Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Död åt DRM, som om att Steam/Origin inte var illa nog med att alla ens spel låses till en enda inloggning. Begagnat bryr jag mig inte om, men däremot vill jag kunna logga in på flera olika inloggningar utan att bli låst till en.

Om sedan konsoler blir drabbade så är det bara skadeglädje för min del. Dom har gjort nog med ont, dags för dom att dö ut.

DRM fins redan på konsoller sedan 2007.

Permalänk

varför kan inte bara sony och xbox konsolerna försvinna så jag kan få köpa min spel till pc istället för att köpa det till konsolen just för att det inte finns till pc

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

varför kan inte bara sony och xbox konsolerna försvinna så jag kan få köpa min spel till pc istället för att köpa det till konsolen just för att det inte finns till pc

För att pirateri gör att lönsamheten (har varit) ofantligt mycket sämre på PC ån på konsoll. Och pirateriet har varit så enormt utbrett på PC för att det har varit inte bara billigare, utan också enklare, snabbare och kvalitetsmässigt bättre att piratisera spel än att köpa dem.

Digitala distributionssätt har ändrat den ekvationen genom att det blivit ännu enklare att köpa spel än att pirata dem, och förra året lär PC-spel för första gången på... vad är det, 15 år? gått om konsollerna i lönsamhet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

För att pirateri gör att lönsamheten (har varit) ofantligt mycket sämre på PC ån på konsoll. Och pirateriet har varit så enormt utbrett på PC för att det har varit inte bara billigare, utan också enklare, snabbare och kvalitetsmässigt bättre att piratisera spel än att köpa dem.

Digitala distributionssätt har ändrat den ekvationen genom att det blivit ännu enklare att köpa spel än att pirata dem, och förra året lär PC-spel för första gången på... vad är det, 15 år? gått om konsollerna i lönsamhet.

Skulle vilja se dessa siffrorna du antyder existerar angående piratkopiering. Annars kan man lika väl göra en liknande analys och istället säga att tack vare piratkopiering har mer spel, musik och film sålts än någonsin då folk som tidigare aldrig skulle kommit i kontakt med varan helt plötsligt upptäcker och handlar för att stödja skaparna. Vi kan ju inte påstå att 1 piratkopia egentligen skulle varit 1 såld kopia. Innan piratkopiering över nätet var populärt hade vi uthyrning av spel i butiker som fungerade precis som om du hyr en film.

Permalänk
Medlem

Alltså, är vi inte redan i den framtiden där vi slutar med skivor och bara laddar ner allt från nätet? så varför fortsätta att pressa skivorna? Ps3 kan du ju spela från hdd, så varför ens fortsätta med skivor...

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Alltså, är vi inte redan i den framtiden där vi slutar med skivor och bara laddar ner allt från nätet? så varför fortsätta att pressa skivorna? Ps3 kan du ju spela från hdd, så varför ens fortsätta med skivor...

Alla har fortfarande inte tillgång till internet alt. sitter på modem tro det eller ej.. Sverige har det extremt bra om man jämför med många andra länder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Sluta tro att begagnat marknaden skadar dem, det gör den ej!
Begagnatmarknad är nog rätt viktigt för konsollerna eftersom de kan släppa med mindre intervall då någon/några alltid ska ha det bästa.
Begagnatmarknad finns av en anledning och det existerar i de flesta marknader, mer eller mindre viktiga.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd

Blir ingen PS4 till ungarna den saken är klar, dom kan låta resten av sina saker ruttna på nåt lager för jag kommer inte köpa nånting av Sony i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga in detta på allt som säljs? Mat, kläder, fordon, hus, lägenheter, telefoner och all diverse elektronik så företagen tjänar Mer pengar.
För det är såååå synd om företagen, dom hade bara en omsättning på 167 miljoner och nu måste dom sparka 1500 personer, men nu kan dom få 369 miljoner så 1500 får stanna kvar ... Woooohoooooo!!!

Nej, om det nu är så att detta "skyddet" kommer att användas så hoppas jag verkligen att dom går under!
Har inte spelat konsol på runt 10 år, och kommer att försätta att Inte göra det.

Gott nytt år i efterskott och skål!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Om Sony verkligen genomför detta på PS4 kommer dom verkligen lyckas skjuta sig själva i foten, idag finns så mycket bra teknik som alternativ till deras kommande konsol att jag skulle gissa många potentiella konsumenter av principiella skäl hellre kommer välja någon av de andra.

Tiden får väl utvisa

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

DRM fins redan på konsoller sedan 2007.

Ja?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Skulle tro att typ 50% fortfarande köper spel på fysisk media ! och jag är en av dom !

Tänk på naturen!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Nertip:

Skulle vilja se dessa siffrorna du antyder existerar angående piratkopiering.

Det hör till sakens natur att det inte finns bra statistik på olagliga aktiviteter, det finns bara överdrifter åt bägge hållen (spelbolagen överdriver åt varje-nedladdning-är-en-förlorad-försäljning hållet, och piratpartister överdriver åt vi-hade-i-alla-fall-aldrig-köpt hållet), men det finns gott om saker som man kan titta på.

Man kan till exempel se vad som händer när spel läcks innan de fått den där första viktiga försäljningsmånaden: Doom3, Riddick, och Far Cry 2 var riktigt stora spel som sålde uselt pga att de läcktes innan de ens releasats (Doom3 var förmodligen det mest efterlängtade spelet nånsin på PC, och piratades så mycket och sålde så uselt att iD, som till dess varit PC's största spelfirma, lämnade PC marknaden). Det är för att undvika sånt spel numer släpps på konsoll nån månad innan de släpps på PC (såna läckor skadar inte konsollförsäljningen lika mycket pga färre konsollspelare piratar).

En annan sak man kan titta på är installerad bas. Under hela den period när konsollspel sålt bättre än PC verkar det ha funnits minst lika många PC gamers som det funnits gamers för någon konsoll. I runda slängar 60 miljoner "gaming PC" har sålts årligen, medan det i sålts omkring 100 miljoner konsoller av alla typer sammanlagt (ca 25 miljoner PSP3+XBox 360). Ja, den statistiken är skakig, men poängen är att det inte finns någon anledning att tro att det nånsin funnits färre PC gamers än PSP3 eller XBox360 gamers.

Eller man kan se att alla spel som under de senaste 15 åren sålt bra på PC är spel som haft 1) online konton eller andra online-skydd (t.ex. varit multispelar-spel skyddade av punkbuster eller varit MMO'er och alltså inte gått att pirata), eller b) varit spel för marknadssegment som inte piratar, dvs kvinnor och barn.

Eller varför inte bara se att PC-spelens lönsamhet stigit i takt med digitala distributionssystem som Steam? Innan Steam var PC spelmarknaden i stort sett död. Visst, konsollerna lider av gammal hårdvara och visst de kommer att göra comeback när de nya versionerna släpps, men det är ingen tvekan om att Steam är en gamechanger.

Dessutom har PC spel under hela perioden också varit billigare än på konsoll, så det är inte en kostnadsfråga.

Citat:

tack vare piratkopiering har mer spel, musik och film sålts än någonsin då folk som tidigare aldrig skulle kommit i kontakt med varan helt plötsligt upptäcker och handlar för att stödja skaparna.

Det funkar inte så, det vet jag själv och förmodligen du också. Har man piratat ett spel och spelat igenom det ger man inte bort 450:- för ingenting.

En pirat köper spel om spelet har features som inte fungerar i piratversion, oftast olika online multispelarfunktioner.

Däremot slutade jag pirata just för att stödja skaparna.

Citat:

Vi kan ju inte påstå att 1 piratkopia egentligen skulle varit 1 såld kopia.

