Jakten på den perfekta musen [Ytterligare en tråd]

Permalänk
Medlem

MS Confort Mouse 6000 för 160kr ... en alldeles utmärkt mus.

Permalänk
Medlem

Har kollat på TT eSPORTS Level 10 M (BMW design), men vet inte om man kan klämma på den i någon butik. Nån som har sett/provat den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1448285

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5738

Typ samma mus fast billigare.

Ont: Bästa musen har inte släppts ännu, BSTs mus ska förbokas dock såfort det blir möjligt, äntligen en mus med bra form, sidoknapp och sensor.
Så trött på alla möss med skitsensorer, 500 knappar, vikt på löjliga 150+g, stora som dassalock etc.

BST? Är det en ny tillverkare?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

min qpad 5k jag hade förut måste varit den skönaste mus jag haft! helt underbar att hålla i, dock lite för lätt för min smak. skulle gärna vilja ha vikter i den.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 ^_^

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan.
Eftersom min älskling Tt eSports Black håller på att dö så tänkte jag köpa en ny mus (precis som alla andra just nu). Den här gången så funderar jag på hur mycket pengar jag borde lägga. Min första fundering var att antingen köpa en till likadan mus eller gå på G400, men så tänkte jag att jag kanske borde skämma bort min hand lite. Budget spelar ingen jättestor roll har jag bestämt mig för, men inom rimliga gränser givetvis (inget över 1000 kr, om det inte är mycket välmotiverat). Musen jag har nu är aningen för kort, men i övrigt känns den bra i min hand. Jag använder någon form av blandning mellan "Claw" och "Palm" greppen, alltså har jag fingrarna böjda väldigt lite men håller musen i övrigt som palm.

Jag kör just nu musen med 2300 DPI, så lägre än så är väl inte att föredra (skulle säga MINST 3000 DPI upplösning). Mina händer är ganska mellanstora, så någon Feenix Nascita är inget allternativ, och inte heller Razer Naga. Så vad letar jag efter?
En trådad mus som gör vad den ska, har INGET behov av 439857234897689234762479 tumknappar eller lysande bling-bling som bara förstör.
Musen ska vara ergonomisk och ska passa bra med alla mina tygmattor, Tt eSports Dasher, SteelSeries QcK+ Fnatic och QcK mini. Justerbar vikt är ytterst positivt, då jag gillar den flexibiliteten.
Så vad har jag kollat på?
FunC MS-3
Mionix Naos 3200
Corsairs M-serier
SteelSeries Kana och Sensei
Logitechs G-Möss
Razer DeathAdder 2013 (mindre sugen, om inte alla problem fixats)
Mionix oxh FunC vet jag inte om jag gillar formen på, men det får jag helt enkelt testa.

Jag vill att musen ska finnas att känna på hos Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjelle alternativt Netonnet eller siba för att känna på. Kan man använda nån form av bytesrätt om man vill känna på en mus?

Så, vad tycker ni?

Hoppas att texten var förståelig och inte för lång!

P.S Värt att nämna kan vara att jag är högerhänt :>

Köpt min senaste mus Qpad 5k på Teknikmagasinet. De är fantastiska att ha att göra med då prylarna krånglar (bytt 2 Naga 2012). Qpad 5k kan jag varmt rekommendera! En grym precision som definitivt inte fans i Nagan. Trodde inte att man kunde känna så stor skillnad, men det gjorde jag.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Efter att läst igenom tråden förstod jag att topicen inte handlade om det jag tänkte på

För att hålla oss till topic och vara lite mer "seriösa" så köpte jag en Qpad 5K och är mycket nöjd, den ligger bra i handen men är också trevlig om man är clawhanded.

Testade den innan jag köpte den på Elgiganten i Alingsås

Lycka till

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jasså? Jag tycker inte det, eftersom du inte på något vis motiverar. Allt jag har hört om G500 är att det är en G400 med ljus och en skitsensor?

jasså du säger det, jag har en G500 inget problem med sensorn , Grymt skön för en som kör mellan palm och claw

väldigt fräsig^^ sen har den bak och fram knapp , fjärrstyrning för ''the roller'' , Dpi ändring på 3 lägen , för mig är det den absoluta musen
var min motivation bättre

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Avstängd

Ok jag läste bara rubriken och tänker svara på den!

Det här är en jakt som aldrig upphör. Den bästa musen jag fått tag i fann jag i Östergötland 2009. Har tyvärr inte hittat någon som slår den musen

edit: Bästa datormus jag haft är Mionix Naos 5000

Permalänk

Får väl slå ett slag för Corsair M60 då. Har haft den ett tag nu och tycker den är toppen. Men alla har ju sina favoriter,bästa man kan göra är att åka och känna på olika.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Pratade med någon på Qpad och han menade på att sensorn musen använde var viktigast. (och att deras var bättre än den billigare sensorn som satt i Razers möss, såklart
Så hur vet man vilken sensor som är bäst och vad skillnaden egentligen är, någon som vet?

Hur musen "känns" är ju subjektivt och det blir nästan meningslöst att rekommendera en mus beroende på hur den känns. Sen det här med DPI, vad är egentligen skillnaden på 5600 och 7200 DPI? Det är ju bara att kompensera det med lägre känslighet på musen i kontrollpanelen/musinställningar. Ser ingen mening med att välja bort en mus för att den har högre DPI, har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Den här?

Skämt åsido, för mig med extremt stora händer så fungerar den där ypperligt som kontorsmus. Att sedan kunna slå ihjäl medelstora däggdjur med musen är relativt trevligt.

Hur som helst.

Func's nya mus har en väldigt trevlig utformning som i allra högsta grad kan anses som bra nog för långa sessioner. Då jag spelar både från skrivbord samt från soffan då jag använder hembioanläggning, så varierar min handledsvinkel väldigt mycket från dag till dag. Func's mus fungerar för mig oavsett handledsvinkel och ger mig ett skönt grepp om musen. Om greppet är ergonomiskt och avlastar handleden är ärligt talat någonting jag inte bryr mig om. Att hålla i den är skönt, och jag blir inte trött i arm, hand eller handled. För mig så är det ett tecken på en bra mus, även om det visar sig att den kanske inte följer 100% av alla regler för att anses som ergonomisk nog för att köpas in av statliga anrättningar.

R.A.T. serien har jag bara haft dåliga erfarenheter med. Detta då jag köpte en R.A.T. 9, som buggade ur totalt med mottagningen/sändningen av signaler. Den var i princip obrukbar. Detta var dock ett problem med den trådlösa tekniken, och borde vara eliminerat i och med att R.A.T. 7 använder trådad anslutning. Och justeringsmöjligheterna samt bekvämligheten på R.A.T. 9 var verkligen bättre än någonting annat jag provat. Jag kunde ställa in den så den passade helt perfekt i min hand, det fanns inte ens en millimeters "glapp" i mitt grepp när jag höll den precis som jag skulle vilja hålla i alla möss. Därmed rekommenderar jag varmt att prova den.

Från Razer så har du även Ouroboros som jag var sugen på förr, som tydligen ska ha trådlös teknik som motsvarar trådad. Marknadsförings-bullshit? Troligtvis. Tyvärr har jag inte haft tid att prova den, men jag ska nog köpa in en till företaget då jag fortfarande är intresserad av den. Den ambidexteriösa designen oroar mig dock då jag är högerhänt och helt enkelt inte vill ha knappar på högersidan av musen. Att kunna använda fingerstöden som knappar genom att trycka ned dem är dock någonting som gör hela bygget intressant.

Det är väl dem 3 jag skulle rekommendera att prova i dagsläget. Samt marsvinsmusen då såklart.

Gällande Mionix Naos 3200, så är det en mus jag har haft men som jag aldrig skulle jag aldrig köpa igen. Den dog efter 4 månader och jag är långt ifrån våldsam med min utrustning. Dessutom kändes den inte ens i närheten av speciell, och den var ungefär lagomt skön att hålla i.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Just nu ser de mest attraktiva mössen ut som QPad 5K (eller LE, men jag har hört att den har otroliga "prediction-problem) samt Minonix Naos 5000, men 3200 är kanske ett bättre val? Tänkte 5000 eftersom den har utbytbara vikter så att jag kan anpassa musen, men skillnaden mellan optisk och laser är kanske så stor till optisk fördel att jag borde välja 3200 trots en fast vikt