Tappar anslutning i Win 8

Permalänk
Medlem

Tappar anslutning i Win 8

Hej,
Jag har ett märkligt fenomen på min ena dator. Jag kör via Wi-Fi med trådlös uppkoppling mot mitt ADSL-modem. För andra gången nu, på kort tid, får jag plötsligt meddelande om att nätverket är ogiltigt. Där står WI-FI saknar giltig IP-konfiguration. När jag då försöker köra via kabel (ethernet) så kommer jag inte in där heller och får sama meddelande om Ethernet. Jag har inte en aning om vad jag ska göra. Till saken hör att bredvid står en identisk dator med samma uppkoppling utan att något falerar på den. ????

Visa signatur

Pepper

Permalänk
Medlem

Kör du NAT? hur mång adresser får du ifrån din ISP? dra ur kabeln ur den andra datorn och se om det då fungerar med den du har problem med. Om det gör det får du inte tillräckligt med adresser ifrån din internetleverantör, då måste du köra NAT på din router om du har någon.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

hade liknande problem med min laptop, fixades genom att uppdatera mina wifi drivrutiner

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Tja

Jag skulle testa med fast IP adress, och se om det hjälper eller inte.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej alla,
och tack för omsorgen.
NAT vet jag inte vad det är så då kör jag nog inte det. Det här med antalet adresser från min ISP håller jag heller inte för troligt då det funkat på samtliga datorer (4 st i hushållet) i en månad ungefär. Jag har ingen router och vet inte varför jag ska ha det heller då mitt modem är trådlöst. Det vore kanske en vinst att skaffa router för att kunna komma åt en gemensam skrivare samt en större "familjär" hårddisk.
Nu har jag fått liv i grejorna igen genom att... Ja, jag vet inte hur. Diverse avinstallationer av det mesta och en massa pyssel. Vet inte vad som gjorde vad så får det väl gå tills nästa sammanbrott.

Visa signatur

Pepper