Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Ja 7950 är bättre än 7970 Ghz i prestanda per WATT även i de senaste testerna...

Dock är det inte jätte stor skillnad på 7950 och 660 Ti som det var frågan om i detta fallet (ca 6%) men det är fortfarande en liten fördel för Nvidia.

Vad jag ville visa med den första grafen (7970 vs 680) var att 2GB minne i Nvidia korten räcker för även de mest extrema användningarna. Av det följer att 3GB VRAM på radeon korten inte är en avgörande fördel.

Vad är det då som gör att 7970 är snabbare än 680, speciellt vid högre upplösningar (i BF3)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Vad är det då som gör att 7970 är snabbare än 680, speciellt vid högre upplösningar (i BF3)?

I BF 1920x1080 "High" så vinner 7970 (CF) med ca 10% mer prestanda. (enligt sweclockers gamla tester som jag länkade)

I BF 5760x1080 "Ultra" så vinner 7970 (CF) endast med ca 5% mer prestanda, avståndet verkar alltså snarare ha krymt.

Tittar du istället på de nyaste testerna (för 7970 Ghz) så verkar det vara väldigt jämnt mellan dem.

Hade VRAM gått i taket så hade vi sett oacceptabla dippar ned till 5-10 fps för 680 på extrema upplösningar och extrema inställningar.

Permalänk
Skrivet av Nr1Result:

Det känns lite som att det kan ändras från dag till dag. Det verkar också vara rätt lika men jag tror jag har kommit fram till att jag kör på 7950.

Anledningar:

  • Mer VRAM

  • Stabilare drivrutiner även om de inte kommer ut så ofta

  • Kommer inte köra flera skärmar eller SLI

  • MSAA ser snyggare ut än TXAA

Och sedan finns det ju alltid dem anledningarna man aldrig kan komma ihåg just när man ska skriva en lista... :S

TXAA har bara varit ute ett kort tag på marknaden, det ska komma en andra iteration snart förhoppningsvis. Nvidia erbjuder annars FXAA som är kompatibel i prinicip med alla spel tillbaka till 90-talet.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform...

för att sammanfatta så vinner AMD i alla relevanta upplösningar, här kan man även se hur ett standard 7970 som är väldigt mycket lägre klockat drar över 680 så fort man höjer upplösningen lite tack vare minnesmängd och bussbredd

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har missat ett par saker.

1.) VRAM spelar ingen roll, inte ens vid spel på 3 stycken högupplösta skärmar och med allt på MAX så når Nvidias kort minnestaket. Med minnestaket menar jag inte att allt minne används (för det gör det ofta) utan din FPS faller ned till 10-20% av normalt (vilket indikerar att det inte finns VRAM nog för kritiska processer).

Har Radeon mer minne? JA.
Är det en fördel? NEJ
Eftersom Nvidia visat sig klara sig lika bra även i de mest extrema tester där man verkligen maxbelastar minnet så tyder det på att de utnyttjar sitt VRAM mer effektivt.

Källa: Alla seriösa benchmarks för multiskärm spel (inklusive Sweclockers).

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2876?k=92f9ab0330513...

2.) En av Nvidias största fördelar i 600 serien är att det är strömsnålare än Radeons kort.
Ett strömsnålt kort går kallare, låter mindre och går i regel oftast även överklocka mer.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3222?k=ce7dcc3b4972a...

Förstår vad du försöker visa men du kunde valt en bättre källa än sweclockers bf3 test..

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en bilscen i inledningen till enspelaruppdraget "Comrades".
Det kommer aldrig få jobba lika mycket som det får göra i en 64 player multi..
Kompisen har Radeon 7950 och vi har kört med asus motsvarighet till msi afterburner (kmr inte ihåg va det heter) där det visar gpu användningen.
Tydligen så kom vi upp i 3000mb i multiplayer 1080 ultra. Det kan visserligen bero på att amds kort hanterar minneshantering på ett annat sätt än nvidias, eller att programmet visar fel? Nvidias kort klarar sig gott o väl i dagsläget, det är mer det att om/när spelen börjar använda mer minne så kmr 7970/7950 vara ett mer framtidssäkert kort.

Angående strömförbrukningen
www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx-660-ti...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MrNeikter:

Vad är det då som gör att 7970 är snabbare än 680, speciellt vid högre upplösningar (i BF3)?

Huvudsakligen att 7970 har 50% snabbare minnesbuss (384-bit vs 256-bit och ungefär samma Hz)

3GB vs 2GB gör betydligt mindre skillnad än att det har 50% snabbare minnen. Att minnesanvändningen hoppar upp innebär förresten inte att spelet kräver så mycket, det innebär huvudsakligen bara att du har mer minne och därmed inte behöver växla ut gamla texturer till RAM lika ofta.

