HD 7970 Ghz Edition -- vilket kort?

Permalänk
Medlem

HD 7970 Ghz Edition -- vilket kort?

Jag är på väg att köpa ett Radeon HD 7970 Ghz Edition-kort men vet inte vilket jag ska välja. Jag har försökt att hitta jämförelser på nätet mellan dessa kort, men det verkar helt omöjligt att hitta några artiklar som rakt av jämför dom olika korten. Därför vänder jag mig nu hit. Dom kort jag väljer mellan är dessa tre:

Sapphire Vapor-X GHz Edition
HIS Radeon HD 7970 IceQ X2 GHz Edition
Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition

Priserna är ungefär likadana. Gigabytes version kostar ungefär 200 kr mer än Sapphire medan HIS ligger mittemellan.

Frågan är då framförallt hur mycket ljudnivån skiljer sig mellan korten, och om det finns några andra fördelar som ett kort har gentemot ett annat. Jag tar gärna emot alla tips och funderingar kring dessa kort i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag är på väg att köpa ett Radeon HD 7970 Ghz Edition-kort men vet inte vilket jag ska välja. Jag har försökt att hitta jämförelser på nätet mellan dessa kort, men det verkar helt omöjligt att hitta några artiklar som rakt av jämför dom olika korten. Därför vänder jag mig nu hit. Dom kort jag väljer mellan är dessa tre:

Sapphire Vapor-X GHz Edition
HIS Radeon HD 7970 IceQ X2 GHz Edition
Gigabyte Radeon HD7970 Ghz Edition

Priserna är ungefär likadana. Gigabytes version kostar ungefär 200 kr mer än Sapphire medan HIS ligger mittemellan.

Frågan är då framförallt hur mycket ljudnivån skiljer sig mellan korten, och om det finns några andra fördelar som ett kort har gentemot ett annat. Jag tar gärna emot alla tips och funderingar kring dessa kort i denna tråd.

his kylare låter väldigt mycket, kör på sapphire vapor-x tycker jag

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Jasså det var konstigt tycker jag eftersom den stora grejen med HIS version enligt dom själva är just att den ska vara tyst!

Permalänk
Medlem

Sapphires kort helt klart. Upplåst volt, och mycket troligt att det kommer klocka högre även på standard volt. Dessutom bra kylare. Fördelen kommer sig av att Sapphire är en AMD exklusiv tillverkare och därmed får välja GPUer till sina kort först och då självklart tar de bästa partierna. Ljudnivån har jag aldrig heller hört att någon skulle klagat på. Tycker helt klart att Sapphire vinner. Vissa personer har klagat på Gigabytes version (du menar väl Windforce x3?) då den har 3 80mm fläktar vilket har lite ljud.

Här kommer de fördelar jag ser i Sapphire kortet:
-Tuffast namn
-Bra kylare(rentav bäst?)
-Billigast enligt dig
-Upplåst volt
-Klockar högst troligt bäst.

Permalänk
Medlem

Sapphires

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Sapphires kort helt klart. Upplåst volt, och mycket troligt att det kommer klocka högre även på standard volt. Dessutom bra kylare. Fördelen kommer sig av att Sapphire är en AMD exklusiv tillverkare och därmed får välja GPUer till sina kort först och då självklart tar de bästa partierna. Ljudnivån har jag aldrig heller hört att någon skulle klagat på. Tycker helt klart att Sapphire vinner. Vissa personer har klagat på Gigabytes version (du menar väl Windforce x3?) då den har 3 80mm fläktar vilket har lite ljud.

Här kommer de fördelar jag ser i Sapphire kortet:
-Tuffast namn
-Bra kylare(rentav bäst?)
-Billigast enligt dig
-Upplåst volt
-Klockar högst troligt bäst.

Sen har jag en nackdel, även den enda jag kan tänka på:

-Ej orginal PCB, alltså finns det inte några fullcover waterblocks, om du funderar på vattenkylning.
Dock tycker jag att EK eller något annat märke borde göra ett block för detta kortet, då det har blivit så extremt populärt!

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Sapphire utan tvekan. Hög kvalite på sina kort och de klockar i regel riktigt bra!
som tidigare nämnt, AMD-exklusiva. Grymt sa grisen

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Sapphire, som är bästa AMD-partnern.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

MSI´s OC edit är bra fick mitt andra idag. tysta och klockar bra.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.