EA Games: "Playstation 4 ett gigantiskt teknikkliv för spelbranschen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Förhoppningsvis leder detta till att spel i framtiden porteras från PC till konsol, och inte tvärtom.

Förhoppningsvis ja, men är realistiskt? Nja. Förmodligen så kommer alla utvecklare först och främst se till att det funkar på konsol eftersom den största användarbasen fortfarande är på konsol, sedan lär de då porta över till PC. Dan dagen då PC har störst användarbas (vilket jag bara ser som en tidsfråga med tanke på Steambox osv) så blir det nog som du säger.

Oavsett vad så ser jag fram emot Sony's och Microsoft's nästa konsol-släpp!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av ThomasLidstrom:

+1
En konsol är mer för casual gaming.
Egentligen konkurerar den mer med mobiltelefoner och paddor.....

Det är stora skillnader mellan konsol och PC; upplösning, FOV och tgb/mus vs handkontroll

Ojoj. Det är högst personligt om man anser att en konsol är casual gaming.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Så köper man en PC som liknar men som är snäppet bättre än PS4 och nästa Xbox, då kan man ha den burken i 10 år sen? I like.

Om man inte gillar de konsol exklusiva spelen så funkar det nog helt ok.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Johan[A:

;13277916']Det där är en jäkligt bra fråga!!! Om OpenGL kommer vara grunden i PS4 kommer det att öppna upp rejält för Linux och Steam. MS-boxen kommer ju säkert köra någon typ av DirectX (som 360:n väl kör idag?)

Ska bli spännande att se vad det blir/är!

Tror dock att det är lite önsketänkade tyvärr.
Då både nya boxen och windowsbaserade pc:s anväder sig av directX kommer det nog fortfarande vara det vanligaste att tillgå även i framtiden.

Steamboxen tror jag kommer ha en försvinnande liten marknadsandel och även med ps4 på sin sida så kommer fortfarande microsoft produkter i alla dess dx former vara den största marknaden.
Men visst openGL är inget att motarbeta då det är plattformsoberoende vilket directX inte är fast det har mer eller mindre hela marknaden idag.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Lär inte hända något i pris skillnad, åt andra sidan kan resurser gå till att sitta och få spelen att fungera med 256MB ram som max till att förbättra själva spelet.

Så i praktiken lär det bli billigare för dom men sedan bättre för oss men inte i form av kostnad av spel.

Ett bättre spel till samma pris är också en sorts "billigare".

Permalänk

Lär inte dröja jätteläge innan någon gör en P4 simulator för PC

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av XHI:

Ojoj. Det är högst personligt om man anser att en konsol är casual gaming.

Återkom när du tar mig i BF3 med handkontroll (när jag kör med mus).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Spelen optimeras flera gånger bättre till konsol, som det alltid har varit.

Förstår inte varför folk sitter och jämför konsol och pc rakt av hela tiden, det funkar inte.

Skrivet av MugiMugi:

Har ni ens funderat på att PS4'an inte är en PC rakt av, vist de använder komponenter från en PC men ganska så stora arkitekt skillnader, har ni fakturerat in dessa?
[Klipp]
Finns enormt mycket att tänka på, men väldigt många fastnar och fattar inte helheten utan tror bara att PS4'an är en rak portning från en PC, men riktigt så är det inte, de delar komponenter och har ganska så stora design skillnader från en PC.

Verkar som många av de som försvarar konsollerna är totalt insnöade på att Optimeringar i en konsol löser alla problem.
Javisst jämför man rakt av är det ju korrekt men det funkar bara till ett visst skede där ren råstyrka som PC maskinerna har även överkommer jättebra optimeringar.

Jag gissar på att redan nu ligger en PS4 efter oavsett hur de hackat i mjukvara mot den specifika hårdvaran.
Min helt ovetenskapliga koll (nån får gärna ge bätte siffror) ger att grafiken ligger minst 30-40 % efter ett Geforce 680 och processorerna garanterat mer än så bakom en i5 / i7 Ivy bridge , lycka till med att optimera bort den vinsten i råstyrka.
Jag jämför såklart helt subjektivt med min egen hårdvara i sign som om 1-2 år lär vara rätt mainstream ur ren gamerPC synvinkel.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

"What used to take months in the past will now take days to do."

Borde spelen bli väldigt billiga?? lr inte alls.

Nja, snarare att utvecklarna lägger in fler saker i spelet eller att de bara släpper spelet tidigare.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Återkom när du tar mig i BF3 med handkontroll (när jag kör med mus).

Konsol behöver inte vara casual gaming, finns hur många ligor och professionella tävlingar som helst i dag som körs på konsol.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SebboD:

Konsol behöver inte vara casual gaming, finns hur många ligor och professionella tävlingar som helst i dag som körs på konsol.

Konsol kan vara seriöst om det är spel som funkar bra på konsol – fightingspel är ett bra exempel. FPS-spel hör inte dit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Tror dock att det är lite önsketänkade tyvärr.
Då både nya boxen och windowsbaserade pc:s anväder sig av directX kommer det nog fortfarande vara det vanligaste att tillgå även i framtiden.

Steamboxen tror jag kommer ha en försvinnande liten marknadsandel och även med ps4 på sin sida så kommer fortfarande microsoft produkter i alla dess dx former vara den största marknaden.
Men visst openGL är inget att motarbeta då det är plattformsoberoende vilket directX inte är fast det har mer eller mindre hela marknaden idag.

Vet du säkert att PS4 kommer använda directX?

Även jag hoppas på OpenGL, speciellt eftersom både Linux och Mac har stöd för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lovar gott för de som sitter inne med nyare hårdvara från AMD, allt talar för att nya titlar kommer bli riktigt optimerade för just AMD.
Kan också förklarar varför inte AMD verkar ha så bråttom ut med nya produkter, man tror säkerligen att man genom mjukvaruutveckling kommer kunna öka prestandan ordentligt.

The Inquirer kör också en artikel enligt den linjen. http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2250848/amd-looks-to...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

+1
En konsol är mer för casual gaming.
Egentligen konkurerar den mer med mobiltelefoner och paddor.....

Det är stora skillnader mellan konsol och PC; upplösning, FOV och tgb/mus vs handkontroll

De konkurerar över huvud taget inte med mobiler och "paddor", konsolerna konkurerar med varandra, främst via deras konsolexklusiva titlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan[A:

;13277916]Det där är en jäkligt bra fråga!!! Om OpenGL kommer vara grunden i PS4 kommer det att öppna upp rejält för Linux och Steam. MS-boxen kommer ju säkert köra någon typ av DirectX (som 360:n väl kör idag?)

Ska bli spännande att se vad det blir/är!

Du vet varför Xbox heter Xbox va?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Vet du säkert att PS4 kommer använda directX?

Även jag hoppas på OpenGL, speciellt eftersom både Linux och Mac har stöd för det.

Det påstod han väl inte heller, läste igenom det han skrev flera gånger och ingenstans gjorde han ens en antydan till det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Att PC dör helt kommer inte att ske, den är till för mycket mer än spel, däremot så hoppas jag konsol tar över spelande helt så slipper man se folk med deras e-penis då alla får samma förutsättning och det blir bättre för spelproducenter att slippa hålla på att anpassa sig till massa olika

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer nog bli tvärt om. Den dedikerade spelmaskinen kommer sakta men säkert försvinna och snart kommer man bygga en egen dator som man spelar på. Istället för att köpa ett Playstation så kör man en liten PC och kopplar den till Playstation Network, eller Xbox Live, eller Steam eller något annat. Motiveringen till att ha en specifik plattform enbart för spel blir mindre och mindre. Det här är ett steg i den riktningen. Ska de ändå skriva spelen för x86 och ett vanligt grafikkort så kan de skriva för generell PC och när de i princip bara har en plattform att utveckla till så kan de släppa till alla. Kvar har vi då bara den stora fördelen med etablerade distributionskanaler och det sociala nätverk som Sony och Microsoft byggt upp. De kommer säkert finnas kvar en längre tid om de sköter sig. Marknaden hade dessutom behövt det som en riktig motpol till Steam som börjar få en lite för dominerande roll på marknaden.

Mäta e-penis kommer alltid finnas och spelmarkanden för PC kommer aldrig dö så länge folk faktiskt fortfarande vill spela spel. Lösningen är att du slutar lyssna när folk börjar mäta sina e-penisar. Fast rent generellt är det svårt för den typen av snoppmätartävlingar finns i väldigt många sammanhang vilket diskuterades lite i en annan tråd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Återkom när du tar mig i BF3 med handkontroll (när jag kör med mus).

Skrivet av HurMycket:

Konsol kan vara seriöst om det är spel som funkar bra på konsol – fightingspel är ett bra exempel. FPS-spel hör inte dit.

Fast nu gör du ett logiskt felslut och säger att konsol = handkontroll och PC = mus och tangentbord. Det är inga som helst problem att koppla en handkontroll till en PC och då få samma upplevelse som på en konsol. Det finns egentligen inga tekniska hinder för att köra mus och tangentbord på en konsol. Så diskussionen borde inte handla om vilken genre som hör hemma på vilken plattform utan vilken typ av inmatningsanordning som passar bäst för vilken genre. Fighting och plattform passar ju mycket bättre med en handkontroll medan FPS och RTS är överlägset med mus och tangentbord. Bilspel går att köra med vilket som men blir bäst med ratt och pedaler. Likaså flygspel, de fungerar lika bra med handkontroll som med tangentbord med fördel mot tangentbord med ökad komplexitet. Fast bäst är en joystick eller liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eeehhh trollning?
GPUn i PS4 motsvarar ett 7750 om jag är rätt insatt.
Det i sin tur är ett typiskt genomsnittsgrafikkort, dvs inte inte särskilt imponerande.
Hur imponerande tror du att det är om säg tre till fyra år?

GPU:n i PS4 är aningen kraftfullare än ett AMD 7850. Men jag håller med dig, om 3-4 år så är vi nog i samma sits igen. Vi får se.

Skrivet av Ak-47:

Tog dom bara 10år att fatta....

Vad syftar du på med den kommentaren?

Skrivet av HurMycket:

Konsol kan vara seriöst om det är spel som funkar bra på konsol – fightingspel är ett bra exempel. FPS-spel hör inte dit.

I princip alla spel fungerar ganska bra på konsol, inkl FPS men visst fungerar det i många fall bättre med tgb+mus. Spelar man t.e.x. Golden Eye på N64 idag så förstår jag inte hur man kunde överleva med den usla kontrollen.

Skrivet av HurMycket:

Återkom när du tar mig i BF3 med handkontroll (när jag kör med mus).

Jag tror inte hans poäng var att handkontrol är lika bra vad gäller effektivitet i FPS-spel. Det är ganska självklart att mus+tgb alltid kommer vinna den kampen. Däremot så fungerar många av dagens FPS-spel riktigt bra med handkontroller, förutsatt att man har två analogspakar.

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Nej PS4 portningar till PC är bättre eftersom spelen är mer optimerade då och eftersom det är samma arkitektur så är det lätt att porta till skillnad från tidigare generationer.
Och speciellt datorer med AMD hårdvara kommer gynnas av portningar från PS4.

Har aldrig stött på ett spel som har portats från sämre hårdvara till bättre hårdvara och ser bättre ut. Alltid tvärtom, det ser groteskt ut på den bättre hårdvaran.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror inte hans poäng var att handkontrol är lika bra vad gäller effektivitet i FPS-spel. Det är ganska självklart att mus+tgb alltid kommer vinna den kampen. Däremot så fungerar många av dagens FPS-spel riktigt bra med handkontroller, förutsatt att man har två analogspakar.

