Klarar inte hårddisken min nya hastighet?

Permalänk
Medlem

Detta låter mer som någon tekniktest och intressant problem att lösa snarare än ett faktiskt problem. Du kör ju liksom ingen server-farm hemma precis utan laptop med extern USB. Är du seriöst i behov av 250Mbit för att tanka torrents?

Nedgradera till 100Mbit/s och ha inte så bråttom kanske är bästa och billigaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

"Please enter a valid disk cache size 0-1800" Står det när jag ska höja cachen :s

Helt hundra på att Du kör den nerladdade versionen? Vad har Du för byggnummer om Du öppnar upp "About µTorrent"?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ser nu att BitTorrent inte vill att man skall köra deras x64 version. Hämta den hos http://www.afterdawn.com/software/general/download_splash.cfm...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Detta låter mer som någon tekniktest och intressant problem att lösa snarare än ett faktiskt problem. Du kör ju liksom ingen server-farm hemma precis utan laptop med extern USB. Är du seriöst i behov av 250Mbit för att tanka torrents?

Nedgradera till 100Mbit/s och ha inte så bråttom kanske är bästa och billigaste lösningen.

Hädare! Bränn honom! *tar fram facklor och högafflar*

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Detta låter mer som någon tekniktest och intressant problem att lösa snarare än ett faktiskt problem. Du kör ju liksom ingen server-farm hemma precis utan laptop med extern USB. Är du seriöst i behov av 250Mbit för att tanka torrents?

Nedgradera till 100Mbit/s och ha inte så bråttom kanske är bästa och billigaste lösningen.

Fick ett bra pris på denna tjänsten, sen har jag ingen lust att betala 399:- i nedgraderingsavgift

Skrivet av Veni:

Helt hundra på att Du kör den nerladdade versionen? Vad har Du för byggnummer om Du öppnar upp "About µTorrent"?

Skrivet av Veni:

Ser nu att BitTorrent inte vill att man skall köra deras x64 version. Hämta den hos http://www.afterdawn.com/software/general/download_splash.cfm...

Tack, ska testa

Edit: Samma igen, går inte att gå över 1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Begränsar inte ram-disk torrentstorleken rätt mycket? Har bara 8GB ram.

Jo det är klart den gör, om du skulle göra en ramdisk på 5gb så är det ju den storleken du har att spela på.
Du kan ju inte köra allt för många eller stora torrents samtidigt, beror lite på storleken på sakerna du tankar ner.
Men de börjar ju inte ta plats innan de startas, och man kan ju ställa in hur många som max får laddas ner samtidigt, och det går ju att automatisera flytten av kompletta torrents till USB-disken så utrymmet frigörs igen.

Det kommer att gå i högre hastighet att skriva från Ramdisk->USB-disk, än att köra utorrent->USB-disk eftersom det blir en enda lång kopiering och inte många små.

Permalänk

Orkade inte läsa riktigt hela tråden men jag ser ju att många missat själva grejen med torrenter. Man laddar ju inte bara ner, utan man laddar upp också. Vilket innebär att man både skriver och läser samtidigt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jo det är klart den gör, om du skulle göra en ramdisk på 5gb så är det ju den storleken du har att spela på.
Du kan ju inte köra allt för många eller stora torrents samtidigt, beror lite på storleken på sakerna du tankar ner.
Men de börjar ju inte ta plats innan de startas, och man kan ju ställa in hur många som max får laddas ner samtidigt, och det går ju att automatisera flytten av kompletta torrents till USB-disken så utrymmet frigörs igen.

Det kommer att gå i högre hastighet att skriva från Ramdisk->USB-disk, än att köra utorrent->USB-disk eftersom det blir en enda lång kopiering och inte många små.

Ska testa detta Tack!

Permalänk
Medlem

Uppskattningsvis, har du laddat ner ca 1800 MB när du får "disk overload"? Vad händer om du stänger av uppladdningar samtidigt som du laddar ner?
Usb interfacet brukar ge ganska låga hastigheter vid överföring av små file (egen observation) så att plocka ur disken och sätta i esata kabinett/station skulle kunna funka i kombination med stor cache.(på min interna green disk behöver jag runt 600 MB cache för att inte få disk overload) men ingen garanti. Öka på till 16 GB ram och kör stor cache samt RAMdisk så kan du få upp datamänden till ganska många GB vilket borde ge hårddisken tillräckligt med tid på sig att skriva ner data (med betoning på borde...).

Edit: borde läst lite bättre, testa naturligtvis så som henkii skrev först då det är gratis:)

Permalänk
Entusiast

Bandbredden är inte allt.
Torrent-trafik är ett extremt fragmenterat sätt att överföra data på. Det är detta som gör torrents så motståndskraftiga mot trafikstörningar.
När det kommer till hårddisken, så måste hårddiskens interface likväl som filsystemet stå ut med de fragmenterade data-blocken som torrent-klienten tar emot.
Här är USB-interfacet rejält begränsat. USB gillar inte fragmenterad data alls. USB trivs bäst med en stadig ström av data.
Sedan kommer vi till hårddiskens filsystem. Varken NTFS eller FAT32 gillar fragmenterade data. Prestandan blir lidande.

För att motverka fragmenterade data-skrivningar till en viss mån, så kan man ställa in en större data-buffert i torrent-klienten. Ju större buffert, desto skonsammare är det mot interface och filsystem.
Nackdelen: Ju större buffert, desto större blir dataförlusterna vid eventuella avbrott.

Det allra bästa vore att köra ett filsystem som inte är känsligt mot fragmentering, och ett interface med hög bandbredd och låg overhead. t.ex SATA eller det lite äldre IDE.
T.ex ext4 som filsystem, och en intern hårddisk ansluten direkt via SATA.

Använder man Windows är det självfallet rätt begränsat med vilka filsystem man kan använda. Där är NTFS det bästa, trots dess känslighet mot fragmentering. Där är det bästa rådet att stänga av torrent-klienten och defragmentera den aktuella disken med jämna mellanrum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har kört torrents på min SSD förut, båda min gamla crucial M4 samt den nyvarande samsung 830.
Blev aldrig mycket men totalt har allafall 800GB torrents gått igenom dom utan problem. Tror inte just att han ska fylla 80TB eller något sånt roligt så jag tvivlar på att fylla en 1TB disk via torrents (som man laddar på ssd'n först dvs) kommer döda den.

Skrivet av SwedenVirre:

Till mr moderator multiman:
Själv har jag tankat väldigt mycket på min SSD(diverse små skrivningar samt en massa torrent under ett års tid, Ca 10-15GB torrent skrivningar varannan dag)

Och min disk var fortfarande på 100% enl HD Sentinel

Så att dom tar mycket stryk vette tusan, denne disken lär ju inte dö pga massa skrivningar än på ett tag(A-data SP900)

Det som multiman försöker förklara är att stora mängder små slumpmässiga skrivningar är jobbigt för en ssd att hantera vilket resulterar i betydligt högre write amplification än normal användning. Detta innebär alltså att all data som skriv till disken genererar mångfaldigt fler skrivningar än den data man laddar ner vilket då självklart sliter på disken. Om man sitter på en hyffsat ny ssd så är den troligen specificerad till antingen 3000 eller 5000 skrivningar, för en disk på 120gb så innebär det att disken vid normal användning bör klara av minst ca 250tb (3k) eller ca 425tb (5k) om man räknar med lite wa och att wear leveling inte är perfekt. Tankar man torrents i stora mängder så kan man räkna med att denna siffra sjunker drastiskt, i extremfall ner mot en tiondel. Vill man skydda sig mot detta så ser man till att ha en del over provisioning, dvs att man lämnar en del plats opartitionerad så ssd:n har mer plats att skyffla runt data, sedan kan man också se till att inte ha torrents igång dygnet runt, dvs att använda datorn normalt i perioder så disken får en chans att återhämta sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har rätt stor torrent-erfarenhet både med gammal och nyare utrustning. Protokollet i sig ställer stora krav på lagringen och det skiljer alldeles väldigt mellan en 5400rpm eller 7200rpm-disk. Visst, Green-diskar har ofta hög täthet på skivorna och ger därmed hög sekventiell hastighet, något man inte har någon nytta av med torrents! Låg accesstid är allt, så ska man använda vanliga diskar är det 7200 eller 10 000rpm (eller 15k allra bäst) som gäller när man börjar komma upp i snabba linor.

