Ska pröva mig på vattenkylning, Vilka delar + tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Du har både rätt och fel. Man anpassar pumpen efter block och radiator typ så att man har rätt flöde, Måste du ha fläktar som flyttar mera luft med tunn radiator så kör du med för kraftig pump.

Nej, jag har enbart rätt. Att köra fläktar som flyttar mer luft i kombination med ett högre vattenflöde ger ju ökad konvektion dvs mer kylning. Hur kan det vara fel?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Nej, jag har enbart rätt. Att köra fläktar som flyttar mer luft i kombination med ett högre vattenflöde ger ju ökad konvektion dvs mer kylning. Hur kan det vara fel?

Det var ett kaxigt uttryck. Det jag menar är att man ska anpassa pumpen så att man har RÄTT vattenflöde och inte för högt när man kör med tunna radiatorer/Då behöver man inte fläktar som trycker på som fan. Hoppas att du förstår vad jag menar?. Fördelen med det är att man fortfarande kan ha en tyst nivå och bra kylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HawkHo:

Eftersom en tjockare radiator har fler svängar i de små rören, dvs dels längre sträcka med liten diameter, samt flera böjar. Allt detta ökar motståndet. En tjockare slang har mindre motstånd helt enkelt för att innerdiametern är större och turbulensen vid kanterna på slangen blir då mindre.

Har man inte läst någon kurs i flöden eller liknande tycker jag inte man ska ge sig in i en diskussion kring dessa saker, då de flesta av er som har postat inte vet vad ni pratar om.

Eller om man inte har en aning om hur en radiator ser ut.... Vilket jag tydligen inte har eftersom jag inte kan hitta dessa svängar du talar om hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Det var ett kaxigt uttryck. Det jag menar är att man ska anpassa pumpen så att man har RÄTT vattenflöde och inte för högt när man kör med tunna radiatorer/Då behöver man inte fläktar som trycker på som fan. Hoppas att du förstår vad jag menar?. Fördelen med det är att man fortfarande kan ha en tyst nivå och bra kylning.

Skrivet av HawkHo:

Nej, jag har enbart rätt. Att köra fläktar som flyttar mer luft i kombination med ett högre vattenflöde ger ju ökad konvektion dvs mer kylning. Hur kan det vara fel?

Efter som att ni värkar lite oense så bli jag förvirrad, vilket är bäst i mitt fall? tjockare eller tunnare radiator?

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cediop:

Efter som att ni värkar lite oense så bli jag förvirrad, vilket är bäst i mitt fall? tjockare eller tunnare radiator?

Vad är du främst ute efter ?. Ett tyst system eller ett som du kan klocka så bra som möjligt.

Kolla lite på denna sida som har mycket matnyttigt att läsa. http://skinneelabs.com/cpu-water-blocks/2011-cpu-water-block-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vad är du främst ute efter ?. Ett tyst system eller ett som du kan klocka så bra som möjligt.

Kolla lite på denna sida som har mycket matnyttigt att läsa. http://skinneelabs.com/cpu-water-blocks/2011-cpu-water-block-...

Det är främst i överklocknings syfte som jag är ute efter vattenkylning. Kanske undviker Delta fläktarna i alla fall:P Tack för länken.

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.thekoolroom.com/uploaded/public/50a10efc2513e0.623...

Eller om man inte har en aning om hur en radiator ser ut.... Vilket jag tydligen inte har eftersom jag inte kan hitta dessa svängar du talar om hehe

Olika radiatorer ser olika ut i uppbyggnad, måhända att de flesta för PC bruk har raka kanaler. Teorin är fortfarande densamma att en större radiatorer klarar sig med mindre fläktkapacitet än en mindre för samma kyleffekt.

Angående det här med tyst vs. överklockning. Ska man enbart kyla CPU och vill ha en tyst lösning så är luftkylning i regel bättre. Att vattenkylning skulle bli tystare är sällan fallet. Ofta krävs det chassin med stora öppningar där ljudet tar sig ut väldigt effektivt samt i regel fler fläktar som låter. Fördelen är väl att kyla gpu med vatten då dessa fläktar brukar låta mera, även om det också har ändrats på senare år med kylare som dc2 och windforce osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cediop:

Efter som att ni värkar lite oense så bli jag förvirrad, vilket är bäst i mitt fall? tjockare eller tunnare radiator?

Så stora som du får plats med tycker jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

"Har läst någon stans att pvc slang inte är så hållbart som silicon slang, finns det någon fara med att använda pvc?"

pvc plast är giftigt, sen kring hur hållbar den är i timmar, dagar, veckor jämfört med andra slangar har jag ingen erfarenhet utav.

PVC är det material som oftast används inom vattenkylning, och bör hålla i minst några år om man inte köpt en dålig slang.

Skrivet av Arvidbergstedt:

Temperaturskillnaden mellan 13/10 och 19/13 är märkbar.
Varför säger du att den är svårare att böja? Det beror vilken slang man har? Jag har testat flera olika slangar och xspc high flex och feser är helt galet flexibla. De är mjuka och är extremt enkla att arbeta med.

Att du tycker att 19/13 inte ser snyggt ut är din åsikt, men enligt de flesta professionella så är 19/13 både snyggast och mest effektivt, alltid vägen att gå.

Det finns ingen märkbar skillnad i temperatur mellan olika slangstorlekar (Max en grad celsius), så länge de inte är extremt små. (Och det är fakta, enligt tester utförda)

Den enda praktiska skillnaden mellan olika slangstorlekar är utseende och böjbarhet.

Skrivet av HawkHo:

En tjockare radiator ger också mer motstånd och kräver då mer av pumpen i systemet. Jag skulle snarare säga att det är tvärtom angående fläktarna. Har du en tunnare radiator behöver du fläktar som flyttar mer luft då vattnet passerar fortare genom radiatorn och du har mindre yta som kan stråla ut värmen, därmed behöver du hjälp av fläktarna. Hade du haft tillräckligt stora radiatorer hade du i princip kunnat köra passivt. Du ska ändå inte montera fläktarna så att de trycker luft genom radiatorn, sålänge denna inte sitter i fronten och du vill behålla flödet i chassit fram -> bak. Tänk på att fläktarnas uppgift är att öka konvektionen från radiatorn och transportera bort värmen som avges från vattnet till radiatorn.

En tunnare radiator har mycket lägre luftmotstånd, och fungerar i princip alltid bättre med lågvarviga fläktar jämfört mot samma fläktar på en tjockare radiator, då de inte "orkar" pressa igenom samma mängd luft i den tjockare versionen. Även om man har snabba fläktar brukar dock inte en tjockare radiator ge några stora skillnader i temperatur. Eventuell skillnad i vattenflöde är försumbar då det är en sluten slinga.

Skrivet av HawkHo:

Eftersom en tjockare radiator har fler svängar i de små rören, dvs dels längre sträcka med liten diameter, samt flera böjar. Allt detta ökar motståndet. En tjockare slang har mindre motstånd helt enkelt för att innerdiametern är större och turbulensen vid kanterna på slangen blir då mindre.

Har man inte läst någon kurs i flöden eller liknande tycker jag inte man ska ge sig in i en diskussion kring dessa saker, då de flesta av er som har postat inte vet vad ni pratar om.

En tjockare radiator har inte fler "svängar" i rören, utan de är helt enkelt bara bredare. Det ger om något lägre motstånd.

Skrivet av micke7406:

Det var ett kaxigt uttryck. Det jag menar är att man ska anpassa pumpen så att man har RÄTT vattenflöde och inte för högt när man kör med tunna radiatorer/Då behöver man inte fläktar som trycker på som fan. Hoppas att du förstår vad jag menar?. Fördelen med det är att man fortfarande kan ha en tyst nivå och bra kylning.

Vattenflöde är alltid bättre desto snabbare det är, dock kommer det i princip inte märkas någon skillnad i temperatur när man väl nått ett lagom flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

PVC är det material som oftast används inom vattenkylning, och bör hålla i minst några år om man inte köpt en dålig slang.

Det finns ingen märkbar skillnad i temperatur mellan olika slangstorlekar (Max en grad celsius), så länge de inte är extremt små. (Och det är fakta, enligt tester utförda)

Den enda praktiska skillnaden mellan olika slangstorlekar är utseende och böjbarhet.

En tunnare radiator har mycket lägre luftmotstånd, och fungerar i princip alltid bättre med lågvarviga fläktar jämfört mot samma fläktar på en tjockare radiator, då de inte "orkar" pressa igenom samma mängd luft i den tjockare versionen. Även om man har snabba fläktar brukar dock inte en tjockare radiator ge några stora skillnader i temperatur. Eventuell skillnad i vattenflöde är försumbar då det är en sluten slinga.

En tjockare radiator har inte fler "svängar" i rören, utan de är helt enkelt bara bredare. Det ger om något lägre motstånd.

Vattenflöde är alltid bättre desto snabbare det är, dock kommer det i princip inte märkas någon skillnad i temperatur när man väl nått ett lagom flöde.

Just saying

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

En tjockare radiator ger också mer motstånd och kräver då mer av pumpen i systemet. Jag skulle snarare säga att det är tvärtom angående fläktarna. Har du en tunnare radiator behöver du fläktar som flyttar mer luft då vattnet passerar fortare genom radiatorn och du har mindre yta som kan stråla ut värmen, därmed behöver du hjälp av fläktarna. Hade du haft tillräckligt stora radiatorer hade du i princip kunnat köra passivt. Du ska ändå inte montera fläktarna så att de trycker luft genom radiatorn, sålänge denna inte sitter i fronten och du vill behålla flödet i chassit fram -> bak. Tänk på att fläktarnas uppgift är att öka konvektionen från radiatorn och transportera bort värmen som avges från vattnet till radiatorn.

Som flera andra har skrivit är detta fel, en tjockare rad ger lägre motstånd. Det har liten betydelse om du trycker luft genom eller drar genom radiatorn och att säga att man ska göra på ett specifikt sätt är fel helt enkelt. Tjockleken spelar roll hur snabba fläktar man ska ha men det är långt ifrån det viktigaste. Det som avgör är tätheten mellan flänsarna, oftast benämnt fins per inch eller FPI. Glesa raddar som tex XSPC RX1 eller coolgate är gjorda för långsamma fläktar medan raddar som black ice som har tätt mellan flänsarna ska ha snabba fläktar för att fungera bra.

Skrivet av micke7406:

många gillar Gentle Typhoon MEN dom har dåligt statiskt tryck och bör inte användas om du kör på lite tjockare radiator.
Vill du ha hyfsat tysta fläktar med bra tryck och köpa på Inet så ska du gå på Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP.
Där har du även fördelen att de är PWM styrda.

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm funkar bra till radiator men de låter däreffter.

Anledningen till att gentle typhoons är populära är att dom har ett högt statiskt tryck och trevligt ljud. Dom är i de flesta test den bästa fläkten eller möjligen slagen av noiseblockers. 1850rpm varianten är ok men 1450 varianten är mer anpassad för normalt bruk, 1150rpm är tillräckligt för de flesta välbyggda system. Själv kör jag mina i 900rpm och det räcker mer än väl men då har jag 2x120mm radyta per komponent.

Skrivet av Marcusk:

Det finns ingen märkbar skillnad i temperatur mellan olika slangstorlekar (Max en grad celsius), så länge de inte är extremt små. (Och det är fakta, enligt tester utförda)

Det här är vad som stämmer, inget annat. Möjligen om du har en väldigt svag pump är det att fundera på slangens motstånd. Har du många meter slang har det mer inverkan men för de allra flesta är det mer hur man vill att det ska se ut. Tjockväggig slang har dock en massa fördelar så det är därför de allra flesta bör bygga med 10/16 eller 13/19 slang. Problemet med 13/19 slang är att kompressionanslutningarna blir väldigt stora och dom helt enkelt inte får plats på en del block och andra saker eftersom dom tar i varandra. Är du inte säker på att 13/19 kompressionsanslutningar passar är det bättre att köra på 10/16. Slangklämmor fungerar men det är mer mek att ändra i systemet och det ser inte lika snyggt ut.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Anledningen till att gentle typhoons är populära är att dom har ett högt statiskt tryck och trevligt ljud. Dom är i de flesta test den bästa fläkten eller möjligen slagen av noiseblockers. 1850rpm varianten är ok men 1450 varianten är mer anpassad för normalt bruk, 1150rpm är tillräckligt för de flesta välbyggda system. Själv kör jag mina i 900rpm och det räcker mer än väl men då har jag 2x120mm radyta per komponent..

Kollar man på grafen på deras hemsida så ser den inte så bra ut/ Men den kanske inte stämmer.
http://www.scythe-eu.com/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=up...

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Kollar man på grafen på deras hemsida så ser den inte så bra ut/ Men den kanske inte stämmer.
http://www.scythe-eu.com/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=up...

Lita aldrig på siffror från en tillverkare, dom mäter alla på sitt egna sätt. Sidor som Martin's liquid lab gör bra hyffsat neutrala tester om du är intresserad. PWM är dock trevligt

Jag kollade precis på hans hemsida och sprang på den här grafen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Lita aldrig på siffror från en tillverkare, dom mäter alla på sitt egna sätt. Sidor som Martin's liquid lab gör bra hyffsat neutrala tester om du är intresserad. PWM är dock trevligt

Jag kollade precis på hans hemsida och sprang på den här grafen

http://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2013/02/cougarvsg...

Intressant, Tack för tipset om Martin's liquid lab