Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har aldrig hävdat att phenom II är långsammare än bulldozer.

Nej, du har sagt att Bulldozer är svag på FPU eftersom du hävdar att den endast har en FPU-enhet.
Men om Bulldozer bara har en FPU per modul så har Phenom II då en halv FPU per kärna?
Om de bygger in 10st 128 bit FPU:er per modul kapabla till 10 st 128-uträkningar, men låter dem kunna samarbeta till att räkna en 1280 bits instruktion. Är den fortfarande dålig för att "det bara är en FPU"? Eftersom den går att köra som en stor enhet så är den ju uppenbarligen bara en enhet, och en enhet är ju lite klent för två kärnor i en modul enligt ditt tankesätt, eller hur?

Titta på hur FPU:n är byggd fysiskt, varje kärna har varsin 128 bits enhet fysiskt också. FPU:n är uppbyggd av två spegelvända 128 bits halvor som ligger "fot mot fot". Varje halva ligger vid varsin kärna.

Personligen tycker jag man ska titta på vad den kan räkna och inte låtsas att flera ihopbyggda enheter är svaga "bara för att de är en".
128 bit FPU per kärna eller 2x128 bit/256 bit per modul är inte så jäkla svagt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Nej, du har sagt att Bulldozer är svag på FPU eftersom du hävdar att den endast har en FPU-enhet.
Men om Bulldozer bara har en FPU per modul så har Phenom II då en halv FPU per kärna?
Om de bygger in 10st 128 bit FPU:er per modul kapabla till 10 st 128-uträkningar, men låter dem kunna samarbeta till att räkna en 1280 bits instruktion. Är den fortfarande dålig för att "det bara är en FPU"? Eftersom den går att köra som en stor enhet så är den ju uppenbarligen bara en enhet, och en enhet är ju lite klent för två kärnor i en modul enligt ditt tankesätt, eller hur?

Titta på hur FPU:n är byggd fysiskt, varje kärna har varsin 128 bits enhet fysiskt också. FPU:n är uppbyggd av två spegelvända 128 bits halvor som ligger "fot mot fot". Varje halva ligger vid varsin kärna.

Personligen tycker jag man ska titta på vad den kan räkna och inte låtsas att flera ihopbyggda enheter är svaga "bara för att de är en".
128 bit FPU per kärna eller 2x128 bit/256 bit per modul är inte så jäkla svagt.

Nej det är snarare matningen som påverkar AVX beräkningarna. Inte att det är 128-bit x 2 eller 256-bit x 1.

Tycker du börjar bli väldigt aggressiv i onödan.

Likväl har jag inte sagt att bulldozer är svag utan snarare tvärt om. Försökte förklara för skruvis vad han hade missat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att ni i stort sett verkar ense men att ni missförstår varandra, nyanserna faller som bekant bort när man kommunicerar på internet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det är snarare matningen som påverkar AVX beräkningarna. Inte att det är 128-bit x 2 eller 256-bit x 1.

Tycker du börjar bli väldigt aggressiv i onödan.

Likväl har jag inte sagt att bulldozer är svag utan snarare tvärt om. Försökte förklara för skruvis vad han hade missat.

Men du säger att FPUn är en flaskhals eftersom det bara är en.

Citat:

Den har dock Endast en Float Point Processor(Räknar flyttal(decimaltal och potenser)). Detta är den så kallade flaskhals många pratar om till framförallt FPS spel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Men du säger att FPUn är en flaskhals eftersom det bara är en.

Yes det är ju flaskhalsen om man jämför med en intel processor som presterar bättre på Fp operationer för att räkna ut t ex vectorer, eller har jag missförstått detta helt och hållet? Är det integer delen intel är bättre på?

Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker att ni i stort sett verkar ense men att ni missförstår varandra, nyanserna faller som bekant bort när man kommunicerar på internet.

Tror jag instämmer.
Känns som han tycker ungefär samma sak som mig men inte riktigt gillar hur jag lägger fram det.
Personligen verkar 8350 vara en riktig höjdare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Yes det är ju flaskhalsen om man jämför med en intel processor som presterar bättre på Fp operationer för att räkna ut t ex vectorer, eller har jag missförstått detta helt och hållet? Är det integer delen intel är bättre på?

