Lämplig media biliotek visare för TV i sovrummet?

Permalänk
Medlem

Lämplig media biliotek visare för TV i sovrummet?

Jag har äntligen skaffat mig en HTPC till sovrummet, har kört enkel media spelare tidigare men varit begränsad.

Men något som slog mig när jag började använda Windows 8 är svårigheten att få det läsbart i liggande ställning i sängen...

Jag är ute efter en typ "utforskare" som är mer lämpad för tv = större texter och navigering med piltangenter och enter.

Media spelare vill jag köra VLC så behöver inte vara koppling mer än att det ska vara simpelt att öppna up filer.

Som utvecklare tänkte jag först att jag borde kunna göra enkelt själv men sen tänkte jag ge detta forum ett försök att komma med förslag.

Några tips?

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Varför inte XBMC?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Varför inte XBMC?

Jag gillar inte XBMC gränssnitt, jag vill ha min egna mappstruktur osv.

Nu har inte jag testat XBMC på ett par år förutom på Boxee Box men jag tror inte jag skulle bli så vän med det...

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadC:

Jag gillar inte XBMC gränssnitt, jag vill ha min egna mappstruktur osv.

Nu har inte jag testat XBMC på ett par år förutom på Boxee Box men jag tror inte jag skulle bli så vän med det...

Fast väljer du att köra i file-mode och inte i biblioteks-mode så blir det ju DIN mappstruktur.

Jag kör så, med egna "genvägar" på hemmaskärmen till DVD, Bluray, Flac, Mp3, Foton med skalet Aeon Nox...
Enkelt och snyggt och rent och med massor av intällningsmöjligheter!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Fast väljer du att köra i file-mode och inte i biblioteks-mode så blir det ju DIN mappstruktur.

Jag kör så, med egna "genvägar" på hemmaskärmen till DVD, Bluray, Flac, Mp3, Foton med skalet Aeon Nox...
Enkelt och snyggt och rent och med massor av intällningsmöjligheter!

dags att testa det då

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Har du testat PLEX? Jag kör med det hemma och tycker att det är ganska schysst

http://www.plexapp.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har du testat PLEX? Jag kör med det hemma och tycker att det är ganska schysst

http://www.plexapp.com/

Läs vad jag söker och vad jag inte gillar... PLEX bygger på XBMC och jag har testat PLEX och tycker det är okoej så länge man gillar XBMC gränssnittet...

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

PLEX är ju en mediaserver och med det så kommer du kunna mappa upp just din mediaserver i den här datorn.

Där är det bara att klicka på den filmen du vill starta, du behöver inte alls använda media center appen som finns till.

Jag har t.ex 4 mappar i min server som heter "HD, Serier, Anime, Osv" och i dem mapparna lägger sig alla filmer direkt i mappen med rätt namn och bild för filmen så det är väldigt lätt att välja den man vill kolla på.

Det går även att få sina egna mappstrukturer i PLEX Media center programmet, du efterfrågade större text och så och jag tycker att det är alldeles för stor text i det programmet så jag kör bara uppmappnings varianten på min dator / tv.

Edit

Du kommer även åt alla filmer, bilder och musik via webbläsaren både hemma och på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

PLEX är ju en mediaserver och med det så kommer du kunna mappa upp just din mediaserver i den här datorn.

Där är det bara att klicka på den filmen du vill starta, du behöver inte alls använda media center appen som finns till.

Jag har t.ex 4 mappar i min server som heter "HD, Serier, Anime, Osv" och i dem mapparna lägger sig alla filmer direkt i mappen med rätt namn och bild för filmen så det är väldigt lätt att välja den man vill kolla på.

Det går även att få sina egna mappstrukturer i PLEX Media center programmet, du efterfrågade större text och så och jag tycker att det är alldeles för stor text i det programmet så jag kör bara uppmappnings varianten på min dator / tv.

Edit

Du kommer även åt alla filmer, bilder och musik via webbläsaren både hemma och på andra ställen.

Jag behöver uppenbarligen testa Plex mera också då för när jag testad PLEX så fick jag inte använda min egna mappstruktur utan den sorterade i sina egna kategoriseringar osv.

Men är då kanske inställningar likt XBMC.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |