Optiska lagringsmedia 50 procent dyrare 2013

Permalänk
Medlem

ok det var längesen jag köpte eller brände en skiva nu men för långtidslagring känns det säkrare än hårddiskar på något sätt ändå så det är ju skönt att ha alternativ... fast verkar inte som om de gjort några framsteg inom tillverkningen för att kunna konkurrera med hårddiskar och dessutom är det väl knappast bra för miljön med skivor så good riddance?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Helt otroligt att det finns så många som inte kan se bortom sina egna trånga väggar. Resten av världen använder skivor regelbundet! Har själv inte använt några på flera år men jag ser värdet i det för resten av världen.

Dock har användningen av skivor minskat tillräckligt mycket för att vissa aktörer ska lämna branschen. Jag kommer ihåg att jag mest använde skivor för att bränna ner film och ibland spel. Idag kan jag köpa ett USB-minne som rymmer flera gånger mer data och skriva hur mycket jag vill till detta.

För min del beror det minskande användandet av skivor på tjänster som Netflix, Viaplay, Steam, Desura, gog osv.

Varför skulle värdet var högre för övriga världen? Menar du att skivor är det enda gångbara i fattigare länder?

Om det kommer ut skivor med bra mycket högre datadensitet och livslängd kan jag dock se mig själv använda dessa för backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Dröjer nog inte länge tills man får USB stickor istället för skivor när man köper spel i butik. Är säkert billigare

Dröjer nog inte länge innan fysiska spelbutiker försvinner.

Blir oftast billigare, och framför allt smidigare att köpa spelet på t.ex Steam eller Greenmangaming.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Av någon ofattbar anledning så är spel ofta billigare på skiva.. det är den enda anledningen till att jag har använt den optiska läsaren i min dator.
Nästa dator kommer definitivt slippa 5.25'' helt och hållet....gärna total avsaknad av 5.25'' platser t.o.m.

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid mina spel på skivor, för att de är billigare än digitala downloads.

Digitala spel suger oxå för att om man skulle tappa bort sin Steam/Origin/Uplay/osv password så förlorar man alla sina spel.

Det var mycket bättre på gamla goda tiden när man bara satte i en skiva och kunde spela, istället för nuförtiden när man behöver ladda ner program, sätta in koder, registrera konton, hålla reda på passwords/användarnamn/email osv.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Får bara något år sedan var det mycket smidigare med skiva för att installera Winblows 7. Det krävdes 3-4 program för att lägga in det rätt på stickan och var ett sjuhelsikes mek. Med Linux har det varit lättare, oftast bara att skriva stickan med unetbootin.
I övrigt är det ganska trevligt att kunna bränna ut de humble bundle man köper t.ex. Var ska man annars lagra dem om man vill lagra dem permanent utanför sina hårddiskar? På en usb-sticka som har mycket högre GB-pris och som oftast inte ens går att skriva på vad tusan de innehåller? Skivor känns också mer naturliga att samla "på hög" i t.ex. en spindel. Hur gör man med usb-stickor? Låter dem ligga och skramla runt i en låda?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

För någon vecka sedan så tänkte jag kolla på en gammal backup CD som jag hade liggande i hyllan. Då upptäckte jag att jag inte hade kopplat in min DVDbrännare alls sedan jag byggde ny dator för ett år sedan eller hur längesen det nu va... Det säger ungefär hur ledsen jag blir att optisk media blir dyrare nästa år.

Det blir ingen ny optisk media efter Blu-ray, det är den sista generationen.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Många i min vän/släktkrets har inte den tekniska kunnigheten det innebär att vara utan optisk enhet, och jag är snäll som förser dom med filmer.
Hur jag än förklarar eller visar "den gamla generationen" så fixar dom det inte. (och tro mig jag har försökt)

Dom vill bara ha en skiva dom kan stoppa in i sin DvD sen ska filmen starta.

