Disney lägger ned Lucas Arts

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre tillfälle för den adressen. X-D

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

TIE Fighter var en gammal klassiker som jag brukade spela för för inte så länge sedan. Kanske 12-13 år sen.

X-Wing vs TIE Fighter var också ett mycket bra spel. Har fortfarande skivan kvar.

X-Wing Alliance var lite speciell den med. Den var mycket välgjord vill jag minnas.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det blir så stor skillnad mot hur det är idag. Antar att de fortfarande kommer ha stor overhead och därför enbart bry sig om SW och liknande större liscenser?

Om de istället hade börjat sälja av rättigheter så skulle jag blivit optimistisk. Nu vet jag iofs inte om jag t.ex. ens vill ha ett Grim Fandango 2 då GF i mitt tycke är så gott som perfekt som det är. En ny berättelse i den världen vore dock inte så tokigt kanske?

Permalänk
Medlem

och DÄR försvann allt mitt hopp om att någonsin få en remake/uppföljare på Grim Fandango...

Tack Disney... jävla idioter

Permalänk
Medlem

herc's adventures säger jag bara..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Star Wars: Battlefront, kanske det bästa alternativa FPS spel som existerat. När det också har börjat flyta på rykten om ett nytt Battlefront på G... så svider denna nyhet.

Det var inte lucasarts som gjorde det. Ni måste lära er skilja på utvecklare och distributör.

Det senaste bra spelet som Lucasarts själva utvecklade var Dark Forces 2 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

kommer något att hända med SWTOR?

Det är EA som äger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Många timmar man spenderat bakom KOTOR 1 och 2..

Och Jedi Academy... Jedi Outcast...

Inte ett enda av dem faktiskt gjort av Lucasarts.

Ser inget konstigt med att Lucasarts läggs ned, de har ju främst agerat utgivare och deras egna produkter har mestadels varit rena skräpprodukterna sedan 90-talet.

Permalänk
Medlem

RIP Lucas Art! Goda minne ifrån gamla tider.

Var ens favoritspel när man var liten, utmanande och rolig humor i alla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:
Skrivet av PerZerk:

TIE Fighter var en gammal klassiker som jag brukade spela för för inte så länge sedan. Kanske 12-13 år sen.
http://www.youtube.com/watch?v=IYks9ZfupZ0

X-Wing vs TIE Fighter var också ett mycket bra spel. Har fortfarande skivan kvar.
http://www.youtube.com/watch?v=GGU2PeWF2Lw

X-Wing Alliance var lite speciell den med. Den var mycket välgjord vill jag minnas.
http://www.youtube.com/watch?v=EK_9yi1Hf_g

Ja jäklar vad barndomen var rolig. Detta är odödliga titlar för sin tid. Men efter Jedi Outcast föll Lucas arts helt. Eran var över redan då. Men Hade man fått se någon form av uppföljare på dessa klassiker hade det varit skitkul! R.I.P. Lucas Arts

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Har dock haft rejäla problem att få kotor att fungera ordentligt på windows 7 och windows 8 vilket gör mig till en ledsen pojke. Saknar även jedi knight serien och kyle katarn storyn

Skickades från m.sweclockers.com

Testa ladda ner den här feta patchen TSLRCM 1.8.2, fixar många bugs på KoTOR 2 Sith lords jag har själv testat den och den är väldigt bra ;).

Från moddarna;
"Thank you for downloading and installing TSLRCM 1.8.1
This mod's intention is to restore much of the cut content to The Sith Lords, that was lost to the main game due to a rush to release the game. This rush also left the game with a plethora of bugs"

http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

SW: KoTOR 1 och 2 var fan min barndom alltså. Spelade KoTOR 1 på XBOX:en o fyfan vad det var så jävla roligt och spännande, ursäkta mitt språk :D. Efter varje gång jag hade varvat det ville jag alltid komma tillbaks och spela det igen fast med en annan class såsom Scout, Scoundrel eller Soldier. Behöll lvl 2 ända fram till Dantooine för att kunna maxa alla Power abilities på Jedi Classen ;).

R.I.P Lucas Arts

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte vad folk har emot The Force Unleashed 1 & 2. Ettan var grymt bra, och 2:an kändes som ett gedignare bygge även om det var lite kort. Jag älskade båda spelen och såg fram emot en trea ärligt talat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rallyreavan91:

Star wars Knights of the old republic... vilket spel. Har inte stött på ett spel med bättre story sen dess. Rest in peace. :/

Bioware inte lucas arts.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Men FFS!!!!
Detta är skandal att lägga ner en klassisk spelstudio som tillfört spelvärlden så mycket.
Lucas Arts har gjort så många grymma spel som idag ses som rena kultspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Förstår ärligt talat inte vad folk har emot The Force Unleashed 1 & 2. Ettan var grymt bra, och 2:an kändes som ett gedignare bygge även om det var lite kort. Jag älskade båda spelen och såg fram emot en trea ärligt talat.

force unleashed var aldrig bra. det enda som man kan gråta över är att vi inte får se Star wars 1313 och alla andra IPer som Jedi knight sagan och monkey island kanske aldrig kommer att fortsättas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

TIE Fighter var en gammal klassiker som jag brukade spela för för inte så länge sedan. Kanske 12-13 år sen.
http://www.youtube.com/watch?v=IYks9ZfupZ0

X-Wing vs TIE Fighter var också ett mycket bra spel. Har fortfarande skivan kvar.
http://www.youtube.com/watch?v=GGU2PeWF2Lw

X-Wing Alliance var lite speciell den med. Den var mycket välgjord vill jag minnas.
http://www.youtube.com/watch?v=EK_9yi1Hf_g

TIE fighter och expansionen TIE defender var mina favoriter.
X-Wing var också ett riktigt grymt spel

Permalänk
Medlem

Snyft, RIP Lucas Arts.

På det goda 90-talet stod Lucas Arts för kvalite´. Det mesta de släppte blev succeer!
Som jag nötte TIE Fighter (jag till och med talade om det i sömnen), den bästa "Space Combat action simulator" någonsin!.
Alla dessa peka-och-klicka äventyrsspel som de släppte...
Deras Star Wars FPSer, Dark Knight
Deras mindre kända RTS, Galactic Battlegrounds, som de byggde på AoE-motorn

På 2000-talet kom nästa generation av klassiska spel, riktigt bra RTSer (Empire at War), riktigt bra FPSer (Jedi Knight) och lite mer svårplacerade Battlefront och Republic Commando
Vi får inte glömma LEGO Star Wars, ett alldeles underbart barnspel som även föräldrar kan uppskatta. Många cut scenes är nog mer för vuxna än för barn. Det har en alldeles ypperlig drop-in funktion som gör det lätt att hoppa in, spela lite grand och sedan droppa ut.

För mig har Lucas Arts alltid stått för kvaliteé, man visste att om Lucas Arts logga var där kunde det inte vara dåligt.
Synd att Disney slänger varumärket och satsar på franchising

Permalänk
Medlem

1313 som verkade så lovande :/

Permalänk
Medlem

[QUOTE="PerZerk;13395848"]TIE Fighter var en gammal klassiker som jag brukade spela för för inte så länge sedan. Kanske 12-13 år sen.
[YOUTUBE]

X-Wing vs TIE Fighter var också ett mycket bra spel. Har fortfarande skivan kvar.

X-Wing Alliance var lite speciell den med. Den var mycket välgjord vill jag minnas.

Damn U
Nu är jag hög hela dagen pgr nostalgitripp

Mitt första star wars flight arcade är dock från 1988 på C-64

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det en del av Disneys affärsmodell, de konsumerar företag och lämnar efter sig spår av förödelse, de är en jätte i vilket ingen annan får plats, de försöker stenhårt att vara den enda och stora i sin bransch.

RIP LucasArts, RIP STAR WARS, I-VI är de sanna star wars filmerna, men Disneys skräp kommer inte vara värt att kallas vid något positivt namn,, om de bara hade hållit sig till att producera barnfilmer och tecknad, Walt Disney vänder sig i sin grav av förfäran till åsynen av vad hans kära företag blivit idag, en multinationell jätte som kväver alla i sin omgivning.

Permalänk
Medlem

R.I.P Lucasarts
Har ägt alla star wars spel till PC, även om inte alla är gjorda av Lucasarts.

Mitt starkaste minne är dock Star wars Dark Forces, som jag tror är första 3d shooter i star wars genre. Ingen 3dfx/ingen kantutjämning här inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen större anledning att behålla en studio enbart för att de gjort bra saker en gång i tiden.

Lucasarts var mer eller mindre med om att forma min barndom, men det är som många sagt att det var ett jäkla bra tag sedan. Fanns väl dessutom inga personer kvar i studion som var med på den tiden.

Lego star wars-spelen är bra, men de var väl bara utgivare?

Antar att det kommer att ploppa upp en del tillkännagivanden om några nya Star Wars-spel, och kanske, kanske någon remake på ett klassiskt LucasArts-spel. Nu finns ju chansen att det kan bli av till skillnad från när Lucas satt på allt.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då började man hata disney också...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Så Kalle Anka mördar Guybrush? Underbar behandling av gamla minnen. Dags att hitta en whiskey att gråta över.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgitripp jag fick!

Och inte trodde jag att Pipe mania var i Lucas Arts portfölj. (Har kvar C64 versionen)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Star Wars 1313 får gärna tas upp av någon annan. Ett Star Wars spel jag faktiskt längtar att spela.

Synd att en studio som hållt på så länge ska läggas ner, men på senaste tiden har det inte varit några spel att hänga i granen.

tyvärr lär det bli överhypat skräp som får 40 på metacritic, gjort av den billigaste bullshitstudion, typ timegate

Permalänk
Medlem

Jag ser det nästan som positivt, eftersom nu kanske Ron Gilbert kan få göra ett till Monkey Island, som han önskat.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

force unleashed var aldrig bra. det enda som man kan gråta över är att vi inte får se Star wars 1313 och alla andra IPer som Jedi knight sagan och monkey island kanske aldrig kommer att fortsättas.

Det är ju två superba spel. Vad får dig att tycka illa om dem? Jag njöt fullt ut av ettan och har spelat igenom tvåan hur många gånger som helst.

Permalänk
Skrivet av ayne:

och DÄR försvann allt mitt hopp om att någonsin få en remake/uppföljare på Grim Fandango...

Tack Disney... jävla idioter

Tim Schafer, som skapade spelet, äger idag en egen studio vid namn Double Fine och de andra som var med och utvecklade GF har nog inte jobbat hos LucasArts på flera år. Så visst finns det hopp, om Schafers nya spel blir en framgång kanske hans nästa spel blir GF 2. Men man ska inte göra ett spel bara för att, om han gör ett nytt spel så ska det vara för att det finns mer att tillföra inte för att fansen vill ha det.

Som jag skrev innan, många verkar inte förstå att det var väldigt länge sedan LucasArts själva gjorde ett mästerverk, spel som Jedi Outcast, Empire At War, Kotor, Battle Front är samtliga utvecklade av andra på uppdrag av LucasArts. Så detta är inget nytt utan har skett väldigt ofta under hela 2000-talet (mer eller mindre efter att LucasArts slutade göra adventure spel).

Jag var ett stort fan av LucasArts och hade de fortfarande släppt grymma spel så hade den här nyheten kommit som en chock och jag hade verkligen sörjt men faktum är att jag redan har sörjt, det gamla LucasArts "dog" för väldigt länge sedan. Detta var nog det bästa som kunde hända och som sagt det behöver inte alls betyda att serier läggs ner. Hur det kommer gå för SW 1313 är dock osäkert, skulle inte alls bli förvånad om det spelet redan var lagt på is eller nerlagt även innan Disney köpte upp företaget (senaste man såg något från spelet var väl vid förra E3?).

Visa signatur

Jack of all trades