Det här med coilwhine..

Permalänk
Medlem

Det här med coilwhine..

Hej, sitter på ett gtx 470 med accelero kylare. Har funderat lite över det här med coilwhine. Mitt kort hade detta den första veckan ungefär när man spelade tunga spel som bf3 eller körde prestanda tester som uniengine. Jag svor grymt när jag upptäckte detta för jag hade bytt kylare utan att testa kortet under load. Men de har dom senaste veckorna avtagit och har nu försvunnit helt förutom ett kort "pip" vid uppstart (inte moderkortet högtalare ).
Jag har hört att coilwhine beror på trasiga kondensatorer? Så vad jagr undrar är hur de kan försvinna ?

Permalänk
Antielefant

Coilwhine har inte med kondensatorer att göra över huvud taget.

Coil = Spole
Capacitor = Kondensator

Coilwhine har ingenting att göra med trasiga komponenter heller utan beror helt enkelt på att spolar börjar vibrera när du lägger en högfrekvent spänning över dem. Vibrationerna skapar ett högfrekvent ljud - vad vi kallar whine.

Att coilwhine försvinner efter ett tag är ganska vanligt eftersom kortet blir "inkört" (egentligen att spolarna efter tillräcklig varmkörning blir en aning missformade och därmed inte vibrerar lika lätt).

Kondensatoroljud finns i och för sig också, men det är extremt sällan man hör det i en dator. Det är vad vi kallar ett "laddningsljud" (tänk hjärtstartare) som ökar i frekvens för att sedan försvinna helt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Coilwhine har inte med kondensatorer att göra över huvud taget.

Coil = Spole
Capacitor = Kondensator

Coilwhine har ingenting att göra med trasiga komponenter heller utan beror helt enkelt på att spolar börjar vibrera när du lägger en högfrekvent spänning över dem. Vibrationerna skapar ett högfrekvent ljud - vad vi kallar whine.

Att coilwhine försvinner efter ett tag är ganska vanligt eftersom kortet blir "inkört" (egentligen att spolarna efter tillräcklig varmkörning blir en aning missformade och därmed inte vibrerar lika lätt).

Kondensatoroljud finns i och för sig också, men det är extremt sällan man hör det i en dator. Det är vad vi kallar ett "laddningsljud" (tänk hjärtstartare) som ökar i frekvens för att sedan försvinna helt.

Ok tack så mycket har hört att coilwhine kan försvinna om man byter nätaggregat ibland med. Är de för att de blir en liten skillnad i frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Ok tack så mycket har hört att coilwhine kan försvinna om man byter nätaggregat ibland med. Är de för att de blir en liten skillnad i frekvens?

Coilwhine kan försvinna när du byter nätagg ja, men oftast är det för att det då är nätagget självt som gnällt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Hej, sitter på ett gtx 470 med accelero kylare. Har funderat lite över det här med coilwhine. Mitt kort hade detta den första veckan ungefär när man spelade tunga spel som bf3 eller körde prestanda tester som uniengine. Jag svor grymt när jag upptäckte detta för jag hade bytt kylare utan att testa kortet under load. Men de har dom senaste veckorna avtagit och har nu försvunnit helt förutom ett kort "pip" vid uppstart (inte moderkortet högtalare ).
Jag har hört att coilwhine beror på trasiga kondensatorer? Så vad jagr undrar är hur de kan försvinna ?

Som Zcenicx mycket riktigt påpekar är det skillnad på coil whine och singing capacitators - en piezoelektrisk effekt som bara drabbar klass II & III kondensatorer av sk ferroelektrisk typ.

Lite värdelöst vetande bara...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har märkt att min mus skapar whine när jag kör den på hög dpi. Eller rättare sagt någon komponent i burken. Men helt tyst när jag ställer ner dig under 1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har märkt att min mus skapar whine när jag kör den på hög dpi. Eller rättare sagt någon komponent i burken. Men helt tyst när jag ställer ner dig under 1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Thats what she said.

Nä men det är nog något med USB-portarna, prova att byta port lite fort bara.

Vid grafikkort som whinar eller PSUs som whinar kan man bara byta load genom att ändra volt / överklockning.

Just Skyrim intror whinar för mej, men det är enda stället också.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som Zcenicx mycket riktigt påpekar är det skillnad på coil whine och singing capacitators - en piezoelektrisk effekt som bara drabbar klass II & III kondensatorer av sk ferroelektrisk typ.

Lite värdelöst vetande bara...

Någon måste veta sådant

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Tror det är agget faktiskt. Provat alla portar. Coil whine vid intro är oftast för att man får 500-1000fps ibland i vissa spel innan v-sync går igång.

Märkte jag hade 800fps i dmc igår. Lite onödigt kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Thats what she said.

made me giggle :>