I5 Överklockning, hjälp med att förstå Stress Test och Volt.

Permalänk

I5 Överklockning, hjälp med att förstå Stress Test och Volt.

Hej, har länge kört på min i5 760 på 4ghz men en otroligt hög Vcore på 1.37 nånstans.
Dock när ja kollade i stress test och sånt, var den endast på 1.34 tror jag, sen när testet drog igång, åkte den till 1.31/30.

Som ja förstod det är detta Vdrop, och ja verkar ha något fruktansvärt där tror jag.

Men konstiga är, om ja drar igång LLC för att förhindra, då failar stress test även fast ja prickar in så Volten är densamma (alltså 1.34, för kör ja 1.37 kommer den hamna där).

Men nu har ja tröttnat på att ha haft dne på så konstigt hög vcore, och inte riktigt förstå vad som försigår, så har tänkt gå igenom och få en stabil klockning med optimal volt.

Så vill gärna ha hjälp med detta.

För det enda ja kan med Volten är just Vcore som är direkt CPU relaterat, och sen Ramets, som är för ramet såklart.

----------------------------------------------------------------------

Just nu kör jag.

200 BCLK
20x = 4ghz.

QPI 3.6 ghz - Kan välja 7.2ghz också, men vet inte riktigt va det här är.

Vcore ska ligga på 1.32 utan LLC, men sjunker något fruktansvärt när stress drar igång, den hamnar typ på 1.24 tror jag.

Ramet följer XMP profilen.

Detta är ej stabilt, det ja har gjort är att ja körde Linx i ca 15 rundor utan problem.
Sen körde jag Prime95 Blend och den faila efter ca 1 timme och 30 min.

Vad jag förstår så kör Linx endast på CPU, och stressar den rejält.
Prime95 Blend testar mera på Nordbryggan och länken mellan allt till CPUn.

Men eftersom ja inte kan voltsen så bra, vet ja inte vad jag bör göra, så uppskattar om ni kan förklara lite:)