Dell Ultrasharp U2713HM

Permalänk
Snusfri

Trevligt med lite mer genomgående recension av skärmen.

Skulle som flera andra sagt vilja se en recension av Korea-skärmarna och hur pass bra de kan bli med kalibrering.
Har själv en Achieva Shimian QH270-Lite och det enda jag gjort är att ha laddat hem en ICC-profil, men skulle vara trevligt och se en seriös recension där den kalibreras av proffs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Skitkul att ni börjat med skärmrecensioner!! Mycket detaljrik och bra genomförd. Det enda jag kunde önska var att det var lite mer ingående information om responstider eller eftersläpningar som ni skriver i testet á la tftcentral.co.uk. Men annars, som sagt, jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Det är ett helvete att skärmtillverkare, speciellt Dell, inte kan få till bra uniformitet på sina skärmar. Det här har varit ett stort problem sen iaf U2410 släpptes. Ja, jag vet att det är LG som tillverkar panelerna, Dell bör ställa högre krav.

Edit: Glömde säga att jag tyckte det var en jättebra recension! Uppskattas verkligen!

Eller varför inte ta mindre betalat om panelerna inte håller måttet liksom?

LG skärm är väl alltid billigare än Dell med liknande spec.

Permalänk
Medlem

Det här var typ den bästa recension av en skärm som jag någonsin läst och då man står och velar på att köpa en 27 eller 30 tummare var det otroligt intressant att få allting förklarat av ett proffs.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Avstängd

Äntligen någon vettig svensk skärmrecension som tar upp input lag och förstår vad det är för något istället för att recensenter grottar ner sig i "response time" och inte har en jävla aning om vad dom skriver om.

Tummen upp.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Mycket mycket bra recension, mer sånt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av boomhowler:

En hyffsad kalibrator fås för 1900:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328 men det kan säkert finnas billigare med. Gå ihop ett par stycken och köp en, den går ju att låna ut rätt friskt Även någon som är rätt kräsen behöver knappast en mer än ett par gånger per år.

Varför skulle man behöva en kalibrator flera gånger per år? Räcker det inte att använda den en gång och sedan fixa backup på färgprofilen som därefter skapas, så att man inte blir av med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför skulle man behöva en kalibrator flera gånger per år? Räcker det inte att använda den en gång och sedan fixa backup på färgprofilen som därefter skapas, så att man inte blir av med den?

Nej, vissa skärmar ändrar sig över tid, gäller speciellt CCFL men i viss mån också LED. Jag kan tycka att t.ex. Webhallen borde skaffa en bra kalibrator till varje butik som man kan hyra för en spottstyver om man handlat skärm hos dem.

Permalänk

Riktigt bra och läsvärt test!

Permalänk
Medlem

Hög klass på denna recension kändes det som spontant. Kunnig som attan plus att han förklarade grekiskan bra också. Skönt att kunna komma till sweclockers för att läsa skärmrecensioner å slippa läsa på engelska sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Är det månne Thomas Ytterberg som brukar skriva för MacWorld?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Bra där, kikat på modellen men inte vågat köpa pg.a. att alla reviews är så varierade. Det är en intressant produkt av många skäl, så det är ett bra val för en recension. Bra, mer sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är det månne Thomas Ytterberg som brukar skriva för MacWorld?

Ja, definitivt.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Är det månne Thomas Ytterberg som brukar skriva för MacWorld?

Enligt 99macs podcast för ett tag sedan så skulle han börja jobba där och göra ett antal skärmtester då och då (typ denna http://www.99mac.se/artikel/3469-analys-av-skarmpanelerna-i-n... ) och eftersom 99mac ligger under sweclockers paraply så känns det inte så långsökt att han gör några tester till sweclockers.com också

Permalänk
Medlem

Hoppas på fler skärm recensioner för det här var riktigt kul att läsa.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Det skulle behövas jämföras med andra konkurrerande skärmar, testet känns liksom värdelöst för man har ingenting att jämföra mot, man får inte ett svar på frågan "borde jag köpa just denna skärm?"
Men samtidigt förstår jag att det vore väldigt svårt rent praktiskt att jämföra mot andra skärmar, men nu har ni allafall en skärm i eran databas som ni kan jämföra mot i framtida skärm recensioner.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Kul att läsa om skärmar som är ett område jag själv inte kan någonting om.

Jag har själv denna skärmen och är väldigt nöjd, jag undrar dock om någon vet om det går att ställa in så svart inte blir så svart eller vad man ska säga. I BF3 ex så om man går in i ett mörkt rum så är det helt kolsvart och man ser INGENTING.

På min gamla skärm så såg man lite i alla fall så man såg vart man gick.. Jag har testat höja ljusstyrkan (kör den på 38) till runt 70 och då blir det lite bättre men då blir det istället så himla starkt ljus så man blir bländad bara av att titta på skärmen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det skulle behövas jämföras med andra konkurrerande skärmar, testet känns liksom värdelöst för man har ingenting att jämföra mot, man får inte ett svar på frågan "borde jag köpa just denna skärm?"
Men samtidigt förstår jag att det vore väldigt svårt rent praktiskt att jämföra mot andra skärmar, men nu har ni allafall en skärm i eran databas som ni kan jämföra mot i framtida skärm recensioner.

"Borde jag köpa just denna skärm?" En sådan fråga kan du nog inte få svar på i något test, du kan däremot se vilka modeller som ev har tekniska brister och undvika dem, men om en produkt passar nån specifik kund svarar inga tester på, ett test kan/ska bara visa egenskaperna, men det finns ju tex mängder med folk som köper saker pga en viss design eller för att varumärket är inne även om produkterna objektivt presterar dåligt jämfört med andra produkter i samma prisklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Trazer:

Bra recension! Kul att läsa om skärmar som är ett område jag själv inte kan någonting om.