Det är också därför 670/680 får så mycket mer prestanda när du överklockar minnesfrekvensen, medan 7970 knappt ens får en märkbar förändring.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Förstår vad du försöker visa men du kunde valt en bättre källa än sweclockers bf3 test..

Kunde dock inte hitta något annat Sweclockers test i extrema upplösningar såsom 5760x1080. Men visst jag håller med.

Skrivet av Jonathanknet:

Kompisen har Radeon 7950 och vi har kört med asus motsvarighet till msi afterburner (kmr inte ihåg va det heter) där det visar gpu användningen.
Tydligen så kom vi upp i 3000mb i multiplayer 1080 ultra. Det kan visserligen bero på att amds kort hanterar minneshantering på ett annat sätt än nvidias, eller att programmet visar fel? Nvidias kort klarar sig gott o väl i dagsläget, det är mer det att om/när spelen börjar använda mer minne så kmr 7970/7950 vara ett mer framtidssäkert kort.

Dock betyder inte 2000/3000mb minnesanvändning i MSI afterburner eller liknande att minnet är en flaskhals. Många moderna spel idag hanterar VRAM precis som Windows gör numera, man tömmer inte minnet förens det är behövs med resonemanget att informationen "kanske" behövs igen snart vilket betyder att den kan få ligga kvar.

Om Nvidias kort klarar 5760x1080 i Ultra på 2GB minne så anser jag att det är framtidssäkert nog iaf så länge du själv bara sitter på en skärm.
Inget normalt spel kommer kräva så brutalt mkt mer grafikminne de närmsta åren. Skulle väl vara Battlefield 5 i 4K upplösning då kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Du tänker på prestande per watt? det betyder inte att 7950 är bättre än 7970, bara att den drar mindre watt / fps i princip

oj sorry, läste fel, trodde inte det var watt!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

I BF 1920x1080 "High" så vinner 7970 (CF) med ca 10% mer prestanda. (enligt sweclockers gamla tester som jag länkade)

I BF 5760x1080 "Ultra" så vinner 7970 (CF) endast med ca 5% mer prestanda, avståndet verkar alltså snarare ha krymt.

Tittar du istället på de nyaste testerna (för 7970 Ghz) så verkar det vara väldigt jämnt mellan dem.

Hade VRAM gått i taket så hade vi sett oacceptabla dippar ned till 5-10 fps för 680 på extrema upplösningar och extrema inställningar.

Du glömde att 7970 (CF) har ett lägsta FPS som är över 19% högre än 680s (SLI) lägsta FPS i det gamla testet. Vad kan det då bero på? Hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du glömde att 7970 (CF) har ett lägsta FPS som är över 19% högre än 680s (SLI) lägsta FPS i det gamla testet. Vad kan det då bero på? Hmm..

Beror på vilket test man tittar på...

Tittar man på Sweclockers senaste tester så är det snarare 7970 Ghz (CF) som drappas av brutala min fps drops i vissa spel som mycket mer liknar de som tyder på att VRAM tagit slut:

Detta skyller dock Sweclockers iaf på trasiga drivrutiner.

I andra spel såsom BF är det riktigt jämnt, och ingenting öht tyder på att Nvidia korten hålls tillbaka av endast 2GB VRAM:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Beror på vilket test man tittar på...

Tittar man på Sweclockers senaste tester så är det snarare 7970 Ghz (CF) som drappas av brutala min fps drops i vissa spel som mycket mer liknar de som tyder på att VRAM tagit slut:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3384?k=9b53d1e1ea018...

Detta skyller dock Sweclockers iaf på trasiga drivrutiner.

I andra spel såsom BF är det riktigt jämnt, och ingenting öht tyder på att Nvidia korten hålls tillbaka av endast 2GB VRAM:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3382?k=966c74b5fa4d3...

Ja ? Amd har dåliga drivrutiner i det spelet för crossfire ? I singelkort får det bättre fps än gtx680

Sluta länka sweclockers meningslösa bf3 test som inte bevisar någonting. Snälla ta vilken sida som helst men inte deras då dom mäter fpsen i en cutscene från singelplayer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Ja ? Amd har dåliga drivrutiner i det spelet för crossfire ? I singelkort får det bättre fps än gtx680

Men när det kommer till Nvidia så måste det bero på VRAM och inte på drivrutiner?

Skrivet av Jonathanknet:

Sluta länka sweclockers meningslösa bf3 test som inte bevisar någonting. Snälla ta vilken sida som helst men inte deras då dom mäter fpsen i en cutscene från singelplayer...

Vilket är perfekt om man vill testa grafiken eftersom det upprepar samma sekvens.

I multiplayer belastas endast CPU mer, och då riskerar man flaskhalsar vilket kan ge orättvisa testresultat, speciellt eftersom det är omöjligt att upprepa exakt samma situation.

Det finns en anledning att ALLA Grafik benchmark "mäter fpsen i en cutscene från singleplayer" på just det sättet som Sweclockers gör

Permalänk
Medlem

FPS är inget bra sätt att veta hur ett kort presterar. Kolla renderingstiderna istället. Jag skulle offra 10 FPS om jag visste att jag inte skulle få MS.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

FPS är inget bra sätt att veta hur ett kort presterar. Kolla renderingstiderna istället. Jag skulle offra 10 FPS om jag visste att jag inte skulle få MS.

men med amds senaste beta drivrutin så finns det knappt ms.. vart vill du komma :P?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

men med amds senaste beta drivrutin så finns det knappt ms.. vart vill du komma :P?

Jo, det finns så lägg ner. Det är svårt att märka problemet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jo, det finns så lägg ner. Det är svårt att märka problemet.

haha e det jag som ska lägga ner eller e det du som inte ens använder amd.. har dubbla grafikkort och min bror har 2x7970!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

haha e det jag som ska lägga ner eller e det du som inte ens använder amd.. har dubbla grafikkort och min bror har 2x7970!

Du vet att de har inte fixat till alla spel, läste att det bara var för några få tittlar (skyrim etc), så det är inte permanent fixat. Jag hittar i alla fall inge fakta om att MS är borta helt.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jo, det finns så lägg ner. Det är svårt att märka problemet.

om de e svårt att märka problemet, varför bryr du dig då? ^^

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av simme300:

Du vet att de har inte fixat till alla spel, läste att det bara var för några få tittlar (skyrim etc), så det är inte permanent fixat. Jag hittar i alla fall inge fakta om att MS är borta helt.

Fakta och fakta, om någon som sitter på ett kort säger att MS delvis är fixat så är det förhoppningsvis det. Har blivit en enorm skillnad för mig i Skyrim, inga höga frametimes nu inte.

Sedan hade AMD inte problem med alla spel, till exempel BF3 har högre renderingstider hos Nvidia än hos AMD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Du vet att de har inte fixat till alla spel, läste att det bara var för några få tittlar (skyrim etc), så det är inte permanent fixat. Jag hittar i alla fall inge fakta om att MS är borta helt.

Det är nästan omöjligt att få bort all MS oavsett vad du har för utrustning.

Hur som helst är det så liten skillnad mellan 7970 och 680 så det har ingen större betydelse vad du väljer. Köp det som är billigast!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

haha e det jag som ska lägga ner eller e det du som inte ens använder amd.. har dubbla grafikkort och min bror har 2x7970!

Ja, för att du kan knappt argumentera? MS finns fortfarande och spelar ingen roll om AMD släpper ny drivrutin. Jag bryr mig inte vad dina familjemedlemmar använder för kort eller ville du bara skryta för folk? Vill inte ens använda ett AMD-kort för att de lider mer av MS.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ja, för att du kan knappt argumentera? MS finns fortfarande och spelar ingen roll om AMD släpper ny drivrutin. Jag bryr mig inte vad dina familjemedlemmar använder för kort eller ville du bara skryta för folk? Vill inte ens använda ett AMD-kort för att de lider mer av MS.

får jag fråga dig hur du vet det där? hur vet du att amd har MS även med deras senaste drivrutin... fan boys...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av norowner:

får jag fråga dig hur du vet det där? hur vet du att amd har MS även med deras senaste drivrutin... fan boys...

...därför att MS bara "åtgärdats" i de specifika titlar som står i drivrutinen, och inga andra?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...därför att MS bara "åtgärdats" i de specifika titlar som står i drivrutinen, och inga andra?

men har du läst vad han har skrivit? han skrev att det ff finns ms även ifall dem släpper drivrutiner...eftersom han säger att även ifall dem släpper nya drivrutiner så kommer ms finnas kvar hos AMD det betyder även ifall han VET att ms inte existerar men ändå vill han skriva att det finns

§1
Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av norowner:

men har du läst vad han har skrivit? han skrev att det ff finns ms även ifall dem släpper drivrutiner...eftersom han säger att även ifall dem släpper nya drivrutiner så kommer ms finnas kvar hos AMD det betyder även ifall han VET att ms inte existerar men ändå vill han skriva att det finns

Håll dig ifrån personangrepp.

Microstuttering är mer än bara drivrutiner. Det är "åtgärdat" i specifika titlar, det vill säga en återgång till hur det såg ut innan det blev olidligt illa i höstas. Det innebär däremot inte att stuttering eller jitter är helt borta, eller att det är lika smidigt som SLI.

Många gånger "stryps" det dessutom bort genom att sänka frameraten ganska kraftigt, vilket är rätt elakt mot dem som har 120 Hz-skärmar. En annan sak att ta med i beräkningen är att du tappar en hel del skalning av dessa fixar, eftersom det enklaste sättet att ge en jämn CF-framerate är att sänka CF-skalningen.

Nvidia bekämpar stuttering både i mjukvara (drivers + bios) och i hårdvara (själva kortet). AMD har börjat i drivrutinerna, vilket är bra, men bios och hårdvara är fortfarande en del av problemet. BIOS kan kanske justeras, men hårdvaran kan det inte. Det kan också vara anledningen att SLI börjat skala bättre än CF i en del av dessa "fixade" titlar - de har effektivare framerate metering.

Faktum är att AMD antagligen kan göra sina kort spelbara i Crossfire igen, en stor del av problemen där skapades av prestandahöjningar i drivrutiner och kan fixas genom att sänka prestandan i drivrutinen, men de kommer aldrig att komma ifatt 600-seriens smoothness med sina 7000-seriekort. Nästa serie kanske kan det, om de designar dem för det, men 7000-serien är med väldigt stor sannolikhet helt enkelt felaktigt byggda från början.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Fan då, man trodde att man bestämt sig men nu är man osäker som fan alltså!

Permalänk

Skulle någon opartisk och påläst kunna lägga upp en lista på de fördelar och nackdelar som finns med bara utgivarna (Geforce/Radeon)?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen opartisk

Som att be bilentusiaster att opartiskt jämnföra Porsche och Ferrari, eller fotbollsentusiaster att opartiskt jämnföra Zlatan och Messi. Can't be done.

Det närmsta opartiskt du hittar är nog artiklar och recensioner som listar fördelar/nackdelar med korten du är intresserad av. De har betalt för att åtminstånde försöka vara opartiska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr1Result:

Skulle någon opartisk och påläst kunna lägga upp en lista på de fördelar och nackdelar som finns med bara utgivarna (Geforce/Radeon)?

Läs bara vad Zcenicx har skrivit.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Läs bara vad Zcenicx har skrivit.

Opartisk skulle det vara...

Skrivet av Zcenicx:

Håll dig ifrån personangrepp.

Microstuttering är mer än bara drivrutiner. Det är "åtgärdat" i specifika titlar, det vill säga en återgång till hur det såg ut innan det blev olidligt illa i höstas. Det innebär däremot inte att stuttering eller jitter är helt borta, eller att det är lika smidigt som SLI.

Många gånger "stryps" det dessutom bort genom att sänka frameraten ganska kraftigt, vilket är rätt elakt mot dem som har 120 Hz-skärmar. En annan sak att ta med i beräkningen är att du tappar en hel del skalning av dessa fixar, eftersom det enklaste sättet att ge en jämn CF-framerate är att sänka CF-skalningen.

Nvidia bekämpar stuttering både i mjukvara (drivers + bios) och i hårdvara (själva kortet). AMD har börjat i drivrutinerna, vilket är bra, men bios och hårdvara är fortfarande en del av problemet. BIOS kan kanske justeras, men hårdvaran kan det inte. Det kan också vara anledningen att SLI börjat skala bättre än CF i en del av dessa "fixade" titlar - de har effektivare framerate metering.

Faktum är att AMD antagligen kan göra sina kort spelbara i Crossfire igen, en stor del av problemen där skapades av prestandahöjningar i drivrutiner och kan fixas genom att sänka prestandan i drivrutinen, men de kommer aldrig att komma ifatt 600-seriens smoothness med sina 7000-seriekort. Nästa serie kanske kan det, om de designar dem för det, men 7000-serien är med väldigt stor sannolikhet helt enkelt felaktigt byggda från början.

Uttalade sig inte AMD om att det var ett problem med renderingsmotorn i Catalyst som gjorde att kortets bildfrekvens löpte amok?
Alltså att kortet inte var kontrollerat, utan att det gjorde lite som det ville.

På tal om Smoothness, jag körde en runda Skyrim, och det är en enorm skillnad mot 12.11.

Visa signatur

Insert funny joke here