Permalänk

Vattenkylt Shinobi XL med crossfireX

Då är det på tiden att få upp bilderna på mitt senaste bygge. Efter att ha kört på samma burk sedan 2007/2008 kände jag att det var dags att bygga mig en lite bättre dator. Efterforskningar, beställningar och byggande pågick under senhösten och vintern och datorn stod klar efter nyår.

Jag har sedan länge velat prova på vattenkylning men har tidigare inte känt att jag kunnat lägga pengarna som krävs på det. Nu kände jag att tiden var inne för att ge det ett försök då jag både har tid och pengar för att kunna göra ett sånt projekt rättvisa.

Som ni förstår så har jag aldrig gett mig in i vattenkylning tidigare, utan det har bara varit något man sett bilder på eller fått en glimt av på mässor. Så det var rakt in i forumet och börja fråga dumma frågor, googla timme ut och timme in och läsa på vad det egentligen är för något man gett sig in på. Med andra ord, stort tack till alla som hjälpt till här på forumet och svarat på alla frågor!

Eftersom budgeten på ett projekt som detta lätt sticker iväg så tänkte jag att jag lika gärna kan smälla på ordentligt, nalla på sparkontot, och sätta en ordentlig budget (20-25k). Så eftersom jag aldrig tidigare haft Crossfire/SLI så kom jag snabbt fram till att det också var dags att testa. Här går man lätt in i en djup och infekterad konflikt om man frågar vad man ska ha och vilket kort som är bäst, så jag håller mig utanför den och säger bara att jag valde ATI eftersom jag tidigare alltid kört på gröna laget och tänkte att när jag nu testar nya saker så är det ju bara logiskt att byta märke på grafiken också!

Generellt sett så var målet, utöver att lyckas få till ett vattenkylt system, att få systemet riktigt tyst. Så det finns en anledning till att radiatorerna är i överkant för behovet, men detta för att kunna köra fläktarna på riktigt låga varvtal. Normalt sett går de på ca 450rpm, varpå systemet är näst intill ljudlöst, bara ett svagt sus av luftflödet.

Hoppas ni gillar det!
Kommentera gärna och ställ frågor om ni har några.

Datordelar:
Chassi: Bitfenix Shinobi XL, ljuddämpat
MB: ASUS Maximus V GENE (1155, Z77)
CPU: Intel Core i7 3770k 3,5Ghz
GPU: 2x MSI Radeon HD7970
RAM: 8GB Corsair Vengence PC12800/1600MHz CL9
HDD: 2x Intel 520 120GB i RAID-0
Nätagg: Corsair AX860

Kylning:
Rad: 2x HWLabs Black ICE SR1-360
Pump: Alphacool VPP655 med en EK-D5 X-TOP
Res: EK-RES X3 110
CPU: EK-Supremacy Acetal
GPU: 2x EK-FC7970 Acetal med EK-FC7970 backplates
MB: EK-MOSFET ASUS M5G Acetal
Fläktar: 6x Nexus Real Silent D12SL-12

Vattenkylt Shinobi XL med crossfireX

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt galleri! 5p!

Synd bara att du failade med IHS borttagningen

Permalänk
Medlem

Vad var fel på cpu:N? Den ser ok ut:) Fint bygge btw.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt galleri osv, men måste säga att det ser lite fult ut med ett mATX moderkort i ett stort chassi ^^

Permalänk
Medlem

Snyggt och roligt galleri!

Men varför kör du på mATX?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Vad var fel på cpu:N? Den ser ok ut:) Fint bygge btw.

hehe, antar att du skojar =P

Skrivet av Jerkanftw:

Snyggt och roligt galleri!
Men varför kör du på mATX?

Jadu, det vet jag faktiskt inte själv, kortet hade allt jag behövde, så jag noterade faktiskt inte ens att det va mATX förrens jag beställt det =P Men visst, chassit är ju stort för ett sånt kort. Storleken på chassit var dock mycket att jag kände att jag inte ville behöva pressa in vattenkylningen då jag aldrig gjort det förut. Vet inte om det va ett bra svar =P

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!
Och väldigt trevligt med många bilder och mycket text!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge!
Hade samma problem som dig vid grafikkortsblocket, råkade då även ha sönder gängningen av att skruva för mycket.

Permalänk
Medlem

trevligt bygge. på vilket sätt pajade du cpu:n?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

trevligt bygge. på vilket sätt pajade du cpu:n?

Kolla noga på bilden, en stor reva ner på kopparn där klistret suttit (högra sidan)...

Jag testade faktiskt CPUn efteråt bara för att kolla så den verkligen va trasig...men den stannade innan skärmen gick på. Felkoden på moderkortet sa iofs att det va fel på RAM minnena, men det är väl säkert bara att det va några av de kopparbanorna som jag repade sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Kolla noga på bilden, en stor reva ner på kopparn där klistret suttit (högra sidan)...

Jag testade faktiskt CPUn efteråt bara för att kolla så den verkligen va trasig...men den stannade innan skärmen gick på. Felkoden på moderkortet sa iofs att det va fel på RAM minnena, men det är väl säkert bara att det va några av de kopparbanorna som jag repade sönder.

Aha. Då förstår jag. Tack för det snabba och informationsrika svaret

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Skitkul bygge! Jag har suttit och tittat igenom varenda bild, inte en enda "snabbspolade" jag förbi
Skitkul att kolla igenom, så du fick 5 raka satans poäng! Jag har själv aldrig byggt en dator med vattenkylning, så det var jättekul att se steg för steg. Sen älskar jag att du hatar ljud så mycket och hur långt du gått för att ljuddämpa allt i datorn!
Som sagt; skitkul galleri!

Permalänk
Medlem

Nice galleri, 5/5 direkt!

Har själv en 3770k, som kyls av en h100i... Kom på nu när jag läste att jag aldrig testat hur varm min CPU blir i diverse bench tester, har varit mer intreserad av poängen ^^

När jag foldar (sällan, men med alla kärnor på 100%) så ligger min CPU på 57-60 grader, och då har jag fläktarna som föjde med h100i, förmonterade kylpastan, kör EJ pnp osv, allt stock helt enkelt...

Testa sälja den repade 3770k'n här på forumet, är säkert någon som är villig att betala en hundring för en vägg prydnad eller nått^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Kolla noga på bilden, en stor reva ner på kopparn där klistret suttit (högra sidan)...

Jag testade faktiskt CPUn efteråt bara för att kolla så den verkligen va trasig...men den stannade innan skärmen gick på. Felkoden på moderkortet sa iofs att det va fel på RAM minnena, men det är väl säkert bara att det va några av de kopparbanorna som jag repade sönder.

Felkod 55? Z77 Rog brädornas favvo felkod

Har också nån liten repa i min 3770k men den funkar prima. Har du inte slängt cpu's skulle jag ge den ett försök, får du kod 55 så plocka bort allt minne förutom 1 sticka.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Felkod 55? Z77 Rog brädornas favvo felkod

Har också nån liten repa i min 3770k men den funkar prima. Har du inte slängt cpu's skulle jag ge den ett försök, får du kod 55 så plocka bort allt minne förutom 1 sticka.

hehe ok, minns inte om det va exakt den koden, men det är möjligt.
Jo jag testade rätt länge innan jag gav upp, flyttade alla stickorna mellan alla platser och testade såklart även en sticka.

Permalänk

Härligt album! Massor av bilder och bra kommentarer. En fundering kring vattenkylningen bara. Du borde ha CPU först i loopen, inte GPU. Du kan nog räkna med flera graders drop i temp på CPU då.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

hehe ok, minns inte om det va exakt den koden, men det är möjligt.
Jo jag testade rätt länge innan jag gav upp, flyttade alla stickorna mellan alla platser och testade såklart även en sticka.

Min IHS lossade oroväckande lätt, skar längs kanten sen ramlade den av bara. Hade dock inte katastrofala temps men visst är dom bättre nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jättefint byggande, tycker jag! Och innovativa idéer. Jag läser mycket om custom-byggen i MC-världen och tycker mig se många paralleller.

Men varför satte du in så lite RAM i burken? (Och vilken klockfrekvens kör du minnena i?) Vilka varvtal klarar sig fläktarna på för att hålla temperaturerna som du vill ha dem? Vad låter mest i systemet? (Nätaggregatet?)

Snygga bilder. Tack för ett fint och inspirerande byggreportage.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Härligt album! Massor av bilder och bra kommentarer. En fundering kring vattenkylningen bara. Du borde ha CPU först i loopen, inte GPU. Du kan nog räkna med flera graders drop i temp på CPU då.

Det lär inte skillja mycket, max 1-4 grader

Permalänk
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Härligt album! Massor av bilder och bra kommentarer. En fundering kring vattenkylningen bara. Du borde ha CPU först i loopen, inte GPU. Du kan nog räkna med flera graders drop i temp på CPU då.

Nja, det är nog inte mycket skillnad, vattnet skiljer ju bara någon grad före och efter. Det det tror jag inte skulle påverka nämnvärt.

Skrivet av d97jro:

Jättefint byggande, tycker jag! Och innovativa idéer. Jag läser mycket om custom-byggen i MC-världen och tycker mig se många paralleller.

