Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

minska filstorlek på videoklipp

Permalänk
Medlem

minska filstorlek på videoklipp

Hoppas detta är rätt forum.

Jag har spelat in ett videoklipp i avi-format som jag tänkte lägga upp på en sida. Filstorleken är ca 65 MB men max på sidan att lägga upp är 25 MB.

1. Kan man minska filstorleken?

2. Hur gör man?

Mvh

Visa signatur

jepp

Permalänk
Skrivet av Jepp:

Hoppas detta är rätt forum.

Jag har spelat in ett videoklipp i avi-format som jag tänkte lägga upp på en sida. Filstorleken är ca 65 MB men max på sidan att lägga upp är 25 MB

1. Kan man minska filstorleken?

2. Hur gör man?

Mvh

rendera det i ett video redigerings program till ett annat format eller samma som det är men sänker kvaliten lite granna

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Programmet avidemux gör jobbet enkelt. Du öppnar, ställer in videoformatet du vill ha, välj t.ex. MPEG-4 AVC, konfigurerar videoinställningar till vilken filstorlek du vill ha (under Encoding mode) och skriv in 20MB så du har kvar lite marginaler för ljudet. Välj sedan ljudformat AAC och ha en bitrate på ca 96-128kbps. Välj filformat till MP4 och spara, det tar en liten stund men brukar bli bra.

Mer om programmet: http://fixounet.free.fr/avidemux/

Ladda ner: http://sourceforge.net/projects/avidemux-mswin/files/2.6.1%20...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Du kan minska filstorleken, men totalförstöra videoklippets kvalité.
Ska du ladda upp filmen på en filuppladdningstjänst?
http://fuskbugg.se/ tar 100Mb filer.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Programmet avidemux gör jobbet enkelt. Du öppnar, ställer in videoformatet du vill ha, välj t.ex. MPEG-4 AVC, konfigurerar videoinställningar till vilken filstorlek du vill ha (under Encoding mode) och skriv in 20MB så du har kvar lite marginaler för ljudet. Välj sedan ljudformat AAC och ha en bitrate på ca 96-128kbps. Välj filformat till MP4 och spara, det tar en liten stund men brukar bli bra.

Mer om programmet: http://fixounet.free.fr/avidemux/

Ladda ner: http://sourceforge.net/projects/avidemux-mswin/files/2.6.1%20...

Var väljer man bitrate o var väljer man filformat MP4? Resten tror jag att jag hittade. På videp output gick jag in på konfigurera o där står det encoding mode samt ett skjutreglage för att bestämma storlek.

Mvh

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

Var väljer man bitrate o var väljer man filformat MP4? Resten tror jag att jag hittade. På videp output gick jag in på konfigurera o där står det encoding mode samt ett skjutreglage för att bestämma storlek.

Mvh

Du har inte gjort början av det chaos_maniac skrev i sitt inlägg som du citerade. Andra meningen FÖRE orden "konfigurerar videoinställningar".

Mellan Video Output och Configure ser du en annan ruta. Har man inte ändrat står det Copy där. Tryck på Copy så får du upp en listan och kan välja det chaos_maniac skrev. Vilka mp4 format du ser kan variera. Jag bruka välja Mpeg4 AVC (x264) som chaos_maniac nämnde med det är helt upp till dig vilket mp4 du vill ha.

EFTER att du valt tittar så tittar du i Configure och ser valen chaos_maniac snackade om.

Glöm inte att ändra filformat under Output Format som chaos_maniac också nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

Var väljer man bitrate o var väljer man filformat MP4? Resten tror jag att jag hittade. På videp output gick jag in på konfigurera o där står det encoding mode samt ett skjutreglage för att bestämma storlek.

Mvh

Tänk så mycket tid du hade sparat om du lagt upp den på fuskbugg.se och sen länka in. Och bibehållet kvallen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tänk så mycket tid du hade sparat om du lagt upp den på fuskbugg.se och sen länka in. Och bibehållet kvallen.

Jag ska lära mig vad fuskbugg är. Jag har aldrig varit där. Men när jag försökte gå dit fick jag:

502 Bad Gateway

o. kom inte fram.
???

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

Jag ska lära mig vad fuskbugg är. Jag har aldrig varit där. Men när jag försökte gå dit fick jag:

502 Bad Gateway

o. kom inte fram.
???

Deras server är nere just nu..

Det är bara en vanlig server där man kan ladda upp vanliga filer.
är det detta du ville göra från början?

Varför måste du komprimera filmen till 25 MB??

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du har inte gjort början av det chaos_maniac skrev i sitt inlägg som du citerade. Andra meningen FÖRE orden "konfigurerar videoinställningar".

Mellan Video Output och Configure ser du en annan ruta. Har man inte ändrat står det Copy där. Tryck på Copy så får du upp en listan och kan välja det chaos_maniac skrev. Vilka mp4 format du ser kan variera. Jag bruka välja Mpeg4 AVC (x264) som chaos_maniac nämnde med det är helt upp till dig vilket mp4 du vill ha.

EFTER att du valt tittar så tittar du i Configure och ser valen chaos_maniac snackade om.

Glöm inte att ändra filformat under Output Format som chaos_maniac också nämnde.

Så här gör jag:

1. I kolumnen till vänster under rubriken "video output" ställer jag in Mpeg 4
AVC (x264).

2. I video output går jag in via knappen "configure". Under "encoding mode" väljer jag "Video size (two pass). Jag skriver videosize på "target video" dvs. storleken på min fil.

