Flytta fysisk server till ESXi, licenser?

Permalänk
Medlem

Flytta fysisk server till ESXi, licenser?

Hej!

För närvarande kör vi Windows Small Business Server 2003 på en fysisk maskin, förinstallerat från Dell, och skulle vilja flytta den till en ESXi-host. Går det att installera samma licens på en virtuell host eller måste vi köpa en ny licens? Anledningen att vi kör SBS 2003 är att företaget kör en mjukvara som bara fungerar på 2003 så uppgradering är tyvärr inget alternativ =/.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Vila i frid

Kontakta Microsoft och rådfråga - om ni vill göra det på rätt sätt. Vad jag sett säljs inte SBS2003 (det finns 4 varianter) längre utan möjligheten finns kanske i att köpa SBS2008 och köra en downgrade.

Permalänk
Medlem

sådanna licenser säljs inte längre.. tror knappt det går att få tag på sbs licenser öht då dom har skrotat det konceptet

kör vmwares converter tool och migrera in den direkt på ESXi slipper ni installera om och allt sånt.
din sbs licens är egentligen inte godkänd att flytta till en virtuell maskin men om microsoft kommer så säger dom nog ingenting då det inte går och lösa på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Är det en OEM Licens kan du inte flytta den, i sådana fall får du köpa in en ny licens och nedgradera till 2003R2. Till SBS går det fortfarande att få tag i SBS2011 och den bör också vara nedgraderingsbar till äldre SBS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

sådanna licenser säljs inte längre.. tror knappt det går att få tag på sbs licenser öht då dom har skrotat det konceptet

kör vmwares converter tool och migrera in den direkt på ESXi slipper ni installera om och allt sånt.
din sbs licens är egentligen inte godkänd att flytta till en virtuell maskin men om microsoft kommer så säger dom nog ingenting då det inte går och lösa på något annat sätt.

Tack för tipset! Ska pröva det.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Tack för tipset! Ska pröva det.

Tänkte bara säga att jag migrerade 5st Windows servrar för några år sedan till VMWare ESX med hjälp av VMWare Converter och det funkade klanderfritt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

VMWare Converter funkar som sagt ofta riktigt bra. Samtidigt kan det ju vara ett bra tillfälle att lyfta upp den till ett nyare OS innan supporten försvinner på 2003 Server.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Tänkte bara säga att jag migrerade 5st Windows servrar för några år sedan till VMWare ESX med hjälp av VMWare Converter och det funkade klanderfritt.

Har gjort några och hört talas om sammanlagt tiotals migreringar med VMware Converter som gått hur bra som helst. I ett par fall har man fått prova 2-3ggr innan det gått vägen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Tack för tipset! Ska pröva det.

Har själv använt det verktyget ett par gånger, men vet att på lite äldre HP servrar så måste man stänga av

ALLA HP tjänster, annars så blir det pannkaka. vet inte om dell har några specifica tjänster igång men gissar på att det kan vara samma där.

försök stänga av så mycket tjänster som möjligt under migreringen fungerar bäst om inte för mycket data förändras undertiden.

annars kan man behöva köra den ett par gånger för att det skall gå igenom.

Men det är ett sjukt smidigt verktyg. tänk bara på att fimpa nätverkskorten på den fysiska maskinen innan du startar den virtuella maskinen.

två identiska maskiner på nätverket är inget kul alls... kan skapa massa oreda.

Permalänk
Medlem

jag gjorde en P2V senast i helgen... inga konstigheter... tänk bara på att vissa saker får nya drivers och kan behöva confas (typ nätverkskort). Sen är det bara att städa upp bland gamla drivers. Fungera klockrent

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Som någon skrev, ditt "största" problem är licensen OM det är en OEM-licens. Den är knuten mot hårdvaran, och licensformen tillåter inte virtualisering av denna.
Rent tekniskt är det nog inga problem att virtualisera denna, möjligtvis kan du få upp rutan att du behöver aktivera om Windows när flytten är klar (den känner av om det bytts för mycket hårdvara).

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag hittade installationsskivor och licensnycklar för den fysiska servern. Om jag skulle installera med samma nyckel på den nya virtuella maskinen, finns det då någon risk att jag pajar den gamla? Det är inte bara jag som behövs för installation av den nya servern och jag vill gärna kunna börja med installationen medan den gamla fortfarande är i drift, utifall jag stöter på problem.

Installationsskivorna är märkta med DELL och licensnyckeln stod på en lapp på chassit, betyder detta att det är en OEM-licens jag har?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Hej igen!

Jag hittade installationsskivor och licensnycklar för den fysiska servern. Om jag skulle installera med samma nyckel på den nya virtuella maskinen, finns det då någon risk att jag pajar den gamla? Det är inte bara jag som behövs för installation av den nya servern och jag vill gärna kunna börja med installationen medan den gamla fortfarande är i drift, utifall jag stöter på problem.

Installationsskivorna är märkta med DELL och licensnyckeln stod på en lapp på chassit, betyder detta att det är en OEM-licens jag har?

Ja, det är en OEM, bundlad till maskinen och inte flyttbar till någon annan maskin, även om du skulle flytta den till en annan Dell.

Vad jag vet så enligt MS EULA så får man inte virtualisera någon SBS 2003 över huvudtaget, det var först med 2008 man fick det.
Så ska du ha en SBS virtuellt så är det 2008 och uppåt som gäller.

Sen så är MS knölig över huvudtaget med licenser, ska man köra Windows Server virtuellt så kräver MS att man har SA (Software Assurance) avtal på licensen.

Tekniskt möjligt, Ja
Lagligt, Nej