Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Min första OC. Intel i7 870 @ 2.93GHz, ASUS P7P55D EVO, 8GB 1333MHz DDR3.

Permalänk
Medlem

Min första OC. Intel i7 870 @ 2.93GHz, ASUS P7P55D EVO, 8GB 1333MHz DDR3.

Hej Sweclockers!

I hopp om att hjälpa någon med samma rigg som jag så försöker jag ge tillbaka lite till swec för all hjälp jag fått.

Några veckor sen slog det mig att jag måste få ut mer prestanda ur min burk innan ArmA3 släpps. Så jag tänkte att jag borde väl prova de där med överklockning då ArmA är känt för att suga mycket cpu kraft. Jag läste FAQ och guider och installerade CPU-Z, RealTemp samt prime95.

Innan jag skulle börja klocka tänkte jag att de skulle va smart och kolla hur tempen såg ut vid load med standard frekvens och fläkt. Det visade sig att min cpu fläkt var skit (big surprise) och cpun gick upp i 100C vid full load. Så för att gå vidare var det bara att införskaffa en ny cpu fläkt. Det slutade med att jag köpte en NOCTUA NH-D14 som jag installerade och shiet vilken skillnad! Nu gick cpun inte över 50C vid full load. Med den nya cpu kylaren inkopplat så var det bara börja.

Jag hoppade in i BIOS och gick till AI Tweaker tabben, där såg jag AI Tuner verktyget som jag körde igång och datorn startade om sig själv ett antal gånger. Det visade sig att det automatiska överklockningsverktyget hade dragit upp min cpu till 3.8GHz och tempen gick aldrig över 65C. Fan va nice! Men givetvis nöjde jag mig inte med detta resultat

Min CPU är låst på multipeln 24 och i BIOS finns det bara 3 fördefinierade multipilar för minnet. Så med BCLK på 159 som gjorde att mina minnen tuggade nära 1600MHz va jag tvungen att gå ned en multipel på minnet och öka BLCKn till 200 för att få upp CPU farten, detta visade sig inte vara så stabilt så jag gick ned på 198 efter lite tester. Efter lite blåskärmar och prime errors insåg jag att jag kommer inte över 4GHz stabilt med vettig spänning och temp, så jag gick långsamt nedåt tills jag hittade den nivå jag kör på nu. Körde prime95 i en timme utan errors och nöjde mig med det tillsvidare. Kan hända att jag försöker komma upp lite högre men jag är ganska nöjd med den nuvarande frekvensen.

BLCK = 198
CPU Spänning offset = +0.183V (går upp till totalt 1.336V vid load)
CPU mult = 20
Temp vid load = 70-80C
Minnesfrekvens = 1585MHz
CPU frekvens (for the lazy =D) = 198 * 20 = 3960MHz

Permalänk
Keeper of the Bamse

Grattis! Det verkar som du forskat ordentligt och gjort allt enligt konstens alla regler. Det kan ju vara så att ditt chip inte klarar högre frekvenser utan att öka på spänning, vilket genererar värme. Du ska nog vara nöjd med en extra gigahertz

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com