Och jag tycker synd om dom, om det nu kommer att bli så som nyheten beskriver! För dom jag bränner till betalar skivorna själv och det kommer ju att bli så mycket dyrare för dom nu, om det inte gäller utländska butiker som sweburn.com där man kan köpa till normala priser.

Jag kan väl knappast vara ensam om att ha det så här? Bränner ni inte filmer till släkt/vänner?

felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr:

Det blir ingen ny optisk media efter Blu-ray, det är den sista generationen.

Jag håller inte med riktigt. När vi väl börja få 4K-material ser vi nog nåt nytt format, förmodligen nåt holografiskt media. 4K-material kommer att kräva en helvetes massa brandbredd att distribuera digitalt, och uppgradering av infrastruktur för att tillgodose att alla har en Gbitlina hemma kommer ta tid.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Spel, musik och film vill jag äga i FYSISK form, ni som inte kan se nackdelarna med digitalt behöver inte fråga mig varför.
Sen om det blir skivor/låsta usb minnen osv i framtiden, spelar ingen roll..

Håller med. Finns ett par krav jag har för att digital ska kunna ersätta fysisk form:

1. Internet-hastigheten måste bli snabbare. Att ladda hem ett spel som till exempel Battlefield 3 är helt enkelt inte möjligt med en nedladdningshastighet på ca 6 Mbit/s (i bästa fall).

2. DRM klienter så som Steam och Origin som tvång att köra för att spela ett spel måste bort, jag vill äga mitt spel, inte äga en rätt att spela spelet. Jag vill ha ETT konto till ETT spel, inte ett konto hos ett företag för 75 olika spel som man då hur lätt som helst kan bli hackad.

3. Det måste bli billigare att köpa digitalt. Om någon var observant på när Borderlands 2 släpptes så kostade det 220 Kr på Dustin Home (Liknande på andra butiker, men det var där jag handlade) medans det kostade 50€ på Steams egna butik. Det är knappast hållbart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har större nytta av floppydrive än cd/dvd-brännare så det drabbar knappast mig heller

USB-massminnesenheter någon ?

Bränna skivor va coolt för 15år sen

Har väl ingenting med att försöka "vara cool" att göra.
Men jag förstår mycket väl vad du menar

Själv bränner jag till släkt och vänner som inte har eller kan, utnyttja teknikens framsteg!

Man behöver inte vara en ego som säger -har du inte, ja då kan du inte Om du fattar vad jag menar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Bränner ni inte filmer till släkt/vänner?

Nej, men en del gamlingar i släkten har hårddiskinspelare och har mer problem med menyerna på dvd är att köra med "lådan" skänkte även en gammal pc till en då 72 årig faster för några år sedan och hon förstod inte hur hon klarat sig utan dator innan dess, hon har slitit ut flera skrivare sedan dess, hon har tidigare bara skrivit på skrivmaskin och inte vågat ge sig på dator, men skriva väldigt fort kan hon än idag och nu kan hon även skriva riktigt snabbt i word.
Men att välja rätt språk på en dvd brukar ofta strula och inte bara för henne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, men en del gamlingar i släkten har hårddiskinspelare och har mer problem med menyerna på dvd är att köra med "lådan" skänkte även en gammal pc till en då 72 årig faster för några år sedan och hon förstod inte hur hon klarat sig utan dator innan dess, hon har slitit ut flera skrivare sedan dess, hon har tidigare bara skrivit på skrivmaskin och inte vågat ge sig på dator, men skriva väldigt fort kan hon än idag och nu kan hon även skriva riktigt snabbt i word.
Men att välja rätt språk på en dvd brukar ofta strula och inte bara för henne.

Jag vet vad du menar

Själv tar jag bort allt extramatrial på disken, och sen ställer jag in DvD:n att den ska starta auto, så när dom trycker in slädden, startar filmen.

