Försäljningen av persondatorer i fritt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har inte Lenovo väldigt stort företagsdatorer fokus på sina produkter? Om de inte förlitar sig lika mycket på hemma PC marknaden så är det ju mer troligt att det är just därför de klaras sig bättre än att det skulle vara för att de skickar med windows 7. Sen är dom väl rätt stora i Asien och där kanske marknaden ökar ist för minskar (ren spekulation).

De har olika segment. "Thinkpad" är väl kanske mer riktad till företag men de har även billigare konsumentprylar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag tror att huvudorsaken är Windows 8. Ingen vill ha det helt enkelt.

Mac sjönk med 8%. Så nej. Trenden har pågott i flera år, W8 misslyckades dock göra något åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Om man tror att det är Windows 8 som är boven kan jag påpeka att Apples försäljning av datorer har minskat lika mycket.

http://techcrunch.com/2013/01/23/apple-mac-sales-q1-2013/
Försäljningen av Mac sjönk med 21 % på ett år. Det är ju helt uppenbart att det är Windows 8 som bär skulden eller?
http://techcrunch.com/2013/01/23/apple13q1-iphone-ipad-ipod/
Försäljningen av Ipad ökade med 33 % under förra året. Det måste ju vara helt orelaterat och är antagligen också Windows 8s fel.

Så, nu har vi till och med siffror att jämföra med Windowssidan. Kan det vara så att Acer är lite gnälliga för att de inte får sålt sina dåliga datorer och att de kanske inte ska gnälla så mycket när de själva dragit ner sitt varumärke i botten efter att ha producerat skräp i flera år?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Windows 8 kan ju inte skyllas för allt, men inte blir man sugen på en ny bärbar så länge dom inte fixar gränssnittet.
Nytt OS ska ju helst inte medföra en nedgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Windows 8 är en följd av ökad konkurrens från surfplattor och smartphones, inte tvärt om.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Windows 8 med classic shell är nomnom

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva förlita sig på tredjepartsprogram för att göra Windows till vad det borde vara. Skäms på er, Microsoft!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte speciellt bra för entusiastdatorer heller, marknaderna kommer minska i takt med att tablets och laptops får mer dragkraft. Det kommer innebära slutet på en stationär dator i varje hem, så småningom, och därför kommer priserna och utbudet på komponenter öka.

Men sen ser man också att datortillverkare som gör produkter någon vill ha fortfarande säljer lika bra. Att HP och Dell inte säljer förvånar mig inte över huvud taget. Sen så är det självklart att minskar försäljning aldrig är positiv, men jag skrev mitt inlägg med lite ironi.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag är skyldig. Har inte köpt en märkesdator på 15 år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Varför fortsätter inte tillverkarna att skeppa W7 istället? Är dom bundna av avtal med Ms?

Det är frivilligt att leverera den äldre versionen av Windows i 2år men tillverkarna väljer uppenbarligen Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag tror att till en viss del är det för att ny datorer inte känns märkbart bättre än fem sex år gamla för normal användande. En C2D är fortfarande tillräckligt snabb för majoriteten av användare och SSD har inte riktigt hamnat i prisklass för att hamna i dom billigare datorerna än

Tänk bara vilken skillnad det var i användbarhet och råkraft mellan 2002 till 2007 och mellan 2007 och 2013. Börjar man utrusta de billigare prisklasserna av bärbara med moderna skärmar och SSD utan att höja priset skulle jag bli förvånad om det inte hämtar sig lite.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Om man tror att det är Windows 8 som är boven kan jag påpeka att Apples försäljning av datorer har minskat lika mycket.

En stor del utav den minskade försäljningen av Macar under den perioden beror dels på att Apple har haft problem med tillgången till komponenter för den nya iMacen, vilket även har resulterat i väldigt lång väntetid från beställningsdatumet till att dom levererats. Sen har vi det faktum att många potentiella Mac-köpare har väntat på att den nya iMacen skulle släppas istället för att köpa den föregående modell.

Apples laptops har däremot ökat som vanligt under samma period även om ökningen inte har varit lika stor som vanligt. Det beror däremot på en viss kannibalisering av Macbooks och iPads.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

De som verkligen tror att en startmeny har orsakat detta måste ju vara efterblivna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vore det inte mer intressant att se försäljning av antal Intel + AMD CPUs så man ser hur många datorer som verkligen säljs, med hemmabygge osv?