Musen fick ett ordentligt bakslag när alla animeringar kom, nu behöver man inte samma reaktionsförmåga och precision för att kunna göra headshot först. Vem har sagt att spel inte kommer att utvecklas till något Heavy Rain liknande bajs framöver?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu gör du ett logiskt felslut och säger att konsol = handkontroll och PC = mus och tangentbord. Det är inga som helst problem att koppla en handkontroll till en PC och då få samma upplevelse som på en konsol. Det finns egentligen inga tekniska hinder för att köra mus och tangentbord på en konsol. Så diskussionen borde inte handla om vilken genre som hör hemma på vilken plattform utan vilken typ av inmatningsanordning som passar bäst för vilken genre. Fighting och plattform passar ju mycket bättre med en handkontroll medan FPS och RTS är överlägset med mus och tangentbord. Bilspel går att köra med vilket som men blir bäst med ratt och pedaler. Likaså flygspel, de fungerar lika bra med handkontroll som med tangentbord med fördel mot tangentbord med ökad komplexitet. Fast bäst är en joystick eller liknande.

Vilket bara gör PC ännu mer överlägset konsol: PC + handkontroll ger alla fördelar en konsol har, men fullständigt mosar konsolen på alla andra punkter (grafik, upplösning, framerate, mods, anpassning etc) utom enkelheten.

Inga tekniska hinder för att köra mus och tangentbord på konsol? Vi körde Worms på PS3 i fjällen. Det var roligt. Men en del saker gick inte att göra med handkontroll, så jag kopplade in mitt tangentbord. Det funkade i PS3-menyn, men inte i Worms.

I praktiken vet vi att extremt få konsolspelare använder tangentbord när de spelar. Jag har iallafall aldrig hört om någon som kör något FPS-spel med mus och tangentbord på en konsol. Däremot är det vanligt att PC-spelare använder en handkontroll till spel där det funkar, t ex racing. Jag gör själv det och kan verkligen inte för mitt liv se varför jag skulle vilja ha en konsol istället för en dator med Xbox-kontroll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zeuxlarsson:

I princip alla spel fungerar ganska bra på konsol, inkl FPS men visst fungerar det i många fall bättre med tgb+mus. Spelar man t.e.x. Golden Eye på N64 idag så förstår jag inte hur man kunde överleva med den usla kontrollen.

Jag tror inte hans poäng var att handkontrol är lika bra vad gäller effektivitet i FPS-spel. Det är ganska självklart att mus+tgb alltid kommer vinna den kampen. Däremot så fungerar många av dagens FPS-spel riktigt bra med handkontroller, förutsatt att man har två analogspakar.

Jag håller inte med. Man blir helt invalid när man ska försöka spela ett FPS-spel med dessa fördömda handkontroller. Det går inte att sikta med precision. Man står och rycker fram och tillbaka med siktet i desperata försök att få det att hamna exakt på den pixeln man vill. (Detta skedde hela tiden när vi spelade Worms, som inte ens är en FPS. Trots att vi hade 20–30 sekunder på oss kunde vi inte teleportera oss in i små utrymmen, enbart pga kontrollen.)

Man kan inte göra stora, mjuka, svepande rörelser med dagens handkontroller. De duger bara till hackiga, ryckiga, raka rörelser.

Det blir inte bättre av att man ständigt tappar greppet om såväl spakarna som L2/R2 på PS3. (Xbox har inte det problemet eftersom Microsoft till skillnad från Sony uppenbarligen kan designa handkontroller.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ändrar inte på det faktum att när PS3 kom ut så var den hårdvarumässigt bättre än de flesta PC'n, medans PS4'an kommer att hårdvarumässigt ligga någonstans i "average" zonen jämfört med dagens PC'n.

Det tog ca 5 år för PS3 att bli hopplöst föråldrad gentemot PC, jag förutspår att PS4 kommer klara sig max 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

GPU:n i PS4 är aningen kraftfullare än ett AMD 7850.

