Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk

Windows 8 är jag bara inte intresserad av, jag tycker Microsoft ska börja uppdatera alla OS som XP,å Windows 7 iställe för å göra nya skit OS skulle det vara så svårt att ha ett OS dedikerat till gaming? Blir visst så här när företag ska bara ha mer pengar å pengar.

Visa signatur

Intel 4770K 4,1@Ghz, Radeon HD XFX 7970, NZXT H2,Corsair GS SSD 128 GB + 1TB HDD, Corsair HX 650W 80+ Gold, Corsair 12GB Vengeance 1600 Mhz (3x4GB)

Permalänk
Medlem

Visserligen gäller det här RT, men det är ändå relevant då RT innehåller det som folk som stör sig på Windows 8 stör sig på: http://www.idg.se/2.1085/1.516722/asus-backar-fran-windows-rt

Hur bra mår ett varumärke om utgifterna för annonsering är större än intäckter för försäljning?

I övrigt håller jag med och hoppas RT läggs ner. Fördelen med en Windowsplatta är knappast Modern UI eller dess apputbud, utan att man kan köra riktiga Windowsprogram, vilket man inte kan på RT, så det är en överflödig, onödig produkt som få verkar vilja ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hela upplägget med ett DatorOS, ett SurfplatteOS och ett MobilOS är väldigt ogenomtänkt och föråldrat.
Till råga på allt så väljer man det extrema Modern/Metro. Flera OS ett UI!

Android prövade det upplägget med ett MobilOS=Android 2.x och ett SurfplatteOS=3.x men övergav det snabbt med Android 4.x som är gjort för både mobiler och surfplattor.

Hur länge räknar Microsoft att deras Modern/Metro UI. ska uppfattas som ett nytt och spännande UI? MS har redan släpat runt med sitt MUI i tre år och fortfarande känns det inte spännande och efter tre år, är det verkligen nytt?

Lösning: Färre OS fler User interface.
Fast så länge Microsoft lyssnar på personer som Swec medlemmen Strejf och sådana som Strejf gärna ger dem feedback. Får MS aldrig någon verklighetstrogen bild av marknaden.

Red: Ändrade texten, så att det verkligen syns att jag inte beskyller Strejf som ansvarig för MS olika klavertramp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så var siffrorna för Juli klara. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Windows 8 fortsätter öka blygsamt, inget märkvärdigt där. Glädjande dock att Windows 7 fortfarande ökar, och rent av häpnadsväckande att även det gamla XP mäktar med en ökning.

Microsoft lär få blåsa av planerna på att pensionera xp om det fortsätter såhär, annars ger man ju ett smörgåsbord av lätthackade datorer till illasinnade i april nästa år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Så var siffrorna för Juli klara. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Windows 8 fortsätter öka blygsamt, inget märkvärdigt där. Glädjande dock att Windows 7 fortfarande ökar, och rent av häpnadsväckande att även det gamla XP mäktar med en ökning.

Microsoft lär få blåsa av planerna på att pensionera xp om det fortsätter såhär, annars ger man ju ett smörgåsbord av lätthackade datorer till illasinnade i april nästa år.

En av mina kunder kör fortfarande XP på sin huvudsakliga jobbdator. Jag har bytt till 7 på allt annat, men trots att han använder det också ser han ingen speciell anledning att byta. Nyttan är mindre än jobbet att lära nya rutiner, enligt honom iaf.

Jag som är ute på riktigt små företag tycker det är underhållande med den oförstående inställningen en del har på Sweclockers, att allt nytt är så mycket bättre och kan inte förstå att någon vill stanna kvar på det äldre. De flesta jag träffar ser bara strikt nyttan de har av sin jobbdator och inte många har någon direkt nytta av att byta till 7, och ännu mindre till 8 med sitt hopplösa interface. Många har inga som helst cykler för när något ska bytas (och vill inte heller ha det). Man kör så länge det fungerar, både burk och OS.

XP fungerar fortfarande med alla program som körs. Ibland sägs det att de inte supportar XP-versionen längre, men det fungerar perfekt ändå. Så jag byter inte förrän något slutar fungera, eller ägaren tycker det är dags av andra anledningar.

Det har ju säkert framgått tidigare, men personligen tycker jag fortfarande att XP är fullt dugligt och har inget emot att använda det. En riktig fullträff helt enkelt. Häpnadsväckande stor andel efter så många år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En av mina kunder kör fortfarande XP på sin huvudsakliga jobbdator. Jag har bytt till 7 på allt annat, men trots att han använder det också ser han ingen speciell anledning att byta. Nyttan är mindre än jobbet att lära nya rutiner, enligt honom iaf.

Jag som är ute på riktigt små företag tycker det är underhållande med den oförstående inställningen en del har på Sweclockers, att allt nytt är så mycket bättre och kan inte förstå att någon vill stanna kvar på det äldre. De flesta jag träffar ser bara strikt nyttan de har av sin jobbdator och väldigt få har någon som helst nytta av att byta till 7, och ännu mindre till 8 med sitt hopplösa interface. Många har inga som helst cykler för när något ska bytas (och vill inte heller ha det). Man kör så länge det fungerar, både burk och OS.

XP fungerar fortfarande med alla program som körs. Ibland sägs det att de inte supportar XP-versionen längre, men det fungerar perfekt ändå. Så jag byter inte förrän något slutar fungera, eller ägaren tycker det är dags av andra anledningar.

Det har ju säkert framgått tidigare, men personligen tycker jag fortfarande att XP är fullt dugligt och har inget emot att använda det. En riktig fullträff helt enkelt. Häpnadsväckande stor andel efter så många år.

Ja, det förklarar ju att det inte minskar, men att det fortfarande ökar? XP säljs inte längre utan går endast få tag på om man har sorfware assurance eller liknande, och så pass många så att det märks i statistiken tror jag knappast har det. Men det kan ju också vara så att något annat minskar så pass kraftigt att XP ökar relativt i statistiken.

Personligen byter jag gärna till nyare grejer om jag tycker att det är bättre. Jag bytte t. ex i princip direkt från XP till W7 utan att uppleva några större problem (när jag väl listat ut hur man stängde av UAC). Och varför jag inte byter till Windows 8 har jag nog redogjort för rätt rejält många gånger nu.

Problemet för Microsoft när de håller på och jävlas med kunderna såhär är att det blir dyrt i längden. De kan inte lägga ner XP med 25-30% användarbas (borde landa där någonstans) utan kommer få fortsätta ge support.

Att de släpper Windows 8 i det skick de gjorde med Vista i närminnet förvånar mig. Folk i allmänhet vill inte behöva lära sig massa nytt. Saker får gärna bli bättre, men de ska helst fungera som innan. Ändrar man på hur systemet skall manövreras pikar man att folk använder sina datorer fel, vilket ju är en förolämpning rent av, plus att man får dras med "ska jag behöva lära mig massa nytt kan jag lika gärna gå över till Mac/Linux!!"

Microsoft förstår tydligen inte att dess styrka absolut inte ligger i att de har det bästa systemet, utan det handlar snarare om att folk är lata och inte orkar lära sig nya grejer. Tvingar man sedan folk att lära sig nyheter är det inte alls säkert att det är Microsofts nyheter man vill lära sig, och då försvinner hela användarbasen ganska fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I övrigt håller jag med och hoppas RT läggs ner. Fördelen med en Windowsplatta är knappast Modern UI eller dess apputbud, utan att man kan köra riktiga Windowsprogram, vilket man inte kan på RT, så det är en överflödig, onödig produkt som få verkar vilja ha.

Om något så borde man hoppas att det går bra för Windows RT. De enda som vinner på att det skulle läggas ner är Apple och Google medan konsumenterna förlorar. Det behövs ett tredje alternativ.
Om man bara skulle göra surfplattor med Windows enbart för att köra program för desktop så försvinner ju hela poängen med en surfplatta. På en surfplatta vill man ju ha program anpassade för touch. Programmen för desktop funkar skitdåligt när man håller på och pekar på en liten skärm. Då bör man ju inte göra surfplattor med Windows överhuvudtaget om man ändå ska vara beroende av mus och tangentbord och inte kunna peka på skärmen.
Man måste ju fortsätta satsa vidare på Modern UI och på att få in fler av de stora namnen i Windows Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Om något så borde man hoppas att det går bra för Windows RT. De enda som vinner på att det skulle läggas ner är Apple och Google medan konsumenterna förlorar. Det behövs ett tredje alternativ.
Om man bara skulle göra surfplattor med Windows enbart för att köra program för desktop så försvinner ju hela poängen med en surfplatta. På en surfplatta vill man ju ha program anpassade för touch. Programmen för desktop funkar skitdåligt när man håller på och pekar på en liten skärm. Då bör man ju inte göra surfplattor med Windows överhuvudtaget om man ändå ska vara beroende av mus och tangentbord och inte kunna peka på skärmen.
Man måste ju fortsätta satsa vidare på Modern UI och på att få in fler av de stora namnen i Windows Store.

Fast nu finns det ju touch-cover och annat om man vill ha mus och tangentbord, så det borde inte vara något problem.

Men om det är som du säger att det funkar skitdåligt, ja då kan jag inte komma på en enda anledning till varför man ska välja Windows på en platta. Jag tycker att apputbudet är jämförelsevis dåligt och gränssnittet måste man läsa sig till för att förstå (vilket inte behövs med android eller iOS), och plattorna är dyrare i regel.

Apputbudet kommer inte att växa av sig själv heller. Vad för incitament finns för en utvecklare att porta appar till Windows RT?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarast en välgärning att RT dör, varför skulle det ens behövas en begränsad version av 8an när det redan finns riktiga 8 plattor ?
Troligen hade det funkat bättre om de haft ett helt annat namn från början så folk inte hade köpt det i tron att det var x86 kompatibelt och blivit besvikna, men det mesta med 8 familjen är ungefär så felskött som det kan bli från MS sida.
Och jag tror dessutom mer på desktop i telefonen som Ubuntu Adge, att göra om fullstora datorer till funktionshandikappade telefoner känns oerhört fel och försäljningen av 8an tyder också på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu finns det ju touch-cover och annat om man vill ha mus och tangentbord, så det borde inte vara något problem.

Men om det är som du säger att det funkar skitdåligt, ja då kan jag inte komma på en enda anledning till varför man ska välja Windows på en platta. Jag tycker att apputbudet är jämförelsevis dåligt och gränssnittet måste man läsa sig till för att förstå (vilket inte behövs med android eller iOS), och plattorna är dyrare i regel.

Apputbudet kommer inte att växa av sig själv heller. Vad för incitament finns för en utvecklare att porta appar till Windows RT?

Egentligen samma incitament som gällde för utvecklare att göra appar för Android när det ännu var litet och ios dominerade. Plattor med Windows har lyckats ta en marknadsandel på 5 %. Kommer de upp i kanske 10 % så borde det vara tillräckligt för att intressera de flesta utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Egentligen samma incitament som gällde för utvecklare att göra appar för Android när det ännu var litet och ios dominerade. Plattor med Windows har lyckats ta en marknadsandel på 5 %. Kommer de upp i kanske 10 % så borde det vara tillräckligt för att intressera de flesta utvecklare.

Android var ju något av iOS's "antites" när det kom. Öppet, gratis, billigare lurar om man ville ha etc... Men Windows är stängt och dyrt, som apple... Men den som lever får se. Jag tror bara inte att det kommer gå vägen. Både Windows RT och Windows Phone 8 släpar sig fram jämfört med konkurrenterna, både i absoluta och relativa termer, och så har de inte lyckats locka facebook, twitter, instagram, youtube, firefox, gmal osv osv att göra apper förren nu, ett år efter release. Och då blir det lätt att "Om inte ens de bryr sig, varför skall jag?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Android var ju något av iOS's "antites" när det kom. Öppet, gratis, billigare lurar om man ville ha etc... Men Windows är stängt och dyrt, som apple... Men den som lever får se. Jag tror bara inte att det kommer gå vägen. Både Windows RT och Windows Phone 8 släpar sig fram jämfört med konkurrenterna, både i absoluta och relativa termer, och så har de inte lyckats locka facebook, twitter, instagram, youtube, firefox, gmal osv osv att göra apper förren nu, ett år efter release. Och då blir det lätt att "Om inte ens de bryr sig, varför skall jag?"

Fast samtidigt så gällde samma sak för Android. Det dröjde flera år efter lanseringen av Android innan många av de appar som är populära på ios hade letat sig in till Google Play.

Permalänk
Avstängd

Ändå har Microsoft tid att skapa appar till Android och IOS.
Medan deras WinPhone och WinRT kunder lämnas därhän med brist på appar och även undermåliga och buggiga appar.

Till och med M$ inser att om deras Office365 (Kanske dags för IKEA att stämma M$ för varumärkesintrång). ska via SkyDrive(som antagligen kommer kallas någonting annat i framtiden) Kunna nå och redigera dokument oberoende av apparat.
Också en viktig (galen) ide som resulterat i ett UI för alla Microsoft OS.

Det spelar ingen roll att WinPhone och WinRT har Office, för deras Office365 kunder har mest troligen, en Ipad eller Android platta.
Antingen faller hela "tanke upplägget" med Officer365 att man ska kunna börja ett dokument på en dator men vid behov kunna avsluta det, på besök hos farmor hulda på en surfplatta.
WinRT och WP kunder får vänta, för MS gör appar till Android och IOS...

**Dessutom ser M$ inte med blida ögon på alla programhus som gör Office appar till Androids jättelika marknad. Microsoft vill vara leka ensamma på den viktiga marknaden.**

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Fast samtidigt så gällde samma sak för Android. Det dröjde flera år efter lanseringen av Android innan många av de appar som är populära på ios hade letat sig in till Google Play.

Fast det var då det. Nu däremot finns ju redan billiga alternativ till iPhone som dessutom har de flesta appar (valfri kinaplatta med Android), så varför skall man som kund välja Windows?

Att det tog tid för Android att få spridning i början berodde till stor del på priset, och utan användare finns det inte någon anledning att lägga ner tid på att göra appar till en plattform.

Android låg rätt i tiden, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tittar man på http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...
ser man fortfarande att företag använder inte Windows 8.

Åter, dessa värden visar att Windows 8 används mest av hemanvändare, då lördagar och söndagar fortfarande ger toppar i användingen! Windows 7 (och Windows XP, som syns i länken ovan) har däremot dippar i användningen under helger när arbetsdatorerna inte används.

Det betyder att Windows 8 fortfarande inte når ut till företag, vilket ju är i linje med det som flera i branschen här har påpekat. 8.1 "får inte" misslyckas för Microsoft, om man nu inte hoppar över den utan levererar en Windows 9, baserad på en uppdaterad Windows 7.

EDIT: Det kan ju noteras att även Vista visar samma mönster, men högre helganvändning. Vista nådde som mest 18 % i marknadsandelar och slog aldrig hos företagen. Det lär ju inte vara en alldeles för djärv gissning att Windows 8 fortsätter i samma stil, en långsam och plågofyllt mardrömslik död.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tittar man på http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...
ser man fortfarande att företag använder inte Windows 8.

Åter, dessa värden visar att Windows 8 används mest av hemanvändare, då lördagar och söndagar fortfarande ger toppar i användingen! Windows 7 (och Windows XP, som syns i länken ovan) har däremot dippar i användningen under helger när arbetsdatorerna inte används.

Det betyder att Windows 8 fortfarande inte når ut till företag, vilket ju är i linje med det som flera i branschen här har påpekat. 8.1 "får inte" misslyckas för Microsoft, om man nu inte hoppar över den utan levererar en Windows 9, baserad på en uppdaterad Windows 7.

EDIT: Det kan ju noteras att även Vista visar samma mönster, men högre helganvändning. Vista nådde som mest 18 % i marknadsandelar och slog aldrig hos företagen. Det lär ju inte vara en alldeles för djärv gissning att Windows 8 fortsätter i samma stil, en långsam och plågofyllt mardrömslik död.

Nu ger du faktiskt Windows 8 oförtjänt mycket cred. Windows Vista växte snabbare än Windows 8 och tittar man på "x månader efter release"-grafer så släpar Windows 8 fortfarande långt efter vad Vista hade vid samma tidpunkt. I alla fall om man går efter netmarketshares siffror. Jag tvivlar på att Windows 8, eller 8.1 någonsin kommer komma upp i de ~18% Vista hade. Vista var en braksuccé i jämförelse med hur det har gått för Windows 8 hittills.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft är rädda?: http://www.siliconrepublic.com/business/item/33664-microsoft-...

Sinofsky får inte säga vad han vill. Tänk på det, ni som brukar hylla hans uttalanden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft är rädda?: http://www.siliconrepublic.com/business/item/33664-microsoft-...

Sinofsky får inte säga vad han vill. Tänk på det, ni som brukar hylla hans uttalanden.

Här finns det officiella uttalandet till SEC http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312513310...

t.ex

Citat:

For the four (4) year period following the separation date, Steven agrees that, upon reasonable request, he will reasonably cooperate with Microsoft, its subsidiaries and affiliates, and any of their officers, directors, agents, employees, attorneys and advisors in Microsoft’s investigation of, preparation for, and prosecution or defense of any matter(s) brought by or against Microsoft or any Released Party with respect to litigation concerning: (a) facts or circumstances about which he has any actual or alleged knowledge or expertise that was obtained during his employment with Microsoft; or (b) any of his acts or omissions, real or alleged, of his employment with Microsoft. Steven agrees that, upon reasonable notice, he will appear and provide full and truthful testimony in proceedings associated with the above referenced matters, provided that Microsoft shall reimburse him for all reasonable travel expenses (on a basis consistent with senior executive officers of Microsoft) associated with the giving of testimony and shall work with him as practicable to schedule the activities contemplated by this paragraph so as not to unreasonably interfere with his other personal or professional commitments. Microsoft agrees to defend, indemnify, and hold him harmless from and against all Claims to the extent that the Claims arise out of or relate to any of his acts or omissions, real or alleged, during his employment with Microsoft or in connection with his services under this Paragraph 4, except as prohibited by law.

Samarbete.

När vi ändå håller på kan vi kolla på vad de skriv om Windows 8 http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312513310...

Citat:

Revenue recognition requires judgment, including whether a software arrangement includes multiple elements, and if so, whether the vendor-specific objective evidence (“VSOE”) of fair value exists for those elements. A portion of revenue may be recorded as unearned due to undelivered elements. Changes to the elements in a software arrangement, the ability to identify the VSOE for those elements, and the fair value of the respective elements could materially impact the amount of earned and unearned revenue. Judgment is also required to assess whether future releases of certain software represent new products or upgrades and enhancements to existing products. Certain volume licensing arrangements include a perpetual license for current products combined with rights to receive unspecified future versions of software products (“Software Assurance”) and are accounted for as subscriptions, with billings recorded as unearned revenue and recognized as revenue ratably over the coverage period.

Software updates are evaluated on a case-by-case basis to determine whether they meet the definition of an upgrade, which may require revenue to be deferred and recognized when the upgrade is delivered, or if it is determined that implied post-contract customer support (“PCS”) is being provided, revenue from the arrangement is deferred and recognized over the implied PCS term. If updates are determined to not meet the definition of an upgrade, revenue is generally recognized as products are shipped or made available.

Windows 8.1 will enable new hardware, further the integration with other Microsoft services and address customer issues with Windows 8, and will be provided to Windows 8 customers when available at no additional charge. We evaluated Windows 8.1 and determined that it did not meet the definition of an upgrade and thus have not deferred revenue related to this planned release.

Vad betyder det sista där? "it did not meet the definition of an upgrade and thus have not deferred revenue related to this planned release". Vad menas? Får de inga intäkter nu eller senare? Hade de fått det om det hade passat in på definitionen av en uppgradering? Det blev lite för mycket juridiskt fikonformulerat där för mig samt inte utan en oansenlig mängd dubbelnegationer och därmed icke helt ojämförbara uttryck.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här finns det officiella uttalandet till SEC http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312513310...

t.ex

Samarbete.

När vi ändå håller på kan vi kolla på vad de skriv om Windows 8 http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/789019/000119312513310...

Vad betyder det sista där? "it did not meet the definition of an upgrade and thus have not deferred revenue related to this planned release". Vad menas? Får de inga intäkter nu eller senare? Hade de fått det om det hade passat in på definitionen av en uppgradering? Det blev lite för mycket juridiskt fikonformulerat där för mig samt inte utan en oansenlig mängd dubbelnegationer och därmed icke helt ojämförbara uttryck.

Om jag har förstått det rätt så betyder det att de kommer att klumpa ihop intäkter för 8.0 och 8.1 då de inte ser det som separata produkter. Så de missar med flit att se om 8.1 får fart på försäljnngen, utan väljer istället att låtsas som att det är "Windows 8" som nu börjar ta fart, om det nu gör det, vilket är att ljuga för sig själva, men så mycket som de investerat i "8"-varumärket lär de väl släppa 8.2, 8.25, och 8.4 tills det lyckas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag var lite emot Win 8 när jag testade det första gången på en nyköpt laptop. Jag var inte van, visste inte hur man skulle göra och kände mig vilsen mot hur säker man kände sig i 7:an. Men MS sålde ju 8.an under en kampanj för dryga 3-hundringen. det var för billigt för att avstå. Köpte det, satte in det, utforskade allt och är nu väldigt nöjd. Skulle inte vilja gå tillbaka till 7:an igen.

Har inte alls problem med att det inte finns en startmeny, snarare rätt skönt att slippa rulla ut "DEN LISTAN" med program som lägger sig där efter några månader. Så ska man öppna nåt och då får man leta sig cp. Nu trycker man ned win tangenten och skriver namnet på programmet (brukar ofta räcka med 2-3 bokstäver) så är man på rätt direkt.

Metro UI:n använder jag ibland, men annars är det skrivbordet för hela slanten vilket fungerar bra.
Dom 2 enda saker jag kommer på direkt som är att klaga över är att windgets inte fanns med från start, utan man var tvungen att skaffa ett program för att få det. Jag använder en del övervakning på CPU,GPU, HD, Nätverk m.m. så det hade varit trevligt.
Och det andra är att det finns inget snabbt sätt att starta om datorn på eller stänga av den som det fanns i 7:an startmeny.
Fick bli en widget för det. Men å andra sidan kanske det finns nåt som jag inte vet om angående detta så:) nå tips ?

Annars är win 8 helt ok för mig. Känner varken bu eller bä jämfört med 7:an. Kanske lite mer bä då iof

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Microsoft är rädda?: http://www.siliconrepublic.com/business/item/33664-microsoft-...

Sinofsky får inte säga vad han vill. Tänk på det, ni som brukar hylla hans uttalanden.

Du vet uppenbarligen inte hur det går till på ett företag. En person som Sinofsky sitter i kraft av sin fd höga ställning inom Microsoft på känslig information som gör att han skulle kunna skada dem om han direkt börjar jobba för någon av deras konkurrenter. Någonting som Microsoft självfallet vill se till att det inte händer, standardförfarande för en person med hans ställning som avgår från sin post, Apple och Google gör likadant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av windows95:

Du vet uppenbarligen inte hur det går till på ett företag. En person som Sinofsky sitter i kraft av sin fd höga ställning inom Microsoft på känslig information som gör att han skulle kunna skada dem om han direkt börjar jobba för någon av deras konkurrenter. Någonting som Microsoft självfallet vill se till att det inte händer, standardförfarande för en person med hans ställning som avgår från sin post, Apple och Google gör likadant.

Det som är anmärkningsvärt är att sådant normalt brukar ingå i anställningsavtalet (snacka inte skit, sprid inte företagshemligheter, jobba inte för X på Y år efter att du slutat osv osv), men i det här fallet fick han saftigt betalt för att göra sådant som annars förväntas av (och oftast finns kontrakt på) vilken idiot som helst. Så jag tror mer det har att göra med att Microsoft bedömer det som en risk. Om det hade varit standard att göra så hade ingen heller brytt sig att skriva om det, så det tror jag inte heller på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frontlack:

...
Och det andra är att det finns inget snabbt sätt att starta om datorn på eller stänga av den som det fanns i 7:an startmeny.
Fick bli en widget för det. Men å andra sidan kanske det finns nåt som jag inte vet om angående detta så:) nå tips ?

Annars är win 8 helt ok för mig. Känner varken bu eller bä jämfört med 7:an. Kanske lite mer bä då iof

I 8.1 kommer man att kunna stänga av i högerklicksmenyn i starthörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag har förstått det rätt så betyder det att de kommer att klumpa ihop intäkter för 8.0 och 8.1 då de inte ser det som separata produkter. Så de missar med flit att se om 8.1 får fart på försäljnngen, utan väljer istället att låtsas som att det är "Windows 8" som nu börjar ta fart, om det nu gör det, vilket är att ljuga för sig själva, men så mycket som de investerat i "8"-varumärket lär de väl släppa 8.2, 8.25, och 8.4 tills det lyckas.

Det här var inte enkelt. Om man översätter "it did not meet the definition of an upgrade and thus have not deferred revenue related to this planned release" mha Google Translate blir det

"det inte uppfyller definitionen av en uppgradering och har således inte förutbetalda intäkter relaterade till denna planerade utsläpp"

Enligt http://www.investopedia.com/terms/d/deferredrevenue.asp, http://en.wikipedia.org/wiki/Deferred_income och http://en.wikipedia.org/wiki/Liability_(financial_accounting) skall "deferred revenue" ses som en utestående skuld, vilket man alltså inte kommer att anse det som. Det blir en gratis uppdatering.

Men fler och mer ekonomiskt sinnade än mig har också reagerat på det här.

Från http://www.winbeta.org/news/microsoft-explains-why-windows-81...

Citat:

According to Microsoft, Windows 8.1 is an update and not an upgrade. If Windows 8.1 was an upgrade, Microsoft would have deferred revenue or charged consumers for using or purchasing the upgrade. This would ultimately affect the Windows earnings, which we would see during quarterly financial results. [...] Microsoft has been referring to Windows 8.1 as an update all along. During the Worldwide Partner's Conference (WPC) 2013 event, Microsoft's Tami Reller stated that Windows 8.1 is a "free update" and that "it's safe to say that's a lot of functionality coming free in an update." So there you have it. Microsoft's reasoning for calling Windows 8.1 an update and not an upgrade revolves around money and the attempt to not lose any.

http://www.computerworld.com/s/article/9241315/When_is_a_Wind...

Citat:

For Microsoft, there's a difference, a big difference, between a Windows upgrade and an update, even though both can be handed out free of charge to customers. A free upgrade requires the company to set aside revenue at the time of sale, then recognize that revenue only when the upgrade is released. An update, on the other hand, lets the firm book all sales immediately. The distinction may seem arcane or even meaningless to customers, but it has an impact: If Microsoft had called Windows 8.1, the overhaul slated to ship later this year, an upgrade, it would have had to either charge customers for the software or retroactively adjust Windows revenue to account for the deferrals, depressing that division's earnings over the last several quarters even further. [...]

And those executives have been careful about what they call Windows 8.1, perhaps because of its accounting status, regularly labeling Windows 8.1 as an update and avoiding upgrade. "It's a free update," said Tami Reller, then the CFO of the Windows group, at last month's Worldwide Partner's Conference (emphasis added). "I think it's safe to say that's a lot of functionality coming free in an update."

The casting of Windows 8.1 as an update reinforces the view by some analysts that Microsoft's oft-touted faster Windows development and release schedule is really its older practice of issuing irregular "service packs" with a new name. Microsoft also gave away those service packs. It has discontinued them for Windows, but still issues them for other parts of its portfolio: A second service pack for Office 2010 shipped last week. Windows 8.1 as an update also raises questions of how Microsoft will justify the eventual next upgrade of Windows. [...]

Although Microsoft offered Windows 8 Pro upgrades for $40 for several months last year, it eventually raised the price to $200, essentially killing the upgrade market and forcing customers to make a choice: Either buy a new personal computer to get onto Windows 8 or let their existing machine age. According to the data on PC shipments from researchers like IDC and Gartner -- both which have tracked five straight quarters of shipment declines -- people are picking the second choice and opting for Android and Apple tablets, which come with free OS upgrades, instead.

Ok. Man ger Apple och Google ytterligare skjuts? Fiffigt.

Skrivet av Ozzed:

Det som är anmärkningsvärt är att sådant normalt brukar ingå i anställningsavtalet (snacka inte skit, sprid inte företagshemligheter, jobba inte för X på Y år efter att du slutat osv osv), men i det här fallet fick han saftigt betalt för att göra sådant som annars förväntas av (och oftast finns kontrakt på) vilken idiot som helst. Så jag tror mer det har att göra med att Microsoft bedömer det som en risk. Om det hade varit standard att göra så hade ingen heller brytt sig att skriva om det, så det tror jag inte heller på.

Han anställdes redan 1989 (http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Sinofsky) som mjukvaruutvecklare och man hade säkert inga så detaljerade anställningsavtal då för utvecklare. Därefter, som betrodd inom företaget, ansågs det nog inte heller som relevant när han löpande fick allt högre tjänster. En gissning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Han anställdes redan 1989 (http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Sinofsky) som mjukvaruutvecklare och man hade säkert inga så detaljerade anställningsavtal då för utvecklare. Därefter, som betrodd inom företaget, ansågs det nog inte heller som relevant när han löpande fick allt högre tjänster. En gissning.

Mja... fast normalfallet är väl att anställningsavtalet "uppdateras" vid lönerevision? Men det kanske inte funkar så på andra sidan pölen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja... fast normalfallet är väl att anställningsavtalet "uppdateras" vid lönerevision? Men det kanske inte funkar så på andra sidan pölen.

Man kan nog förmoda att anställningsklausuler i det närmaste uppfanns på den andra sidan, den stämningsglada sidan om pölen.

Betänk att Microsoft exploderade i storlek jämfört med i princip alla andra företag. Det skulle inte förvåna mig om en ledningsgrupp styrd med järnhand av Gates och sedan Ballmer skulle kunna skippa sådant, i början, "för de har ju ändå kontrollen". Var man sedan väl i ledningen har jag svårt att se någon gå fram till Gates/Ballmer/Sinofsky och säga "ska vi inte ta och strama åt reglerna runt er medverkan i ledningen"? Fast, ett sådant dokument finns ju nu, till allas beskådning...

Att man publicerar det i sin SEC-rapport får mig att misstänka att det är en signal till någon/några, men vilka? SEC? Anställda på Microsoft? Konkurrenter eller journalister som vill åt Sinofsky? Eller helt enkelt aktieägarna eftersom kanske SEC:s regler säger så?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man kan nog förmoda att anställningsklausuler i det närmaste uppfanns på den andra sidan, den stämningsglada sidan om pölen.

Betänk att Microsoft exploderade i storlek jämfört med i princip alla andra företag. Det skulle inte förvåna mig om en ledningsgrupp styrd med järnhand av Gates och sedan Ballmer skulle kunna skippa sådant, i början, "för de har ju ändå kontrollen". Var man sedan väl i ledningen har jag svårt att se någon gå fram till Gates/Ballmer/Sinofsky och säga "ska vi inte ta och strama åt reglerna runt er medverkan i ledningen"? Fast, ett sådant dokument finns ju nu, till allas beskådning...

Att man publicerar det i sin SEC-rapport får mig att misstänka att det är en signal till någon/några, men vilka? SEC? Anställda på Microsoft? Konkurrenter eller journalister som vill åt Sinofsky? Eller helt enkelt aktieägarna eftersom kanske SEC:s regler säger så?

Nåja... de kompenserar ju stackarn för ett eventuellt inkomstbortfall i alla fall, Men jag tycker generellt det är fel att det ens är lagligt att belägga folk med munkavle på det viset.

Men visst sänder det också en signal till aktieägarna och allmänheten att Microsoft inte är lika stora och mäktiga som de en gång var.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nåja... de kompenserar ju stackarn för ett eventuellt inkomstbortfall i alla fall, Men jag tycker generellt det är fel att det ens är lagligt att belägga folk med munkavle på det viset.

Men visst sänder det också en signal till aktieägarna och allmänheten att Microsoft inte är lika stora och mäktiga som de en gång var.

Jag kan förstå om de vill lägga munkavle på honom. Tydligen skall amerikanska stridspiloter köra med Windows 8!!! OMFG!!!

http://www.citeworld.com/tablets/22188/windows-8-tablets-f16-...

Från artikeln:

Citat:

"It's like sitting in a tub," an F-16 pilot who asked for anonymity told CITEworld. "They have side arm controllers, so the flight controls are where you rest your arms. It's a tight cockpit. There's not a lot of room for stuff."

Först trodde jag att piloten beskrev känslan av Windows 8, då det liknade mina egna känslor vid första körningen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Med tanke på all negativ publicitet om Windows 8 och att Windows 8.1 har fått ett snäppet bättre mottagande är lite underligt att Windows 8.1 inte slår igenom bland sökmotorerna än.

Tittar man på Google Trends som uppdateras dagligen så syns knappt något. Det är ju samma nivå som Vista... Snacka om underwhelming.

12 månader
http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP%2C%20Wind...

90 dagar
http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP%2C%20Wind...

Jämför man med PS4 och Xbox så vinner de lätt och de har väl ungefär samma release.

http://www.google.com/trends/explore#q=PS4%2C%20%20XBox%2C%20...

Förhandsintresset är inte högt. Jag inser inte varför intresset är så lågt för windows 8.1, även om windows 8 har slutat sjunka.

Är förändringarna för få och små?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog kanske en kombination av att en del ( som mig ) testat 8.1 och märkt att det är bättre men inte bra nog och därför väntar på ytterligare nått nytt och kanske att många testare har kört Bing för att det är förval och just för att testa så använder nog många fler just det paket som MS distribuerar utan att ändra så mycket som man kanske gör om det gäller en riktigt installation.
Jag upplever den integrerade sökningen i 8.1 som lite seg, allt som rör operativsystemet borde kanske inte blandas med bingsökningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.