Server för ett större antal webbplatser - behöver vägledning

Permalänk
Medlem

Server för ett större antal webbplatser - behöver vägledning

God kväll, Swecare!

Jag går i funderingar över att öppna en liten lokal webbyrå och för det behöver jag självklart en server. Min kunskap om servrar är dock begränsad och därför vänder jag mig till er i hopp om vägledning.

Jag förväntar inte mig någon stor mängd trafik till varje enskild hemsida, däremot kommer jag ha väldigt många små hemsidor på den som alla genererar en handfull klick om dagen. Jag vill ha relativt god responstid; kan jag inte leverera en hastighetsoptimerad hemsida från server till besökare på mindre än 1-2 sekunder ser jag det som ett misslyckande. Däremot är jag beredd att offra hastighet för att få en lägre kostnad sålänge det fortfarande går snabbt nog. Om det är relevant så kommer majoriteten av sidorna använda PHP och databas.

Under mina förväntningar, vad är rimliga krav på nätverk och hårdvara? Borde jag investera in en egen, fysisk, server tillsammans med en tung internetuppkoppling? Vad för specs ser man på i sådana fall?

Eller är det en bättre idé att köpa en dedikerad server från ett annat företag? Eller, vad sjutton, behövs ens en dedikerad server?

Min förhoppning är alltså att få någon slags vägledning om vad för serverlösning som kan passa mig bra.

Stort tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När det gäller att läsa om om hur man bäst bygger snabba hemsidor skulle jag börja här: https://developers.google.com/speed/

Jag skulle faktiskt köpt något i valfritt "moln" typ amazon eller likanande. Då betalar du bara för det du använder och slipper en investering i början. Många webbyråer har faktiskt alla sina servrar virtuella ute i molnet nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

När det gäller att läsa om om hur man bäst bygger snabba hemsidor skulle jag börja här: https://developers.google.com/speed/

Jag skulle faktiskt köpt något i valfritt "moln" typ amazon eller likanande. Då betalar du bara för det du använder och slipper en investering i början. Många webbyråer har faktiskt alla sina servrar virtuella ute i molnet nu för tiden.

Ursäkta mitt något sena svar; det har varit en lång vecka.

Jag har god koll på att optimering av själva hemsidorna, men tack ändå för rekommendationen.

Hur står sig en server i ett moln mot en traditionell server? Skiljer sig hastighet eller latens något nämnvärt?

Visa signatur
Permalänk

är i samma banor har en server med en I7 920 12 GB ram och 128 GB SSD dock långsamt internet är det internetet som måste bli sanbbare eller är datorn inte något att ha som webbserver? kommer endast ha en sida men räknar med minst 500 besökare per dag?

Vad tror ni?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

är i samma banor har en server med en I7 920 12 GB ram och 128 GB SSD dock långsamt internet är det internetet som måste bli sanbbare eller är datorn inte något att ha som webbserver? kommer endast ha en sida men räknar med minst 500 besökare per dag?

Vad tror ni?

Skall vi gissa hur snabbt internet du har eller vad tror du?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Skall vi gissa hur snabbt internet du har eller vad tror du?

24 mbit adsl

Mindre än 1 mbit upp

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

24 mbit adsl

Mindre än 1 mbit upp

Då är det nog där vi har problemet. Din server ska klara en sida helt smärtfritt.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.