Det håller jag med om - jag har själv piratat massor med spel "i blindo" bara för att det var gratis, spel jag aldrig hade köpt för fullt pris. Men jag vet ju också att jag inte har köpt alla spel jag har spelat, eller alla spel jag gillat, inte ens alla spel jag älskat.
En vild gissning baserad på mig själv under min tid som pirat jämfört med hur mycket jag köper nu, kunde vara att för varje tio spel jag piratade hade jag annars kanske köpt ett. Dvs en nedladdning motsvarade 0.1 förlorade försäljningar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Faktum kvarstår att många barnfamiljer lever på "andrahands-spel" och kan inte köpa nya för 6-700kr stycket - det är vansinniga priser! Jag tvivlar på att Sony skaffar patentet "bara för att", det kommer att implementeras, det är inget snack om saken. Dom tjänar ju pengar på att göra det.....om nu alla enbart köpt nya spel.

Ja, men om du hade läst hela mitt inlägg, hade du sett att man genom att antingen skaffa sig en del i andrahandsmarknaden eller helt eliminera den får större marginaler på nya titlar, vilket möjliggör mindre licensavgifter etc, vilket i sin tur kommer att kunna sänka nypriset, så att det inte är 700 kr utan istället 400 kr (exempel taget ur luften, räknat att en skiva aktiveras på fyra konsoller under sin livstid (400kr + 3*100kr = 700kr), så att dessa barnfamiljer har råd med nya spel.

Här är tre exempel:

1. En licens per skiva, likt PC-spel -> Ingen begagnatmarknad, alla köper nya spel, behöver inte hålla lika höga priser på nya spel för att upprätthålla marginaler.

2. Betalla 100kr (exempel) för ny licens, fortfarande bunden till skiva -> Sony får en "andel" i begagnatmarknaden -> Större marginaler totalt + Mindre begagnatmarknad -> Lägre nypriser då en skiva kan inbringa större inkomster även i framtiden.

3. Ingen implimentering -> MS kan inte använda samma system i sin konsoll, då Sony har patentet. Detta gäller i alternativ 1 och 2 med.

Alla tre alternativen vinner Sony på, de två första möjliggör dessutom lägre nypriser på spel, vilket hjälper dem att konkurrera mot MS. Survival of the fittest.

Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Försäljningsförbud

Eftersom det bryter konsumentens rättigheter borde det ända rimliga resultatet vara
försäljningsförbud inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Exakt hur kan en begagnad kopia vara lika skadlig som en piratkopia? Utvecklaren har redan fått betalt en gång, om jag säljer eller ger bort spelet så har jag inte längre tillgång till det till skillnad mot en piratkopia där två nu har samma spel och utvecklaren inte fått betalt en enda gång. Vill jag spela det igen måste jag köpa nytt eller begagnat igen beroende på vad det gäller.

Du tänker fel. Bara för att person #2 laddar hem spelet betyder ju inte att det ändrar på att person #1 köpte spelet. Skillnaden blir bara att det antingen ligger kvar ett osålt begagnat spel i en spelbutik, eller att person #1 inte fick sitt spel sålt.

Spelbolaget fick sina pengar från person #1 oavsett scenario, och får inga pengar från person #2 oavsett scenario.

Permalänk
Medlem

Hupp, ja, gör de verklighet av det här kommer ju i alla fall jag tappa alla moraliska betänkligheter när det kommer till pirata konsollspel. Om de låser ner spelen på det här viset av girighet och för att de kan, så ser inte jag några problem med att pirata spel på precis samma grunder. Som man bäddar får man ligga, som man säger.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OlleTheGreat:

Ja, men om du hade läst hela mitt inlägg, hade du sett att man genom att antingen skaffa sig en del i andrahandsmarknaden eller helt eliminera den får större marginaler på nya titlar, vilket möjliggör mindre licensavgifter etc, vilket i sin tur kommer att kunna sänka nypriset, så att det inte är 700 kr utan istället 400 kr (exempel taget ur luften, räknat att en skiva aktiveras på fyra konsoller under sin livstid (400kr + 3*100kr = 700kr), så att dessa barnfamiljer har råd med nya spel.

Här är tre exempel:

1. En licens per skiva, likt PC-spel -> Ingen begagnatmarknad, alla köper nya spel, behöver inte hålla lika höga priser på nya spel för att upprätthålla marginaler.

2. Betalla 100kr (exempel) för ny licens, fortfarande bunden till skiva -> Sony får en "andel" i begagnatmarknaden -> Större marginaler totalt + Mindre begagnatmarknad -> Lägre nypriser då en skiva kan inbringa större inkomster även i framtiden.

3. Ingen implimentering -> MS kan inte använda samma system i sin konsoll, då Sony har patentet. Detta gäller i alternativ 1 och 2 med.

Alla tre alternativen vinner Sony på, de två första möjliggör dessutom lägre nypriser på spel, vilket hjälper dem att konkurrera mot MS. Survival of the fittest.

Man är nog aningen naiv om man tror på att kostnaden på spelen lär sänkas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Man är nog aningen naiv om man tror på att kostnaden på spelen lär sänkas...

Varför?

Varför är det en fördel för Sony att folk inte har råd att köpa deras spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Om Sony verkligen genomför detta på PS4 kommer dom verkligen lyckas skjuta sig själva i foten, idag finns så mycket bra teknik som alternativ till deras kommande konsol att jag skulle gissa många potentiella konsumenter av principiella skäl hellre kommer välja någon av de andra.

Tiden får väl utvisa

Spelar ingen större roll, bara att dom tänkte tanken på detta onda drm gör att iaf jag kommer att bojkotta dom, och det kommer även mina barn att göra då jag fortfarande kan styra över vad dom konsumerar i ett antal år till.

Permalänk
Medlem

Inte långt kvar nu tills Sony får slänga in handduken....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk

och där bestämde jag mig för att inte köpa ps4 iaf inte för att detta påverkar mig på något sätt då jag är något av en samlare utan mer av princip.

Permalänk
Medlem

Så om en person med PS4 med massa spel och så en dag går PS4 sönder och den personen vill köpa en ny PS4. Betyder det att alla spelen den personen har köpt är skräp då ?

Sen är jag också en person som gillar begagnad spel. Är ju sånt jag har råd med....( second hand ) Går denna patent igenom så är det slutet med Sony för min del.

Permalänk
Skrivet av Chourou:

Så om en person med PS4 med massa spel och så en dag går PS4 sönder och den personen vill köpa en ny PS4. Betyder det att alla spelen den personen har köpt är skräp då ?

Sen är jag också en person som gillar begagnad spel. Är ju sånt jag har råd med....( second hand ) Går denna patent igenom så är det slutet med Sony för min del.

Tror att spelet kommer låsas till kontot. Och begangnade saker kommer då inte funka med ett annat konto.
Det kommer trodligen höja piratkopieringen mycket!

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Köpte FarCry 3. Man var tvungen att start det via uplay och ditt konto där och ha internetuppkoppling. Dessutom måste man ha skivan i när man spelar. Varför skall det vara jobbigare för oss som köper spel än de som laddar ner gratis.
Det var sista gången jag köpte ett spel från det företaget så länge jag måste använda uplay.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk

Dom flesta spel är ändå en stor hög av besvikelse, som är inte ens värda sin hårddiskplats. Så varför fan ska inte jag kunna sälja vidare skiten, om jag nu köpt den? Av alla spel jag påbörjar genom åren, åker 90% rankt ner i soptunnan efter 1 timmes spelande.

Permalänk
Inaktiv

De går för långt, snacka om att folk har blivit för passiva. Snart kommer man kunna sätta in chip i folk utan att någon klagar eller kämpar emot.

Den här tekniken är visserligen bara skadlig för dem själva, särskilt med tanke på att dvd mm är på väg att dö ut. Men hela tanken är i sig själv lika absurd som att man ska betala en kopieringsavgift ifall man köper en hårddisk och ändå inte få rätten att kopiera...

Permalänk

Sony vill verkligen inte att folk ska köpa PS4, den ska redan ha som krav att man är ständigt uppkopplad och nu detta också!?

Permalänk
Medlem

Ja då får man väl sälja 20-30st spel tillsammans med sin DVD-spelare...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X