Det börjar väl dock fallera det med med tanke på x86 plattorna som börjar komma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag tror att huvudorsaken är Windows 8. Ingen vill ha det helt enkelt.

precis, morsan skulle ha ny dator och bad mig bygga en, hon sa "dom här nya har ju bara den där åttan på sig, och det vill man ju inte ha" man blir ju lite småstolt sådär då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pixelpuke:

En stor del utav den minskade försäljningen av Macar under den perioden beror dels på att Apple har haft problem med tillgången till komponenter för den nya iMacen, vilket även har resulterat i väldigt lång väntetid från beställningsdatumet till att dom levererats. Sen har vi det faktum att många potentiella Mac-köpare har väntat på att den nya iMacen skulle släppas istället för att köpa den föregående modell.

Apples laptops har däremot ökat som vanligt under samma period även om ökningen inte har varit lika stor som vanligt. Det beror däremot på en viss kannibalisering av Macbooks och iPads.

Låter misstänkt likt problemen som Microsoft har haft med tillgång till pekskärmar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har olika segment. "Thinkpad" är väl kanske mer riktad till företag men de har även billigare konsumentprylar.

När jag jobbade på min kommuns it-avdelning var det 100% Lenovo som gällde med vissa undantag. Tror Lenovo går vinst för att de har större delen av marknaden på företagssidan.

Vi blåste också om alla datorer som kom in, spelade ingen roll om det var Windows 7, Windows Vista eller något annat så skulle Windows 7 image in med en speciell CD-key, CD-keyn som satt under varje dator skrapades bara bort och användes inte. (Där fick jag mina Windows 7 nycklar ifrån).

Förr var det Dell men nu är det Lenovo.

EDIT: Skulle säga att Windows 8 är bara en liten bidragande faktor.

Nya Haswell kommer snart, folk köper surfplattor istället och är nöjda för de använder bara datorn för facebook. Sen så är det ingen ide att köpa ny dator, en gammal Q6600 klara sig än idag med random GPU för att spela och för någon som inte spelar så är det redan overkill.

Många jag känner köper kanske ett nytt grafikkort och en SSD till sin gammla skrutt sen är de nöjda för den känns redan mycket snabbare och de behöver inte mer.

Permalänk
Medlem

Det enda MS behövde göra var att lägga till en checkruta: 'Vill du ha Modern UI som standard eller Klassisk windows?'
Är det så svårt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Det är inte speciellt bra för entusiastdatorer heller, marknaderna kommer minska i takt med att tablets och laptops får mer dragkraft. Det kommer innebära slutet på en stationär dator i varje hem, så småningom, och därför kommer priserna och utbudet på komponenter öka.

Sa man redan för 10 år sedan. Och när de första smartphonena blev tillgängliga för folk och när Laptops blev mer populära etc. etc. etc. Summan av det hela.. De lever kvar än. Och kommer antagligen att göra det långt framöver.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Surfa och betala räkningar mm kan man göra på sin telefon/tablet idag så varför köpa en PC.

Permalänk
Medlem

Många kunder som ratar win 8 har jag frågat om de prövat det, ingen har gjort det. De har "läst och hört"
Efter lite visning hur det ser ut så var det ju inte så farligt ändå tydligen...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När jag jobbade på min kommuns it-avdelning var det 100% Lenovo som gällde med vissa undantag. Tror Lenovo går vinst för att de har större delen av marknaden på företagssidan.

Vi blåste också om alla datorer som kom in, spelade ingen roll om det var Windows 7, Windows Vista eller något annat så skulle Windows 7 image in med en speciell CD-key, CD-keyn som satt under varje dator skrapades bara bort och användes inte. (Där fick jag mina Windows 7 nycklar ifrån).

Förr var det Dell men nu är det Lenovo.

EDIT: Skulle säga att Windows 8 är bara en liten bidragande faktor.

Nya Haswell kommer snart, folk köper surfplattor istället och är nöjda för de använder bara datorn för facebook. Sen så är det ingen ide att köpa ny dator, en gammal Q6600 klara sig än idag med random GPU för att spela och för någon som inte spelar så är det redan overkill.

Många jag känner köper kanske ett nytt grafikkort och en SSD till sin gammla skrutt sen är de nöjda för den känns redan mycket snabbare och de behöver inte mer.

Jag tror inte lenovi varit så populärt om det inte var för att de bryr sig mer om vad folk vill ha än vad Microsoft säger. När Vista var det som Microsoft helst såg att alla installerade så erbjöd lenovo ändå XP. De har näsa för vad folk vill ha helt enkelt.

HP har också ett enormt företagsfokus men dem gick det ju sämre för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har köpt en enda dator som jag inte byggt själv pga just det faktum att bärbara inte köpes i bitar.
Så jag är inte förvånad det minsta.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lenovo klarar sig. Och det har säker ingenting att göra med att de förinstallerar med Windows 7 och skickar med Windows 8 på DVD för de som vill ha?

I övrigt är det ju inget nytt. Då folk ogillar förändring av naturen är det ett solklart misstag av Microsoft att inte erbjuda startmenyn som ett alternativ och därmed eliminera eventuella tveksamheter kring en uppgradering.

Lenovo har en stor exponering mot företag vilka köper nya datorer när det behövs köpas nya datorer och företagen är också kroniskt långsamma med att uppgradera till nya operativsystem. Vi kör tex fortfarande Windows XP på en större del av de datorer som står ute i verksamheten och då pratar vi en verksamhet med 37000 anställda och en omsättning på över 100 miljarder kr (och ja vi kör uteslutande Lenovo i verksamheten).

Skyller du detta på Metro eller den uteblivna startmenyn så gör du det lite väl lätt för dig, men det kanske egentligen det som är din agenda?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det kommer nog fortsätta att falla. Datorer har ju blivit till entusiast- och kontorprodukter - användare som mor och far har sällan någon användning av en riktig dator nuförtiden, då deras behov uppfylls av antingen deras smartphones eller deras iPad.

För ickeentusiasten skulle jag rekommendera en surfplatta över en dator 9 gånger av 10. Jag har nog byggt den sista datorn för mina släktmedlemmar. Det är väl det positiva i det hela. Nackdelen blir väl att desktopprodukter kanske går upp i pris.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sa man redan för 10 år sedan. Och när de första smartphonena blev tillgängliga för folk och när Laptops blev mer populära etc. etc. etc. Summan av det hela.. De lever kvar än. Och kommer antagligen att göra det långt framöver.

Det ligger mycket i det här. Förespråkarna för Win 8 har ju svalt surfplatteförsäljningen så djupt ner i sina halsar att det tror att allt annat blivit oviktigt. Inget kunde vara mer fel. Microsoft gjorde samma misstag. Man kan ge sig in på nya marknader visst, men att ignorera/kompromissa den gamla är än mer ödesdigert än att den marknaden faller i andelar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Ja inte så förvånande. Det är säkert så att Windows 8 kan ha bidragit till dessa siffrorna som visar att försäljningen dalat kraftigt. Sen har det nog med annat att göra också som många redan påpekat tex att datortillverkarna inte levererar tillräckligt mycket nytt i sina datorer.

Vi kan hoppas att fler gör som bland annat Alienware gör och börjar sälja datorer med Ubuntu något som jag tror kan vara bra för marknaden som det är nu.

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/04/alienware-joins-the-ubuntu...

Riktigt bra av Alienware att lansera datorer med Ubuntu på!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av havoc:

Lenovo har en stor exponering mot företag vilka köper nya datorer när det behövs köpas nya datorer och företagen är också kroniskt långsamma med att uppgradera till nya operativsystem. Vi kör tex fortfarande Windows XP på en större del av de datorer som står ute i verksamheten och då pratar vi en verksamhet med 37000 anställda och en omsättning på över 100 miljarder kr.

Skyller du detta på Metro eller den uteblivna startmenyn så gör du det lite väl lätt för dig, men det kanske egentligen det som är din agenda?

Och där har vi en stor anledning till varför Windows 8 inte säljer. Många företag hoppade över Vista och stannade kvar på XP länge. Sen när Windows 7 kom så började de långsamt migrera vilket tar evigheter. Nu har de flesta bytt upp sig till Windows 7 så att lägga pengar på att uppgradera igen finns inte på kartan, oavsett hur bra eller dåligt uppföljaren är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte lenovi varit så populärt om det inte var för att de bryr sig mer om vad folk vill ha än vad Microsoft säger. När Vista var det som Microsoft helst såg att alla installerade så erbjöd lenovo ändå XP. De har näsa för vad folk vill ha helt enkelt.

HP har också ett enormt företagsfokus men dem gick det ju sämre för.

Vi körde endast Lenovo för supporten, Support > Specs. Gick något sönder som vi inte fick fixa själva var det bara att packa och skicka och få en ny direkt.

Lenovo ThinkPad som vi körde hade också hög kvalitet för priset.

Hade även mycket kontakt med Lenovo och fick mycket bättre erbjudanden än vad de andra företagen erbjöd.
Valet var enkelt och hade ingen med operativsystemet att göra.

Permalänk
Avstängd

Folk är trögfattade så enkelt är det, jag vill aldrig mer ha tillbaks startmenyn. Allting går så mycket snabbare i Win8, det tog inte många dagar att vänja sig heller.

Skickades från m.sweclockers.com