Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver steg för steg hjälp hur man installerar ssd + "vanlig" hdd

Permalänk
Medlem

Behöver steg för steg hjälp hur man installerar ssd + "vanlig" hdd

Hej!

Ska köpa en ssd i månadsskiftet tänkte jag. Tänkte be om lite hjälp om hur man bäst använder 2 lagringsenheter, jag har aldrig haft det förut. Vad ska man tänka på? Jag har win 7 och tänkte köra det på ssd´n, behöver jag då avinstallera windows på den gamla hdd´n? Ja ni förstår, lite nybörjarfrågor helt enkelt.
Skulle vara super om någon skulle kunna lista stegen!

mvh

seb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det du kan göra att du gör en backup på din HDD så att du sparar allt som du behöver. sen formaterar du HDD när du får SSD och sen installerar windows 7 på SSD. sen när det är färdigt så lägger du bara tillbaka filerna som du har sparat. jag vet inte hur man kan avinstallera windows utan en formatering av hårddisken.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekau001:

Hej!

Ska köpa en ssd i månadsskiftet tänkte jag. Tänkte be om lite hjälp om hur man bäst använder 2 lagringsenheter, jag har aldrig haft det förut. Vad ska man tänka på? Jag har win 7 och tänkte köra det på ssd´n, behöver jag då avinstallera windows på den gamla hdd´n? Ja ni förstår, lite nybörjarfrågor helt enkelt.
Skulle vara super om någon skulle kunna lista stegen!

mvh

seb

Om du vill att allt ska bli så bra som möjligt kan du följa dessa steg, de jag gjorde iaf.
1. Vet inte om du har en gammal dator? Men uppdatera eller flasha BIOS kan behövas.
2. Uppdatera firmware på SSD'n om du upplever den konstig eller seg. (Jag gjorde detta direkt eftersom jag ville ha senaste versionen helt enkelt)
3. Aktivera AHCI i BIOS/UEFI innan du installerar Windows.
4. Anslut sen din gamla disk och formatera den, glöm inte att flytta över eventuella filer som du vill behålla. Förslagsvis flytta över x antal filer, bilder etc på ssd om det får plats, radera eller formatera din gamla disk och flytta sen över allt viktigt du vill behålla.

PS. Tänk på att SSD, även om det nu funnits i några år, är en rätt ny teknik så spara inga viktiga filer på den. Behåll hellre allt viktigt på den mekaniska.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen