Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köra med bara en minneskrets??

Jag har fått en 4GB Corsair minnessticka som inte fungerar så jag kör med bara en. Och det fungerar men vilka bieffekter får det?

Jag skall väl få en ny antar jag. Har ännu inte fått svar från CDON men det kommer säkert snart. Skall jag acceptera att bara få en ny eller skall hela kitet med bägge 4GB bytas ut?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har mindre minne och troligen singelchannel så du tappar lite prestanda, inget komemr att gå sönder utan datorn är i vissa lägen lite slöare.
Det brukar normalt sett inte vara problem att byta ut ett minne så du behöver inte byta det som fungerar om du får ett av samma typ i retur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Stugsittaren:

Jag har fått en 4GB Corsair minnessticka som inte fungerar så jag kör med bara en. Och det fungerar men vilka bieffekter får det?

Jag skall väl få en ny antar jag. Har ännu inte fått svar från CDON men det kommer säkert snart. Skall jag acceptera att bara få en ny eller skall hela kitet med bägge 4GB bytas ut?

Jag testade idag att köra singel channel 2Gb och blev överaskad. Maxxmem2 minskade från 9,6Gb/sek till 8,5Gb/sek. Windows startade om 1 sek senare. 2Gb minne räckte att köra många program och märkte ingen skillnad alls vad gäller prestandan.

Dual betyder knappast att det blir Dual-speed.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1705-...
http://www.legitreviews.com/article/1779/3/
Hastighetskillnaden när man testar med program blir sällan över 10% mellan 1 och 2 kanaler även om minnesbandbredden i sig ökar, det kan troligen påverka mera om man har integrerad cpu grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.