AMD lovar nya Radeon i första halvåret 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Damn, då blir frugan på dåligt humör igen då... ;).

För du lär säkert behöva uppgradera från ditt nuvarande kort, ett kort håller egentligen 3 generationer innan man behöver uppgradera om man är lite sparsam och eller fattig som jag

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Aha! Okej då är jag med! Har du en länk till bild på det riktiga kortet?

Finns nog inget än, men GTX 690 kanske kan vara förebild.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

För du lär säkert behöva uppgradera från ditt nuvarande kort, ett kort håller egentligen 3 generationer innan man behöver uppgradera om man är lite sparsam och eller fattig som jag

Precis, mitt HD4850 höll bra länge, fick till och med lite pröjs nu när jag sålde det. Kan köra integrerat till 8000-serien släppts, så kan man se då om det blir nVidia eller AMD.

Permalänk
Medlem

Come on AMD, don't die on me man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

För du lär säkert behöva uppgradera från ditt nuvarande kort, ett kort håller egentligen 3 generationer innan man behöver uppgradera om man är lite sparsam och eller fattig som jag

Behöver? Nej. Vill? Absolut! Kommer? We'll see... ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hade dom levererat lite bättre drivrutiner så hade det kanske varit mer intressant. Dock dömer jag utefter mitt 5800 series jag hade för ett tag sedan.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Dags för uppgradering denna generationen. Men det kommer bli svåååårt att hålla sig fram till Nvidias motsvarigheter för att få se lite jämförelser. Det hänger väl helt och hållet på drivrutinerna. AMD har skärpt sig ordentligt på den fronten det senaste halvåret, men man vet aldrig hur det blir med deras pappers-lanseringar. Jag klarade mig bra med mitt 6990 på releasen trots inofficiell drivrutin den första månaden, men 7000-serien blev ju däremot något av en katastrof.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

"Sea Island"?! Fantasin är verkligen inte på topp hos AMD, namnet var riktigt kasst, var annars brukar öar finnas?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Jag använder ett Geforce 460 (2010). Det fyller tre år i år och då är det väl dags för uppgradering.
Bra att det kommer en ny generation av Ati, hoppas Nvidia svarar med egna nya kort också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Finns nog inget än, men GTX 690 kanske kan vara förebild.

GTX 690 är ingen förebild för något, snarare är det GK104 som sitter i både 660Ti, 670, 680 & 690 som är det, 690 är bara ett entusiastkort som inte säljs i mängder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

"Sea Island"?! Fantasin är verkligen inte på topp hos AMD, namnet var riktigt kasst, var annars brukar öar finnas?!

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, nu när man tänker på det ja, snacka om korkat!

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

"Sea Island"?! Fantasin är verkligen inte på topp hos AMD, namnet var riktigt kasst, var annars brukar öar finnas?!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ligerius:

Hahaha, nu när man tänker på det ja, snacka om korkat!

Finns ju sjöar med öar med?

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är förvirrad.
Skall inte nästa generations grafikkort från AMD i princip bara vara 7xxx omnamnade till 8xxxx?
Tänker på http://www.sweclockers.com/nyhet/16337-amd-doper-om-radeon-hd...
Eller skall det finnas två varianter av alla kort?
Ett HD 8970 OEM (som egentligen är ett HD 7970 GHz) och ett HD 8970 som bygger på GCN gen 2?

Nej nästa generations är inte omdöpda gamla kort, det är OEM korten de gör så med.

Permalänk
Medlem

Sea Islands ser lovande ut, nytt graffekort till sensommaren-hösten då kanske!
Så bra som mitt 5770 och 6870 har kört så finns det ingen anledning att gå ifrån AMD inte.
Kvalitet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tävlingen AMD hade i december här på Sweclockers borde ju skakat fram ett bidrag starkt nog att vända trenden! Bara att vänta in och se vilket bidrag dom valt ^^

Permalänk
Medlem

Spännande Kanske man ska vänta med att köpa ett till 670 om det bara är om nån månad kvar

Kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Damn, då blir frugan på dåligt humör igen då... ;).

Hahaha sjukt! jag tänkte precis samma tanke. Hur jag ska mygla in den i hemmet utan att det märks Lite lättare borde det iofs bli tanke på att jag vill ha en ny skärm också.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

"Sea Island"?! Fantasin är verkligen inte på topp hos AMD, namnet var riktigt kasst, var annars brukar öar finnas?!

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har startat en tradition att använda olika ögrupper som kodnamn för sina kommande grafik kretsar, denna gången använder man alltså Sea Islands vilket är en grupp öar utanför den amerikanska atlant kusten. Så sea islands är alltså inget AMD som hittat på själva utan man använder precis som i fallet southern islands och northern islands en redan befintlig grupp öar som inspiration för valet av kodnamn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Islands

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hahaha sjukt! jag tänkte precis samma tanke. Hur jag ska mygla in den i hemmet utan att det märks Lite lättare borde det iofs bli tanke på att jag vill ha en ny skärm också.

Bättre med en fru som inte bryr om vad man köper!:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Bättre med en fru som inte bryr om vad man köper!:-)

Give me! en sån vill jag ha!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Och jag lovade mamma att städa rummet... Hoppas de är bättre på att hålla löften än vad jag är.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se tester och prestanda, får se om det ordnar sig med jobb och det blir stor skillnad så kan det bli byte. Annars får jag klara mig på mitt 7950 ett tag till

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Knepigt, man kanske tror att man köper senaste generationens 8000-serie Sea Island kort.

Men i själva verket så är sitt nya 8000-serie kort ingen annat än ett gammalt skruttet Radeon 5830 med nytt namn och ny ettikett.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Juicis:

Hahaha sjukt! jag tänkte precis samma tanke. Hur jag ska mygla in den i hemmet utan att det märks Lite lättare borde det iofs bli tanke på att jag vill ha en ny skärm också.

Hahaha känner detsamma!

Skrivet av matte70:

Bättre med en fru som inte bryr om vad man köper!:-)

En köpefru?

Skrivet av Juicis:

Give me! en sån vill jag ha!

Vem vill inte det

OT:
Hoppas de får ner förbrukningen ännu mer.
Hade varit perfekt i den AIO som jag ska bygga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

''Nu med 5GB minne på singel GPU''

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Knepigt, man kanske tror att man köper senaste generationens 8000-serie Sea Island kort.

Men i själva verket så är sitt nya 8000-serie kort ingen annat än ett gammalt skruttet Radeon 5830 med nytt namn och ny ettikett.

Som nämnts flera gånger, det är bara 8000-serien för OEM som döps om från 7000-serien.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

''Nu med 5GB minne på singel GPU''

tror det stannar kvar på 3gb men annars max 4gb skulle jag tro.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

tror det stannar kvar på 3gb men annars max 4gb skulle jag tro.

Vi får se det. Med tanke på större upplösning och flerskärmslösning, dock så räcker 3Gb låångt redan!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MuffinManxD:

''Nu med 5GB minne på singel GPU''

Skrivet av Playboy_1338:

tror det stannar kvar på 3gb men annars max 4gb skulle jag tro.

Hur som helst imponerande att dagens grafikkort har mer minne än en hel hårddisk för 15 år sedan!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

"Sea Island"?! Fantasin är verkligen inte på topp hos AMD, namnet var riktigt kasst, var annars brukar öar finnas?!

Skickades från m.sweclockers.com

Havet?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?