ImgBurn:s statistik, nu när jag kollade säger: you`ve burnt 2968 discs! På en två års period. på en 5års period tror jag det handlar om ca 7000 - 9000 skivor.
Och som jag skrev innan, tycker synd om dom som inte kan följa med utvecklingen!! För det är ju dom som blir lidande.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har CD-R-skivor från slutet av 90-talet med playlists som fortfarande fungerar, men skulle jag skriva något på ett NAND Flashminne nu och läsa det igen om 15 år skulle förmodligen all data vara korrupt.

Istället för att bara acceptera prishöjningar pga minskad produktionsvolym borde fler företag nischa sig och marknadsföra skivor (och kanske även brännare) som ger en lång garanterad livslängd på datan som skrivs. Jag tror folk i allmänhet är ganska medvetna om hur lätt det är att förlora semesterbilder och filmsnuttar, men förutom molntjänster (där man inte ens har fysisk åtkomst) marknadsförs inga bra alternativ även om dessa existerar.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

jag har inte ens cd/dvd läsare/brännare i mina 2 datorer..

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller med. Finns ett par krav jag har för att digital ska kunna ersätta fysisk form:

1. Internet-hastigheten måste bli snabbare. Att ladda hem ett spel som till exempel Battlefield 3 är helt enkelt inte möjligt med en nedladdningshastighet på ca 6 Mbit/s (i bästa fall).

2. DRM klienter så som Steam och Origin som tvång att köra för att spela ett spel måste bort, jag vill äga mitt spel, inte äga en rätt att spela spelet. Jag vill ha ETT konto till ETT spel, inte ett konto hos ett företag för 75 olika spel som man då hur lätt som helst kan bli hackad.

3. Det måste bli billigare att köpa digitalt. Om någon var observant på när Borderlands 2 släpptes så kostade det 220 Kr på Dustin Home (Liknande på andra butiker, men det var där jag handlade) medans det kostade 50€ på Steams egna butik. Det är knappast hållbart.

Själv spelar jag ofta och gärna äldre spel. Vad händer när ens spel inte stöds längre. Tyvärr slutar vi stödja titel X för bla. blaha. [Insert corpspeak]. Många titlar kommer nog inte att finnas längre än ett par år vilket jag ser som ett bekymmer. Kalla mig gammalmodig men när det gäller singleplayer anser jag att allt som skall behövas är en skiva(eller annat media). Jag skall inte behöva någon internetuppkoppling och framförallt inte vara i företagets våld när jag väl betalat för mitt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Själv spelar jag ofta och gärna äldre spel. Vad händer när ens spel inte stöds längre. Tyvärr slutar vi stödja titel X för bla. blaha. [Insert corpspeak]. Många titlar kommer nog inte att finnas längre än ett par år vilket jag ser som ett bekymmer. Kalla mig gammalmodig men när det gäller singleplayer anser jag att allt som skall behövas är en skiva(eller annat media). Jag skall inte behöva någon internetuppkoppling och framförallt inte vara i företagets våld när jag väl betalat för mitt spel.

Håller helt och hållet med! Singleplayer står mig nära hjärtat, och att behöva vara uppkopplad till nätet för det är ju bara ett skämmt.

Och precis så jag menar, att om man har spelet på en klient så som Steam så äger man det så länge Valve behagar, men om något spel då skulle försvinna om en tio år eller så, då kommer man ju inte åt det längre.

Har man däremot en skiva, eller för den delen en .ISO fil av sina klassiker så är det ofta inga problem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dags att bunkra upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Själv spelar jag ofta och gärna äldre spel. Vad händer när ens spel inte stöds längre. Tyvärr slutar vi stödja titel X för bla. blaha. [Insert corpspeak]. Många titlar kommer nog inte att finnas längre än ett par år vilket jag ser som ett bekymmer. Kalla mig gammalmodig men när det gäller singleplayer anser jag att allt som skall behövas är en skiva(eller annat media). Jag skall inte behöva någon internetuppkoppling och framförallt inte vara i företagets våld när jag väl betalat för mitt spel.