Mellan 7850 och 7870 sas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kommer nog bli tvärt om. Den dedikerade spelmaskinen kommer sakta men säkert försvinna och snart kommer man bygga en egen dator som man spelar på. Istället för att köpa ett Playstation så kör man en liten PC och kopplar den till Playstation Network, eller Xbox Live, eller Steam eller något annat. Motiveringen till att ha en specifik plattform enbart för spel blir mindre och mindre. Det här är ett steg i den riktningen. Ska de ändå skriva spelen för x86 och ett vanligt grafikkort så kan de skriva för generell PC och när de i princip bara har en plattform att utveckla till så kan de släppa till alla. Kvar har vi då bara den stora fördelen med etablerade distributionskanaler och det sociala nätverk som Sony och Microsoft byggt upp. De kommer säkert finnas kvar en längre tid om de sköter sig. Marknaden hade dessutom behövt det som en riktig motpol till Steam som börjar få en lite för dominerande roll på marknaden.

Mäta e-penis kommer alltid finnas och spelmarkanden för PC kommer aldrig dö så länge folk faktiskt fortfarande vill spela spel. Lösningen är att du slutar lyssna när folk börjar mäta sina e-penisar. Fast rent generellt är det svårt för den typen av snoppmätartävlingar finns i väldigt många sammanhang vilket diskuterades lite i en annan tråd.

Tror på tvärtom, allt kommer bli mer och mer inbyggt i varanndra, mer kompakt eftersom det "moderna" ska vara så. Till slut är typ alla komponenter på ett kretskort. Många år kvar dock..

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Mellan 7850 och 7870 sas det.

Rent tekniskt sett ja, dock är hoppet ganska stort mellan dessa två och PS4:an är bara aningen kraftigare än 7850.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Vilket bara gör PC ännu mer överlägset konsol: PC + handkontroll ger alla fördelar en konsol har, men fullständigt mosar konsolen på alla andra punkter (grafik, upplösning, framerate, mods, anpassning etc) utom enkelheten.

Inga tekniska hinder för att köra mus och tangentbord på konsol? Vi körde Worms på PS3 i fjällen. Det var roligt. Men en del saker gick inte att göra med handkontroll, så jag kopplade in mitt tangentbord. Det funkade i PS3-menyn, men inte i Worms.

I praktiken vet vi att extremt få konsolspelare använder tangentbord när de spelar. Jag har iallafall aldrig hört om någon som kör något FPS-spel med mus och tangentbord på en konsol. Däremot är det vanligt att PC-spelare använder en handkontroll till spel där det funkar, t ex racing. Jag gör själv det och kan verkligen inte för mitt liv se varför jag skulle vilja ha en konsol istället för en dator med Xbox-kontroll.

Konsolen har en stor fördel och det är att det bara finns en uppsättning hårdvara så det är enklare att optimera och bygga spel mot den. Du behöver inte bry dig om ifall det bråkar med olika drivrutiner till olika ljudkort eller grafikkort för det finns ett kort och det är allt.

Det du beskriver är inte ett tekniskt problem utan ett implementationsproblem. Det finns inga som helst tekniska hinder för Sony och speltillverkarna att göra spel som fungerar med tangentbord. Av tradition har de valt att låta bli dock.

Anledningen till att folk köper konsoller är nog enkelheten. Det är smidigare. Ja det är samma argument som Appletalibaner använder, jag vet. Sen är det ju en del stora spel som bara finns till konsol också som tilltalar många. Vidare har det historiskt tekniks anledningar. Att bygga ett motsvarande kompakt datorsystem med motsvarande funktionalitet har inte varit så lätt och billigt och folk vill inte köpa två stora speldatorer i huset. Nu när den integrerade grafiken blir kraftigare och det kommer mer och mer fokus på små plattformar är det inte så svårt att bygga något liknande en konsol fast helt själv. Även kraftiga grafikkort har blivit svalare så det är inga problem att slänga in ett 7870 eller 660 i en pytteliten låda tillsammans med en vettig processor så har man en spelburk och mediacenter i ett. Fast då måste man också ha kunskapen och orken att bygga och konfigurera själv. Jag tror att den dedikerade spelkonsolen kommer ersättas av färdiga små datorer istället. Tänk dig en speldator från Asus eller Gigabyte i någon liten formfaktor. Fungerar precis som vilken vanlig PC som helst och har till och med Windows installerat. Den säljs tillsammans med ett trådlöst tangentbord och trådlös mus så är det bara att köpa till handkontroller sen. Där tror jag framtiden är. Det blir inte en spelkonsol men det är inte heller en traditionell PC. Man skulle ju kunna välja att enbart ha den som dator i huset utan problem. Mail och Facebook är ju samma som en stationär. Fast den har kraftigare grafik än nuvarande små datorsystem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Återkom när du tar mig i BF3 med handkontroll (när jag kör med mus).

Haha, vilket skämt.

Hur "hardcore" (som förövrigt är ett löjligt begrepp) ett spel är enligt dig har alltså att göra med vilken sorts kontrollmetod man använder?

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Konsolen har en stor fördel och det är att det bara finns en uppsättning hårdvara så det är enklare att optimera och bygga spel mot den. Du behöver inte bry dig om ifall det bråkar med olika drivrutiner till olika ljudkort eller grafikkort för det finns ett kort och det är allt.

Det du beskriver är inte ett tekniskt problem utan ett implementationsproblem. Det finns inga som helst tekniska hinder för Sony och speltillverkarna att göra spel som fungerar med tangentbord. Av tradition har de valt att låta bli dock.

Anledningen till att folk köper konsoller är nog enkelheten. Det är smidigare. Ja det är samma argument som Appletalibaner använder, jag vet. Sen är det ju en del stora spel som bara finns till konsol också som tilltalar många. Vidare har det historiskt tekniks anledningar. Att bygga ett motsvarande kompakt datorsystem med motsvarande funktionalitet har inte varit så lätt och billigt och folk vill inte köpa två stora speldatorer i huset. Nu när den integrerade grafiken blir kraftigare och det kommer mer och mer fokus på små plattformar är det inte så svårt att bygga något liknande en konsol fast helt själv. Även kraftiga grafikkort har blivit svalare så det är inga problem att slänga in ett 7870 eller 660 i en pytteliten låda tillsammans med en vettig processor så har man en spelburk och mediacenter i ett. Fast då måste man också ha kunskapen och orken att bygga och konfigurera själv. Jag tror att den dedikerade spelkonsolen kommer ersättas av färdiga små datorer istället. Tänk dig en speldator från Asus eller Gigabyte i någon liten formfaktor. Fungerar precis som vilken vanlig PC som helst och har till och med Windows installerat. Den säljs tillsammans med ett trådlöst tangentbord och trådlös mus så är det bara att köpa till handkontroller sen. Där tror jag framtiden är. Det blir inte en spelkonsol men det är inte heller en traditionell PC. Man skulle ju kunna välja att enbart ha den som dator i huset utan problem. Mail och Facebook är ju samma som en stationär. Fast den har kraftigare grafik än nuvarande små datorsystem.

Det första du nämner är förstås en fördel, men inte för användaren utan för utvecklaren. Användaren ska inte behöva bry sig om hur lätt eller svårt det är för utvecklaren att utveckla spel till hårdvaran.

Även här spelar det ingen roll om det finns tekniska hinder eller om EA/Team17/whatever väljer att skita i att implementera stöd. Går det inte att använda tangentbord så går det inte. För mig som användare har det ingen som helst betydelse om det är Sonys eller spelutvecklarens fel. Det enda som har betydelse är om det går att använda tgb eller inte. I praktiken är konsol = handkontroll.

Jag hoppas också på en sådan utveckling.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Selphy:

Haha, vilket skämt.

Hur "hardcore" (som förövrigt är ett löjligt begrepp) ett spel är enligt dig har alltså att göra med vilken sorts kontrollmetod man använder?

Nej. Ett fightingspel kan vara seriöst (jag använde aldrig ordet "hardcore") och fightingspel spelas med handkontroll.

Dock kan man spela fightingspel seriöst på PC (mha en handkontroll), men inte FPS-spel seriöst på konsol.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers