Youtube börjar med betalkanaler i vår

Permalänk
Melding Plague

Youtube börjar med betalkanaler i vår

Google är på jakt efter nya intäktskällor och drar igång betalkanaler på Youtube under våren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inget negativt i detta, trevligt!

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det kan vara rätt bra då kanske serier och sånt läggs upp på youtube o så kan man betala lite för att se ett nytt avsnitt varje vecka

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Medlem

Ajdå, kanske betyder att låtar från stora skivbolag kan börja kosta pengar? Lär bli hårdare tag mot privatpersoner som lägger ut kopior på låtarna själva då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ajdå, kanske betyder att låtar från stora skivbolag kan börja kosta pengar? Lär bli hårdare tag mot privatpersoner som lägger ut kopior på låtarna själva då?

Blir förmodligen väldigt svårt att göra t.ex lyrics-videos då..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med detta. Betalar gärna för vissa kanalers material.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Hade gärna betalat för att få vettig kvalitet på ny media.

Dock förstår jag inte vad som menas med "bästa pris" på My Little Pony?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan finnas en hel del pengar att tjäna där om man har talang, bra nyhet för de som ägnar större del av sin fritid åt att lägga upp materiell på YouTube.

BTW, "My Little Pony: Prinsessan Som Försvann" ???

Permalänk
Medlem

Så länge det innebär att man har dedikerad bandbredd från youtube. Så att det inte blir stopp i uppsepelningen pga "buffering" på 1080p material, som är allt vanligare förekommande de senaste 2-3 månaderna mellan 14:00-23:00 svensk tid.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Ska man börja använda Bing nu i protest? XD

Permalänk
Medlem

Ja, detta ser jag endast som en negativ sak. Det må vara sant att det inte ska påverka oss men det kommer det likförbannat göra ändå. Jag känner mig jävligt säker på att vi kommer att se ett "youtube premium" snart och videor kommer bli begränsade till "premium tubers"

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Vad säger sweclockers om det här?
Fortsätta med fredagspanel/recensioner för gratistittare, och mer påkostade reportage-liknande videos för en prenumerant?
Det hade jag iaf gillat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Ja, detta ser jag endast som en negativ sak. Det må vara sant att det inte ska påverka oss men det kommer det likförbannat göra ändå. Jag känner mig jävligt säker på att vi kommer att se ett "youtube premium" snart och videor kommer bli begränsade till "premium tubers"

Håller helt med. Tror på samma sak som du.

Permalänk
Medlem

Hellre detta än en massa störande reklamsnuttar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Youtube (google) måste börja få in pengar på flera sätt. Tydligen ger inte Adsense-visningar på mobila enheter lika mycket betalt som på en dator och med tanken på den explosionsartade ökningen av surfplattor m.m. så antar jag att det kanske kommer börja svida lite i plånboken?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Blir förmodligen väldigt svårt att göra t.ex lyrics-videos då..

Precis. Och om det stämmer blir jag ledsen för jag kollar på Psy - Gagnam Style minst 20 gånger per dag Eller inte hehe.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"Det här videoklippet är inte tillgängligt i ditt land." Är redan idag ett otyg som sprider sig som mögel i en fuktig källare på youtube. Om de vill göra ännu mer material otillgängligt genom att tvinga folk som vill se att BETALA kan de ju lika gärna börja med Kabel-TV. Youtube brukade vara "För folket, av folket", men nu blir det väl "Av företag, för företag" istället. Tummen ner, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skitbra säger jag. Youtube har sjuk kapacitet att leverera högupplöst video så att betala för att streama en film från dom ser jag som ett fullgott alternativ till de tjänster som finns ute i dagsläget då youtube aldrig krånglat för mig. Buffrar visserligen lite långsamt på vissa videor nu på senaste...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Hintar Herr Hugosson på att han planerar starta en "subscription" kanal, där han spelar My Little Pony: Prinsessan Som Försvann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Hellre detta än en massa störande reklamsnuttar.

Hört talas om ad-blocker?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med mer material på Youtube

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farrisen:

Hintar Herr Hugosson på att han planerar starta en "subscription" kanal, där han spelar My Little Pony: Prinsessan Som Försvann?

Hahaha såg det med
Bästa pris: My Little pony

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Detta kan vara bra för sportkanaler och musikband att publicera live-material på Youtube. Men alla giriga vbloggare kommer säkert hoppa på denna tjänst också.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

de har ju bandbreddskostnader visserligen men att youtube själva tar 50% låter som för mycket...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Skitbra säger jag. Youtube har sjuk kapacitet att leverera högupplöst video så att betala för att streama en film från dom ser jag som ett fullgott alternativ till de tjänster som finns ute i dagsläget då youtube aldrig krånglat för mig. Buffrar visserligen lite långsamt på vissa videor nu på senaste...

/S

Jag tycker Youtube ska vara fritt för alla. Det är det som är poängen med Youtube.

Jag har djävulska problem med Youtube på senaste tiden med buffringen, den stannar hej vilt och sedan måste man i princip starta om sidan o prova sen kanske den buffrar 1/5 av videon och stannar där.....efter några omgångar så ger man upp.

Permalänk
Medlem

Tycker dem kan göra som japanska niconico douga istället och införa premium-konto där man betalar en månadsavgift för att få en högre nivå på sitt konto och kan då se filmer, tv-sändningar eller till och med få göra egna live-sändingar.

Permalänk
Medlem

Låter intressant, skulle kunna betala en vettig summa för att få se dokumentärer, videoklipp etc. samtidigt slipper youtube copyright såpan... Vet inte om jag är ute och cyklar men om man nu betalar för sin musik och film, varför inte youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Detta kan vara bra för sportkanaler och musikband att publicera live-material på Youtube. Men alla giriga vbloggare kommer säkert hoppa på denna tjänst också.

Precis, jag är rädd för att mindre Motor-kanaler och sådana nöjes kanaler kommer vilja ta betalt som jag kanske har 50st utav på prenumeration. Det lär bli dyrt om varje kanal får ta betalt. Dessutom är långt ifrån alla video bra eller intressant som man prenumererar på.

Live-material visst, om jag vill tex se UFC live skulle jag kunna betala en mindre summa för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Tycker dem kan göra som japanska niconico douga istället och införa premium konto där man betalar en månads avgift för att få en högre nivå på sitt konto och kan då se filmer, tv-sändningar eller till och med få göra egna live-sändingar.

Detta håller jag helt med om!

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk

Jag tvivlar på att utbudet kommer att vara något att ha på kort sikt. På lång sikt kommer detta förmodligen innebära traditionella tv-kanalers död. Iaf i dess nuvarande form...