Skärmen slocknar om datorn står på för länge

Permalänk
Medlem

Skärmen slocknar om datorn står på för länge

När jag lämnar på datorn och låter den "idla" i några timmar så brukar skärmen lysa orange när jag kommer tillbaka till datorn. Det är ingen skärmsläckare som gått igång, för det enda sättet att återgå till Windows är att starta om datorn på startknappen. Detta är frustrerande då jag brukar ha viktiga program som jag vill att ska köras när jag inte använder datorn.

Jag har kollat eventloggen vid de tiderna jag tror att datorn har gått i någon form av dumt läge, men jag har inte hittat något intressant. Inga critical errors funna, endast fel av typen "Level: Information".

Ibland kan jag lämna på datorn i 12 timmar utan att den gör på detta vis, men ibland kan det ta 3 timmar och så har den kärvat ihop på det här sättet.

Jag kör Windows 7.

Permalänk
Medlem

har samma problem, som om datorn inte vill ge mer signal till skärmen... Dock inga errors eller liknande, utan den vill inte visa upp skrivbordet (hela skitet alltså)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

har samma problem, som om datorn inte vill ge mer signal till skärmen... Dock inga errors eller liknande, utan den vill inte visa upp skrivbordet (hela skitet alltså)

Exakt. Program slutar också köras, eller så tappar jag internetanslutningen.

Permalänk
Medlem

Kolla de avancerade energisparinställningarna och stäng ner viloläge, strömsparläge och att skärmen slås av efter inaktivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla de avancerade energisparinställningarna och stäng ner viloläge, strömsparläge och att skärmen slås av efter inaktivitet

Har stängt av alla strömsparlägen förutom skärmsläckaren då jag vill att skärmen ska slockna efter inaktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla de avancerade energisparinställningarna och stäng ner viloläge, strömsparläge och att skärmen slås av efter inaktivitet

vad är hybridströmsparläge? har det på, men ska man ta det på av?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Om du har Logitech mus eller tangentbord, har du eventuellt Logitechs SetPoint, det kan orsaka problem.

Jag uppdaterade min, den dess försvann precis samma problem som du har. Jag hade också problem att detta hände när jag spelade, inte bara när spel var pausade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ouroboros79:

Om du har Logitech mus eller tangentbord, har du eventuellt Logitechs SetPoint, det kan orsaka problem.

Jag uppdaterade min, den dess försvann precis samma problem som du har. Jag hade också problem att detta hände när jag spelade, inte bara när spel var pausade.

Har inget sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

vad är hybridströmsparläge? har det på, men ska man ta det på av?

Har du det aktiverat så är ahr du bara ett val av strömsparläge. Informationen i ram skrivs mot hårddisk men stannar i ram. För att skydda mot strömavbrott, men samtidigt starta snabbt. Kör du inte med hybrid kan du välja att köra strömsparläge där det endast sparas i ram och startar och stängs ner snabbt. Eller så kan du välaja viloläge där den sparar på hårddisken vilket gör att datorns ström kan brytas, men tar lite längre tid att återställa och spara.

I ditt fall spelar det ingen roll eftersom du inte vill köra med strömsparlägen överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du kan "väcka" datorn med mus eller tangentbord

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Har du kollat så du kan "väcka" datorn med mus eller tangentbord

Självklart har jag provat det utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Självklart har jag provat det utan resultat.

I bios ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Vad pratar du om, WoL? Utveckla lite mer, tack...

Permalänk
Medlem

Läs på om ditt bios o kolla inställningar där!
Tror problemet ligger där när den går in i sleepmode för dig

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.