Jag spelar med ofta äldre spel, flera stycken avinstallerar man, sen går det några år.
Och så ser man spelet på hyllan, blir sugen, installerar det/spelar och har en riktigt fin upplevelse.

Men tyvärr så kommer det nog att bli så som du skriver. Stödet kommer att försvinna, p g a att detta O S inte stödjer en optisk enhet, sätt i en usb istället. Sorgligt men nog så sant.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Dags för mig att beställa några hundra dual layer dvd skivor då, har så det räcker och blir över för många år i CD och DVD +/- skivor.

Så bara DL skivor jag inte har enorma mängder av och behöver.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har man däremot en skiva, eller för den delen en .ISO fil av sina klassiker så är det ofta inga problem.

Förutsatt att hårdvara och OS fortfarande stödjer så gamla spel

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förutsatt att hårdvara och OS fortfarande stödjer så gamla spel

Så sant. Det har vi ju varit med om innan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har inte bränt en skiva på över 7år så detta gör inte mig så mycket

Permalänk
Medlem

Detta är en sorgens dag för mig. Visst, jag kan hålla med om att producera skivor och fodral kräver mycket resurser, men samtidigt älskar jag att få något fysiskt i mina händer när jag köper något. Jag älskar att ta bort plasten från ett nytt spel, och öppna fodralet och se hur skivan och manualen ser ut. Men inte bara detta. Jag har även en ganska långsam internethastighet (får ca 150-250 kb/s vid nedladdning) vilket gör det nästan omöjligt för mig att streama film. Speciellt om all film kommer att börja säljas i 1080p. Att ladda ner spel från Steam kommer också att ta en jävla lång tid. Så detta är väldigt hemska nyheter för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Själv spelar jag ofta och gärna äldre spel. Vad händer när ens spel inte stöds längre. Tyvärr slutar vi stödja titel X för bla. blaha. [Insert corpspeak]. Många titlar kommer nog inte att finnas längre än ett par år vilket jag ser som ett bekymmer. Kalla mig gammalmodig men när det gäller singleplayer anser jag att allt som skall behövas är en skiva(eller annat media). Jag skall inte behöva någon internetuppkoppling och framförallt inte vara i företagets våld när jag väl betalat för mitt spel.

Jag gör backups på dom steamspel jag avinstallerar ( Nuförtiden kan man ju installera på en annan HD än där Steam är i stället dock, så det blir spel på D-disken för att spara plats på SSD:n ), men jag räknar med att om Steam går ner kan jag köra backuppen från min NAS i offlinemode i framtiden. Fast man kan ju aldrig vara säker, även om Valve "lovat" det

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Har inte bränt en skiva på flera år nu. Känns mer lönsamt att köra med USB-minne i stället för att slösa pengar och naturtillgångar på engångsprodukter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har inte bränt en skiva på över 7år så detta gör inte mig så mycket

Vad använde du år 2005 då ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Om inspelningsbara DVD & BD-media redan är dyrt, varför då höja ännu mer? Man är uppenbarligen inte ute efter att sälja sina egna produkter (ungefär som Nokia). Dessutom får man intrycket av att branschen är en enda stor kartell. Allt från asfalt, drivmedel, belysning, you name it. Kartellen lever & frodas. Förstår att man handlar hdd's då det inte finns alternativ (säkert kartell här också). SweClockers skriver på höstkanten 2011 om ett nytt optiskt lagringsmedium, M-Disc. Skriver själv om detta, knappt ett år senare men ingenting har hänt. Hemsidan vill gärna sälja skivor till dig, men varför köpa det när du inte kan bränna då det saknas kompatibla brännare. Ett projekt som gick hopplöst fel. Stor röd tumme ner för optisk media, stor grön tumme upp för hårddisken. Nu jävlar ska vi lagra.

Permalänk
Medlem

Och 97% av SweC läsarna tänkte ett nostalgiskt "Ja just ja när jag var ung lagrade man data på plastskriver"

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

ända ja använder cdskivor till idag är till bilen.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround