Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att åttan kommer att öka på enterprise-sidan de närmaste åren, det vet vi inte än, men om det följer samma mönster som tidigare releaser, det mönster som åttan har följt sen det lanserades, så blir det så.

Om nya Windows släpps 2015 lär det inte bli så.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Om nya Windows släpps 2015 lär det inte bli så.

Följer releasen samma mönster som tidigare så har det ingen betydelse. Åttan kommer i så fall att börja användas på företag under 2015 och nästa version sådär 2017-18.

Hittills har åttan följt detta mönster ganska exakt enligt statistiken du plockat fram, och det finns inget som tyder på att åttan skulle vara speciell i detta hänseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Följer releasen samma mönster som tidigare så har det ingen betydelse. Åttan kommer i så fall att börja användas på företag under 2015 och nästa version sådär 2017-18.

Hittills har åttan följt detta mönster ganska exakt enligt statistiken du plockat fram, och det finns inget som tyder på att åttan skulle vara speciell i detta hänseende.

Skrivet av snajk:

Följer releasen samma mönster som tidigare så har det ingen betydelse. Åttan kommer i så fall att börja användas på företag under 2015 och nästa version sådär 2017-18.

Hittills har åttan följt detta mönster ganska exakt enligt statistiken du plockat fram, och det finns inget som tyder på att åttan skulle vara speciell i detta hänseende.

Du har kanske inte helt fel ändå. Skillnaden mot Windows 7 är till Windows 8 fördel.

Här följer en graf baserade på rådata från www.statcounter.com. för perioden 16 december 2008 till 19 september 2014 på dygnsbasis.

Det vi ser nedan är förhållandet mellan lördag och föregående onsdag och att de följer varandra väl över tid. Skillnaden finns även om vi ser på lutningen, dvs lördagarnas övertag sjunker snabbare för Windows 8.x än det gjorde för Windows 7. Skillnaden kan inte bortförklaras med att iOS och Android knuffar mer Windows från marknadsandelar då vi rör oss med samma storheter för båda.

Det är inte vad jag hade räknat med.

UPPDATERING:

Jag plockade borde de första tre månaderna för båda os-familjerna för att se vilken effekt det hade. Båda är lanserade i oktober (2009 och 2012) och det betyder att julhelger påverkar, i kombination med massmedial uppmärksamhet som också påverkar.

Skillnaden är nu mindre och de följer i stort samma mönster, trots att fortfarande Windows 8 har snabbare nedgång av lördagarnas övertag.

Skillnaden i lutning kanske inte är statistiskt säkerställd med det spelar kanske ingen större roll.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

I ett nytt försök att bli populära på riktigt lanserar Microsoft tydligen snart ännu en förbättring.

Nya Windows kommer att övervaka alla användares användande av sina datorer i realtid.

http://windows9hub.com/asimov-monitor-users-windows-9-real-ti...

Citat:

According to a recent article in Zdnet, Microsoft will monitor users in the new Windows 9 Operating System in order to determine how the new OS is used, thus decide what tweaks and changes are need to be made. During Windows 8 testing, Microsoft said that they had data showing Start Menu usage had dropped, but it seems that the tools they were using at the time weren’t as evolved as the new ‘Asimov’ monitor.

Det är den här typen av förbättringar som får mig att hoppas att jag har läst fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

I ett nytt försök att bli populära på riktigt lanserar Microsoft tydligen snart ännu en förbättring.

Nya Windows kommer att övervaka alla användares användande av sina datorer i realtid.

http://windows9hub.com/asimov-monitor-users-windows-9-real-ti...

Det är den här typen av förbättringar som får mig att hoppas att jag har läst fel.

Får hoppas i så fall det är i testversionen bara. Det vore rätt nyttigt för dom, så dom ser hur faktiskt stationär dator används. Men ett ryckte är ju att dom går hårdare mot molnbaserat os.

Tror det är bättre att köra på annat os i framtiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Att personer orkar klaga på w8 är för mig en gåta, se det som utveckling. Hade alla negativa människor bestämt hade vi fortfarande använt Windows 95 om inte en tidigare utgåva. Ni som "aldrig kommer lämna w7" sa förmodligen exakt likadant när det kom och ni tryckte på XP. Allt utvecklas, bilar, tv apparater och operativsystem.

Jag kör med W8 och är helnöjd, jag var lite obekväm första dagarna men man vänjer sig som med allt annat i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirtvader:

Att personer orkar klaga på w8 är för mig en gåta, se det som utveckling. Hade alla negativa människor bestämt hade vi fortfarande använt Windows 95 om inte en tidigare utgåva. Ni som "aldrig kommer lämna w7" sa förmodligen exakt likadant när det kom och ni tryckte på XP. Allt utvecklas, bilar, tv apparater och operativsystem.

Jag kör med W8 och är helnöjd, jag var lite obekväm första dagarna men man vänjer sig som med allt annat i livet.

Okej, men vill inte bli inknuffad till att använda online konto och den sämre och fulare startmenyn som exempel. Plus nackdelarna en store drar med sig.

Jag tyckte bättre om win 98 än XP (lättare och snabbare på klenare dator). Men win 7 var en fin uppgradering från win xp. Men inte deras nya som inte ens går att ändra utseende på (tidigare kunde man välja aero eller win 98/95 tema utan hack och osäkra tredjeparts verktyg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Trodde folk hade förstått att både XP-användare och Vista-användare bytte till 7 relativt fort. Finns ingen anledning att generalisera på det sättet.

XP var personligen inte så intressant fören SP2, men det var för att det verkligen var ny teknik utöver Win 2000 då. Inbyggda brandväggen och fixarna som hade kommit då räckte mot sånt som blaster.

