Steelseries support 6gv2 + 7g lortiga tangenter!
Hej
Jag har läst att detta har uppmärksammats tidigare. Min förhoppning med att skriva och belysa problemet som rubriken beskriver är att helt enkelt ge mina erfarenheter kring detta och förhoppningsvis att det finns någon läsare som kan hjälpa till.
Inhandlade i januari ett nytt tangentbord vid namn Steelseries 7g och det har fungerat perfekt förutom på en punkt; problemet som uppstod var att W,S,A,D tangenterna redan efter två veckors användande blev lortiga och texten mer eller mindre försvann. Jag hade läst om detta tidigare och att det även är ett problem hos 6gv2 varianten men att det numera skulle vara åtgärdat. Jag kontaktade Steelseries support genom deras hemsida och förklarade problemet. Jag fick snabbt ett automatiskt svar att de kan byta ut upp till 10 tangenter och att dessa kan skickas till mig kostnadsfritt, det lät bra! Jag ansåg att det erbjudandet verkade rimligt men ställde också frågan om jag inte kunde få en hel uppsättning tangenter då även dessa sedermera även skulle drabbas av samma öde med undermålig text. Svaret var att jag kunde köpa en hel uppsättning hos WASDkeyboards.com alternativt ansöka om en RMA och skicka tillbaka tangentbordet till Steelseries.
Mike och Brendan på steelseries support har bekräftat att det är ett problem men att "det åtgärdades snabbt och att nyare tangentbord inte ska ha det felet". Vad jag har läst så har det med tillverkningen och laserslipningen av tangenterna att göra och frågan jag nu ställdes inför var vad gör jag med mitt tangentbord? Då RMA frakten till Steelseries support i Dannmark skulle kosta ca halva nypriset valde jag istället att returnera tangentbordet till Komplett.se då dom hade 45 dagars öppet köp. Returen blev godkänd av komplett vilka verkligen hanterat ärendet snabbt och bra men en fråga som kvarstod då jag ville ha en ny vara var hur kan jag som konsument veta vilken version av Steelseries 7g jag skulle få?
Jag menar hur kan jag som konsument veta att jag inte får ett tangentbord som har samma problem igen? Samma fråga har jag ställt till Steelseries support och även på vilket sätt de har åtgärdat problemet med de lortiga tangenterna, men jag har inte fått något svar förutom att det inte kan avgöras via serienumret. På komplett.se har de vidarebefordrat ärendet till inköpsansvarig för att de på så sätt kan försöka få ett svar. Tyvärr finns inte Steelseries representerade i Sverige vilket gör det en aning svårare. Tack igen till komplett.se för bra support i ärendet!
Jag anser att jag även fått bra support i det hela från Steelseries men undrar samtidigt om jag vågar pröva på Steelseries tangentbord igen uifrån ovanstående. Jag har en känsla av att de inte alls åtgärdat tillverkningsfelet av tangenterna då de inte konkret kan bevisa vad de ändrat och när de gjorde dessa ändringar. Jag har sparsamt använt tangentbordet och har prövat att göra rent tangenterna med vatten och tvål utan framgång och jag gillar verkligen Steelseries produkter i övrigt. Ni som läser detta får gärna dela med er av era erfarenheter kring innehållet i denna tråd och kanske kan komma med något tips om hur det kan gå att lösas.
"Yes we quickly corrected the issue and newer boards should not exhibit this same issue".