Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus gör ultrabred 29-tummare med IPS-panel

Permalänk
Medlem

27" IPS, 120 Hz och 4k. Sen är jag nöjd (om man skaffar sig "lite" bättre grafikkort..)

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Jag har funderat på att köra tripple monitor för spel etc men en sådan skärm kanske hade varit en bättre ide. Eller? Vad säger ni?

Jag ser det personligen som ett självklart bättre alternativ. Enda anledningen till att jag inte skaffat Eyefinity är pågrund av kanterna, lite synd eftersom det är riktigt fränt att spela på eyefinity om det inte vore för kanterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

4:3? Nu är nog din matte rejält off.

Det han för övrigt syftar på är givetvis motsvarande 1920x1200 dvs 16:10.

Har svårt och tro att 1920x1200 har funnits i 10år..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

27" IPS, 120 Hz och 4k. Sen är jag nöjd (om man skaffar sig "lite" bättre grafikkort..)

Oculus Rift, sen är jag nöjd. Då behöver man inte ens bättre grafikkort men får en 100000 gånger bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

4:3? Nu är nog din matte rejält off.

Det han för övrigt syftar på är givetvis motsvarande 1920x1200 dvs 16:10.

Ta fram ett exempel på en skärm från 2000-2001 som hade 1920x1200 i upplösning som var tillverkad för konsumentmarknad.

1600x1200 däremot vet jag fanns för 12 år sedan och är 4:3.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

27" IPS, 120 Hz och 4k. Sen är jag nöjd (om man skaffar sig "lite" bättre grafikkort..)

Om jag får drömma vill jag ha 8k, i 27" och 200Hz.. sen gärna 3D och inbyggt 7.1 system, som faktiskt låter bra nu börjar vi prata!

Att den kan transformera sig till en bil är inte fy skam heller, vilket som så köper jag den skärmen jag själv kom på.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om jag får drömma vill jag ha 8k, i 27" och 200Hz.. sen gärna 3D och inbyggt 7.1 system, som faktiskt låter bra nu börjar vi prata!

Att den kan transformera sig till en bil är inte fy skam heller, vilket som så köper jag den skärmen jag själv kom på.

Hoppas din dröm innehåller två st. "GTX 980 8GB" eller "Radeon 9970 8GB" för den upplösningen om du ska spela..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Väntar nog hellre på Ultrabred böjbar OLED skärm istället. Känns som att det blir en bättre upplevelse!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Ser intressant ut, funkar ju inte så bra för spel och film men däremot skulle formatet lämpa sig för jobb där man kan ha två breda fönster istället för två skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? De flesta filmer som körs på bio i "rätt" format släpps även i det formatet på dvd/bluray, med denna skärm slipper man de svarta områdena över och under filmen.

Jag har själv en 21:9 tv till just filmtittande och det fungerar riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Perfekt, väntat läääääänge på dessa skärmar. Hoppas de utvecklas till lite till så kommer jag köpa.

Nu är då frågan hur denna kommer prestera i spel, det är ju vanligt att det blir fel på ui osv när man kör 12:3, undra om 21:9 är tillräckligt brett för att framkalla liknande problem?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vid film ser jag hellre 1:1 pixelmappat med svartkanter än utsmetat.. men hurra för 144Hz till spel (om nu 5ms duger.. bara ägt 2ms).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Hoppas din dröm innehåller två st. "GTX 980 8GB" eller "Radeon 9970 8GB" för den upplösningen om du ska spela..

För att driva den upplösningen får man nog köra på det starkaste grafikkortet som finns, fantasin:p

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om jag får drömma vill jag ha 8k, i 27" och 200Hz.. sen gärna 3D och inbyggt 7.1 system, som faktiskt låter bra nu börjar vi prata!

Att den kan transformera sig till en bil är inte fy skam heller, vilket som så köper jag den skärmen jag själv kom på.

Och tvättmaskin.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plattangen:

Ser intressant ut, funkar ju inte så bra för spel och film men däremot skulle formatet lämpa sig för jobb där man kan ha två breda fönster istället för två skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är bara att man har alltid ont om vertikal utrymme när man jobbar. Det är sällan det är brist på bredd. För att inte talat om att det är bättre med flera skärmar som man kan vrida mot användaren så att större delen av skärmen sitter på samma avstånd från användaren i stället för att försvinna mot horisonten.

Permalänk

NEJ TACK ! Jag har redan en 29" 21:9 skärm som jag är nöjd med ! = DELL U2913WM

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Har svårt och tro att 1920x1200 har funnits i 10år..

Skrivet av Electrix:

Ta fram ett exempel på en skärm från 2000-2001 som hade 1920x1200 i upplösning som var tillverkad för konsumentmarknad.

1600x1200 däremot vet jag fanns för 12 år sedan och är 4:3.

En användare som sitter med en widescreen 1920x1200 skärm 2002, så klart att det fanns om än inte lika vanligt.

Däremot så missade jag att han skrev 12 år. Vilken vertikal upplösning man har säger iofs ingenting om varken horisontell upplösning eller bildförhållande. Det jag reagerade över var påståendet att 1200px vertikal upplösning skulle medföra att skärmen i fråga skulle behöva vara 4:3.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hade vart soft om den va lite böjd också! Då hade den var underbar till typ bf3

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Medlem

Om en sådan här skärm skulle vara intressant för min del som arbetsskärm så skulle jag vilja ha möjligheten att typ maximera ett fönster på halva skärmen, typ som att ha 2st 4:3 skärmar bredvid varandra fast utan kant mellan, går detta på något vis?

Permalänk

Känns ju bra när man ska sitta och jobba med många olika fönster men känns inte optimalt att titta på film på.

Permalänk
Medlem

27centimeter i höjd på skärmytan? nej så "liten" skärm vill då inte jag ha.. dra upp skärmen till minst 32"-35"..

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av volny:

Om en sådan här skärm skulle vara intressant för min del som arbetsskärm så skulle jag vilja ha möjligheten att typ maximera ett fönster på halva skärmen, typ som att ha 2st 4:3 skärmar bredvid varandra fast utan kant mellan, går detta på något vis?

Menar du som standardvisning i windows 7? att man drar upp ett fönster till övre kanten så maximeras fönstret över halva skärmen?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

Spel och film, speciellt film är det ju vad det passar utmärkt till!

Inte filmer som du har på Blu-ray för de har för det mesta letter box vilket gör att du har extrema letterboxes på kanterna med.
men en 1920*800 eller 1920*816 film där man tvingat bort letterboxen så blir det ju bra.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om jag får drömma vill jag ha 8k, i 27" och 200Hz.. sen gärna 3D och inbyggt 7.1 system, som faktiskt låter bra nu börjar vi prata!

Att den kan transformera sig till en bil är inte fy skam heller, vilket som så köper jag den skärmen jag själv kom på.

Husbil!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Skrivet av volny:

Om en sådan här skärm skulle vara intressant för min del som arbetsskärm så skulle jag vilja ha möjligheten att typ maximera ett fönster på halva skärmen, typ som att ha 2st 4:3 skärmar bredvid varandra fast utan kant mellan, går detta på något vis?

Du tar tag i fönstret högst upp, och drar till höger- eller vänsterkanten på skärmen. Om det var så du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Menar du som standardvisning i windows 7? att man drar upp ett fönster till övre kanten så maximeras fönstret över halva skärmen?

Ja precis! Fast att det skulle fungera med helskärmsapplikationer också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Kan dom lägga ner 1080 i höjden eller? Det är ett riktigt najs format, men för att skärmar ska vara något och ha måste tillverkarna börja fokusera på "högre" bildyta.

Instämmer! 1080 är ju hur lame som helst när man är i desktop å kör tex photoshop, webläsare eller annat nyttoprog. Dumpa 1080 och ge oss åtminstone 2844 x 1200, men hellre 3413 x 1440. Å börja jobba på att få ut en ~"4k" @ 3793 x 1600 så snart som möjligt.

Sen kan jag tycka att 21:9 @ 29" ger lite väl liten skärm (67.7 x 29 cm) rent fysiskt också, främst på höjden. Om dom bara ökar storleken lite till 32" så får man en skärmyta på 74.7 x 32 cm, vilket jag känner spontant är mera användbart. 3413 x 1440 upplösning på en 32" 21:9 skärm ger cirka 115ppi (vilket är halva ppi:n som Panasonics 4k suftplatta har, ingen omöjlighet mao).

Visst, sen kan man ju tok-önska också å dra på med 34" (79.4 x 34 cm) och 3793 x 1600 upplösning (~120ppi) på en gång... men då får man säkerligen pröjsa lite till också.

Fast om jag ska vara ärlig, så gillar jag nog 16:10 formatet bäst när man ska jobba i PS/Painter. Men en högupplöst å stor 21:9 (med 1:1 scaler?) skulle ev kunna vara intressant.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

27centimeter i höjd på skärmytan? nej så "liten" skärm vill då inte jag ha.. dra upp skärmen till minst 32"-35"..

Enligt mina beräkningar så blir det 29cm på höjden (~67.7cm på bredden), men ändå för litet, IMO. Håller med, den storleksklassen är mera användbar (se mitt inlägg ovan)!

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Avstängd

Kul att någon vågar göra en satsning på annat än 16:10 och 16:9.
Själv gillar jag 16:10 på datorskärmar, men trevligt att någon vågar göra en 21:9 skärm.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kul att någon vågar göra en satsning på annat än 16:10 och 16:9.
Själv gillar jag 16:10 på datorskärmar, men trevligt att någon vågar göra en 21:9 skärm.

Finns sedan ett tag. Äger en själv

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är bara att man har alltid ont om vertikal utrymme när man jobbar. Det är sällan det är brist på bredd. För att inte talat om att det är bättre med flera skärmar som man kan vrida mot användaren så att större delen av skärmen sitter på samma avstånd från användaren i stället för att försvinna mot horisonten.

Precis. Hmm, sant. Har bara haft mina skärmar i vinkel, å inte testat att ha skärmarna i linje, men jag kan tänka mig att det blir rätt störande ja. Vet ju att jag halvt undermedvetet vrider till sidoskärmana om dom inte pekar tillräckligt rakt mot mig. Har faktiskt inte tänkt på detta i relation till 21:9.
Så om man inte ska lira FPS där man störs av skärmkanterna, så är det nog bättre att ha två-tre 16:10 eller kanske 4:3 + 16:10 + 4:3 (fast 4:3 skärmar lär väl knappt gå att få tag i numera(?)) ändå. Iaf, om man ska jobba seriöst.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)