Permalänk
Medlem

Presentationen av nya Windows i full gång.

Håll i hatten det kommer att heta Windows 10.

Citat:
"We're looking to find the balance, so that all the Windows 7 users get a familiar experience on the devices they already have."

"We want all these Windows 7 users to have the sentiment that yesterday they were driving a first-generation Prius... and now with Windows 10 it's like a Tesla."

"It gives the familiarity of Windows 7 with some of the elements of Windows 8."

You can resize the tiles on the Start Menu, change its size.

"The tiles and icons that are shown are a blend of classic apps and new universal apps."

"As users start using these apps they should just feel familiar and work in a way you'd expect with a mouse and keyboard."

"We don't want that duality, we want users on PCs with mice and keyboards to have their familiar UI."

OSV.

Permalänk
Medlem

Både Windows 8.0 och 8.1 backar, Windows 7 fortsätter att öka: http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Ska bli spännande att se om Previewn för Windows 10 hinner göra ett avtryck till nästa månad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirtvader:

Att personer orkar klaga på w8 är för mig en gåta, se det som utveckling. Hade alla negativa människor bestämt hade vi fortfarande använt Windows 95 om inte en tidigare utgåva. Ni som "aldrig kommer lämna w7" sa förmodligen exakt likadant när det kom och ni tryckte på XP. Allt utvecklas, bilar, tv apparater och operativsystem.

Jag kör med W8 och är helnöjd, jag var lite obekväm första dagarna men man vänjer sig som med allt annat i livet.

Det handlar inte om "att orka klaga". Det handlar om att Windows 8 är en svåranvänd produkt jämfört med Windows 7.
Första gången jag satt bakom Windows 8 kände jag mig mer bortkommen än nånsin, interfacet (Modern UI) är inte intuitivt på något sätt utan jag var tvungen att från en dator med Win 7 googla fram hur man skulle göra.
Efter uppdatering till Windows 8.1 och speciellt med Classic Start är operativet rätt OK, men jag tycker Windows 7 är bättre.
Många säger sig uppleva en prestandaförbättering med Windows 8/8.1 jämfört med Windows 7, jag upplever ingen skillnad annat är i boot-tid där 8:an är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Både Windows 8.0 och 8.1 backar, Windows 7 fortsätter att öka: http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Ska bli spännande att se om Previewn för Windows 10 hinner göra ett avtryck till nästa månad

Helt sjukt!

Undrar om Windows 10 kommer kallas för NT 7.0 eller 6.4 under huven. Det borde bli NT 7.0.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Helt sjukt!

Undrar om Windows 10 kommer kallas för NT 7.0 eller 6.4 under huven. Det borde bli NT 7.0.

Självklart blir det 6.4 eller möjligtvis inte ens det. De ändringar som vi känner till idag är inte stora, bortsett startmenyn och virtuella desktops så är det knappt något. Copy/Paste i cmd, grattis liksom.

Permalänk
Medlem

Windows 10 TP är 6.4 och build/version är 6.4.9841. Mycket som hör med den nya kerneln är inte tillgängligt för alla än. DX12 osv. "Kärnan" för att få bättre mottagande är mycket UX med stora och små förbättringar. Ett avsteg från touch first.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jaha. Tårtkastning på arbetstid.

Citat:

Microsoft blames PC makers for underwhelming Windows 8 sales over Christmas, The Register has learned. The software giant accused manufacturers of not building enough attractive Win 8-powered touchscreen tablets. But the computer makers are fighting back: they claimed that if they’d followed Microsoft’s hardware requirements and ramped up production, they'd have ended up building a lot of high-end expensive slabs that consumers didn’t understand nor want.

Läs mer på http://www.theregister.co.uk/2013/01/24/windows_8_blame_game/

Själv köpte jag Windows 7 under julhelgen.

För tusen år sedan startades den här tråden med ovanstående. Nu kan man läsa

http://www.fool.com/investing/general/2014/10/12/is-microsoft...

Citat:

According to DigiTimes, Microsoft's Surface Pro 3 tablet isn't selling all that well. In fact, the Taiwanese newspaper believes that the sales are so far below expectations that the company is considering pulling the plug on the product family altogether.

Ja, touch på laptoppar verkar försvinna också ju vilket vi hörde häromveckan.

Vad händer nu?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Vad händer nu?

Talstyrning och rörelsesensorer, skaka och skrik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Talstyrning och rörelsesensorer, skaka och skrik.

Menar du att man i framtiden ska ruska om den stationära så fort man byter sida/låt Låter grymt ju Hoppas HDD överlever det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En sajt vid namn windows8core.com sammanfattar 1 nov 2014 Windows 8 och Windows 8.1:s marknadsandelar som

http://www.windows8core.com/windows-8-8-1-gets-10-92-5-88-mar...

Citat:

Windows 7 still the leader

Det visste vi väl.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart blir det 6.4 eller möjligtvis inte ens det. De ändringar som vi känner till idag är inte stora, bortsett startmenyn och virtuella desktops så är det knappt något. Copy/Paste i cmd, grattis liksom.

De har ändrat sig. Den skall heta 10.0.

http://www.neowin.net/news/windows-10-build-9888-shows-up-wit...

Citat:

A new version of Windows 10, build 9888, is making the rounds in a private channel and the kernel version has jumped up. In the previous version of Windows 10, the kernel version was 6.4 but thanks to a new leak, it looks like the kernel is now reporting as version 10.0. This is a big jump for the Windows platform with the current 6.0 kernel version having been used since the Vista era.

Det är väl ok att bumpa några siffror.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|