Corsair Obsidian 900D

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Dom som köper detta, vet vad dom vill ha.

Själv tyckte jag att den "lilla vinklade stjärnskruvmejseln" momentet skulle få vem som helst att börja bita på naglarna, med en psykotisk blick rätt in i väggen, med pannan dunkande i jämn takt

Vilken j*vla miss av dom!!

Det är därför man kör tum skruvar där vettu

Permalänk
Medlem

TinyTomLogan med en av sina sedvanliga lååånga och pratiga utvärderingar. Men den här gången lite längre än vanligt Men han tar upp en del intressant tycker jag. Linus har han med gjort en längre "unboxing" än vanligt för just 900D (~28 min).
LinusTechTips - Corsair 900D Unboxing Ultimate Gaming Case

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag hade räknat fel med ett par veckor!

Det hade inte varit så farligt om vaggorna var tillverkade i mindre kexig plast, men i det här fallet vet jag inte riktigt hur de tänkte. Du får bedöma själv när det landar hemma hos dig!

Jodå, jag har både läst och hört varför Corsair gjorde som de gjorde, men det behöver inte betyda att jag köper det. Obsidian 900D är trots allt Corsairs flaggskepp som ska demonstrera det absolut bästa företaget har att erbjuda. Jag tycker verkligen att det är ett ypperligt tillfälle att tumma på marginalerna och lyfta fram Link som inte har haft särskilt bra genomslag som en separat produkt.

Jag personligen är av den åsikten att om Corsair valt att implementera Link i chassiet så skrämmer dom bort många potentiella kunder som kanske gillar chassiet men inte kan tänka sig corsairs Nätagg eller cpukylningslösningar, då är detta chassiet riktat mot moddare som vill ha just vad dom får..ett extremt rymligt chassie riktat till de som vill köra egna extrema kylningslösningar och som är fullt av egna valmöjligheter.
så jag ser det snarare som en fördel att dom inte levererar 900D med "Färdiga lösningar" som dessutom skulle göra chassiet dyrare än vad det behöver vara.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Varför har man nästan enbart stöd för 120mm fläktar och radiatorer när man har ett chassi som är 252mm brett? Man skulle minst få in 140mm fläktar i både fronten, taket och botten utan att förlora utrymme betydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Varför har man nästan enbart stöd för 120mm fläktar och radiatorer när man har ett chassi som är 252mm brett? Man skulle minst få in 140mm fläktar i både fronten, taket och botten utan att förlora utrymme betydligt.

Ja det känns lite gammalmodigt
140mm är ju standard nuförtiden...
De flesta lådor har ju valmöjligheten i alla fall med skruvhål för olika storlekar...
Min 800D har 120mm fläktar upptill, medans alla mina Fractal Design har 140mm, inga lådor att jämföra med, men i alla fall
Jag upplever att en 140mm fläkt är mera effektiv, dock beroende på modell visserligen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja det känns lite gammalmodigt
140mm är ju standard nuförtiden...
De flesta lådor har ju valmöjligheten i alla fall med skruvhål för olika storlekar...
Min 800D har 120mm fläktar upptill, medans alla mina Fractal Design har 140mm, inga lådor att jämföra med, men i alla fall
Jag upplever att en 140mm fläkt är mera effektiv, dock beroende på modell visserligen.

140mm fläktar borde flytta mera luft medan 140mm radiatorer har större radiatoryta. Tycker det såg ganska löjligt ut när Jonas tog bort den där frontpanelen och det satt en liten skara 120mm fläktar i mitten.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag ? eller var Jonas SJUKT Speedad i denna recension? Löjligt kul å se Jonas prata så fort så det var löjligt, lite som en kommentator! Exempel 07:12 (när han säger "titta på andra sidan")

Bra recension förövrigt! intressant chassi

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Azodan:

Krypa in och gömma sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Denna hona borde få plats iaf

https://www.youtube.com/watch?v=FdyBfk0rduQ&feature=player_de...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fan vilket nice chassi, nu får man ju lust att uppgradera!
Fast totalt onödigt och frugan skulle få spelet ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Värst vilket motstånd mot inbyggd Corsair link fan controller det är här då..
Jag är definitivt inne på Jonas linje, att link borde ha varit inbyggt.

Permalänk

Riktigt Najs :), btw är det nån som låter av en rökare 09:14 i videon?
Annars riktigt bra video!

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Värst vilket motstånd mot inbyggd Corsair link fan controller det är här då..
Jag är definitivt inne på Jonas linje, att link borde ha varit inbyggt.

Link klarar inte av att styra/kontrollera hälften av den kylning som du minst bör ha för att ha nån nytta av ett sånthär chassie. Vi snackar extrema pump/flödes/temp kontrollers för tusentals kr ingen link skit

Permalänk
Medlem

Läckert chassi! På tok för stort för att få plats hemma (eller?..) men det ska bli spännade att se lite Quad Titan byggen

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

Jag personligen är av den åsikten att om Corsair valt att implementera Link i chassiet så skrämmer dom bort många potentiella kunder som kanske gillar chassiet men inte kan tänka sig corsairs Nätagg eller cpukylningslösningar, då är detta chassiet riktat mot moddare som vill ha just vad dom får..ett extremt rymligt chassie riktat till de som vill köra egna extrema kylningslösningar och som är fullt av egna valmöjligheter.
så jag ser det snarare som en fördel att dom inte levererar 900D med "Färdiga lösningar" som dessutom skulle göra chassiet dyrare än vad det behöver vara.

Att det är implementerat betyder ju inte att då måste använda det, så jag ser inte problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Att det är implementerat betyder ju inte att då måste använda det, så jag ser inte problemet

Skickades från m.sweclockers.com

merkostnaden på kanske 800 spänn för skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Värst vilket motstånd mot inbyggd Corsair link fan controller det är här då..
Jag är definitivt inne på Jonas linje, att link borde ha varit inbyggt.

Jag her en H100! med link, fy f**n vilket skitprogram
Jag kör mina fläktar i alla mina datorer med Zalman fläktkontroll http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243473, den fungerar alltid, på sin höjd kan man låta moderkortet styra CPU fläktarna.
Allt inbyggt är oftast skräp.
Det är bättre med en ren låda som man kan utrusta själv.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Att det är implementerat betyder ju inte att då måste använda det, så jag ser inte problemet

Skickades från m.sweclockers.com

då skulle det vara okej för dig alltså med en kostnadsökning på chassiet med gissningsvis ca 1000:- för LINK fast du inte ska använda det?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

då skulle det vara okej för dig alltså med en kostnadsökning på chassiet med gissningsvis ca 1000:- för LINK fast du inte ska använda det?

Vad är det som säger att det skulle bli en kostnadsökning med 1000kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad är det som säger att det skulle bli en kostnadsökning med 1000kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du link är gratis? vet du ens vad link är?
http://www.corsair.com/us/corsair-link/corsair-link-kits.html

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

Tror du link är gratis? vet du ens vad link är?
http://www.corsair.com/us/corsair-link/corsair-link-kits.html

Jag vet vad Link är, men det är inte svar på min fråga, tror du att det kostar Corsair 1000:- att stoppa i Link i den om de skulle vilja marknadsföra det i samband med detta chassi?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice chassi, inget för mig dock.
Tyckte det var riktigt snyggt så skulle vilja ha en kopia fast typ matx, eller iaf atx

Skrivet av Rogga67:

då skulle det vara okej för dig alltså med en kostnadsökning på chassiet med gissningsvis ca 1000:- för LINK fast du inte ska använda det?

Jag uppfattade Jonas som att han tyckte att Link kunde ingått i dom 3000:- man redan betalar för chassit, och inte att det skulle vart Link + ännu dyrare.

Men jag kanske har fel?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Riktigt nice chassi, inget för mig dock.
Tyckte det var riktigt snyggt så skulle vilja ha en kopia fast typ matx, eller iaf atx

Jag uppfattade Jonas som att han tyckte att Link kunde ingått i dom 3000:- man redan betalar för chassit, och inte att det skulle vart Link + ännu dyrare.

Men jag kanske har fel?

under en intervju gjord av Linus Sebastian med Corsairs utvecklare för 900D så förklarade han varför dom inte levererar chassiet med fläktcontrollers, dels skulle det bli för dyrt chassie i slutänden och dels skulle enligt utvecklaren de potentiella kunderna själv vilja välja vilken typ av controller de vill använda.
Och tyckte Utvecklaren att en enkel fläktkontroll skulle fördyra chassiet så antar jag att Corsair Link implementerat i chassiet skulle göra chassiet mycket dyrare att tillverka och det blir alltid slutkonsumenten som betalar.
Och varför då fördyra chassiet med XXX antal hundralappar och får en fläktkontroller/Link som du kanske inte kommer använda?
som det är nu så kan du använda vilket du vill, gillar du inte corsairs nätagg och kyllösningar så antar jag att du heller inte behöver Link...varför då betala extra för det...that's my point.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

under en intervju gjord av Linus Sebastian med Corsairs utvecklare för 900D så förklarade han varför dom inte levererar chassiet med fläktcontrollers, dels skulle det bli för dyrt chassie i slutänden och dels skulle enligt utvecklaren de potentiella kunderna själv vilja välja vilken typ av controller de vill använda.
Och tyckte Utvecklaren att en enkel fläktkontroll skulle fördyra chassiet så antar jag att Corsair Link implementerat i chassiet skulle göra chassiet mycket dyrare att tillverka och det blir alltid slutkonsumenten som betalar.
Och varför då fördyra chassiet med XXX antal hundralappar och får en fläktkontroller/Link som du kanske inte kommer använda?
som det är nu så kan du använda vilket du vill, gillar du inte corsairs nätagg och kyllösningar så antar jag att du heller inte behöver Link...varför då betala extra för det...that's my point.

...fast kostnaden för att stoppa i just Link skulle inte fördyra det så mycket alls enligt mig, det gör det bara färdigkompatibelt med deras övriga saker som stödjer Link

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...fast kostnaden för att stoppa i just Link skulle inte fördyra det så mycket alls enligt mig, det gör det bara färdigkompatibelt med deras övriga saker som stödjer Link

Skickades från m.sweclockers.com

Fast enligt mig så stödjer knappt link ens link.
Idiotiskt att ha ett mjukvarubaserat kylsystem, som kraschar och har sig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Fast enligt mig så stödjer knappt link ens link.
Idiotiskt att ha ett mjukvarubaserat kylsystem, som kraschar och har sig.

Fast det har ju inte med saken att göra ifall man skulle marknadsföra det den vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag her en H100! med link, fy f**n vilket skitprogram
Jag kör mina fläktar i alla mina datorer med Zalman fläktkontroll http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243473, den fungerar alltid, på sin höjd kan man låta moderkortet styra CPU fläktarna.
Allt inbyggt är oftast skräp.
Det är bättre med en ren låda som man kan utrusta själv.

Har du inte Asus ROG brädor? Brukar ju va iaf 6-8 fläkt headers som man kan styra inddividuellt via AIsuite

Permalänk
Avstängd

hade älskat om det var led lampor inbyggti chassit rgb som inte är i vägen och inte syns om man inte sätter på dem hade älskat ett vitt sken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

hade älskat om det var led lampor inbyggti chassit rgb som inte är i vägen och inte syns om man inte sätter på dem hade älskat ett vitt sken

Obsidian ska bara vara rent från sådan skit, lampor i ett chassi får det bara att se billigt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Obsidian ska bara vara rent från sådan skit, lampor i ett chassi får det bara att se billigt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan ju sånt vara praktiskt användbart när man ska fixa i burken dock, men inget disko nej. Ingen risk heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Nu kan ju sånt vara praktiskt användbart när man ska fixa i burken dock, men inget disko nej. Ingen risk heller

Så man har absolut inga andra ljuskällor hemma...eller en ficklampa om man ska göra något snabbt?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!