Corsair Obsidian 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mjo, men vi sitter ju på Sweclockers på grund av datorer och inte flygplan

...fast det sitter ju datorer i flygplan också

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

...fast det sitter ju datorer i flygplan också

Frågan är då... Maxar den crysis?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

HPTX och ett chassi som tar två nätaggregat talar verkligen för Obsidian, men det går inte in under skrivbordet. Istället har jag det minsta chassit som tar HPTX - Lian-Li:s PC90 (införskaffat innan Obsidian introducerats). Det väger 1/3 av Obsidian och glider lätt in under skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Lite kul att det har stöd för mITX, lär ju se rätt kul ut om man monterat ett sånt i detta monster till chassi.

Jag undrar om man kan montera flera mITX-moderkort i det chassit. Finns säkert något bra användningsområde ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att 900D är både bättre och sämre än 800D
Har haft min 800D över 3 år nu och ångrar inte en sekund.
Gillar Hotswapen på 800D lätt att komma åt och är i plåt.
Däremot så saknar jag fläktar i fram som på 900 (fast bara 120mm), bra med fläktfilter fram och uppe.
Synd för det är dags för en uppgradering...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Tycker cosmos 2 e snyggare var nära ett byte men tror jag ångrar mig nu.. 800D var snyggare.

Permalänk
Medlem

3000kr för ett chassi. Nja.

Visa signatur

MBPR 15.4" - 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB 1600 MHz DDR3 - NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB - 256 GB SSD - OS X 10.9.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Lite tråkigt att 900D är både bättre och sämre än 800D
Har haft min 800D över 3 år nu och ångrar inte en sekund.
Gillar Hotswapen på 800D lätt att komma åt och är i plåt.
Däremot så saknar jag fläktar i fram som på 900 (fast bara 120mm), bra med fläktfilter fram och uppe.
Synd för det är dags för en uppgradering...

Jag sitter med EXAKT samma dilemma som dig, jag ser både för och nackdelar med både...dessutom är fönstersidan en nackdel enligt mig, hoppas de släpper så man kan köpa en plåtsida till den så som man kunde göra till 800D

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Jag sitter med EXAKT samma dilemma som dig, jag ser både för och nackdelar med både...dessutom är fönstersidan en nackdel enligt mig, hoppas de släpper så man kan köpa en plåtsida till den så som man kunde göra till 800D

Då borde ju frågan bli.. Behöver du den storleken på chassit? Det är en ganska stor prisskillnad mellan 800D och 900D. Som Jonas säger i recensionen så verkar 900D helt klart vara för de som ska satsa på vattenkylning. Om inte så skulle det vara lite smått slöseri med pengar att lägga ut mellanskillnaden mellan 800D och 900D. Även om jag själv aldrig skulle ens lägga ut 2300:- på ett chassi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Då borde ju frågan bli.. Behöver du den storleken på chassit? Det är en ganska stor prisskillnad mellan 800D och 900D. Som Jonas säger i recensionen så verkar 900D helt klart vara för de som ska satsa på vattenkylning. Om inte så skulle det vara lite smått slöseri med pengar att lägga ut mellanskillnaden mellan 800D och 900D. Även om jag själv aldrig skulle ens lägga ut 2300:- på ett chassi.

800D är väl inte optimalt för luftkylning, ett välkonfigurerat 900D verkar ju ha bättre möjligheter där. Men då jämför han ju inte heller luftkylningsresultat mellan 800D och 900D som du får det att låta.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt brutalt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Då borde ju frågan bli.. Behöver du den storleken på chassit? Det är en ganska stor prisskillnad mellan 800D och 900D. Som Jonas säger i recensionen så verkar 900D helt klart vara för de som ska satsa på vattenkylning. Om inte så skulle det vara lite smått slöseri med pengar att lägga ut mellanskillnaden mellan 800D och 900D. Även om jag själv aldrig skulle ens lägga ut 2300:- på ett chassi.

Stor och stor, det skiljer 500:-...men nu är inte problemet priset utan luftkylningen då 800D är mer gjort för endast vattenkylning än vad 900D är, 900D är även gjort för att ha bra luftkylning ifall man inte vill använda vattenkylning, det framgår även i den presentation jag pastade länk till tidigare när de pratar med skaparen utav Obsidian serien

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

800D är väl inte optimalt för luftkylning, ett välkonfigurerat 900D verkar ju ha bättre möjligheter där. Men då jämför han ju inte heller luftkylningsresultat mellan 800D och 900D som du får det att låta.

Försöker inte få fram det som ett resultat mellan lyftkylning och vattenkylning utan att 800D räcker gott och väl om man ska använda luftkylning. Det kostar mindre och är allmänt ett mindre chassi. 900D väger tydligen 19kg (bjässe) och är optimerat för vattenkylning. I detta fall kan en sådan liten sak avgöra ett köp. De båda som skrev att de stod och vägde mellan dessa två sa att båda har för och nackdelar. Skulle du köpa tex. ett chassi för 3000:- som 900D när ev. ett 800D skulle fungera nästan precis lika bra för nästan 600 kr mindre.

Skrivet av Justbecause:

Stor och stor, det skiljer 500:-

500:- är ändå 500:-

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Försöker inte få fram det som ett resultat mellan lyftkylning och vattenkylning utan att 800D räcker gott och väl om man ska använda luftkylning. Det kostar mindre och är allmänt ett mindre chassi. 900D väger tydligen 19kg (bjässe) och är optimerat för vattenkylning. I detta fall kan en sådan liten sak avgöra ett köp. De båda som skrev att de stod och vägde mellan dessa två sa att båda har för och nackdelar. Skulle du köpa tex. ett chassi för 3000:- som 900D när ev. ett 800D skulle fungera nästan precis lika bra för nästan 600 kr mindre.

500:- är ändå 500:-

Vilken otur att jag springer omkring och bär på det hela dagarna då...800D har inte riktigt optimal luftkylning och det finns inget som kyler hårddiskarna bra, dessutom ser jag inte ynka 500:- som ett problem

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Vilken otur att jag springer omkring och bär på det hela dagarna då...800D har inte riktigt optimal luftkylning och det finns inget som kyler hårddiskarna bra, dessutom ser jag inte ynka 500:- som ett problem

Då kanske du ska köpa 900D då?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svendolph:

Det man kan säga är att gängor och luckor blir fort utslitna. Missljud mm.

Men det blir ju all plåt, du får nog snegla på titanchassin kanske, eller tjockare plåtar med maskingängor till skruvarna, men då drar priset och vikten iväg rejält oxå. Jag har bara monterat en gång i min burk, allting sitter, inga missljud eller slitna luckor heller trots att jag öppnar sidodörren ganska ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Då kanske du ska köpa 900D då?

Fast de fanns ju ett par andra frågetecken runt 900D som de "plastiga" slädarna och ifall man i framtiden kommer kunna köpa fönsterlös sida även till denna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Fast de fanns ju ett par andra frågetecken runt 900D som de "plastiga" slädarna och ifall man i framtiden kommer kunna köpa fönsterlös sida även till denna

Skickades från m.sweclockers.com

Emaila Corsair? Med lite tur planerar de att sälja vaggor separat och fönsterlösa sidor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Emaila Corsair? Med lite tur planerar de att sälja vaggor separat och fönsterlösa sidor.

Jag avvaktar hellre en stund, med lite tur så kommer så pass mycket klagomål mot vaggorna att de byts ut och fönsterlös sida kanske kommer, är så pass färsk än, kommer inte skruva i datorn förrän jag ska byta ut saker i den i alla fall, inväntar de nya moderkorten från EVGA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Försöker inte få fram det som ett resultat mellan lyftkylning och vattenkylning utan att 800D räcker gott och väl om man ska använda luftkylning. Det kostar mindre och är allmänt ett mindre chassi. 900D väger tydligen 19kg (bjässe) och är optimerat för vattenkylning. I detta fall kan en sådan liten sak avgöra ett köp. De båda som skrev att de stod och vägde mellan dessa två sa att båda har för och nackdelar. Skulle du köpa tex. ett chassi för 3000:- som 900D när ev. ett 800D skulle fungera nästan precis lika bra för nästan 600 kr mindre.

500:- är ändå 500:-

Visst, 500-600:- är inte att förakta, absolut inte men för de som är beredda och kan att lägga ut dessa slantar för ett chassie så är kanske 500:- inte något att bråka om. Själv skulle jag inte tvekat. 900D skulle det blivit.

Permalänk
Avstängd

pågrund av clickok så blir "bäst pris" helt falskt

Permalänk
Medlem

Hehe, helt överbisarrt stort chassi
(Chassit känns ju helt bortkastat om man inte proppar det med feta grafikkort, diskar och vattenkylning)

Även om man lassar i rätt mycket prylar känns det ändå nästan lite slösaktigt mycket tomrum i chassit, baserat på sweclockers bilder...
Kommer vi få 40cm långa grafikkort tex?
Och visst, de vill tex ha utrymme för radiator ovanför moderkortet, men OM man nu har en fet radd där, så lär man inte längre ha så mycket prylar som sticker ut på moderkortet, och då kan man väl ha lite överlapp i höjdled utan att det spelar någon roll?

Skrivet av gadgety:

HPTX och ett chassi som tar två nätaggregat talar verkligen för Obsidian, men det går inte in under skrivbordet.

Mmm, det är en viktig poäng tycker jag, att chassit är så högt att man inte kan räkna med att klämma in det under bordet. Gör ju lådan rätt mycket mer svårmöblerad.

Bara jag som stör mig på det onödigt stora sidofönstret som visar sidan på 5.25 platserna förresten? Fult och onödigt IMHO.

Lösningen för skruvning av PCI-platserna är ju verkligen billig för ett så påkostat chassi.
... om de nu inte kunde undvika att täcka upp skruvplatserna pga chassikonstruktionen, så kunde de kostat på en riktigt bra tool-less lösning i metall för pci-platserna. (plus HD-vaggorna då)

Inget för mig, men kul att de skapat ett chassi för de riktiga entusiasterna!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

pågrund av clickok så blir "bäst pris" helt falskt

Varför det?! Priset är ju fortfarande det lägsta, sen att de har dyrare frakt är en helt annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Här har ni en 1 timme och 42 minuter lång video om Corsair 900 som jag hittade på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=6b3EwprglnU

Lite djupare analys av chassit så att säga

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem

helt ok, gillar dubbla nätagg , kan man köra Dubbla Peltier på eget nätagg igen, najs najs.
Dock på tok för dyrt! enligt mitt tycker iaf!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Jag fattar inte varför de har tonat fönstret.
Så jäkla onödigt och dumt, det är mörkt där inne redan utan toning. Fönstret är där för att man ska kunna se in i chassit, och så har de tonat det, det motverkar hela jäkla syftet med fönstret.
Det kan faktiskt vara en deal breaker för mig, jag som var så taggad på detta chassi.. nu får jag fundera på något annat chassi istället.

Ingen chans att toningen är ett plastfilm som man kan dra bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Corsair Obsidian 900D är som ett komprimerat CaseLabs, Corsair har tänkt på att spara in utrymme medans CaseLabs har struntat i hur stort det blir

900D är större än många av CaseLab:s jämförbara lådor. Större än Merlin-serien tex. Dessutom är Corsair-lådan dyrare?! Och konstiga designa-val som begränsar en. Tex bara 120-fläktar i fronten? När det skulle kunna få plats 200 mm breda. Men åtminstone 140? Osv. Ganska ointressant mao. Men det är klart, om man vill bränna massa pengar så duger den ju bra.

EDIT: Eller går det få i 140 i fronten? Finns en massa extra hål för radiatorer, svårt att se på bilderna.

EDIT2: Och klart det är en rätt kul låda, jag gillar stora chassin Hästlängder bättre än den hiskeligt plastiga Switch 810. Men tre tusen spänn? Känns på tok för dyrt. Lägger nog hellre såna pengar på tex en Caselabs.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

I/O skuvarna

Pffffft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför de har tonat fönstret.

Ser k00lt ut vettu. Snart kommer alla sidofönster vara tonade.

Citat:

Ingen chans att toningen är ett plastfilm som man kan dra bort?

Kanske Corsair kommer släppa andra dörrar som ser annorlunda ut.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Pffffft...

Eller en sånhär:

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.