Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Geforce har "extra godis" så som Phsyx, Geforce experience och TXAA. Vad har Radeon att kontra med? Tycker även att man oftast hör att Radeon har mer problem med sina drivrutiner och att de släpps sällan medan Geforce släpper frekvent stabila (för mig) drivrutiner.

Notera dock att jag föredrar Geforce och har än inte ägt ett enda Radeonkort.
Ska snart (till nästa generations grafikkort) byta upp mitt grafikkort och tänkte att det var dags att sätta sig in i grafikkorts djungeln igen.

Nej, det brukar vara folk som aldrig ägt kort från ATi/AMD som klagar på deras drivrutiner

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr1Result:

Okej! För att klargöra några grejer i tråden... (Tack för alla grymma svar föresten!)

Detta är kundvagnen jag tittar på just nu! Speldator.

Jag kommer inte köra Crossfire/SLI så vare sig den ena eller andra funktionen funkar bättre än den andra är irrelevant för denna tråden as of now...

Jag ska dessutom bara köra med en skärm. Jag kommer troligen om några år när jag kommit in programmeringsgrejen på gymnasiet börja med två skärmar men det är långt in i framtiden och kommer inte påverka mitt beslut angående vilket grafikkort jag väljer för denna datorn!

Vad är Phsyx, Geforce Experience, TXAA, MSAA, MLAA, Eyefinite, Nivida Suround etc... !?!

EDIT: Skärmen jag har valt kommer dock inte i lagret förrän den 16 mars! Jag behöver alltså välja en ny och grafikkort och sådant har ju med skärm att göra så istället för att skapa en ny tråd i den delen av forumet kan ni väl hjälpa mig lite angående vilken skärm jag borde ta?
OBS! Skärmen är ju inte en del man monterar i dator och därför kan jag acceptera att köpa den någon annan stans en Inet!
Bestämda skärmspecifikationer som, om inga bra motargument läggs upp är non-negotiable!

  • 24-27".

  • HDMI-uttag, helst 2 men det är mer för bekvämlighetens skull och inget krav.

  • DVI-uttag. Jag antar att det inte behövs om jag har HDMI men det är något skönt att ha där.

  • VGA-uttag. -||-.

  • Högst 5-8ms, helst endast 2ms!

Phsyx är en slags fysikmotor som nvidiakort kan använda sig av om mjukvaran har stöd.
resultat i form av massa till exempel flaggor, skynken, flygande skräp, snyggare explosioner med mera...
Bild i spoiler.

Dold text

http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/faq

Geforce Experience är en programvara som Nvidia släppt i betastadie som hjälper dig att välja rätt grafikinställningar i spel beroende på hårdvaran.
http://www.geforce.com/drivers/geforce-experience/faq

TXAA, MSAA och MLAA är olika former av kantutjämning.
TXAA är en form av kant utjämning designat för Nvidiakort.
MSAA
MLAA är en form av kant utjämning designat för AMDkort.
FXAA
http://www.eurogamer.net/articles/digital-foundry-future-of-a...

Eyefinite och Nivida Suround är flerskärmslösningar för att en dator ska behandla flera skärmar som en skärm.
Eyefinite är namnet på AMDs lösning, och Nvidia surround är namnet på Nvidias lösning.

Kan ha fel på detaljer, titta upp själv om du vill få stenkoll på detaljerna
Mvh

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Känns som om många får det att låta som att 98% av alla AMD-användare upplever problem med sina kort.
Har byggt 6 datorer med Radeon, ingen har någonsin sagt att de upplevt problem med sina datorer när jag frågat, och då är 2 av dem med 7950, min egen med 7970 och en kompis som uppgraderat till 7970, inga problem.

Det känns trögt att alla vill få det att låta som att Nvidia är felfritt medans AMD är katastrof, något som i mycket liten mån skildrar verkligheten.

Jag har ägt 3x 7970 och alla har småproblem så som flimmer och fpsdrops av olika slag, Sen ms såklart! Men det stör jag mig inte på alls.
Och nej nvidia är verkligen inte felfria heller.... Men är mer fel med amd än nvidia generellt:-)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

har aldrig haft problem med CF men därremot stör jag mig på att det tar 200år för AMD att slänga ut drivrutiner för nya spel medan geforce får nya till och med innan spel släpps (kanske inte optimerade fullt ut men det är iallfall drivrutiner). AMD har tex slängt ut 13.1 o 13.2 betas men vi får tydligen vänta 50 år på profiles.. känns som att det blir dags att byta ''lag'' vid nästa köp.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ta vad som, ingen större skillnad.

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

har aldrig haft problem med CF men därremot stör jag mig på att det tar 200år för AMD att slänga ut drivrutiner för nya spel medan geforce får nya till och med innan spel släpps (kanske inte optimerade fullt ut men det är iallfall drivrutiner). AMD har tex slängt ut 13.1 o 13.2 betas men vi får tydligen vänta 50 år på profiles.. känns som att det blir dags att byta ''lag'' vid nästa köp.

För inte så värst länge sen kom det nya drivrutiner hela tiden från amd men sen ändrade de till att göra en stor för många spel och så lite mer sällan:-)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Sammanfattning

Okej. I detta inlägg sammanfattar jag det fördelar och nackdelar med ATI/Nvidia!

ATI (Fördelar):

  • Mer VRAM (I alla fall mellan 7950&660Ti)

  • 7950 har bättre prestanda än 660Ti

  • Mer tillitliga/stabila drivrutiner (Även om de inte släpps lika ofta)

  • Prestanda/krona

  • MSAA (Ser snyggare ut enligt mig - http://www.youtube.com/watch?v=O6lSgr4kr1Q)

ATI (Nackdelar):

  • Ingen Physx - Vilket jag antar att det används mycket av i BF3 och andra högdetaljerade FPS-spel?

Nvidia (Fördelar):

  • Snabbare optimeringar vid nya spel

  • Physx

  • Geforce Experience (BETA)

Nvidia (Nackdelar):

  • Mindre VRAM

  • Prestanda/krona

Säg till om det är något jag har missat! Jag försökte komma ihåg och lista allt! Det ser ut som att jag kommer gå med ATI 7950 som det är nu.

Än en gång, detta är paketet jag tittar på just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2938172/2013-02-04

Ser dock ut som att jag kommer behöva hitta ett nytt, billigt moderkort och alternativt en annan modell av grafikkortet!

EDIT: Från och med nu så skulle jag också uppskatta ifall ni kunde lägga fram mer fakta istället för personliga åsikter. Helst med källor dessutom!

Permalänk
Skrivet av Nr1Result:
  • Ingen Physx - Vilket jag antar att det används mycket av i BF3 och andra högdetaljerade FPS-spel?

Här har du en lista på spel som använder Physx.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Här har du en lista på spel som använder Physx.

Huh! Det var ju inte många! BF3 och sådana spel finns ju inte ens med på listan! Verkar som att jag inte ens kommer förlora väldigt mycket på att inte ha physx!

EDIT: Ifall jag skaffar ATI = Ingen Physx. Betyder det att jag kan spela spel som använder physx men i lägre detalj eller att jag inte kan spela dem alls?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nr1Result:

Huh! Det var ju inte många! BF3 och sådana spel finns ju inte ens med på listan! Verkar som att jag inte ens kommer förlora väldigt mycket på att inte ha physx!

EDIT: Ifall jag skaffar ATI = Ingen Physx. Betyder det att jag kan spela spel som använder physx men i lägre detalj eller att jag inte kan spela dem alls?

Det innebär att du får en lägre detaljnivå alternativt att spelet går trögare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr1Result:

Okej. I detta inlägg sammanfattar jag det fördelar och nackdelar med ATI/Nvidia!

ATI (Fördelar):

  • Mer VRAM (I alla fall mellan 7950&660Ti)

  • 7950 har bättre prestanda än 660Ti

  • Mer tillitliga/stabila drivrutiner (Även om de inte släpps lika ofta)

  • Prestanda/krona

  • MSAA (Ser snyggare ut enligt mig - http://www.youtube.com/watch?v=O6lSgr4kr1Q)

ATI (Nackdelar):

  • Ingen Physx - Vilket jag antar att det används mycket av i BF3 och andra högdetaljerade FPS-spel?

Nvidia (Fördelar):

  • Snabbare optimeringar vid nya spel

  • Physx

  • Geforce Experience (BETA)

Nvidia (Nackdelar):

  • Mindre VRAM

  • Prestanda/krona

Säg till om det är något jag har missat! Jag försökte komma ihåg och lista allt! Det ser ut som att jag kommer gå med ATI 7950 som det är nu.

Än en gång, detta är paketet jag tittar på just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2938172/2013-02-04

Ser dock ut som att jag kommer behöva hitta ett nytt, billigt moderkort och alternativt en annan modell av grafikkortet!

EDIT: Från och med nu så skulle jag också uppskatta ifall ni kunde lägga fram mer fakta istället för personliga åsikter. Helst med källor dessutom!

Läs följande om du vill ha en objektiv jämförelse mellan de två korten:
http://techreport.com/review/24218/a-driver-update-to-reduce-...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har iallafall aldrig haft problem med crossfire och ATI/AMD. På vissa moderbrädor var det problem för 7000-serien fram tills får någon månad sen. De flesta spel som finns har crossfire profiler och fungerar problemfritt så länge man kör i fullscreen.

Sen visst, det finns vissa spel där crossfire inte aktiveras, eller att man till och med får sämre prestanda - Lösningen då är att man byter spelet till borderless windowmode, då inaktiveras crossfire automatiskt och man kör spelet på ett kort istället.

Sen vill jag dock poängtera att om man köper kort i övre prisklassen behöver man aldrig köra crossfire om man inte har väldigt hög upplösning på skärmen. Enda anledningen att jag kör crossfire är att jag har Eyefinity. - Innan jag skaffade Eyefinity växlade jag mellan ATI och nVIDIA beroende på vad som var mest bang for the buck, men nu med min vägg fylld av skärmar finns det inga andra alternativ längre och då AMD är mest pretanda för pengarna just nu så gör det inte mig så mycket!

Jag kanske är ett freak, men jag har alltid kört sli/crossfire och aldrig haft andra problem än att det helt enkelt inte fungerat i vissa spel d.v.s inte fått någon prestandaboost från det andra kortet.

Jag kör i upplösningen 6048x1080 med 7970 Matrix i crossfire. Jag kör alla spel på max och får i de flesta över 60 FPS alltid. Kör jag på bara en skärm får jag sålunda 200ish FPS och det är ju vansinningt overkill för bara en vanlig 1920x1080 upplösning, så hade jag inte haft 3 skärmar hade jag aldrig haft två stycken kort.

När det gäller physX så i de få spel som har fullt stöd för det blir vissa delar finare, men det kräver också mer från datorn oavsett om du har ett dedikerat kort för physX eller inte. Det finns massor av olika fysikmotorer och nvidia äger endast en av dem och har lagt vantarna på den. De andra fysikmotorerna har GPU stöd för alla kort. (Typ Havok etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Vid dubbla kort sk. Crossfire/SLI så har AMD stora problem.

Ett ord: RadeonPro.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Nr1Result:

Huh! Det var ju inte många! BF3 och sådana spel finns ju inte ens med på listan! Verkar som att jag inte ens kommer förlora väldigt mycket på att inte ha physx!

EDIT: Ifall jag skaffar ATI = Ingen Physx. Betyder det att jag kan spela spel som använder physx men i lägre detalj eller att jag inte kan spela dem alls?