3. Däremot vet jag ej hur jag ska konfigurera till den storlek jag vill att filen sak vara. Är det på skjutreglaget nedanför? Det är nedtonat och således avmarkerat. Antagligen ska det vara annan rubrik under "Encoding mode?"

4. På "Audio output" väljer jag "AAC (Faac)".

5. Jag vet inte var jag ska "välja en bitrate på ca 96-128kbps".

6. Under "Output format" väljer jag "MP4 Muxer".

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

3. På samma raden som "Target Video Size" Finns en ruta med dubbel pilar. Klicka i ruta och skriv in storleken eller tryck på pilarna vid rutan. Det står 700 när man inte ändrat något.

5. Det finns en till Configure knapp under "Audio output".

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

3. På samma raden som "Target Video Size" Finns en ruta med dubbel pilar. Klicka i ruta och skriv in storleken eller tryck på pilarna vid rutan. Det står 700 när man inte ändrat något.

5. Det finns en till Configure knapp under "Audio output".

"3. På samma raden som "Target Video Size" Finns en ruta med dubbel pilar. Klicka i ruta och skriv in storleken eller tryck på pilarna vid rutan. Det står 700 när man inte ändrat något."

Det fungerar bra.

"5. Det finns en till Configure knapp under "Audio output".

Det händer inget när jag klickar på den.

7. Ska det verkligen vara "Video sizw(two pass)" under encoding mode?
Jag kan som sagt inte ändra på skjutreglaget nedanför där man bestämmer vilken storlek den nya filen ska vara.

8. Men låt oss säga att jag provar att ändra på en fil hur som helst. Hur går jag tillväga? a) jag väljer en fil som jag sedan får fram i displayen, men sen då?

Visa signatur

jepp

Permalänk
Skrivet av Jepp:

5. Det finns en till Configure knapp under "Audio output".

Det händer inget när jag klickar på den.

7. Ska det verkligen vara "Video sizw(two pass)" under encoding mode?
Jag kan som sagt inte ändra på skjutreglaget nedanför där man bestämmer vilken storlek den nya filen ska vara.

8. Men låt oss säga att jag provar att ändra på en fil hur som helst. Hur går jag tillväga? a) jag väljer en fil som jag sedan får fram i displayen, men sen då?

5. Skumt, det borde poppa upp en ruta. Prova med MP3 istället, välj Stereo, CBR och bitrate på ca 128kbps - det brukar bli bra.

7. Skjutreglagen ska du inte bry dig om, de används i andra lägen. Det görs en två-pass-kodning eftersom den måste utvärdera hur den ska koda materialet rätt för vissa ögonblick i videon. Det enda du ska göra nu är att välja Video size (two pass) bara skriva in storleken direkt under med tangentbordet.

8. Du öppnar en fil, du sköter inställningarna och sedan väljer du att spara (första diskettsymbolen till vänster). Du skriver vad filen ska heta (lägg t.ex. filnamn_small.mp4 för att inte röra ihop med/skriva över original).

Hoppas du fått klarhet i frågan nu.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

5. Skumt, det borde poppa upp en ruta. Prova med MP3 istället, välj Stereo, CBR och bitrate på ca 128kbps - det brukar bli bra.

7. Skjutreglagen ska du inte bry dig om, de används i andra lägen. Det görs en två-pass-kodning eftersom den måste utvärdera hur den ska koda materialet rätt för vissa ögonblick i videon. Det enda du ska göra nu är att välja Video size (two pass) bara skriva in storleken direkt under med tangentbordet.

8. Du öppnar en fil, du sköter inställningarna och sedan väljer du att spara (första diskettsymbolen till vänster). Du skriver vad filen ska heta (lägg t.ex. filnamn_small.mp4 för att inte röra ihop med/skriva över original).

Hoppas du fått klarhet i frågan nu.

Det första problemet löste sig men nu stöter jag på ett nytt problem.

"Cannot setup audio encoder, make sure your stream is compatible with audio encoder(number of channels, bitrafe, format)

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

Frågar för andra gången...
Vad för sida ska du lägga upp filmen på?
Vad är det du ska göra med filmen?

Känner på mig att du har suttit med allt detta i onödan..

100MB gräns...
http://fuskbugg.se/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

http://handbrake.fr/downloads.php simpelt program som borde fungera fint.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Frågar för andra gången...
Vad för sida ska du lägga upp filmen på?
Vad är det du ska göra med filmen?

Känner på mig att du har suttit med allt detta i onödan..

100MB gräns...
http://fuskbugg.se/

1.Jag ska lägga upp filmen på en sida och ha den som en presentation av mig själv. En arbetssökar sida kan vi säga.
2. Göra reklam för mig själv.

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

1.Jag ska lägga upp filmen på en sida och ha den som en presentation av mig själv. En arbetssökar sida kan vi säga.
2. Göra reklam för mig själv.

Varför använder du inte bara Youtube eller Vimeo?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Varför använder du inte bara Youtube eller Vimeo?

På den sida som jag ska lägga upp klippet så måste jag ladda upp en fil. Det går inte med inbäddningskod.

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

Det löste sig med programmet handbrake

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

Det finns ingen Android app som kan förminska video storlek?

Skickades från m.sweclockers.com