Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Du kan inte testa furmark. Krafikkortet sänker hastigheten då åtminste på 580 tror det är samma på 6xx serien och heaven är lite obalanserat. Beroende på inställningar. Klarar den 5min i prime 95 blend test. Ha uppe en tempmätare samtidigt t.ex realcore realtemp och hwmonotor. så inte cpu går över max. börjar den närma sig stäng av.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

går det att höja comman timen till över 2?

Edit:
bara en tanke. Skrev höght.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Desk Master

far hem nu kör prime95 på blend så ser vi sen. brb 30 min:)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Krashade inte efter 15 minuter prime 95 på blend

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

datorn fryser sig också i pci-e5 lanen:S

skall adda att freezes kommer helt random det är 10 minuter eller 3 timmar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

datorn fryser sig också i pci-e5 lanen:S

skall adda att freezes kommer helt random det är 10 minuter eller 3 timmar.

Har du kört in PCI-E 3.0 force enable fixen från Nvidia?
Den fungerar enbart med ett fåtal moderkort/CPU'er, fungerar den inte så fryser det i spel och andra applikationer.

Kolla även om du har en switch på moderkortet för att stänga av eller sätta på PCI-E Lanes, kontrollera så den är på.

Annars är det enda raka att returnera moderkortet då det verkar vara defekt. Och välj ett Asus istället, för mig är MSI förknippat med problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

Så skall jag göra denna fix eller?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

Så skall jag göra denna fix eller?

Nej nej, om du hade köry den så skulle du ha tagit bort den. Men eftersom du inte visste vad det var så har du den inte.

Det konstiga är att kortet rapporteras korrekt men inte fungerar som det ska. Jag tror mer och mer på defekt moderkort. Synd att dina andra är vattenkylda, kan ju inte testa ett av dom utan att göra om hela loopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

alltså detta måste vara mjukvara som bråkar. Jag har testa oilika moderkort, cpun och gpu. Gpun funkar bra i en maskin inte i min. Vete fan vad det är.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

alltså detta måste vara mjukvara som bråkar. Jag har testa oilika moderkort, cpun och gpu. Gpun funkar bra i en maskin inte i min. Vete fan vad det är.

Kan du prova minnet från andra datorn på MSI moderkortet?
Kan ju faktiskt vara minnet, men som sagt Dominator är väldigt sällan defekt, men det skadar ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

alltså memtestade redan 12 passes 0 fel. Det är mjukvara men vad vet jag inte. Testar gammalt HIs 4870 kort nu.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Nu blir detta helskumt. Jag fick exakt samma fel med ett mycket annorlunda grafikkort. dessutom funkade riktiga gpun bra i en annan dator. jag har absolut ingen aning vad jag skall göra nu.

Här är en lista på vad som är testat.
Mobon. rubbet, böjda pins, söndriga transistorer etc
cpun testat i Rive bord funkade bra, testat i riktiga mobon på prime95 blend. Crashar inte (6h)
gpun funkar i andra datorn. annan gpu testat i denna datorn exakt samma fel. uppstår.
ram kört memtest 86+ 12 passes, kör en runda till inatt.

Kvar återstår mjukvara ssd hdd och min casen

SSD:n är en Force GT Corsair 120 GB 550mb read/520mb write
HDD:n är en 3 TB Seagate 7200 RPM

Jag får freezes fortfarande ENDAST i spel. Vi har testat bf3, wow, grid ja allt fan. Börjar vara utan idéer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Nu blir detta helskumt. Jag fick exakt samma fel med ett mycket annorlunda grafikkort. [...]

Om Du har provat att blåsa hårddisken när Du provade ett mycket annorlunda grafikkort så tyder det att felet ligger i någon komponent(inkl. mjukvara) som ej bytts ut än, t.ex nätaggregat eller moderkort. Har Du provat att köra GPU och power supply testet i OCCT på max inställningar i fullskärm? Om inte, låt den gå i 5h och kolla på temperaturerna.

Klurrigt och trist men samtidigt ett intressant fel. Följer med hopp.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Testa att köra PCI-E portarna i 2.0 istället för 3.0. Har varit problem med detta för andra. Du kommer ändå inte märka någon prestandaskillnad.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Veni:

Om Du har provat att blåsa hårddisken när Du provade ett mycket annorlunda grafikkort så tyder det att felet ligger i någon komponent(inkl. mjukvara) som ej bytts ut än, t.ex nätaggregat eller moderkort. Har Du provat att köra GPU och power supply testet i OCCT på max inställningar i fullskärm? Om inte, låt den gå i 5h och kolla på temperaturerna.

Klurrigt och trist men samtidigt ett intressant fel. Följer med hopp.

har testat annat moderkort. asus rampage 4an. Körde msi afterburner i 6 timmar redan och satt att den fick använda fritt med ström (gpun) frös inte. Endast i spel. Är tillbaka på jobbet nu men startade ett till memtest redan i natt så hade 8 passes 0 errors nu när jag vakna. Lär köra 6 passes till.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av anon172162:

Testa att köra PCI-E portarna i 2.0 istället för 3.0. Har varit problem med detta för andra. Du kommer ändå inte märka någon prestandaskillnad.

Testat

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Är spelen installerade på en ssd? Såg någon annan på forumet som hade frysningar i spel när dom var installerade på en ssd. Vart energispar inställningarna som behövdes stängas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

det var jag. Och jag trodde problemet var löst. Eftersom detta är ett skiljt problem så är detta en ny tråd. Ursäkta på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

bump

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Testade att installera windows och spel pa hddn. tog ut ssdn crashar fortfarande. kor nu hd tune pa min 3tbs seagate hdd.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Vad för softa kan skapa detta?! Tack i förväg

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du utgår från att moderkortet är helt alltså?

Gatanterat moderkortet som är trasigt, jag hade bytt moderkortet redag dag 2, finns ingen mening att sitta och spekulera över något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

jag har bekräftat att moderkortet fungerar. Samma problem kom på ett rampage 4 extreme

Visa signatur
Permalänk

När du provade det i en annan dator, kollade du om den datorn körde på pcie 2.0 eller 3.0?
Kan ju vara nåt fel på kortet, som bara framträder när kortet tvingas köra pcie 2.0?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Desk Master

kortet är pcie 2.0 men gör att köra 3.0 om man forcar det den andra datorn jag testade på är pci 2.0

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

jag har bekräftat att moderkortet fungerar. Samma problem kom på ett rampage 4 extreme

Menar Du att Du flyttat grafikkortet till ett RIVE och problemet "flyttade" då också på sig? Låter då antingen som fel på kortet eller bekymmer med energiförsörjning i bägge maskiner om Du nu använde ett annat nätaggregat när Du testade i RIVE kortet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.