Steelseries support 6gv2 + 7g lortiga tangenter!

Permalänk
Inaktiv

Steelseries support 6gv2 + 7g lortiga tangenter!

Hej

Jag har läst att detta har uppmärksammats tidigare. Min förhoppning med att skriva och belysa problemet som rubriken beskriver är att helt enkelt ge mina erfarenheter kring detta och förhoppningsvis att det finns någon läsare som kan hjälpa till.

Inhandlade i januari ett nytt tangentbord vid namn Steelseries 7g och det har fungerat perfekt förutom på en punkt; problemet som uppstod var att W,S,A,D tangenterna redan efter två veckors användande blev lortiga och texten mer eller mindre försvann. Jag hade läst om detta tidigare och att det även är ett problem hos 6gv2 varianten men att det numera skulle vara åtgärdat. Jag kontaktade Steelseries support genom deras hemsida och förklarade problemet. Jag fick snabbt ett automatiskt svar att de kan byta ut upp till 10 tangenter och att dessa kan skickas till mig kostnadsfritt, det lät bra! Jag ansåg att det erbjudandet verkade rimligt men ställde också frågan om jag inte kunde få en hel uppsättning tangenter då även dessa sedermera även skulle drabbas av samma öde med undermålig text. Svaret var att jag kunde köpa en hel uppsättning hos WASDkeyboards.com alternativt ansöka om en RMA och skicka tillbaka tangentbordet till Steelseries.

Mike och Brendan på steelseries support har bekräftat att det är ett problem men att "det åtgärdades snabbt och att nyare tangentbord inte ska ha det felet". Vad jag har läst så har det med tillverkningen och laserslipningen av tangenterna att göra och frågan jag nu ställdes inför var vad gör jag med mitt tangentbord? Då RMA frakten till Steelseries support i Dannmark skulle kosta ca halva nypriset valde jag istället att returnera tangentbordet till Komplett.se då dom hade 45 dagars öppet köp. Returen blev godkänd av komplett vilka verkligen hanterat ärendet snabbt och bra men en fråga som kvarstod då jag ville ha en ny vara var hur kan jag som konsument veta vilken version av Steelseries 7g jag skulle få?

Jag menar hur kan jag som konsument veta att jag inte får ett tangentbord som har samma problem igen? Samma fråga har jag ställt till Steelseries support och även på vilket sätt de har åtgärdat problemet med de lortiga tangenterna, men jag har inte fått något svar förutom att det inte kan avgöras via serienumret. På komplett.se har de vidarebefordrat ärendet till inköpsansvarig för att de på så sätt kan försöka få ett svar. Tyvärr finns inte Steelseries representerade i Sverige vilket gör det en aning svårare. Tack igen till komplett.se för bra support i ärendet!

Jag anser att jag även fått bra support i det hela från Steelseries men undrar samtidigt om jag vågar pröva på Steelseries tangentbord igen uifrån ovanstående. Jag har en känsla av att de inte alls åtgärdat tillverkningsfelet av tangenterna då de inte konkret kan bevisa vad de ändrat och när de gjorde dessa ändringar. Jag har sparsamt använt tangentbordet och har prövat att göra rent tangenterna med vatten och tvål utan framgång och jag gillar verkligen Steelseries produkter i övrigt. Ni som läser detta får gärna dela med er av era erfarenheter kring innehållet i denna tråd och kanske kan komma med något tips om hur det kan gå att lösas.

"Yes we quickly corrected the issue and newer boards should not exhibit this same issue".

Permalänk
Inaktiv

Jag tror tyvärr inte de åtgärdat det problemet, för jag använder ett Steelseries 6G v2 med röda brytare, där färgen på tangenterna efter några dagar blev gråa.

Kommer in och diskuterar vidare om detta senare!

Permalänk

Jag sitter på 6gv2 tangentbordet och märkte nu när du sa det att det var samma för mig! Tangentbordet är bara någon vecka gammalt.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Inaktiv

Det vore intressant att få veta om ni 6gv2 eller 7g ägare som fått ersättningstangenter upplever dessa som bättre utifrån problematiken med texten eller inte.

Ett så stort företag som Steelseries måste ha underlag för vad de uttalar sig om och verkligen ta denna fråga på allvar. Vi som konsumenter kan inte sitta nöjda med våra lortiga tangenter och tänka, jag hade väl otur som fick en tidig utgåva av tangentbordet. Eller?

Vi ska inte dra några förhastade slutsatser men några svar från Steelseries som hjälp skulle underlätta. Skulle jag alltså få mer information om ärendet så postar jag naturligtvis dessa här. Finns det läsare som har erfarenheter av Steelseries support i detta ärende så, som sagt, delge gärna er berättelse. Vilken information har ni fått?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon168915:

Jag tror tyvärr inte de åtgärdat det problemet, för jag använder ett Steelseries 6G v2 med röda brytare, där färgen på tangenterna efter några dagar blev gråa.

Kommer in och diskuterar vidare om detta senare!

På ett tangentbordstest test hos Nordichardware.se skriver Carl Holmberg i kommentarstråden om 6gv2 att:

"Under testandet syntes inga tecken på slitage på tangenterna på Red Edition, men det är en känd egenskap hos originalet med svarta brytare. I och med att plasten under tangentbordsbasen är ändrad så skulle det inte förvåna mig om SteelSeries tagit åt sig av kritiken och korrigerat tangenterna också. Men det är ju något som kan uppkomma längre fram, så jag får helt enkelt hålla utkik efter det :)"

Tyvärr verkar min tes stämma, inget har korrigerats och Steelseries fortsätter sälja deras tangentbord som inget hade hänt!

http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/mekaniska-tangen...

Permalänk

Mina bokstäver börjar också nötas ut på mitt Corsair K60 (ungefär 4-5 månader gammalt). Nästa gång köper jag med bakgrundsbelysning så man får laser-edged bokstäver som inte nöts ut i första taget. Funderar på om man ska modda/färga om tangenterna. Ser rätt så fult ut i mitt tycke.

Har för mig att jag såg Ducky sälja knappsatser någonstans, men jag kommer inte ihåg var.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crimsonidol:

På ett tangentbordstest test hos Nordichardware.se skriver Carl Holmberg i kommentarstråden om 6gv2 att:

"Under testandet syntes inga tecken på slitage på tangenterna på Red Edition, men det är en känd egenskap hos originalet med svarta brytare. I och med att plasten under tangentbordsbasen är ändrad så skulle det inte förvåna mig om SteelSeries tagit åt sig av kritiken och korrigerat tangenterna också. Men det är ju något som kan uppkomma längre fram, så jag får helt enkelt hålla utkik efter det :)"

Tyvärr verkar min tes stämma, inget har korrigerats och Steelseries fortsätter sälja deras tangentbord som inget hade hänt!

http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/mekaniska-tangen...

Tyvärr är det nog så, känns ändå som ett ganska simpelt problem att fixa till. Sen kan jag väl inte säga att det är något som jag personligen stör mig på, men förstår absolut om andra gör det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

För att enkelt förklara problemed steelseries har så ser lasrade caps ut på följande sätt från början.

Med andra ord blir svart plast brun när man lasrar, och steelseries har lagt på någon färg på lasringen, varför vet jag inte. Men resultatet blir "skitig" text fast tangenterna i sig inte ens är slitna.

Permalänk
Inaktiv

Hej igen!

Som vanligt när man läser användaromdömen får tangentborden från Steelseries bra betyg om det inte vore för dessa tangenter som blir gråa, det finns många exempel på nätet och bifogar ett exempel nedan. Visst, ingen "dealbreaker" men uttalanden om att problematiken numera skall vara löst ringer fortfarande i mitt öra, och det stör mig då så inte är fallet. Det kanske inte engagerar många men det vore rimligt att det borde! De har på Steelseries support börjat att inte svarat på mina frågeställningar och jag har förklarat att mitt mål inte är att utmåla dem som ett företag med dålig support utan mer att de skall ta hand om sina befintliga kunder och svara på raka frågor om deras fina produkter, som en del av en professionalitet. Det är deras kunder värda och det ska man kunna förvänta sig.

"Yes we quickly corrected the issue and newer boards should not exhibit this same issue".

Permalänk
Inaktiv

Vill meddela att jag fått ett nytt 7g hemskickat och det här tangentbordet är inlevererat under 2012 från Steelseries till komplett.se och det är tyvärr samma visa. De tangenterna jag använder mest är numera gråa och"lortiga" medan andra är helt fina. Inget vidare bra kvalitet och helhetsintryck! Steelseries fortsätter svara mig med automatiska mail då jag kontaktar deras kundtjänst. Vill verkligen använda detta tangentbord och kommer följaktligen inte ge mig förrän jag fått vettiga svar från Steelseries...Är det inga fler som har synpunkter kring detta?

Permalänk
Inaktiv

Svar från Steelseries ikväll;

Hello Olof,

We should have resolved the issues yes.

Regards,
Mike S
SteelSeries Support

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett 6gv2 med svarta brytare men var tvungen att byta det eftersom det gick sönder. Jag fick ett med röda brytare i stället och wasd har inte "försvunnit" än, däremot blir det snuskigt smutsigt fortfarande. :/ Byttes väl för 6-8 månader sedan kanske.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Fick meddelande nu på kvällen att Steeleries support har skickar mig 10 nya tangenter, jag återkommer med besked efter en tids användning om dessa blir gråa eller förblir vita.

Permalänk
Inaktiv

Nu har paketet kommit från Steelseries och det första jag ser är att texten på de nya 10 tangenterna är mindre tjock vilket inte är så bra då man då enkelt ser att det är två olika typer av tangenter, men den viktiga frågan är ju om dessa nya förblir vita eller gråa efter några timmars spelande? Tror jag laddar datorn med lite ArmA2 och testar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crimsonidol:

Nu har paketet kommit från Steelseries och det första jag ser är att texten på de nya 10 tangenterna är mindre tjock vilket inte är så bra då man då enkelt ser att det är två olika typer av tangenter, men den viktiga frågan är ju om dessa nya förblir vita eller gråa efter några timmars spelande? Tror jag laddar datorn med lite ArmA2 och testar!

http://i49.tinypic.com/vfyws6.jpg

Både glädjande och tråkiga nyheter, de nya tangenterna skickade från Steelseries är avsevärt mycket bättre än de gamla, texten är mindre "fet" vilket gör att texten håller sig bättre på något sätt, tyvärr kan Steelseries inte skicka mer än tio tangenter i taget och de kan heller inte skicka med nordisk variant. Jag får för övrigt snart mitt tredje G7 från komplett (har returnerat alla pga ja, du vet varför) och de har meddelat mig att de fått in en ny sändning sk batch med 7G tangentbord så jag får hoppas på tredje gången gillt. Komplett.se och deras service och support är verkligen kanon! ok, då vet ni läget! Jag hör av mig så snart jag fått mitt tredje exemplar Steelseries 7G från komplett och kört lite tester, tror det blir Crysis 3 denna gång. Får se hur tangenternas text ser ut efter lite malande FPS!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crimsonidol:

Både glädjande och tråkiga nyheter, de nya tangenterna skickade från Steelseries är avsevärt mycket bättre än de gamla, texten är mindre "fet" vilket gör att texten håller sig bättre på något sätt, tyvärr kan Steelseries inte skicka mer än tio tangenter i taget och de kan heller inte skicka med nordisk variant. Jag får för övrigt snart mitt tredje G7 från komplett (har returnerat alla pga ja, du vet varför) och de har meddelat mig att de fått in en ny sändning sk batch med 7G tangentbord så jag får hoppas på tredje gången gillt. Komplett.se och deras service och support är verkligen kanon! ok, då vet ni läget! Jag hör av mig så snart jag fått mitt tredje exemplar Steelseries 7G från komplett och kört lite tester, tror det blir Crysis 3 denna gång. Får se hur tangenternas text ser ut efter lite malande FPS!

Läget är följande, det nya Steelseries 7g var tyvärr likt de övriga vad gäller de undermåliga tangenterna, nu har jag dock kommit på en lösning på problematiken som jag hoppas håller flera år framledes. Jag orkar helt enkelt inte köra detta korståg mot Steelseries längre, det finns klart viktigare saker att lägga tid och energi på.

Faktum kvarstår dock att Steelseries bekräftat att det har funnits ett problem med texten på tangenterna 6gv2 och 7g tangentborden. Men att de snabbt åtgärdat detta kring att tangenternas text tappar färgen och blir gråa efter bara några timmars användning och att nya tangentbord ute i handeln inte bör ha det felet. Jag har som sagt testat tre 7g tangentbord som visserligen är imponerande i funktion och användning men som samtliga har undermåliga tangenter. 6gv2 och 7g har funnits ute på marknaden sedan 2010 och tyvärr har enligt mina undersökningar inget hänt vad gäller ev. utbyte av tangenterna eller att tekniken som används för textappliceringen (laserslipningen) uppdaterats.

Sammanfattningsvis var min önskan att bringa klarhet i om Steelseries åtgärdat de "lortiga tangenterna" och i så fall på vilket sätt och hur kan jag som konsument särskilja dessa tangentbord åt? Det enda svar jag erhållit var att Steelseries ordnat detta snabbt och att nyare tangentbord av modellerna 6gv2 och 7g inte bör uppvisa liknande problematik. Fler frågor än svar trots att jag fått hjälp med min undersökning från både sweclockers forumsmedlemmar och redaktion och inköpsansvariga på komplett.se. Tack för hjälpen!

Utifrån konsekvensetiken har min undersökning inte riktigt nått fram men ändock är jag nöjd då denna tråd haft fler än tusen visningar och förhoppningsvis bringat någon form av allmän nytta. Ja just ja, lösningen på ovanstående långkörare stavas n.a.g.e.l.l.a.c.k (se bild) Det kanske inte är den mest professionella lösningen men då Steelseries uppenbarligen inte ens kan stava till ordet och uppenbarligen inte är har resurser så hade min fru istället det i sovrummet. Huvudsaken är att tangenterna förblir vita i evighet, amen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av crimsonidol:

Utifrån konsekvensetiken har min undersökning inte riktigt nått fram men ändock är jag nöjd då denna tråd haft fler än tusen visningar och förhoppningsvis bringat någon form av allmän nytta. Ja just ja, lösningen på ovanstående långkörare stavas n.a.g.e.l.l.a.c.k (se bild) Det kanske inte är den mest professionella lösningen men då Steelseries uppenbarligen inte ens kan stava till ordet och uppenbarligen inte är har resurser så hade min fru istället det i sovrummet. Huvudsaken är att tangenterna förblir vita i evighet, amen.

Haha, köp ett par tangenter från WASDkeyboards eller något istället. Nagellack förstör ju känslan totalt på tangenterna och gör dem helt blanka. Visst om man gör det på en escape tangent eller liknande för att få tangenten att sticka ut (alltså göra något sorts motiv) men att ha det på alla tangenter kommer ju förstöra känslan totalt.

Skönt att du tyckte det var en bra lösning men ville bara flika in med detta så att folk inte börjar lacka sina tangenter för att sedan vara tvungna att köpa nya tangenter.

Permalänk
Medlem

Har ett 6Gv2 som jag använder på jobbet, alla tangenter är blanka, hälften ser man knappt trycket på och SS sa att dom skulle skicka 15-20st tangenter så jag kan byta ut dom värsta. Det hände inte...

Tips är att fixa "ninja" tangenter (där dom skriver på sidan där man inte trycker) eller göra som mig och beställa blanka tangenter. Så trist att ha ett tangentbord man älskar som måste bytas ut för att tangenterna slits olika, får olika känsla men behåller samma härliga motstånd

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GenKaan:

Har ett 6Gv2 som jag använder på jobbet, alla tangenter är blanka, hälften ser man knappt trycket på och SS sa att dom skulle skicka 15-20st tangenter så jag kan byta ut dom värsta. Det hände inte...

Tips är att fixa "ninja" tangenter (där dom skriver på sidan där man inte trycker) eller göra som mig och beställa blanka tangenter. Så trist att ha ett tangentbord man älskar som måste bytas ut för att tangenterna slits olika, får olika känsla men behåller samma härliga motstånd

Det finns en uppsjö med lösa tangenter att köpa. Du behöver inte köpa något nytt tangentbord för att tangenterna är slitna.

Mitt tips är att vänta på duckys nya tangentbord med dyesubs, de ttangenterna håller texten och texturen i plasten riktigt, riktigt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det finns en uppsjö med lösa tangenter att köpa. Du behöver inte köpa något nytt tangentbord för att tangenterna är slitna.

Mitt tips är att vänta på duckys nya tangentbord med dyesubs, de ttangenterna håller texten och texturen i plasten riktigt, riktigt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lärt mig av mitt misstag, problemet med 6Gv2 är att enter inte är "mx standard" och därför väldigt svår att byta ut.
Men jag kommer lägga 1-1,500 på ett nytt tangentbord och sen uppdatera med nya caps. Måste säga att gillar mitt MK50 med blå dämp ringar, kommer bli mer röda brytare med blå dämp ringar

Visa signatur

Que sera, sera