Bulldozers förhållande mellan heltal och flyttal är rätt likt det hos SB, IB har dock mer krut på flyttal, i alla fall om man kollar benches som Sisoft Sandra. Så jämfört med IB och Haswell så är väl Bulldozer svagare på flyttal än heltal, meni nte mot SB. Det jag menar är att det är fel att säga att det beror på att de endast har en FPU. Man måste se till hur många flyttalsberäkningar den kan göra, inte antalet beräkningsenheter.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tror jag instämmer.
Känns som han tycker ungefär samma sak som mig men inte riktigt gillar hur jag lägger fram det.
Personligen verkar 8350 vara en riktig höjdare.

Får väl hålla med på båda punkterna. Ångrar att jag har en IB 3570K då virtualisering hade varit mycket roligare med en FX-8350. Och att man vill stödja AMD då Bulldozer och därmed Piledriver har fått oförtjänt dåligt rykte. Den har problem med att belastas fullt ut vilket ger dålig prestanda, samtidigt mäter man strömförbrukningen när den belastas fullt ut vilket aldrig händer i praktiken. Vore roligare om man kunde visa att skillnaderna inte är så stora som folk tror vid realistiska belastningsscenarion.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Bulldozers förhållande mellan heltal och flyttal är rätt likt det hos SB, IB har dock mer krut på flyttal, i alla fall om man kollar benches som Sisoft Sandra. Så jämfört med IB och Haswell så är väl Bulldozer svagare på flyttal än heltal, meni nte mot SB. Det jag menar är att det är fel att säga att det beror på att de endast har en FPU. Man måste se till hur många flyttalsberäkningar den kan göra, inte antalet beräkningsenheter.

Måste väl jämföra generation mot generation.
Klart att SB är klenare men sen är den ju också 1.5år äldre Ca.

Jag utgick från att man förstod från det jag postade att det var upp till en 256-Bit FPU beräkning, eller två 128-bit per klock.

Bra att det är utklarat detta missförstånd.

Citat:

Får väl hålla med på båda punkterna. Ångrar att jag har en IB 3570K då virtualisering hade varit mycket roligare med en FX-8350. Och att man vill stödja AMD då Bulldozer och därmed Piledriver har fått oförtjänt dåligt rykte. Den har problem med att belastas fullt ut vilket ger dålig prestanda, samtidigt mäter man strömförbrukningen när den belastas fullt ut vilket aldrig händer i praktiken. Vore roligare om man kunde visa att skillnaderna inte är så stora som folk tror vid realistiska belastningsscenarion.

Jäkligt synd att det inte finns AM3+ i mITX format.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nu har jag iallafall beställt FX-8320, sabertooth 990fx, corsair ballistix elite (bra pris på paket på komplett) (och förhoppningsvis får jag upp 8320'n i samma nivå som 8350 överclockad )
Tillsammans med ett XFX ProSeries XXX 850W samt en H100i Hydro (rea på komplett)

Hoppas att jag blir nöjd med prollen och med vattenkittet^^ hört både bra och dåliga saker är iaf nöjd med bestälningen.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Nu har jag iallafall beställt FX-8320, sabertooth 990fx, corsair ballistix elite (bra pris på paket på komplett) (och förhoppningsvis får jag upp 8320'n i samma nivå som 8350 överclockad )
Tillsammans med ett XFX ProSeries XXX 850W samt en H100i Hydro (rea på komplett)

Hoppas att jag blir nöjd med prollen och med vattenkittet^^ hört både bra och dåliga saker är iaf nöjd med bestälningen.

Surt att beställa på torsdagar dock. Gjorde med en beställing igår. =/ Vänta över hela helgen. =/

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Surt att beställa på torsdagar dock. Gjorde med en beställing igår. =/ Vänta över hela helgen. =/

Dagens I-landsproblem! ^^

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av guanbana:

Surt att beställa på torsdagar dock. Gjorde med en beställing igår. =/ Vänta över hela helgen. =/

Skrivet av skruvis:

Dagens I-landsproblem! ^^

Haha måsta hålla med där, man får väl skylla sig själv då vänta tills måndag o beställ så slipper du vänta^^

Jag måste tyvärr vänta till minst 5feb+ för mina delar, då H100i kommer in för komplett igen den dagen.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod