Permalänk
Medlem

Ram-minne, vilken hastigt?

När man tittar på t.ex. inet ser man olika hastigheter, allting ifrån 1600hz till 2400hz. Jag har råd att köpa minns 16 av vilken hastighet som helst. Men är verkligen 1866+ verkligen värt det? tack i förhand

//227

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska göra med datorn, Är det photoshop och videoediting så är det en förbättring där med mhz.
Och även bra och ha om du planerat och köpa typ amd FM2 och tänkte använda den integrerade grafiken i processorn då den datorn ska stå som minecraft server/htpc så kan det vara bra och ha snabb mhz.

Om du ska köpa typ intel 3570k och något dedikerat grafikkort typ gtx 660 ti eller liknande.
Då kan du köpa de billigaste 16 gb minnena om du nu behöver så mkt ram.
Det ger som bäst en ökning på 10% i tunga spel som t ex bf3 eller wow... och då är det när du köper 2400 mhz minnen mot 1600 mhz

(jag klarar mig gott och väl med 8 gb då jag inte lämnar grejer uppe medans jag spelar ) har även gjort så t ex tf2 startar så inaktiverar den visuella teman= mer fps :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för dator?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Desk Master

Du skall fokusera mera på timings än på hastighet. Finns inget anledning att ha mera än 1600 om du inte skall klocka något fruktansvärt. Ta något midpriced 16 GB kit då lär du inte gå fel.

Visa signatur