Men varför satte du in så lite RAM i burken? (Och vilken klockfrekvens kör du minnena i?) Vilka varvtal klarar sig fläktarna på för att hålla temperaturerna som du vill ha dem? Vad låter mest i systemet? (Nätaggregatet?)

Snygga bilder. Tack för ett fint och inspirerande byggreportage.

Tackar!
Varför sätta in mer RAM? 8GB känns alldeles tillräckligt just nu. Jag har ju även plats för mer om det skulle vara så, men det kändes bara onödigt.
När jag bara typ surfar eller kollar på video osv så låter inte datorn alls. Fläktarna går då på 450rpm (bara för att de inte ska vara helt av) och fläkten i nätagget är helt avstängd (den slår bara på vid över 70% belastning eller nåt i den stilen). Har däremot märkt att min skärm låter lite pga att datorn nu är tyst... alltid är det något fel! =P
När du kör fläktarna på max, vilket är typ 900rpm så hör du vindsuset från toppfläktarna men inget mer egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Varför sätta in mer RAM? 8GB känns alldeles tillräckligt just nu. Jag har ju även plats för mer om det skulle vara så, men det kändes bara onödigt.
När jag bara typ surfar eller kollar på video osv så låter inte datorn alls.

Men ... ska du inte använda den till något annat än att surfa eller kolla video, då?
Uppställningen är ju perfekt för att redigera och rendera film samtidigt som man experimenterar med ett gäng virtuella maskiner o.s.v... Och då behöver man mer RAM...

Men, skämt åsido så är det ju, när RAM är så billigt som det är, praktiskt att låta delar av filsystemet (temporärkataloger som OS:et använder och motsv.) ligga i RAM i stället för på disk för att få äckligt rask prestanda.

Skrivet av Användarnamnqwer:

Fläktarna går då på 450rpm (bara för att de inte ska vara helt av) och fläkten i nätagget är helt avstängd (den slår bara på vid över 70% belastning eller nåt i den stilen).

HÄRLIGT!!

Skrivet av Användarnamnqwer:

När du kör fläktarna på max, vilket är typ 900rpm så hör du vindsuset från toppfläktarna men inget mer egentligen.

Nä, 900 rpm är bra småsus, långt ifrån störande. Riktigt kul att du fått gjort dig en så fin rigg!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Väl byggt! Verkligen gjort allt ordentligt:) Himla synd att ena cpun blev skrot:/

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Men ... ska du inte använda den till något annat än att surfa eller kolla video, då?
Uppställningen är ju perfekt för att redigera och rendera film samtidigt som man experimenterar med ett gäng virtuella maskiner o.s.v... Och då behöver man mer RAM...

Men, skämt åsido så är det ju, när RAM är så billigt som det är, praktiskt att låta delar av filsystemet (temporärkataloger som OS:et använder och motsv.) ligga i RAM i stället för på disk för att få äckligt rask prestanda.

Jag redigerar iofs inte film, men har nån VM, kör lite program och spel som kräver lite mer, jag har dock aldrig varit i närheten av att behöva mer än 8GB minne. det känns mer som att du hänvisar till specifika situationer där man kan behöver extremt mycket minne. Sen kör jag ju med två SSD i raid0, så jag känner att filsystemet är hyffsat snabbt ändå. Som sagt, jag har ju platser över så om jag skulle börja göra något som specifikt kräver extremt med minne så köper jag bara två stickor till, men nu känns det som att det inte skulle påverka prestandan mer än på papperet...

Permalänk
Medlem

Crossfire X är ju tre kort i CF, du kör bara med 2. Missar jag nåt? Annars riktigt snyggt, 5p

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Tycker verkligen synd om dig och alla motgångar, kan tänka mig att det blev några svordomar osv
Men i slutändan blev det otroligt snyggt. Och du struntade i onödig slevning av kablarna, det tycker jag var ett bra val

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

snyggt bygge
prestanda monster
den datorn håller nog ett tag

Undrar bara en sak, har du haft mycket problem med cf?
Har funderat på själv köra det, fast med 7870 då

Permalänk

Grymt galleri Men det enda som var de negativa var dina bilder. Lite mörka. Men helt okey

Btw du gillar inte ens färg på "vattnet" :)? Skulle bli snyggt med nå rött som

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Väldokumenterat!
Härligt att se fler som använder Nexus RS-fläktar. Och trevligt att se att fler försöker hålla sig borta från färgat vatten, ljus etc.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

det enda som var de negativa var dina bilder. Lite mörka. Men helt okey

Jag tyckte att hans bilder var påfallande snyggt tagna! Det kanske beror på skärminställningarna.

Visa signatur

/Joakim