Torrenten i sig påverkar också stort. En del torrents är gjorda med väldigt liten blockstorlek och de är betydligt mer krävande än en torrent med t ex 4ggr eller större blockstorlek. Vid samma datahastighet ner måste en torrent med blockstorlek på 64KB hantera över 30 gånger fler läs/skriv än en torrent som har 2MB i blockstorlek. Storleken sätts när torrenten skapas och är inget man kan påverka (om man inte gör torrenten givetvis).

Små block har fördelen att mindre förloras vid CRC-fel, men är då istället mer krävande för hårdvaran.

Blockstorleken är alltså ytterligare en aspekt som gör att en torrent kan fungera bra, medan en annan, vid samma fart ner, hänger hårddisken.

Speciellt förr kunde även minnet i bruken ta slut och CPUn gå på knäna, speciellt med Java-baserade Azureus/Vuze eftersom en enda 200GB-torrent med 32KB-block (eller ännu mindre) innebär en ohygglig mängd block att processa. Idag är det ett mindre problem eftersom burkarna och klienterna är bättre.

Varje block har sin egen checksumma som ska kontrolleras och först därefter kan blocket skrivas till disk, om rätt givetvis, annars hämtas blocket om på nytt. Ensamt eller tillsammans med en massa andra samtidigt, allt beroende på hur man väljer sina inställningar.

Att välja "pre allocate disk space" eller vad det kan tänkas heta, minskar oftast fragmenteringen eftersom hela torrentens utrymme markeras på disken vid start och finns det då ofragmenterad yta, hamnar de i följd. Skrivningen är fortfarande extremt krävande eftersom huvudena måste hoppas omkring mellan de olika blocken inom torrenten ändå, men en något mindre sträcka än annars.

Att leta en begagnad raptor av gammalt snitt kan vara en utmärkt idé. Behöver inte kosta mycket och är långsam sekventiellt, men riktigt snabb random access, något torrentanvändare behöver.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det kommer att gå i högre hastighet att skriva från Ramdisk->USB-disk, än att köra utorrent->USB-disk eftersom det blir en enda lång kopiering och inte många små.

Men varför bekymra sig med att sätta upp en ramdisk istället för att köra utorrents inbyggda ram-cache? Resultatet blir ju samma oavsett: ram->usb-disk. Problemet blir ju också desamma, alltså att under kopieringen från ram->usb-disk kommer hela disken vara otillgänglig för användning pga det lågsamma usb-gränssnittet.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Men varför bekymra sig med att sätta upp en ramdisk istället för att köra utorrents inbyggda ram-cache? Resultatet blir ju samma oavsett: ram->usb-disk. Problemet blir ju också desamma, alltså att under kopieringen från ram->usb-disk kommer hela disken vara otillgänglig för användning pga det lågsamma usb-gränssnittet.

Ska erkänna att det var ett bra tag sedan jag pillade med väldigt hög uTorrent-cache, men jag fick det aldrig att fungera speciellt tillfredsställande.
Fungerar den bra i nyare versioner?

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Uppskattningsvis, har du laddat ner ca 1800 MB när du får "disk overload"? Vad händer om du stänger av uppladdningar samtidigt som du laddar ner?
Usb interfacet brukar ge ganska låga hastigheter vid överföring av små file (egen observation) så att plocka ur disken och sätta i esata kabinett/station skulle kunna funka i kombination med stor cache.(på min interna green disk behöver jag runt 600 MB cache för att inte få disk overload) men ingen garanti. Öka på till 16 GB ram och kör stor cache samt RAMdisk så kan du få upp datamänden till ganska många GB vilket borde ge hårddisken tillräckligt med tid på sig att skriva ner data (med betoning på borde...).

Edit: borde läst lite bättre, testa naturligtvis så som henkii skrev först då det är gratis:)

Ramdisk funka utmärkt, synd att jag bara kan ha max 4 GB filer dock, blir att testa med en dockningsstation.

Skrivet av keffing:

Men varför bekymra sig med att sätta upp en ramdisk istället för att köra utorrents inbyggda ram-cache? Resultatet blir ju samma oavsett: ram->usb-disk. Problemet blir ju också desamma, alltså att under kopieringen från ram->usb-disk kommer hela disken vara otillgänglig för användning pga det lågsamma usb-gränssnittet.

Torrentklientens egna cache funkar dessvärre inte, disken hinner inte med. Jag testa nu med ramdisk och kunde maxa linan utan problem. Blir dock begränsad av ramdiskens storlek, så det är inte aktuellt.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det här egentligen ett verkligt problem eller är det dagens ilands (icke)problem ?? Om man nu betänker att man inte har tid att kontrollera 200 olika linuxdistar per dygn eller (kanske lust) att se på grannens 300 timmar oredigerade semesterfilmer i 4k upplösning? Livet är för kort, så är även min epenis och den har krymp med åldern, så jag har bara ett par linuxdistar liggande numera eftersom jag inte hinner testa alla ändå
Jag strömmar dessutom mycket mera media idag än för tex 5 år sedan och jämför med ca 10 år sedan så existerade inte strömmning alls, mina (förvisso) många diskar får det lugnare o lugnare vad det avser skrivningar.
Jag har helt enkelt inget behov av att ha alla filer som finns på sourceforge liggande som torrenter längre, men det kanske är för att jag blivit gammal.
Min trafikmängd stiger hela tiden, men mina diskar skriver mindre och mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Ska erkänna att det var ett bra tag sedan jag pillade med väldigt hög uTorrent-cache, men jag fick det aldrig att fungera speciellt tillfredsställande.
Fungerar den bra i nyare versioner?

Det funkar i vilket fall inte med en extern hårddisk kopplad via USB. Får hoppas att esata dockningsstationen gör det bättre, men tack för tipset ang ramdisk. Funkar kanon, men alldeles för lite ramminne för detta tyvärr.=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det här egentligen ett verkligt problem eller är det dagens ilands (icke)problem ?? Om man nu betänker att man inte har tid att kontrollera 200 olika linuxdistar per dygn eller (kanske lust) att se på grannens 300 timmar oredigerade semesterfilmer i 4k upplösning? Livet är för kort, så är även min epenis och den har krymp med åldern, så jag har bara ett par linuxdistar liggande numera eftersom jag inte hinner testa alla ändå
Jag strömmar dessutom mycket mera media idag än för tex 5 år sedan och jämför med ca 10 år sedan så existerade inte strömmning alls, mina (förvisso) många diskar får det lugnare o lugnare vad det avser skrivningar.
Jag har helt enkelt inget behov av att ha alla filer som finns på sourceforge liggande som torrenter längre, men det kanske är för att jag blivit gammal.
Min trafikmängd stiger hela tiden, men mina diskar skriver mindre och mindre.

Jag känner samma sak numera, och ja, det är åldern.

Iofs har strömningen gjort sitt till, så lite får väl tillskrivas tillnyktringen av diverse mediebolag och teknikens utveckling.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det här egentligen ett verkligt problem eller är det dagens ilands (icke)problem ?? Om man nu betänker att man inte har tid att kontrollera 200 olika linuxdistar per dygn eller (kanske lust) att se på grannens 300 timmar oredigerade semesterfilmer i 4k upplösning? Livet är för kort, så är även min epenis och den har krymp med åldern, så jag har bara ett par linuxdistar liggande numera eftersom jag inte hinner testa alla ändå
Jag strömmar dessutom mycket mera media idag än för tex 5 år sedan och jämför med ca 10 år sedan så existerade inte strömmning alls, mina (förvisso) många diskar får det lugnare o lugnare vad det avser skrivningar.
Jag har helt enkelt inget behov av att ha alla filer som finns på sourceforge liggande som torrenter längre, men det kanske är för att jag blivit gammal.
Min trafikmängd stiger hela tiden, men mina diskar skriver mindre och mindre.

Har inget med att jag har bråttom med att få ner filer. Utan att jag vill kunna utnyttja hastigheten jag betalar för. Är som sagt ca 150 Mbit som jag inte kan använda just nu eftersom min externa begränsar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det här egentligen ett verkligt problem eller är det dagens ilands (icke)problem ?? Om man nu betänker att man inte har tid att kontrollera 200 olika linuxdistar per dygn eller (kanske lust) att se på grannens 300 timmar oredigerade semesterfilmer i 4k upplösning? Livet är för kort, så är även min epenis och den har krymp med åldern, så jag har bara ett par linuxdistar liggande numera eftersom jag inte hinner testa alla ändå
Jag strömmar dessutom mycket mera media idag än för tex 5 år sedan och jämför med ca 10 år sedan så existerade inte strömmning alls, mina (förvisso) många diskar får det lugnare o lugnare vad det avser skrivningar.
Jag har helt enkelt inget behov av att ha alla filer som finns på sourceforge liggande som torrenter längre, men det kanske är för att jag blivit gammal.
Min trafikmängd stiger hela tiden, men mina diskar skriver mindre och mindre.

Måste var skönt att inte vara drabbad av ekorresyndromet som gör att man vill spara på _allt_, även det som inte hinner testas eller konsumeras.

Permalänk
Skrivet av keffing:

Men varför bekymra sig med att sätta upp en ramdisk istället för att köra utorrents inbyggda ram-cache? Resultatet blir ju samma oavsett: ram->usb-disk. Problemet blir ju också desamma, alltså att under kopieringen från ram->usb-disk kommer hela disken vara otillgänglig för användning pga det lågsamma usb-gränssnittet.

Det gör dock inget att USB hårddisken blir otillgänglig under kopieringen. Jag vill kunna undvika att mitt ramminne flyger i taket och gör att min torrentklient kraschar under nedladdningen. Vilket verkar bero på att disken inte hinner med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markenswe:

Har inget med att jag har bråttom med att få ner filer. Utan att jag vill kunna utnyttja hastigheten jag betalar för. Är som sagt ca 150 Mbit som jag inte kan använda just nu eftersom min externa begränsar mig

Varför är det viktigt att kunna maxa linan? Om du kan titta på det du vill, när du vill, räcker väl det?

250Mb är helt onödigt för vanliga användare, så är du en "vanlig" användare kan du lika gärna nedgradera dig. Tycker jag alltså.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför är det viktigt att kunna maxa linan? Om du kan titta på det du vill, när du vill, räcker väl det?

250Mb är helt onödigt för vanliga användare, så är du en "vanlig" användare kan du lika gärna nedgradera dig. Tycker jag alltså.

Hade det varit gratis att nedgradera sig så hade det varit ett alternativ Men eftersom det kostar 400 spänn så gör jag inte det. Betalar lika mycket som 100 Mbit kostar också. Så det blir inte billigare att nedgradera sig. Så ja, jag vill kunna utnyttja min hastighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Måste var skönt att inte vara drabbad av ekorresyndromet som gör att man vill spara på _allt_, även det som inte hinner testas eller konsumeras.

Det är ju svårt att få tiden att räcka om man ska vara lite ärlig mot sig själv, det görs så mycket nytt att man ändå aldrig kommer att kunna ta till sig allt så man får välja.
Jag tror ärligt talat inte att man kan "peak"konsumera så mycket med än ca 50Mbps/person i dagsläget annat än momentant vid filöverföringar och medlet lär troligen inte var över 10Mbps.
Visst kan det vara bekvämt med bra uppkoppling "momentant" men den medeluppkoppling man verkligen kan ha nytta av är inte gigantisk ändå även om en del verkar tro att Gbit är nödvändigt för att överleva utan problem.
Om jag räknar lite på verklig konsumption sett på månadsbasis så är det kring 5Mbps i det här huset och jag är inte alltid ensam om att förbruka det.
Så att strypa torrentbandbredd är nog egentligen inte hela världen om man kan ha dem rullande hela tiden och man har tänkt att "konsumera" filerna på nått.
Till TS: kör på med e sata dockor om du vill ha bättre fart, de är smidiga och troligen det snabbaste och på sikt även det billigaste du kan använda, köp nån modell som helst har både e sata och usb 3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju svårt att få tiden att räcka om man ska vara lite ärlig mot sig själv, det görs så mycket nytt att man ändå aldrig kommer att kunna ta till sig allt så man får välja.
Jag tror ärligt talat inte att man kan "peak"konsumera så mycket med än ca 50Mbps/person i dagsläget annat än momentant vid filöverföringar och medlet lär troligen inte var över 10Mbps.
Visst kan det vara bekvämt med bra uppkoppling "momentant" men den medeluppkoppling man verkligen kan ha nytta av är inte gigantisk ändå även om en del verkar tro att Gbit är nödvändigt för att överleva utan problem.
Om jag räknar lite på verklig konsumption sett på månadsbasis så är det kring 5Mbps i det här huset och jag är inte alltid ensam om att förbruka det.
Så att strypa torrentbandbredd är nog egentligen inte hela världen om man kan ha dem rullande hela tiden och man har tänkt att "konsumera" filerna på nått.
Till TS: kör på med e sata dockor om du vill ha bättre fart, de är smidiga och troligen det snabbaste och på sikt även det billigaste du kan använda, köp nån modell som helst har både e sata och usb 3.

Okej, ska testa esata docka, funkar inte de är det mest troligt att min hårddisk är för slö. Så då får det bli att köpa en snabbare alternativt köpa en NAS. Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Identifierar man ev. flaskhalsar i kedjans ALLA länkar INNAN man köper grejor blir allt rätt från början.

Avseende torrentnedladdning å diskar så glömmer många sätta cluster size till 64 KiB på torrentpartitionen, ett måste för att få maximal diskprestanda å minimera diskslitage.

Läxa: Googla på det å berätta varför!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Markenswe:

Dock är min externa kopplad via USB, vilket begränsar en hel del om jag förstått allt rätt.

Skrivet av SwedenVirre:

Läst tråden

USB 2 interfacet klarar väldigt långsamma hastigheter då standarden har en hel del år på nacken där sådana här hastigheter i stort sätt aldrig inträffade!

Det har jag gjort. Jag skrev ju "valfri intern disk". USB 2.0 klarar dessutom i teorin 480 Mbit/s och i verkligheten minst 30 MB/s.

Skrivet av TiasE:

Valfri hårddisk klarar det om det handlar om sekventiella skrivningar ja, men när du kör torrents och speciellt då om du maxar en 250Mbit uppkoppling så handlar det snarare om 100 skrivningar samtidigt och inte en enda. Prova själv att starta 100 samtida kopieringar mellan 2 diskar så ska du se att du inte kommer i närheten av den farten man får vid sekventiell skrivning.

Aha! Det är klart. Visste inte att torrents fungerade så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Identifierar man ev. flaskhalsar i kedjans ALLA länkar INNAN man köper grejor blir allt rätt från början.

Avseende torrentnedladdning å diskar så glömmer många sätta cluster size till 64 KiB på torrentpartitionen, ett måste för att få maximal diskprestanda å minimera diskslitage.

Läxa: Googla på det å berätta varför!

Har ändrat kluster till 64 KiB när jag formatera. Glömde nämna det. Blev ingen skillnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Markenswe:

Har ändrat kluster till 64 KiB när jag formatera. Glömde nämna det. Blev ingen skillnad.

Som tidigare nämnts, så är det USB som begränsar en hel del. USB gillar en kontinuerlig ström av data, och gärna i en riktning i taget. USB 2.0 klarar inte full duplex. Full duplex kom först med USB 3.0. Torrent-trafik bromsas upp oerhört mycket om en länk i kedjan inte klarar av full duplex.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Som tidigare nämnts, så är det USB som begränsar en hel del. USB gillar en kontinuerlig ström av data, och gärna i en riktning i taget. USB 2.0 klarar inte full duplex. Full duplex kom först med USB 3.0. Torrent-trafik bromsas upp oerhört mycket om en länk i kedjan inte klarar av full duplex.

Då borde det funka med att byta till esata tycker man ju