Jag har själv denna skärmen och är väldigt nöjd, jag undrar dock om någon vet om det går att ställa in så svart inte blir så svart eller vad man ska säga. I BF3 ex så om man går in i ett mörkt rum så är det helt kolsvart och man ser INGENTING.

På min gamla skärm så såg man lite i alla fall så man såg vart man gick.. Jag har testat höja ljusstyrkan (kör den på 38) till runt 70 och då blir det lite bättre men då blir det istället så himla starkt ljus så man blir bländad bara av att titta på skärmen.

Höjt ljusstyrkan i spelet till max?

Har du testat att använda dig av programmet "GammaSutra"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul att se test på bildskärmar!

Det visar dessutom att ni lyssnar på era medlemmar:
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/981016-jamforels...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Bra recension - önskar den hade kommit två dagar tidigare bara då jag köpte en 2713HM i förrgår(!)

Handlade direkt i butik. Overclockers(www.oc.nu) i Luleå hade en kvar i lager och till samma pris som dustinhome. Inpulshandlade eftersom jag länge gått och grunnat på en skärm av den här kalibern. Körde tidigare 3 st 23-tummare i eyefinity och alla problem som det medför. Personligen tycker jag efter två dagars användning att det hittills verkar vara en galet bra skärm - betraktningsvinkel, upplösning och storlek är i mitt tycke perfekt. Har i princip ingen backlight bleedning på mitt ex.

Sjukt härlig i BF3 även om man märker att graffat får jobba en hel del. Kör custom settings - ett mellanting medium/high och det flyter på riktigt bra. Får hoppas man vinner titan-tävlingen nu....

Permalänk

Kul att se att tyt har hittat hit. Minns alla dina recensioner i MacWorld på sent 90-tal. Förhoppningsvis blir det ett återkommande inslag här på Sweclockers.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Skrivet av boomhowler:

Enligt 99macs podcast för ett tag sedan så skulle han börja jobba där och göra ett antal skärmtester då och då (typ denna http://www.99mac.se/artikel/3469-analys-av-skarmpanelerna-i-n... ) och eftersom 99mac ligger under sweclockers paraply så känns det inte så långsökt att han gör några tester till sweclockers.com också

Ja, det verkar ju rimligt då. Såg att han huserade på 99mac efter att jag postat.
Då fattas det väl bara att halva SweClockers medlemmar ratar testet för att han kör Mac. Då kan man ju inte ha teknisk koll på något, eller hur? -.-
Men vänta, det får ju överlag positiva reaktioner. Hmm…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

ÄR den inbyggda USB3-hubben en som är permanent inkopplad i datorn eller en som är lika mongo som den i min HP LP2465 och som stänger av sig när man stänger av skärmen så datorn måste upptäcka hubben (och allt som är inkopplat i den) när man slår på skärmen?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

ÄR den inbyggda USB3-hubben en som är permanent inkopplad i datorn eller en som är lika mongo som den i min HP LP2465 och som stänger av sig när man stänger av skärmen så datorn måste upptäcka hubben (och allt som är inkopplat i den) när man slår på skärmen?

Kan rapportera att min Dell U2311H-skärm beter sig likadant som det du beskriver. När man stänger av skärmen så stängs även skärmens USB-portar av. Dock har jag gjort detta till min egen fördel genom att koppla in musen i en av skärmens USB-portar.

När jag stänger av skärmen om nätterna, då jag låter datorn fortsätta vara igång för nerladdningar och folding, stängs min mus av vilken gör att den slutar lysa (Microsoft IntelliMouse 3.0) vilket är väldigt behagligt då man slipper vinkla musen, innan man ska gå och lägga sig, så att rummet inte lyses upp av dess röda sken som annars lyser konstant.

Permalänk
Medlem

Groteska priser för en sådan skärm. Kan mobiltillverkarna klämma in 1080p på 5" inkl alla andra komponenter och utvkostnader för omkring 5-6k. Så känns en 27" med denna upplösning för 5000:- galet. Visst det är olika panel typer och kvalitéer, sure. Men ändå?

Ofta hackar folk på att Apple suger, konsoler suger, och givetvis är "PC bäst". Men hur efter är inte PC egentligen när det kommer till paneler? Det har ju inte nästan hänt något på 5-8 år i panelvärlden.

Permalänk
Medlem

TACK SWECLOCKERS FÖR ATT NI HAR BÖRJAT TA UPP SKÄRMAR OCKSÅ!!

Det har jag verkligen väntat på! Helt "ok" skärm men inget för mig och mina intressen. Håller i mig för lite fläskiga IPS'r.

Tack igen, för en bra och intressant recention! Bra jobbat*

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Detta kallar jag en kvalitativ recension Uppskattas verkligen!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en seriös bildskärmsrecension, men synd att redaktionen inleder den med att dra ner intrycket genom att kalla 1080p för en upplösning. Det ser riktigt amatörmässigt ut.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Skönt att se ett test som inte reducerar en recension till "bra/dålig bild och vi märker ingen ghosting i spel"... också trevligt att se det demonstreras som man rantat om på forumet i åratal (som folk envist har ifrågasatt).

Vore väldigt intressant att testa input lag på en bra storsäljande gamingskärm med samma sätt. Bara för att demonstrera vad det är folk inte märker som andra märker på en sekund när de spelar. Vågar man hoppas på det?

Jag har haft 2 Dell Ultrasharp-skärmar som har varit utmärkta för grafiskt arbete och haft ypperlig byggkvalité. Så jag har inget att säga emot dem.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.