Har ett 7970, spelar Borderlands 2 på maxad grafik (och physx på low) har inte testat och dra upp phys-x mer men den kör ju på CPU'n i många spel om grafikkortet inte stödjer det. SÅ ska testa när ajg får min FX-8320 och se vad jag kan spela på med konstant 72fps

Vet att mirror edge var omöjligt att spela med phys-x igång på mitt 6870 (borderlands 2 gick på low phys-x, nästan alla grafikinställningar på max)

Så nej, det är bara phys-x du får dra ner ev stänga av

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Har ett 7970, spelar Borderlands 2 på maxad grafik (och physx på low) har inte testat och dra upp phys-x mer men den kör ju på CPU'n i många spel om grafikkortet inte stödjer det. SÅ ska testa när ajg får min FX-8320 och se vad jag kan spela på med konstant 72fps

Vet att mirror edge var omöjligt att spela med phys-x igång på mitt 6870 (borderlands 2 gick på low phys-x, nästan alla grafikinställningar på max)

Så nej, det är bara phys-x du får dra ner ev stänga av

Tack så mycket!!

Vad sägs om de fördelar och nackdelar jag la upp i mitt senaste inlägg? Stämmer dem?

Sedan, skulle ni kunna hjälpa mig att hitta en passande skärm för runt 1500kr eller ska jag skapa en tråd i den delen av forumet?

Permalänk
Skrivet av Nr1Result:

Tack så mycket!!

Vad sägs om de fördelar och nackdelar jag la upp i mitt senaste inlägg? Stämmer dem?

Sedan, skulle ni kunna hjälpa mig att hitta en passande skärm för runt 1500kr eller ska jag skapa en tråd i den delen av forumet?

Den absoluta stora skillnaden är förutom pris/prestande är ju drivrutinerna. Jag själv har aldrig haft problem med drivisarna. Mne har läst om folk som har haft det, men även läst om folk som har problem med nvidia drivisar. Så inte 100% på vilka drivrutiner som är bäst

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Ett ord: RadeonPro.

Ett annat ord: Catalyst 13.2 Beta 4.

Okej då, det blev två ord och två tal.

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

TXAA, MSAA och MLAA är olika former av kantutjämning.
TXAA är en form av kant utjämning designat för Nvidiakort.
MSAA
MLAA är en form av kant utjämning designat för AMDkort.
FXAA
http://www.eurogamer.net/articles/digital-foundry-future-of-a...

Eyefinite och Nivida Suround är flerskärmslösningar för att en dator ska behandla flera skärmar som en skärm.
Eyefinite är namnet på AMDs lösning, och Nvidia surround är namnet på Nvidias lösning.

Kan ha fel på detaljer, titta upp själv om du vill få stenkoll på detaljerna
Mvh

Vad säjer du om SMAA ? Bästa av alla altenativ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Vad säjer du om SMAA ? Bästa av alla altenativ?

MSAA ser väl generellt sett bättre ut än SMAA? Eller är det bara onödigt tungt?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om ditt val står mellan ett ATI 7950 eller ett GTX 660 så skulle jag välja ett 7950. Du kan också kika på det här: http://www.inet.se/produkt/5409653/evga-geforce-gtx-670-2048m...

Vad avser ATI så har jag inte haft några problem med deras kort heller, mitt första ATI kort var ett Hercules 9800 Pro.

ATI....så hette det 2010, heter AMD numera.

Permalänk
Skrivet av Axelind:

ATI....så 2010...AMD.

Den kommentaren får jag konversationen av gå framåt!

Permalänk
Medlem

Jag har haft mest AMD ( 6870 3 st 6970, 6670 etc) så jag skulle valt 7950 om jag var du, 3 gb minne, det är lite mer framtidssäkert

Dock oerhört nöjd med nvidia....

Permalänk

Det känns lite som att det kan ändras från dag till dag. Det verkar också vara rätt lika men jag tror jag har kommit fram till att jag kör på 7950.

Anledningar:

  • Mer VRAM

  • Stabilare drivrutiner även om de inte kommer ut så ofta

  • Kommer inte köra flera skärmar eller SLI

  • MSAA ser snyggare ut än TXAA

Och sedan finns det ju alltid dem anledningarna man aldrig kan komma ihåg just när man ska skriva en lista... :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nr1Result:

Det känns lite som att det kan ändras från dag till dag. Det verkar också vara rätt lika men jag tror jag har kommit fram till att jag kör på 7950.

Anledningar:

  • Mer VRAM

  • Stabilare drivrutiner även om de inte kommer ut så ofta

  • Kommer inte köra flera skärmar eller SLI

  • MSAA ser snyggare ut än TXAA

Och sedan finns det ju alltid dem anledningarna man aldrig kan komma ihåg just när man ska skriva en lista... :S

Du kommer iaf bli nöjd vad du än väljer! Lycka till med datorn!

Permalänk
Medlem

lägger rösten på 7950! mer VRAM och alla ni som säger att folk har problem med AMD? NEJ kolla själva på RADEON TRÅDEN! visst vissa har problem men det men det kanske är något annat som stör drivrutinerna!!! Sedan så är MS fixat med AMDS senaste BETA drivrutin!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Många som har problem med drivisar har säkert inte rensat gamla eller liknande Sen finns det alltid enstaka fall då vissa får problem utan någon speciell orsak

*host* *host* SSD och Vertex 3

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr1Result:

Säg till om det är något jag har missat!

Du har missat ett par saker.

1.) VRAM spelar ingen roll, inte ens vid spel på 3 stycken högupplösta skärmar och med allt på MAX så når Nvidias kort minnestaket. Med minnestaket menar jag inte att allt minne används (för det gör det ofta) utan din FPS faller ned till 10-20% av normalt (vilket indikerar att det inte finns VRAM nog för kritiska processer).

Har Radeon mer minne? JA.
Är det en fördel? NEJ
Eftersom Nvidia visat sig klara sig lika bra även i de mest extrema tester där man verkligen maxbelastar minnet så tyder det på att de utnyttjar sitt VRAM mer effektivt.

Källa: Alla seriösa benchmarks för multiskärm spel (inklusive Sweclockers).

2.) En av Nvidias största fördelar i 600 serien är att det är strömsnålare än Radeons kort.
Ett strömsnålt kort går kallare, låter mindre och går i regel oftast även överklocka mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har missat ett par saker.

1.) VRAM spelar ingen roll, inte ens vid spel på 3 stycken högupplösta skärmar och med allt på MAX så når Nvidias kort minnestaket. Med minnestaket menar jag inte att allt minne används (för det gör det ofta) utan din FPS faller ned till 10-20% av normalt (vilket indikerar att det inte finns VRAM nog för kritiska processer).

Har Radeon mer minne? JA.
Är det en fördel? NEJ
Eftersom Nvidia visat sig klara sig lika bra även i de mest extrema tester där man verkligen maxbelastar minnet så tyder det på att de utnyttjar sitt VRAM mer effektivt.

Källa: Alla seriösa benchmarks för multiskärm spel (inklusive Sweclockers).

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2876?k=92f9ab0330513...

Så du menar att 7950 är lika bra som 7970ghz, då är i3an lika bra som i7an, snälla kom med dem senaste testerna istället!!!!

2.) En av Nvidias största fördelar i 600 serien är att det är strömsnålare än Radeons kort.
Ett strömsnålt kort går kallare, låter mindre och går i regel oftast även överklocka mer.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3222?k=ce7dcc3b4972a...

Så du menar att 7950 är bättre än 7970ghz, då är i3an bättre än i7an, snälla kom med senaste testerna istället

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av norowner:

Så du menar att 7950 är bättre än 7970ghz, då är i3an bättre än i7an, snälla kom med senaste testerna istället

Du tänker på prestande per watt? det betyder inte att 7950 är bättre än 7970, bara att den drar mindre watt / fps i princip

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Så du menar att 7950 är bättre än 7970ghz, då är i3an bättre än i7an, snälla kom med senaste testerna istället

Ja 7950 är bättre än 7970 Ghz i prestanda per WATT även i de senaste testerna...

Dock är det inte jätte stor skillnad på 7950 och 660 Ti som det var frågan om i detta fallet (ca 6%) men det är fortfarande en liten fördel för Nvidia. Skillnaden är större i de andra modellerna.

Vad jag ville visa med den första grafen (7970 vs 680) var att 2GB minne i Nvidia korten räcker för även de mest extrema användningarna. Av det följer att 3GB VRAM på radeon korten inte är en avgörande fördel.