på officiella/lagliga streamingtjänster är än idag oftast av hemskt låg kvalitet både när det gäller ljud som bild.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Bara jag som ser det negativa med att blu-ray filmer kommer att gå upp i pris? Även de filmer som visas på officiella/lagliga streamingtjänster är än idag oftast av hemskt låg kvalitet både när det gäller ljud som bild.

Nu var det väl bara tomma medium som skulle gå upp en aning i pris? Har inte hört något om att filmer eller musik ska bli dyrare. Bortsett från LP-skivorna som kostar hutlöst mycket mer än samma album på CD.

(Förr så slängde butikerna LP-skivorna efter en, nu tycks det vara tvärtom. Nu ska man få folk att köpa dessa utrymmes krävande och ömtåliga skivor. Det är tveksamt om de ens låter så mycket bättre i slutändan.)

Permalänk
Medlem

Bara jag som INTE vill köpa spel genom Steam, Origin (Om det ens går) å allt sånt? Jag vill ha mina spel i fysisk förpackning med en fysisk skiva

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Säkert 1 kr, som privatperson kostar ett 100-pack under 3 kr styck och jag tror tillverkare har billigare..
Prisuppgift: http://se.wesellcd.dk/index.php?page=products&product_id=408

de va billigt
samt att tror ändå inte att de kommer bli 50% dyrare... pfff

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Har funderat lite omkring NAS men näe, en till enhet som ska stå på och leva om. Sedan så gillar jag ju också att bläddra i cd väskor, det är en speciell känsla. Sedan så håller jag mig inte riktigt inom lagens råmärken

Tror också att en NAS med 2x4 diskar i RAID (för säker backup) är en mer hållbar lösning. Precis som dig har detta dock inte införskaffats för att man precis som du säger inte vill ha en ytterligare sak som står och snurrar. Överhuvudtaget är jag ganska less på saker som står och snurrar på olika vis, men tror ändå NAS är den rätta vägen att gå för långsiktig lagring.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Men vad använder ni skivorna till egentligen?
Själv har jag inte bränt en skiva på 10 år.
Senaste 5 åren har jag inte ens haft någon optisk läsare i mina datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge priser på spel är 50% billigare i butik än på exempelvis Steam, så finner jag ingen anledning att inte köpa fysiska kopior av spel.
Det är dessutom mycket trevligare att ha dem i bokhyllan än enbart digitalt.

Jag hoppas att film på Blu-ray ska få ett uppsving, då det är mycket trevligare att ploppa i en film än att strömma en film. Placebo och nostalgi? Självklart.
Sackar optisk media efter? Självklart. Men det är inte borta ännu, och jag hoppas att det inte försvinner heller. Med det sagt installerar jag visserligen operativsystem via USB, men det betyder inte att jag finner optisk media passé, om än förlegat.

Permalänk
Medlem

man får väl köpa sig en 100 bunt klarar man sig tills optiska läsare fasats ut totalt!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf